AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #1 Skrevet 12. juli 2022 For ett år siden fant jeg ut at kjæresten hadde et stort alkoholproblem. Jeg konfronterte han med det, og han lovet meg å slutte å drikke og å få hjelp. Jeg har trodd at han har gjort dette. Jeg ønsker ikke å gå i detalj i historien her, men jeg har gjentatte ganger i løpet av dette året presisert for han at dette gjelder mitt liv også, ikke bare hans. Jeg har tatt valg dette året som har stor betydning for fremtiden min, og jeg har valgt å stole på han og inkludere han i mine fremtidsplaner. Samtidig som jeg hatt "angst" for at han allikevel skjuler drikking for meg. I forrige uke måtte jeg ta en prat med han da jeg har synes at jeg har kjent lukt av han i det siste. Han LOVET at han ikke drakk, og jeg presiserte igjen at det var utrolig viktig at han fortalte meg HVIS han drakk, fordi jeg kan evt. hjelpe han, men at jeg ikke kan være i forholdet hvis han igjen skjuler at han drikker. Da vil ikke jeg være sammen med han. Han lovet. I dag skulle jeg på en shoppingrunde. Akkurat når jeg kommer inn på senteret ser jeg kjæresten. Og han er på vei inn på polet. Jeg går bare ut i bilen igjen og gråter, og har grått hele veien hjem. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg er så sint. Jeg FORSTÅR at han sikkert er syk og at det ikke er lett for han. Men jeg synes allikevel det er så stygt gjort å skjule det for meg, når jeg har tilbydd hjelp. Jeg har tatt ulike valg for livet mitt, og har sagt TYDELIG til han. "Hvis jeg skal gjøre dette må du love meg at du ikke drikker". Lukten jeg har kjent har selvsagt vært alkohol, jeg håpte bare i det lengste at jeg innbilte meg det. Dette er altså ikke en engangstilfelle, og hans tidligere misbruk var i et så omfang at det ikke er mulig med et engangstilfelle heller. Hva gjør jeg? Har har ikke lyst til å være med han nå, men det vil få store konsekvenser for meg. Har jeg lov å fortelle han hvor rasende jeg er ?? Eller er alkoholikere så syke a de ikke kan for det? Hva synes dere jeg bør gjøre i denne situasjonen og hvordan konfrontere han? Anonymkode: 99fad...c72 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #2 Skrevet 12. juli 2022 Kanskje han skulle kjøpe alkoholfri Champagne? Anonymkode: 3f917...975
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #3 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kanskje han skulle kjøpe alkoholfri Champagne? Anonymkode: 3f917...975 Nei, det er noe han aldri gjør. Han har også sagt at han ikke kan gå inn på polet pga. fristelsene. Anonymkode: 99fad...c72
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #4 Skrevet 12. juli 2022 Polet melder om rekordkjøp av alkoholFRITT. Kanskje han vil kose seg med noe fra polet uten alkohol? Ikke vær så dramatisk... Anonymkode: 6c2c7...d43
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #5 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er noe han aldri gjør. Han har også sagt at han ikke kan gå inn på polet pga. fristelsene. Anonymkode: 99fad...c72 Kanskje han øver. Drar på polet som trening. Uten å kjøpe alkohol. Anonymkode: 3f917...975
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #6 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Polet melder om rekordkjøp av alkoholFRITT. Kanskje han vil kose seg med noe fra polet uten alkohol? Ikke vær så dramatisk... Anonymkode: 6c2c7...d43 Jeg kjenner han og situasjonen, og jeg vet at han ikke gjør det. Da hadde han evt. kjøpt noe på butikken. Anonymkode: 99fad...c72 7
Whistler Skrevet 12. juli 2022 #7 Skrevet 12. juli 2022 Hvis han er alkoholiker kommer han til å fortsette å være det hele livet. Spørsmålet er bare om han drikker eller ikke. Akkurat som alle andre misbrukere er løgn, bedrag og villedning en del av sykdomsbildet (m man velger å si at det er en sykdom). Hvis du vil være sammen med en alkoholiker som kanskje ikke drikker må du konfrontere han og ta tak i det før det er for sent. Hvis du ikke vil være sammen med en alkoholiker, er det du som må konfrontere deg selv med om dette er noe du gidder å holde på med, eller om du skal la det være. 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #8 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner han og situasjonen, og jeg vet at han ikke gjør det. Da hadde han evt. kjøpt noe på butikken. Anonymkode: 99fad...c72 Kanskje du ikke kjenner han så godt lenger. Er jo tross alt exen din.. Anonymkode: 3f917...975 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #9 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kanskje han skulle kjøpe alkoholfri Champagne? Anonymkode: 3f917...975 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Polet melder om rekordkjøp av alkoholFRITT. Kanskje han vil kose seg med noe fra polet uten alkohol? Ikke vær så dramatisk... Anonymkode: 6c2c7...d43 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje han øver. Drar på polet som trening. Uten å kjøpe alkohol. Anonymkode: 3f917...975 Vet du hva, det får være måte på naivitet. TS, jeg har dessverre ikke så mange gode råd. Både jeg og kjæresten min er alkoholikere og jeg har etter hvert innsett at jeg ikke kan bo med ham pga det. Vi burde egentlig ikke være sammen fordi vi drar hverandre ned. Jeg kan ikke forestille meg hvor vanskelig dette må være for deg. Men prat med ham om det. Kanskje dere faktisk ikke kan være sammen. Du kan ikke gjøre valgene for ham. Anonymkode: e4dca...410 19
Kvinne87Rogaland Skrevet 12. juli 2022 #10 Skrevet 12. juli 2022 Mest sannsynlig drikker han bak din rygg. Desverre. Alkoholikere klarer ikke å slutte bare fordi noen konfronterer dem, og gir dem et ultimatum. De slutter først når de når bunn og innser selv at de må slutte. Og selv da er det en utrolig lang og slitsom reise med flere tilbakefall. Du kan ikke tvinge han til å bli edru. Orker du å stå i dette? Spesielt når det er masse løgner, slik som her? 4
Alauda Skrevet 12. juli 2022 #12 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): For ett år siden fant jeg ut at kjæresten hadde et stort alkoholproblem. Jeg konfronterte han med det, og han lovet meg å slutte å drikke og å få hjelp. Jeg har trodd at han har gjort dette. Jeg ønsker ikke å gå i detalj i historien her, men jeg har gjentatte ganger i løpet av dette året presisert for han at dette gjelder mitt liv også, ikke bare hans. Jeg har tatt valg dette året som har stor betydning for fremtiden min, og jeg har valgt å stole på han og inkludere han i mine fremtidsplaner. Samtidig som jeg hatt "angst" for at han allikevel skjuler drikking for meg. I forrige uke måtte jeg ta en prat med han da jeg har synes at jeg har kjent lukt av han i det siste. Han LOVET at han ikke drakk, og jeg presiserte igjen at det var utrolig viktig at han fortalte meg HVIS han drakk, fordi jeg kan evt. hjelpe han, men at jeg ikke kan være i forholdet hvis han igjen skjuler at han drikker. Da vil ikke jeg være sammen med han. Han lovet. I dag skulle jeg på en shoppingrunde. Akkurat når jeg kommer inn på senteret ser jeg kjæresten. Og han er på vei inn på polet. Jeg går bare ut i bilen igjen og gråter, og har grått hele veien hjem. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg er så sint. Jeg FORSTÅR at han sikkert er syk og at det ikke er lett for han. Men jeg synes allikevel det er så stygt gjort å skjule det for meg, når jeg har tilbydd hjelp. Jeg har tatt ulike valg for livet mitt, og har sagt TYDELIG til han. "Hvis jeg skal gjøre dette må du love meg at du ikke drikker". Lukten jeg har kjent har selvsagt vært alkohol, jeg håpte bare i det lengste at jeg innbilte meg det. Dette er altså ikke en engangstilfelle, og hans tidligere misbruk var i et så omfang at det ikke er mulig med et engangstilfelle heller. Hva gjør jeg? Har har ikke lyst til å være med han nå, men det vil få store konsekvenser for meg. Har jeg lov å fortelle han hvor rasende jeg er ?? Eller er alkoholikere så syke a de ikke kan for det? Hva synes dere jeg bør gjøre i denne situasjonen og hvordan konfrontere han? Anonymkode: 99fad...c72 Løp! Du kan ikke omvende en alkoholiker, og gan har kanskje et livslangt problem, som ikke bare går utover ham selv, men også alle rundt ham. Gi ham evt en siste sjanse, men så må du for egen skyld være hard og gå. Og bring for all del ikke barn inn i dette. 