Gå til innhold

Har begynt å glemme ord, klarer ikke tenke klart, og føler jeg fremstår som mindre begavet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet faktisk ikke i hvilket underforum jeg skal plassere denne i, så mod får bare flytte den.

Har ikke vært så sosial de siste åra. Kun via jobb, hvor jeg jobber tett innpå 3-5 andre mennesker. 
Storparten av fritiden går med på å sitte å glane på telefonen. Jeg har blitt glemsk, usikker på meg selv, jeg klarer ikke engasjere meg i diskusjoner, jeg roter med ord, stammer nesten litt når jeg snakker da tungen krøller seg når jeg skal si lengre setninger, glemmer hva ting heter, glemmer ord. 

Jeg blir rød og skjelvende i stemmen ved konfrontasjoner/diskusjoner, og dette begynner å tære. For det har ikke alltid vært slik. 
 Nå er ethvert hodebry så slitsomt for meg, at istede for å "løse" problemet,  tar jeg heller opp telefonen og forsvinner i sosiale medier så jeg slipper å anstrenge meg. 

Hva kan jeg gjøre med dette? Og det som plager meg mest; hva kan jeg gjøre for å slutte å rote slik med ord, sånn at jeg klarer å si lengre setninger uten å stamme/ høres usikker ut?

Hilsen kvinne 33.

Anonymkode: 73f75...058

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært redd for tidlig demens/Alzheimers og gått til lege først og fremst.

Anonymkode: 11eff...727

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er min største frykt.. 

ts

Anonymkode: 73f75...058

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også sånn, men jeg har kun samboer og familie jeg forholder meg til. Jeg er ikke sosial heller. Jeg tror det er problemet, at man ikke får BRUKT HJERNEN. Hjernen blir SLØV av mobiltelefon. 

Anonymkode: f3955...a93

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært slik i mange år nå, glemmer vanlige ord og surrer i enkelte setninger. Kaller det fylle-talen min, da det innimellom høres ut som jeg er beruset. Er plagsomt, men blir hverken bedre eller verre.

Er ca 10 år eldre enn deg.

Anonymkode: f31eb...2f8

AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv svikt kan ha mange årsaker. Etter et par runde kreft i sin tid har jeg også mistet litt av språket. 

Fortsett å vær sosial så trenes det opp igjen. 

Anonymkode: 5823b...190

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt sånn som dette. Men så fikk jeg Corona og ble enda verre 

Hatt Corona? selv om jeg kun hadde lette symptomer er jeg fortsatt virrete 1 år etter. Jeg går ut og inn av rom uten å huske hva jeg skal, ord har forsvunnet, jeg er i en slags tåke. Å ha en intelligent samtale face to face er unyttig da jeg sliter med å finne ordene. 

Tok det opp med fastlegen og sa jeg var redd for tidlig demens/Alzheimers og hun sa hun var på ingen måte bekymret for meg. Men hadde tatt en prat for å høre om hen oppfatter deg annerledes enn før. 

Anonymkode: 7b1c2...aeb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn fikk jeg det å i overgangsalderen.

Anonymkode: 28265...58c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn fikk jeg det å i overgangsalderen.

Anonymkode: 28265...58c

Jepp..

Anonymkode: e8219...a92

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å kutte ut karbohydrater og å kutte ut oksalatrik mat Mange opplever at hjernetåke forsvinner da. Verdt et forsøk før man roper demens liksom...

Anonymkode: 368c7...d35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener du at du har uttalt brainfog?

Ville først sjekket stoffskifte for eksempel. 

Anonymkode: 08b50...590

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du nok søvn? Stresser du? Er du i et vanskelig forhold? Går du på medisiner? Får du nok frisk luft og mosjon? <-Det er viktig!

Anonymkode: 4be74...c45

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte en lege snakke om slike symptomer pga økende skjermbruk. Det blir en slags kollektiv ADHD i befolkningen. Man blir surrete, ufokusert og glemmer ting fordi hjernene våre blir utslitt av konstant stimuli. Merker på dette selv…

Anonymkode: 3a788...83f

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Prøv å kutte ut karbohydrater og å kutte ut oksalatrik mat Mange opplever at hjernetåke forsvinner da. Verdt et forsøk før man roper demens liksom...

Anonymkode: 368c7...d35

Jeg hadde mye brainfog fram til jeg kuttet ut raske karbohydrater og alt raffinert sukker! Jeg har et nytt liv 🤗

Anonymkode: 52139...568

• Liker 2
Skrevet

Vanlig ved depresjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk deg også for jernmangel! Da jeg fikk alvorlig jernmangel så var jeg redd det var demens eller en annen alvorlig sykdom 

Anonymkode: 3c226...e01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Utbrent. Jeg har det akkurat slik, men har fortstått etterhvert at jeg er utbrent 

- kvinne 44

Anonymkode: 1a5a1...4c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Få sjekket stoffskiftet. «Hjernetåke» er symptom både på høyt og lavt stoffskifte.

Anonymkode: 76d52...c8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Få sjekket stoffskiftet. «Hjernetåke» er symptom både på høyt og lavt stoffskifte.

Anonymkode: 76d52...c8a

visp skrev (2 timer siden):

Vanlig ved depresjon.

Depresjon er også en virkning av lavt stoffskifte.  Og hjernetåke er typisk for begge tilstander. Tosken jeg har til fastlege ga meg antidepressiva.  Da jeg endelig fikk mast meg til endokrinolog, viste det seg at jeg trengte 150mikrogram Levaxin,  og ikke 75, som jeg gikk på. 

Anonymkode: a004a...88c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sånn da jeg kom i overgangsalderen.

Anonymkode: b2d34...f71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...