Gå til innhold

Litt rart spørsmål, men hvordan få råd til røyk (sigaretter) i fengsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dagslønne er veldig dårlig og røyk er dyrt? Vil helst ikke gjøre noe ulovlig for å få råd. Har hørt noen si at det er gratis røyk til de langtidsinnsatte. Ligger det bare fritt tilgjengelig i røykesalen?

Anonymkode: 2cc04...273

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snekre paller. 

Anonymkode: 72710...039

AnonymBruker
Skrevet

De må vel jobbe for det, kanskje? Eller muligens det er som på utlendingsinternat hvor en får utdelt x-antall sigaretter om dagen?

Anonymkode: 315f0...34e

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De må vel jobbe for det, kanskje? Eller muligens det er som på utlendingsinternat hvor en får utdelt x-antall sigaretter om dagen?

Er det egen røykesal, eller må man røyke på rummet?

AnonymBruker
Skrevet

Kun røyking i utetiden. Du må bruke av dagspengene (ca.70-80,- om dagen) til det du trenger, inkl. sigaretter. Om du ikke har oppsparte midler (som ikke er inndratt) 

Anonymkode: e46d2...1ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uhørt at skattepengene vi har arbeidet for skal gå til røyk!!! Hva er galt med samfunnet??

Anonymkode: aa812...860

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kun røyking i utetiden. Du må bruke av dagspengene (ca.70-80,- om dagen) til det du trenger, inkl. sigaretter. Om du ikke har oppsparte midler (som ikke er inndratt) 

Får de 2.400 i lommepenger pr måned? Det var mye! De får jo mat der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får de 2.400 i lommepenger pr måned? Det var mye! De får jo mat der. 

Det skal dekke hygieneartikler, klær, løpende utgifter man har (regninger / inkasso man ikke får satt i bero eller som ikke kan stanses) osv. 2400 er ikke akkurat en stor sum 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skal dekke hygieneartikler, klær, løpende utgifter man har (regninger / inkasso man ikke får satt i bero eller som ikke kan stanses) osv. 2400 er ikke akkurat en stor sum 

Ingen offentlige midler er sikta på å dekke gjeld da det ikke anses som en nødvendig del av livsopphold. Jeg synes 2.400 i lommepenger er mye, spesielt til innsatte kriminelle. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen offentlige midler er sikta på å dekke gjeld da det ikke anses som en nødvendig del av livsopphold. Jeg synes 2.400 i lommepenger er mye, spesielt til innsatte kriminelle. 

De er også mennesker :) 

Anonymkode: 8e9cd...038

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

De er også mennesker :) 

Anonymkode: 8e9cd...038

Er ikke så sikker på det 😁

Anonymkode: 9ae6b...a98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det egen røykesal, eller må man røyke på rummet?

Nå har ikke jeg kjennskap til fengsler, men på utlendingsinternat så er det å røyke ute. De får ikke egne lightere eller fyrstikker, de får fyr på siggen sin av en ansatt, det var iallefall sånn tidligere.  Hvordan det er i fengsel vet jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

I det fengselet jeg kjenner best til er det blitt forbudt å røyke på cella, så da må man røyke ute. Egne røykesaler tror jeg nok aldri har eksistert. ;) 

Røyk finansieres av "lønna", oppspart midler eller venner og familie som overfører penger. 

Det kan godt hende enkelte betjenter eller enkelte fengsler har en liten pakke på lur til spesielle tilfeller, men det ville jeg ikke ha belaget meg på. 

Mange slutter å røyke i fengsel også, siden det kan bli vanskelig pga mye innlåsing og lite luftepauser. 

Anonymkode: c1cb7...e2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fin anledning til å slutte.

Anonymkode: b2326...9e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

2400 er ikke mye. Det handler også om at de skal lære seg å fungere i det vanlige liv. Vet ikke om det er slik i alle fengsler, men noen fengsler har egne matvarebutikker med begrenset utvalg, som driftes av de innsatte. Slik kan de lære seg å bli gode borgere igjen. i Norge er man mye mer opptatt av psykologien enn av straff, og det funker jo! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Da vil det nok glede deg at dersom en med uføretrygd blir fengslet så vil vedkommende motta full trygd måneden man blir innsatt og måneden etterpå. Deretter blir trygd redusert en del (50%) Dette samtidig som de da mottar dagpengene fra staten. Går en da over på fotlenke så vil full uføretrygd bli utbetalt.

Anonymkode: 57184...8a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Dagslønne er veldig dårlig og røyk er dyrt? Vil helst ikke gjøre noe ulovlig for å få råd. Har hørt noen si at det er gratis røyk til de langtidsinnsatte. Ligger det bare fritt tilgjengelig i røykesalen?