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #13 Skrevet 12. juli 2022 Så vanskelig situasjon å være i! Har opplevd noe av det samme selv. 😩 Jeg ville søkt etter råd hos avogtil.no. Og så prøvd å ta enda en samtale med ham, helst når du ikke er midt i følelsene men har fått det litt på avstand. Si hva du har sett, luktet og antatt. Og legg ned et ultimatum. Men da må du være helt klar til å mene det. Nytter lite med tomme trusler. Leste her om dagen (men har ikke kilde på det, så ta det med en klype salt!) at så mange som 9 av 10 menn som opplever at dama sliter med alkohol ville gått fra henne. Mens bare 1 av 10 kvinner som opplever at mannen strever med alkohol ville gått fra ham. Anonymkode: 5edc8...702 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #14 Skrevet 12. juli 2022 Synes dere er harde mot alkiser her. Eier dere ikke medfølelse? Anonymkode: 3f917...975
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #15 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så vanskelig situasjon å være i! Har opplevd noe av det samme selv. 😩 Jeg ville søkt etter råd hos avogtil.no. Og så prøvd å ta enda en samtale med ham, helst når du ikke er midt i følelsene men har fått det litt på avstand. Si hva du har sett, luktet og antatt. Og legg ned et ultimatum. Men da må du være helt klar til å mene det. Nytter lite med tomme trusler. Leste her om dagen (men har ikke kilde på det, så ta det med en klype salt!) at så mange som 9 av 10 menn som opplever at dama sliter med alkohol ville gått fra henne. Mens bare 1 av 10 kvinner som opplever at mannen strever med alkohol ville gått fra ham. Anonymkode: 5edc8...702 Jeg søkte råd hos en hjelpetelefon (husker ikke om det var avogtil) i fjor sommer før jeg konfronterte han Jeg synes dette er beintøft og jeg klarer ikke å la vær å si noe i dag, men det må bli på telefon, jeg orker ikke å kjøre til han. Men det er kanskje dumt. Ja, nå må det bli et ultimatum. Takk for svar! Anonymkode: 99fad...c72
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #16 Skrevet 12. juli 2022 En misbruker er en bekjent, ikke en kjæreste. Så enkelt er det. Anonymkode: 468e0...456
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #17 Skrevet 12. juli 2022 Ja, han drikker nok. Skal du være der for han fremover, så er du der for en som drikker. Ikke en som ikke drikker. Kanskje du kan være der for han som en venn. Hvis dere takler det. Har han andre som kan hjelpe han igjennom dette? Anonymkode: 866b6...378
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #18 Skrevet 12. juli 2022 Jeg synes det er rart at du ikke har skjønt det når du har kjent at det har luktet av ham. Den lukten er jo ikke til å ta feil av. Anonymkode: 29e3f...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #19 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, han drikker nok. Skal du være der for han fremover, så er du der for en som drikker. Ikke en som ikke drikker. Kanskje du kan være der for han som en venn. Hvis dere takler det. Har han andre som kan hjelpe han igjennom dette? Anonymkode: 866b6...378 Da må jeg ta kontakt med familien hans, jeg har ikke gjort det tidligere, men nå er jeg usikker på om jeg bør det. TS Anonymkode: 99fad...c72 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #20 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er rart at du ikke har skjønt det når du har kjent at det har luktet av ham. Den lukten er jo ikke til å ta feil av. Anonymkode: 29e3f...cbf Det har ikke luktet så sterkt, det har vært en antydning, og så har jo han vært veldig overbevisende, sagt at det muligens er munnskyllevannet f.eks.. og det lukter jo faktisk litt alkohol. Føler meg lurt. Anonymkode: 99fad...c72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå