Gå til innhold

Kommer man inn på dps etter man har blitt ufør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet? Vet ikke om det er noe vits i å søke for føler jeg uansett får avslag siden jeg er "gitt opp" siden jeg er ufør? Jeg var på dps for 10år siden for utredning og behandling og ble så ufør og overlatt til meg selv. Men nå trenger jeg hjelp på nytt for de samme problemene. Jeg snakker nå om behandling ikke utredning eller medisinvurderinger, noen som fikk komme inn etter de var blitt uføre? 

Anonymkode: 156d4...cf6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja man kommer inn. Jeg har vært ufør i 7 år, men kommer inn hver gang det er behov. 

Anonymkode: a0af0...714

Skrevet

Det er jo bare søke...la oss si du ble ufør pga depresjon...du blir jo uføre for en grunn..men det betyr jo ikke at du gitt opp. Og du må jo ha videre hjelp

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så lett for noen her å svare på. Har lest at noen på ufør blir tatt inn, mens andre får avslag - altså som mange andre i samfunnet.

Anonymkode: a7dc9...539

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At du er ufør er ingen grunn til å avvise deg. 

Anonymkode: 55894...0c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du er ufør eller ikke har ingenting å gjøre med inntak til DPS! 

Anonymkode: 8e941...544

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og har fått avslag 2 ganger. Gidder ikke mer. Det får gå helt til det ikke går mer

Anonymkode: 54b78...85a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er ikke til å stikke under en stol at de prioriterer folk i jobb.

Anonymkode: 030ca...60f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

At du er ufør er ingen grunn til å avvise deg. 

Anonymkode: 55894...0c1

Jo.. da regnes en som ferdig behandlet, og det er mer samfunnsnyttig og gi plass til en som trenger hjelp til og beholde/ komme tilbake i arbeid. En skrives gjerne ut og blir bedt om å kontakte lavterskeltilbud . 

allikevel ts, søk. Selvom dette er en « grunn» trenger det ikke gjelde deg, det kommer litt an på hva du trenger hjelp til og selvsagt kapasiteten der du bor. Så søk, så får du svar. 

Anonymkode: be9e1...227

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper at de som har råd til det kan oppsøke private behandlere. 

Dps er vanskelig å komme inn på og spesialister med avtale er det lange køer. 

Anonymkode: 20bc0...26f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er ufør og har fått avslag 2 ganger. Gidder ikke mer. Det får gå helt til det ikke går mer

Anonymkode: 54b78...85a

Kan du prøve å søke deg til spesialist med avtale? De samarbeider med dps og nav osv, og de koster det samme som dps. Det er opptil 6 mnd ventetid, men bedre enn å ikke komme inn på dps. 

Anonymkode: 20bc0...26f

AnonymBruker
Skrevet

Få heller fastlegen din til å henvise deg til en privatpraktiserende med avtale, ja, det er laaang ventetid, men det er likevel større sjans for at du kommer inn! Og du, legen bør skrive henvisningen mens du er der og så bør du lese gjennom den før den blir sendt! I ventetiden kan du bruke fastlegen din som samtalepartner❤️

Anonymkode: a88e5...e16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, men det er ikke til å stikke under en stol at de prioriterer folk i jobb.

Anonymkode: 030ca...60f

Dette.

Jeg har selv fått avslag nå nylig. I avslagsbrevet var begrunnelsen at jeg ikke har vesentlige plager som hindrer meg i arbeid eller skole

Kanskje ikke så rart når man er ufør😅

Men søk, man er ikke automatisk diskvalifisert men man kan som alle andre risikere avslag, man kan klage på avslaget eller søke på nytt.

Fastlegen burde kunne gi en gode råd og hjelp i prosessen, min sa fra til meg om at jeg med mine behov og utfordringer akkurat nå burde forberede meg på avslag av flere årsaker. Det føles urettferdig men er logisk, helsetjenestene og da spesielt innen psykiatrien har bare de resursene de har og må prioritere knallhardt.

Skrevet

Jeg kom inn på Dps mange år mens jeg var ufør

AnonymBruker
Skrevet

Prøv avtalespesialist om du får avslag. 

Anonymkode: 13329...dee

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

noen som fikk komme inn etter de var blitt uføre? 

Anonymkode: 156d4...cf6

Ja.

Det er ikke sånn at man plutselig mister rett på helsehjelp fordi man er ufør. Det ville være absurd, ikke sant.

Man får ikke avslag fordi man er ufør. Men noen som er ufør kan få avslag. Personer i jobb kan få avslag.

Får du avslag kan du klage på vedtaket.

Det finnes flere muligheter enn DPS for å få behandling.

Anonymkode: 0ffe5...8eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du syk nok og de kan hjelpe deg, så får du plass. Uavhengig av om du er ufør eller ei. 

Anonymkode: f1b2c...d9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du syk nok og de kan hjelpe deg, så får du plass. Uavhengig av om du er ufør eller ei. 

Man burde vel være syk nok hvis man kvalifiserer for uføretrygd pga psykiske lidelser?

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (5 minutter siden):

Man burde vel være syk nok hvis man kvalifiserer for uføretrygd pga psykiske lidelser?

Kutt ut. Det er mange psykiske lidelser og livskriser som fører til avslag hos DPS og må behandles i førstelinje. Det gjelder også oss som er ufør. Noen sliter på en såpass måte at DPS ikke kan hjelpe dem, da er kommunen riktig instans. Du som snakker så høyt om at du kan så forbanna mye om systemet og mental helse bør såpass. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 time siden):

Hvis behandling ikke har ført frem er det riktig å ikke fortsette behandlingen i det uendelige. Det er riktig av DPS å avslutte behandlingen hvis man ikke blir bedre, og det er riktig å ikke tilby behandling hvis det ikke finnes virksom behandling å tilby. Man kan ikke gå til psykolog resten av livet, på et punkt så må behandlingen bli avsluttet uansett. 

Anonymkode: 4fb2a...665

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...