Du får familie til å overføre penger til kontoen din i fengselet, enkelt og greit. Viktig å vite at det er en maks sum man kan handle for i uken, så du kan ikke kjøpe 7 pakker cigg og tro en har litt igjen til brus/snop og hygieneartikler.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da vil det nok glede deg at dersom en med uføretrygd blir fengslet så vil vedkommende motta full trygd måneden man blir innsatt og måneden etterpå. Deretter blir trygd redusert en del (50%) Dette samtidig som de da mottar dagpengene fra staten. Går en da over på fotlenke så vil full uføretrygd bli utbetalt.

Uføretrygda blir ikke redusert med 50%, man får den rett og slett ikke utbetalt lengre. Dette gjelder pensjon også. De to første mnd du soner og den mnd du løslates får du utbetalt trygd og pensjon. 

En innsatt får betalt dagpenger i fengsel, hvis hen er sysselsatt, og det er oftest snakk om 5 dager i uka. Noen er sysselsatt 7 dager og får da dagpenger for 7 dager. I 2022 er dagpengesatsen på 77kr. 
Er du syk og ikke jobber får du mindre. Gir du fan i å jobbe får du ingenting. 
disse pengene skal dekke telefon, tobakksvarer, hygieneartikler, ol. 

ser de norske innsatte belager seg mye på familie, ringer hjem for å tigge penger. Mens utenlandske fra fattige land klarer seg helt fint og gjerne sparer opp så de kan ta med seg penger hjem. Er forresten en maxsum man kan handle for i uken, men denne summen varier mellom fengslene. I ett fengsel jeg jobbet i så var det 500kr uka inkl tobakk. Ett annet 500kr uka + tobakk. 

man får kun røyke under lufting, det vil si Max 60min om dagen ute i luftegården. Slutt på å røyke inne på cella, heldigvis!

Anonymkode: 04985...fa6

AnonymBruker
Skrevet

Uføretrygda blir ikke redusert med 50%, man får den rett og slett ikke utbetalt lengre. Dette gjelder pensjon også. De to første mnd du soner og den mnd du løslates får du utbetalt trygd og pensjon. 

En innsatt får betalt dagpenger i fengsel, hvis hen er sysselsatt, og det er oftest snakk om 5 dager i uka. Noen er sysselsatt 7 dager og får da dagpenger for 7 dager. I 2022 er dagpengesatsen på 77kr. 
Er du syk og ikke jobber får du mindre. Gir du fan i å jobbe får du ingenting. 
disse pengene skal dekke telefon, tobakksvarer, hygieneartikler, ol. 

ser de norske innsatte belager seg mye på familie, ringer hjem for å tigge penger. Mens utenlandske fra fattige land klarer seg helt fint og gjerne sparer opp så de kan ta med seg penger hjem. Er forresten en maxsum man kan handle for i uken, men denne summen varier mellom fengslene. I ett fengsel jeg jobbet i så var det 500kr uka inkl tobakk. Ett annet 500kr uka + tobakk. 

man får kun røyke under lufting, det vil si Max 60min om dagen ute i luftegården. Slutt på å røyke inne på cella, heldigvis!

Anonymkode: 04985...fa6

FEIL. Min uføretrygd ble redusert med kun 50% fra måned nr 3. To måneder med 50% og så over på fotlenke med 100 % trygd.

Dette kan du lese om i fangehåndboken som du finner som PDF på nettet.

Vi hadde lov å røyke på rommet, var åpen soning med 14 rom totalt hvor 4 av dem var IKKE røyk.

Brukte ikke noen penger mens jeg var inne og fikk en god del cash når jeg forlot anstalten og ble glad når jeg sjekket kontoen og så hvor mye jeg hadde «spart» ved å bo gratis med mat i 4 mnd før fotlenke ble påsatt.

AnonymBruker
Skrevet

FEIL. Min uføretrygd ble redusert med kun 50% fra måned nr 3. To måneder med 50% og så over på fotlenke med 100 % trygd.

Dette kan du lese om i fangehåndboken som du finner som PDF på nettet.

Fordi du forsørger barn det.

Hvis du sitter i fengsel, får du uføretrygd i innsettelsesmåneden og måneden etter. Deretter vil utbetalingen av uføretrygden bli stanset. Forsørger du barn vil du likevel få utbetalt 50 prosent av uføretrygden. Utbetalingen settes i gang igjen den måneden du blir løslatt.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/uforetrygd-ved-opphold-pa-behandlingsinstitusjon-eller-i-fengsel

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...