AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #1 Skrevet 12. juli 2022 Sikkert et idiotisk spm men: går det an å gjøre om solcelle dekorasjonslys så man koble den i stikkontakten?? Har prøvd å Google i alle mulige former og retninger men finner ingenting om akkurat det. Jeg har kjøpt en så fin solcelle lyslenke ute men vil at den skal vare lenger ved å ha den i en el kontakt. Noen som vet?? Anonymkode: c5f37...763
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #2 Skrevet 14. juli 2022 Aller mest sannsynlig ikke på noen måte du får gjort selv. Anonymkode: 67f1c...b49
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aller mest sannsynlig ikke på noen måte du får gjort selv. Anonymkode: 67f1c...b49 Er du sikker? Det er jo en slags transformator på de lyslenkene som jeg til el-kontakt. Hva om man fikk tak i sånn med kobling da? Anonymkode: c5f37...763
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #4 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 19.36): Sikkert et idiotisk spm men: går det an å gjøre om solcelle dekorasjonslys så man koble den i stikkontakten?? Har prøvd å Google i alle mulige former og retninger men finner ingenting om akkurat det. Jeg har kjøpt en så fin solcelle lyslenke ute men vil at den skal vare lenger ved å ha den i en el kontakt. Noen som vet?? Anonymkode: c5f37...763 Det er knotete. Du må i tilfelle koble til en transformator som tilpasser strømstyrken du får fra veggen til den solcellene produserer. En annen ting er at det viser seg at vi har for mye lys ute om kvelden og natten. Det går ut over insektlivet som har tilpasset seg et liv i mørke. Kanskje det er greit at lyslenken din ikke lyser hele natten likevel? Anonymkode: cfaa8...a81
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #5 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er knotete. Du må i tilfelle koble til en transformator som tilpasser strømstyrken du får fra veggen til den solcellene produserer. En annen ting er at det viser seg at vi har for mye lys ute om kvelden og natten. Det går ut over insektlivet som har tilpasset seg et liv i mørke. Kanskje det er greit at lyslenken din ikke lyser hele natten likevel? Anonymkode: cfaa8...a81 Har ikke utelys, og lenken lyser veldig svakt så ingen lysforurensing hos meg. Og dessuten så har jeg ca 50 kvm i hagen med blomstereng til humler, bier og andre insekter. Anonymkode: c5f37...763
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #6 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke utelys, og lenken lyser veldig svakt så ingen lysforurensing hos meg. Og dessuten så har jeg ca 50 kvm i hagen med blomstereng til humler, bier og andre insekter. Anonymkode: c5f37...763 Ok, så lyslenken er innendørs? Da blir det noe helt annet. Det er ikke bier og humler som er problemet med lys om natten. Det er nok mer nattaktive insekter som får forstyrret nattsyklusen sin. Og da hadde det ikke en gang hjulpet med 500 kvm blomstereng til biene. Les denne https://www.nrk.no/nordland/lys-i-hage_-forskere-og-lyseksperter-advarer-mot-for-mye-utebelysning-1.15166271 Anonymkode: cfaa8...a81
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 Lyslenker koster ingenting og det bli mye dyrere hvis du skal konvertere en lyslenke beregnet for strømstyrken fra solcelle til 240V, hvis du ikke har kunnskap om sterkstrøm og svakstrøm så blir dette en potensiell brannfelle. Anonymkode: 8f411...b12
skrue Skrevet 14. juli 2022 #8 Skrevet 14. juli 2022 On 7/12/2022 at 7:36 PM, AnonymBruker said: Sikkert et idiotisk spm men: går det an å gjøre om solcelle dekorasjonslys så man koble den i stikkontakten?? Har prøvd å Google i alle mulige former og retninger men finner ingenting om akkurat det. Jeg har kjøpt en så fin solcelle lyslenke ute men vil at den skal vare lenger ved å ha den i en el kontakt. Noen som vet?? Anonymkode: c5f37...763 Det er mulig om solcellene lader et lite batteri eller en kondensator. Da må man klippe vekk alt til og med batteriet/kondensatoren og sette inn en strømforskyning som leverer samme spenning ut som batteriet (man må måle hva batteriet leverer). Led-pærer er strømstyrte så om det er en motstand i serie med pærene så må den forbli der den er da den begrenser strømmen. Jeg har gjort noe lign med batteridrevne led-telys som jeg bruker utendørs. Fire stykk er koblet i parallell til en forskyning som leverer tre volt til hver punkt der batteriet gjorde det. Disse bruker jeg ute i hele vinterhalvåret og har holdt det gående i fire-fem år. Strømforskyning er styrt av en lysdetektor så alt skrus av på dagtid. Iom at strømforskyningen går på 230 volt må man være svært nøye med isolering og beskyttelse mot vær og vind for denne enheten.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #9 Skrevet 15. juli 2022 skrue skrev (12 timer siden): Det er mulig om solcellene lader et lite batteri eller en kondensator. Da må man klippe vekk alt til og med batteriet/kondensatoren og sette inn en strømforskyning som leverer samme spenning ut som batteriet (man må måle hva batteriet leverer). Led-pærer er strømstyrte så om det er en motstand i serie med pærene så må den forbli der den er da den begrenser strømmen. Jeg har gjort noe lign med batteridrevne led-telys som jeg bruker utendørs. Fire stykk er koblet i parallell til en forskyning som leverer tre volt til hver punkt der batteriet gjorde det. Disse bruker jeg ute i hele vinterhalvåret og har holdt det gående i fire-fem år. Strømforskyning er styrt av en lysdetektor så alt skrus av på dagtid. Iom at strømforskyningen går på 230 volt må man være svært nøye med isolering og beskyttelse mot vær og vind for denne enheten. Tusen takk for utfyllende svar om det jeg lurte på🙂. Trodde det ville være enklere men men. Skjønner prinsippet men er litt for komplisert for meg dette så får nok bare glemme det. ts Anonymkode: c5f37...763
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #10 Skrevet 15. juli 2022 52 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for utfyllende svar om det jeg lurte på🙂. Trodde det ville være enklere men men. Skjønner prinsippet men er litt for komplisert for meg dette så får nok bare glemme det. ts Anonymkode: c5f37...763 Jeg vil råde deg til å glemme det, ja. Ikke at det egentlig er så veldig avansert, men uten å ha god kunnskap om strøm (da særlig sikkerhet), anbefaler jeg alltid å vente med å koble prosjekter på AC-strømkilder ("strømmen i veggen") til man har litt erfaring og kontroll. Selv om dette vil dreie seg om DC-strøm via en "veggvorte". Det er lav sannsynlighet for at du skader deg selv eller lager noe som er brannfarlig, men det er best å ha mer erfaring før man setter noe sånt i permanent drift. Det vil sannsynlig også kreve at du må kjøpe inn litt utstyr, kanskje en loddebolt, et multimeter, krympestrømper, kontakter, og enkelte elektroniske komponenter. Alt i alt - kjøp deg en ny lenke som støtter det du ønsker. Da får du noe som er ferdiglaget, CE-testet/godkjent, og du vil sannsynlig komme billigere ut alt i alt. Med alt det sagt, så vil jeg sterkt anbefale å leke med slike ting som en hobby. Det er faktisk ganske moro, og kan gi mye mestring etter hvert som man lærer og bygger opp enkle løsninger. Anonymkode: 2e811...326
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå