Gå til innhold

Hvordan sjekker arbeidsgiverne at referansen er ekte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg søker jobb og gir min sjef Hans Petter i Statoil som min referanse. Hvordan sjekker arbeidsgiveren at jeg faktisk hat gitt min tidligere sjef som referanse og at jeg ikke bare hat gitt telefonnummmeret til pappa. Ringer de Statoil og sjekker? Sjekker de LinkedIn? Sjekker de om telefonnummeret står på samme mave som jeg oppga?

Anonymkode: 01859...a96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ringer nok ja.

Anonymkode: 81691...17f

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på type jobb og type referanse.

Anonymkode: ec5f8...8cc

AnonymBruker
Skrevet

Vi ringer alltid referanser via sentralbordet på arbeidsplassen de har oppgitt.

Anonymkode: 4de62...3f9

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan fort gå bra det, men det kan like fort gå veldig dårlig, og da er det på grensen til dokumentforfalskning dersom du oppgir falske referanser på cv.

Anonymkode: abd0a...4e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Om jeg søker jobb og gir min sjef Hans Petter i Statoil som min referanse. Hvordan sjekker arbeidsgiveren at jeg faktisk hat gitt min tidligere sjef som referanse og at jeg ikke bare hat gitt telefonnummmeret til pappa. Ringer de Statoil og sjekker? Sjekker de LinkedIn? Sjekker de om telefonnummeret står på samme navn  som jeg oppga?

Rettet skrivefeil.

AnonymBruker
Skrevet

Altså at faren din skal utgi seg for å være din sjef? 

Ekstremt risikabelt, for det første så kan du ikke utelukke at den som kontakter referansen kjenner sjefen din. Mange i administrative stillinger har et stort nettverk og kjenner "de fleste innen bransjen". For det andre kan slike samtaler også være småprat om faglig stoff, bransjen, ting som har skjedd osv. Man gjennomskuer raskt dersom vedkommende ikke "henger med". 

Anonymkode: 9a282...092

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De som jobber i HR ringer sjelden referansepersonen siden de har telefonskrekk. 

Anonymkode: 6950d...e9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Om jeg søker jobb og gir min sjef Hans Petter i Statoil som min referanse. Hvordan sjekker arbeidsgiveren at jeg faktisk hat gitt min tidligere sjef som referanse og at jeg ikke bare hat gitt telefonnummmeret til pappa. Ringer de Statoil og sjekker? Sjekker de LinkedIn? Sjekker de om telefonnummeret står på samme mave som jeg oppga?

Jeg jobber i et stort konsern og her ønsker de det fulle navnet til referansen, stillingstittel i tillegg til telefonnummer. Er det noe som ikke stemmer med referansene så blir det fort avdekket.

Anonymkode: 9dabd...6fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Linkedin sjekkes veldig ofte også ja.

Anonymkode: 9dabd...6fc

• Liker 2
Skrevet

De avslører det vel relativt fort når "Hans Petter" tar telefonen og sier han jobber i Statoil, i stedet for Equinor.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For 25 år siden var det lettere. Var referanse for mange venninner som ville ha sommerjobb, men der overraskende mange ville ha referanse. 

Men det er ikke lov så fyfy. 

Anonymkode: 71911...73a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vi ringer alltid referanser via sentralbordet på arbeidsplassen de har oppgitt.

Det finnes da knapt arbeidsplasser med sentralbord lenger? Jeg fikk utdelt en mobiltelefon allerede i 2005. Vi har en resepsjon. Men de kan ikke sette videre. 

Anonymkode: 4827f...8f4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare presisere at jeg skjønner at falske referanser ikke er lov og jeg har ikke tenkt til å bruke falske referanser. Jeg er bare  nysgjerrig på hvordan dette avdekkes i praksis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vil bare presisere at jeg skjønner at falske referanser ikke er lov og jeg har ikke tenkt til å bruke falske referanser. Jeg er bare  nysgjerrig på hvordan dette avdekkes i praksis. 

Jeg har vært referanse noen ganger. 

Med tanke på spørsmålene jeg får så ville det raskt vært veldig tydelig at tittel og stilling som var oppgitt sammen med referanse ikke var reell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes da knapt arbeidsplasser med sentralbord lenger? Jeg fikk utdelt en mobiltelefon allerede i 2005. Vi har en resepsjon. Men de kan ikke sette videre. 

Men da kan vi få bekreftet eller avkreftet at vedkommende jobber der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da kan vi få bekreftet eller avkreftet at vedkommende jobber der.

De kan da ikke uttale seg om det til hvem som helst. GDPR og så videre...  

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Veldig mange har sentralbord koblet opp til mobiler. Til og med de som sitter i «sentralbordet» tar i mot samtaler gjennom mobil og er koblet gjennom digitalt sentralbord på pc. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekker 1881, bedriftens nettsider og/eller LinkedIn, som regel gjennom et kjapt Google-søk, der disse tre treffene som regel alltid dukker opp på første side av søketreffene. Tar ett minutt.

Anonymkode: a7a45...810

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du være heldig og ha en pappa med samme navn som sjefen i Statoil? (Equinor?)

Om pappan din tar telefonen og presenterer seg med navn, skjønner jeg jo at jeg snakker med feil person. Om du hevder at sjefen i Statoil har navnet til pappaen din, er jo DET rimelig tilgjengelig informasjon som jeg ser med en gang er tull.  

Anonymkode: be1df...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...