Gå til innhold

Tenk at det er 2022 og vi driver fortsatt med risikosporten det er å føde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske sprøtt og kjipt at kvinner fortsatt må føde, med den påkjenningen det er og det store skadepotensialet. Skulle ønske det var gjort et eller annet fremskritt så man slapp å risikere ødelagt underliv og ruinert sexliv. Et eller annet hjelpemiddel som gjorde at risikoen for skade sank og man kom fra det uten varige mén. De kan dra sin "fødsel er naturlig, vi er skapt for å føde!" så mye de orker men jeg nekter å tro at det er meningen at så stor andel skal revne.

(Jada, keisersnitt, men det får man jo ikke bare fordi man er redd for skader eller man ønsker å ha glede av sex senere i livet).

Anonymkode: 61cd8...89a

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er mer komfortabel med risikoene som hører til keisersnitt så er det da mulig å få dette i stedet. (Men ganske kjipt at det klassifiseres som en psykisk lidelse...)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor unngå det mest naturlige i livet? Idag er det vel mange lure triks for at man ikke skal revne. Dessuten er det å føde naturlig bra for både mor og barn. 

Anonymkode: 40665...3df

• Liker 6
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ganske sprøtt og kjipt at kvinner fortsatt må føde, med den påkjenningen det er og det store skadepotensialet. Skulle ønske det var gjort et eller annet fremskritt så man slapp å risikere ødelagt underliv og ruinert sexliv. Et eller annet hjelpemiddel som gjorde at risikoen for skade sank og man kom fra det uten varige mén.

Det finnes et slikt hjelpemiddel, ikke bli gravid.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ganske sprøtt og kjipt at kvinner fortsatt må føde, med den påkjenningen det er og det store skadepotensialet. Skulle ønske det var gjort et eller annet fremskritt så man slapp å risikere ødelagt underliv og ruinert sexliv. Et eller annet hjelpemiddel som gjorde at risikoen for skade sank og man kom fra det uten varige mén. De kan dra sin "fødsel er naturlig, vi er skapt for å føde!" så mye de orker men jeg nekter å tro at det er meningen at så stor andel skal revne.

(Jada, keisersnitt, men det får man jo ikke bare fordi man er redd for skader eller man ønsker å ha glede av sex senere i livet).

Kvinnekroppen er skapt for å føde? Statistikken tilsier at det er sjeldent noen har så store fødselsskader at det gjør livet/sexlivet vanskelig i ettertid. 

mener du alvorlig at du heller vil snittes opp og påføre kroppen den enorme påkjenningen ett ks er fremfor å føde? 

jeg er gravid nå og måtte inn på to ekstrakontroller pga morkake langt nede. Var OVERLYKKELIG når den var langt nok fra åpningen ut til at jeg skal få forsøke føde naturlig fremfor å måtte planlegge ett ks. 

Anonymkode: 4cf65...6d4

• Liker 4
Skrevet

Synes det er så rart at ikke keisersnitt er fritt valg. Noen foretrekker naturlig, andre foretrekker kirurgi. Hadde vært bedre om kvinner fikk bestemme selv. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja å den risikosport fortsetter om 50 år frem i tid. Det eneste løsningen er å ikke få barn  det er valgfritt.

Anonymkode: cbe50...151

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja å den risikosport fortsetter om 50 år frem i tid. Det eneste løsningen er å ikke få barn  det er valgfritt.

Anonymkode: cbe50...151

Man burde kunne velge det alternative settet med risiko som følger av keisersnitt. Er egentlig hårreisende at det i Norge i 2022 ikke er fritt valg mellom to ulike forløsningsmetoder - siden begge har risiko og begge er ansett som (relativt) trygge. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt hva du mener. 
En fødsel er noe voldsomt og mer smerte og tap av kontroll finnes ikke. 
Allikevel skal mor og barn hjem etter to døgn og nyte livet. 
Jeg har født to ganger, og selv om det var fint da barnet kom var det voldsomt da det sto på og smerte nivået på Max. 
klipping og sying. 
underlivet og sexlivet er som før. Det er helt utrolig 

Anonymkode: 331bc...f03

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Sprudlesann skrev (Akkurat nå):

Man burde kunne velge det alternative settet med risiko som følger av keisersnitt. Er egentlig hårreisende at det i Norge i 2022 ikke er fritt valg mellom to ulike forløsningsmetoder - siden begge har risiko og begge er ansett som (relativt) trygge. 

