Gå til innhold

Personer som alltid ber om unnskyldning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes du om personer som ber om unnskyldning om og om igjen i den minste situasjon?

Anonymkode: 72058...44a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de igjennom livet har vært utsatt for narsissister, mobbing osv. De har blitt kuet gang på gang, og vært nødt til å si unnskyld for den minste lille ting for at den andre ikke skal bli sinna. Det henger igjen i møte med "vanlige folk" fordi det har blitt et mønster. Innerst inne er de fortsatt redde for folks reaksjoner, redd for at det skal bli bråk rett og slett. 

Anonymkode: b2590...821

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Tenker de er veldig usikre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør ofte det, jeg prøver å ikke gjøre det, men det er konsekvens etter langt voldelig forhold 

Anonymkode: 9e259...da9

• Liker 4
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg gjør ofte det, jeg prøver å ikke gjøre det, men det er konsekvens etter langt voldelig forhold 

Jupp, samme her, det ble ekstra mye etter voldelig forhold -men aller først startet det med egen familie for min del. Har vært sånn siden ungdomskolen jeg, minst..!

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jupp, samme her, det ble ekstra mye etter voldelig forhold -men aller først startet det med egen familie for min del. Har vært sånn siden ungdomskolen jeg, minst..!

Smme her egentlig.. min oppvekst førte meg rett i armene på en psykopat

Sånt skjer når man lærer at sånt er kjærlighet 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

At de ikke er vant til å bli behandlet bra. Det viktigste man kan gjøre er trygging på at de ikke trenger å si unnskyld for det. 

Anonymkode: 94718...f55

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier mye unnskyld kan merke folk blir sinte avertil men får panikk å sier mer unnskyld … plager meg selv noe ekstremt men jeg får panikk å kan ikke styre det😳 kan si unnskyld 20 ganger på rad uten å klare å stoppe. Kan også gå rundt etterpå å si unnskyld lavt får meg selv….. hater det men hode mitt er ikke med der å da har panikk. Redd får menn ikke skal like meg pga det

Anonymkode: 3019e...7f6

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sier mye unnskyld kan merke folk blir sinte avertil men får panikk å sier mer unnskyld … plager meg selv noe ekstremt men jeg får panikk å kan ikke styre det😳 kan si unnskyld 20 ganger på rad uten å klare å stoppe. Kan også gå rundt etterpå å si unnskyld lavt får meg selv….. hater det men hode mitt er ikke med der å da har panikk. Redd får menn ikke skal like meg pga det

Vist noen har tips på å komme seg ut av panikken når den står på så tror jeg mi er flere her som tar de imot

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Smme her egentlig.. min oppvekst førte meg rett i armene på en psykopat

Sånt skjer når man lærer at sånt er kjærlighet 

Er sånn jeg føler det jeg også. jeg vokste opp med at de tråkket over så mange grenser at jeg nesten ikke visste hva grensesetting var for noe, -det er faktisk først nå i godt voksen alder at jeg begynner å lære at jeg har lov til å stå opp for meg selv, lov til å ha grenser, lov til å si nei..

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

dette er vel en bra tråd for meg å lese. Jeg blir nemlig irritert på folk som unskylder seg i tide og utide. Men jeg skal ta til meg de historiene dere kommer med, og prøve å ikke bli irritert neste gang. 

Anonymkode: e9c24...8fa

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tenker at de igjennom livet har vært utsatt for narsissister, mobbing osv. De har blitt kuet gang på gang, og vært nødt til å si unnskyld for den minste lille ting for at den andre ikke skal bli sinna. Det henger igjen i møte med "vanlige folk" fordi det har blitt et mønster. Innerst inne er de fortsatt redde for folks reaksjoner, redd for at det skal bli bråk rett og slett. 

Dette gjelder for meg. Narsissistisk far, og i tillegg ble jeg mobbet fra første skoledag. Hadde også en lærer som kjeftet mye på meg, som om jeg ble valgt ut til å stadig bli kjefter på selv om jeg alltid var stille og rolig, så jeg levde i mange år på å beklage og unnskylder meg. Generelt sett tenkte jeg at det var en beklagelse at jeg var til. Jeg unnskyldte meg for dét også, mange ganger.

Så ble jeg voksen, fikk selvtillit og et langt bedre liv. Lite som tyder på at oppveksten min var vond. Men jeg beklager og unnskylder meg alt for mye. Har fått diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse, så det sier muligens litt.

Anonymkode: 3ec4d...ff7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Enig med alle kommentarer her. Dere har innsikt i sammenhenger  🥰

Jeg er en sånn en som alltid ber om unnskyldning for småting og må være sikker på at jeg ikke har sagt eller gjort noe feil, hele tiden. Jeg ble veldig grovt mobbet gjennom hele oppveksten.

Å alltid be om unnskyldning for det minste har en svært negativ side. Du gjør deg sårbar for mennesker som leser andres usikkerhet. Du blir tiltrekkende på manipulerende mennesker som bruker den dårlige samvittigheten din etter eget behov og for alt det er verdt 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier også unnskyld hele tiden. Det er irriterende selv for meg. Har fått skylden for alt som har gått galt oppigjennom oppveksten. Livet har vært kjipt. Takler ikke menn.

Anonymkode: dbe31...3d3

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv jeg som mann sier mye unnskyld pga dårlig oppvekst både privat og i skolen.

Anonymkode: 41dff...9a2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva synes du om personer som ber om unnskyldning om og om igjen i den minste situasjon?

Anonymkode: 72058...44a

Jeg gjør det, er beklageligvis bare sånn jeg er. Har prøvd å slutte men klarer det beklageligvis ikke lenge ad gangen

• Liker 1
Skrevet

Jeg er desverre litt sånn spesielt med personer jeg er ekstra redd for å miste. Det henger nok sammen med en tøff oppvekst der jeg måtte være veldig forsiktig med alt jeg sa og gjorde, alt var feil og jeg ikke visste hvilke reaksjoner jeg kom til og få. Da ble det til at jeg ba om unnskyldning for å slippe unna litt billigere, og det henger litt igjen

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jepp. Dette.   Jeg er en sånn som unnskylder meg hele tiden, livredd for å såre/krenke andre.

vokst opp med psykisk syk mor som eksploderte ofte, var livredd for henne. Jeg og søskenen mine gikk på eggskall hjemme, livredd for å gjøre mamma sint

Anonymkode: ea563...fc7

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Henger meg på her, interessant å lese at vi er flere med samme reaksjoner på samme oppvekst. Eksplosiv forelder hjemme her som tråkket over alle grenser. Førte meg såklart rett inn i forhold med en mann som lignet på forelderen.

Men å si unnskyld eller å kunne innrømme feil synes jeg også er en god ting. I arbeidslivet har jeg gjort feil iblant, og i stedet for å kverulere og skylde på alle andre har jeg sagt: Ja, det var en feil, jeg beklager og jeg skal lære av dette. Synes nå det er litt mer sympatisk enn de som aldri sier unnskyld. Men det må såklart være en balanse. 

Anonymkode: 4e36b...a77

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min eksplosive mor sa aldri unnskyld etter sine sinneutbrudd, kjørte silent-treatment i to-tre dager etterpå. Helt forferdelig.

jeg blir selvfølelig også sint og kjefter på ungene mine av og til, men sier alltid unnskyld etterpå❤️

Anonymkode: ea563...fc7

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...