Gå til innhold

Kromosomavvik og andre avvik - veldig bekymret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er rundt 40 og er eller har vært gravide i den alderen, når var det tidligste dere fikk vite om alt var i orden eller ikke med fosteret?

Er 40 og gravid, og merker at jeg er livredd for avvik. Har allerede opplevd det en gang tidligere (alvorlig misdannelse, uforenlig med liv), og er veldig bekymret. Er i uke 6, snart uke 7.

Hvor store er egentlig sjansen for å få et barn med alvorlig avvik ved graviditet rundt 40? Vet at downs syndrom er en ganske stor risiko, men hvor stor er risikoen? Google sier ca 1%, men det virker litt lavt? Må jeg regne med at det mest sannsynlig er noe veldig galt med fosteret?

Anonymkode: de4f3...583

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er 39 og fikk vite på ultralyd i uke 13 at alt så fint ut. Nibsvar bekreftet det noen uker senere. 

Var aldri særlig bekymret. Sjansen er størst for at alt er fint. 

Anonymkode: 9d908...7ad

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42 ved fødsel. For min del var det 2 % sjanse for Downs, under 1 % for trisomi 18 og under 0,2 % sjanse for trisomi 13. Det er de tre de sjekker med NIPT og tidlig ul. Selv om risikoen er høyere med alder, så er sjansen uendelig mye høyere for at alt er bra. Men jeg skjønner du synes det er vanskelig som har en slik opplevelse fra før

Anonymkode: fe6fd...0a7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vite at alt så fint ut på TUL i 12+6, bekrefta med NIPT to uker seinere. Altså, det de sjekka for. Har ikke født enda, så det kan jo være noe vi ikke har sett, men også OUL var fin. 

Anonymkode: fe6fd...0a7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er noe alvorlig galt med fosteret ender det sannsynligvis i en spontanabort (som er dessverre ganske vanlig i din alder). Men om graviditeten utvikler seg normalt stemmer det at det kun er 1-2% sjanse for kromosomavvik. Når spiren først sitter blir det aller mest sannsynlig et friskt barn av det. Og du får jo både NIPT og tidlig ultralyd som vil avdekke det meste av vanlige avvik. 

Anonymkode: 3d846...d7c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Om det er noe alvorlig galt med fosteret ender det sannsynligvis i en spontanabort (som er dessverre ganske vanlig i din alder). Men om graviditeten utvikler seg normalt stemmer det at det kun er 1-2% sjanse for kromosomavvik. Når spiren først sitter blir det aller mest sannsynlig et friskt barn av det. Og du får jo både NIPT og tidlig ultralyd som vil avdekke det meste av vanlige avvik. 

Anonymkode: 3d846...d7c

Det med spontanabort er en risiko ja, men som du sier er vel det knytter til avvik på fosteret. Men dessverre opplevde jeg tidligere i år å være gravid med veldig sykt foster/dødelig avvik - men likevel ble det ikke spontanabort men heller medisinsk abort på sykehuset i uke 12. Håper inderlig at kroppen denne gangen ordner opp selv om det er dødelig avvik igjen. 

Anonymkode: de4f3...583

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...