Økonomi.. 

koster langt mer med et keisersnitt enn vaginal fødsel. 
Det er pengene som gjør at de anbefaler fødsel framfor keisersnitt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Økonomi.. 

koster langt mer med et keisersnitt enn vaginal fødsel. 
Det er pengene som gjør at de anbefaler fødsel framfor keisersnitt. 

Synes helsevesenet burde vært mer ærlig om det. Hadde muliggjort at partier lettere kunne hatt det i valgprogrammet sitt. Det er mye den norske stat bruker penger på - keisersnitt til dem som ønsker det fremfor å måtte føde burde være blant det staten ser verdien av. (Alternativt kunne de med grei inntekt betalt mellomlegget selv, så lenge de fattigste fikk sitt dekket)

Anonymkode: b7a89...cd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sprudlesann skrev (32 minutter siden):

Hvis du er mer komfortabel med risikoene som hører til keisersnitt så er det da mulig å få dette i stedet. (Men ganske kjipt at det klassifiseres som en psykisk lidelse...)

Nei, det er jo ikke noe godt alternativ egentlig. Det er jo poenget, det finnes ingen god måte å føde på, hvor man ikke risikerer helse og livskvalitet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor unngå det mest naturlige i livet? Idag er det vel mange lure triks for at man ikke skal revne. Dessuten er det å føde naturlig bra for både mor og barn. 

Anonymkode: 40665...3df

Fordi man har risiko for å bli skadet for livet. Naturlig å dø under fødsel også, men ønskelig er det jo ikke. "Lure triks" my ass, det er fortsatt veldig mange førstegangs som revner. Men ingen bryr seg, de ser kun på statistikk over de alvorligste riftene.

Uansett, ødelagt sexliv kan man få av å ha født uten å revne også.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kvinnekroppen er skapt for å føde? Statistikken tilsier at det er sjeldent noen har så store fødselsskader at det gjør livet/sexlivet vanskelig i ettertid. 

mener du alvorlig at du heller vil snittes opp og påføre kroppen den enorme påkjenningen ett ks er fremfor å føde? 

jeg er gravid nå og måtte inn på to ekstrakontroller pga morkake langt nede. Var OVERLYKKELIG når den var langt nok fra åpningen ut til at jeg skal få forsøke føde naturlig fremfor å måtte planlegge ett ks. 

Anonymkode: 4cf65...6d4

Ja, det er flott for deg da.

Nei, jeg ville heller født på en måte uten risiko for skader. Det er jo poenget mitt, det finnes jo ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Hadde det vært mulig på en etisk måte hadde jeg outsorcet både graviditet og føding. Tenk så heldige menn er at noen andre lager barnet til de. 

Anonymkode: 8f794...dc7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så negativt tankesett til fødsel! Det er en grunn til at pattedyr er skapt på den måten vi er, det er jo ikke noe annerledes for ku, hest eller hund enn det er for oss, nettopp fordi det er naturlig. Det aller beste for barnet er å komme til vaginalt og det faktum at fødsel er finalen på svangerskapet vet vi jo alle når vi blir gravide.

Jeg er spent på den store finalen jeg, selv om barnet foreløpig ligger i seteleie attpåtil 😄

Anonymkode: 172d4...53b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja tenk at vi vil overleve som art i 2022, hårreisende!

Anonymkode: 14971...10a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så negativt tankesett til fødsel! Det er en grunn til at pattedyr er skapt på den måten vi er, det er jo ikke noe annerledes for ku, hest eller hund enn det er for oss, nettopp fordi det er naturlig. Det aller beste for barnet er å komme til vaginalt og det faktum at fødsel er finalen på svangerskapet vet vi jo alle når vi blir gravide.

Jeg er spent på den store finalen jeg, selv om barnet foreløpig ligger i seteleie attpåtil 😄

Jo faktisk er det forskjell. Et babyhode vs.bekkenet vårt er helt forskjellig fra f.eks et kalvehode og kua sitt bekken. Et menneske babyhode er for stort til bekkenet vårt og derfor er det vanskeligere for et menneske å føde enn et annet dyrt, og det er også mye vondere for oss. 

Anonymkode: 3980c...390

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Norge er vel det tryggeste landet i verden å føde i? Tror det er kun 1-2 av 60.000 fødende i året som dør pga komplikasjoner.

kjenner ingen som har revnet jeg

Anonymkode: 2e836...648

• Liker 1
Skrevet

Nå må vi ikke glemme at vi er mennesker, ikke maskiner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo det er faktisk det. Mennesker har mye vondere fødsler på grunn av størrelsen på hodene våre i forhold til bekkenet. 

Anonymkode: 8f794...dc7

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...