Gå til innhold

Sykehjemsplass og pengeoverføring fra dement person til ektefelles konto

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma er sterkt dement og det er søkt om sykehjemsplass til henne. Hun har formelt sett ikke fått oppnevnt noen  verge men min far har tatt hånd om hennes eiendeler og nettbank de siste årene pleid henne da hun ikke kan forlates/sterkt hjelpetrengende. De har alltid hatt felleseie men mamma arbeidet som lektor og tjente godt -min far vanlig industriarbeider ergo hadde mamma anledning til å legge seg opp en betydelig sum penger. Mitt spørsmål er, at nylig har min far overført tre millioner fra hennes konto til sin. Har han lov til dette og vil det skape vansker i fremtiden på noe vis - da min mor antagelig kommer til å gå bort før min far? Min far har tydeligvis diskutert dette inngående med min bror - det gjør han alltid når det er noe- jeg kom uforvarende på og fikk vite det på den måten. Jeg får nesten aldri vite noe og frykter min far vil overføre til min bror. Kan han det? Hvis jeg nevner noe blir min far sint derfor spør jeg her..

Anonymkode: 0455c...53a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å faen, 3 mill? Det vil ikke gå ubemerket hen om du sier noe..

Er far din verge for din mor? Verge over økonomien også? 

Jeg vet sannelig ikke, føler med deg  

Anonymkode: 5c58d...a21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir pengene stående på hennes konto, så kommer Kommunen til å forsyne seg godt. Vet ikke om det er å foretrekke heller da ?

Anonymkode: 68bfa...676

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De har levd livet sammen. Som ektefeller med felles barn, felles økonomi, og i det siste omsorg for den andre.

Det er selvfølgelig hans penger. Og bare praktisk at han overfører før dødsfall, der kontoer fryses. 

Eller er dette bare enda en av trådene du lager her for å underholde deg selv i ferien? 

Anonymkode: 5bb25...040

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mamma er sterkt dement og det er søkt om sykehjemsplass til henne. Hun har formelt sett ikke fått oppnevnt noen  verge men min far har tatt hånd om hennes eiendeler og nettbank de siste årene pleid henne da hun ikke kan forlates/sterkt hjelpetrengende. De har alltid hatt felleseie men mamma arbeidet som lektor og tjente godt -min far vanlig industriarbeider ergo hadde mamma anledning til å legge seg opp en betydelig sum penger. Mitt spørsmål er, at nylig har min far overført tre millioner fra hennes konto til sin. Har han lov til dette og vil det skape vansker i fremtiden på noe vis - da min mor antagelig kommer til å gå bort før min far? Min far har tydeligvis diskutert dette inngående med min bror - det gjør han alltid når det er noe- jeg kom uforvarende på og fikk vite det på den måten. Jeg får nesten aldri vite noe og frykter min far vil overføre til min bror. Kan han det? Hvis jeg nevner noe blir min far sint derfor spør jeg her..

Det kan nok settes spørsmål rundt lovligheten, men det er nok en fornuftig strategi iforhold til utviklingen av sykdommen til din mor. Det har ingen betydning for arv utover din fars levetid. ( Det gir din far litt mer handlingsrom, men ikke mer enn naturlig. ) 

(Og jeg finner det pussig at en lektor skulle tjent merkbart bedre enn en industriarbeider, jeg ville tro disse pengene er bygd mye på hans. )

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet, reagerer mer på at han har brukt hele sin lønn til å forsørge familien gjennom mange år, mens hun har spart opp mange millioner på egen konto?

Anonymkode: f3123...f61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har levd livet sammen. Som ektefeller med felles barn, felles økonomi, og i det siste omsorg for den andre.

Det er selvfølgelig hans penger. Og bare praktisk at han overfører før dødsfall, der kontoer fryses. 

Eller er dette bare enda en av trådene du lager her for å underholde deg selv i ferien? 

Anonymkode: 5bb25...040

"Ja!,  min hundrede tråd om nettopp dette er det ikke flott?

Selv om mamma er dement og neppe overlever min far så kan hun leve lenge ennå. Det er faktisk lov å stille saklige spørsmål når sentrale spørsmål i en ikke veldig godt sammensveiset famile undekommuniseres.

Ts

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

"Ja!,  min hundrede tråd om nettopp dette er det ikke flott?

Selv om mamma er dement og neppe overlever min far så kan hun leve lenge ennå. Det er faktisk lov å stille saklige spørsmål når sentrale spørsmål i en ikke veldig godt sammensveiset famile undekommuniseres.

Ts

Ut fra min erfaring fra da bestefar kom på sykehjem er dette gjort for å slippe at kommunen tar rentene av formuen hennes. Når hun bor på sykehjem og er dement trenger hun ikke å ha så mye midler på konto. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er han disponent på hennes konto? Eller har hun gitt han sin bank-id?

Anonymkode: 80842...aed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (21 minutter siden):

Det kan nok settes spørsmål rundt lovligheten, men det er nok en fornuftig strategi iforhold til utviklingen av sykdommen til din mor. Det har ingen betydning for arv utover din fars levetid. ( Det gir din far litt mer handlingsrom, men ikke mer enn naturlig. ) 

(Og jeg finner det pussig at en lektor skulle tjent merkbart bedre enn en industriarbeider, jeg ville tro disse pengene er bygd mye på hans. )

Beklager skrivefeil- skrevet i all hast- skulle stå "ufør industriarbeider. Pappa ble ufør pga ryggen som ganske  ung. Mammas midler består også av arv fra hennes foreldre. Bygårder hennes foreldre i sin tid solgte. Likefullt har de felleseie. Jeg unner min far alt godt men forutsetter ærlig og god kommunikasjon i sentrale spørsmål . Bør jeg spørre en advokat om dette?

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok foretrukket at min far hadde overført pengene til sine kontoer enn at kommunen skulle ha flere tusen i året fra min demente mor som ikke koster så mye.

Anonymkode: becd3...e75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de har felleseie er det vel likegyldig om pengene står på hans eller hennes konto? 

Skjønner at du er redd for at din far skal gi bort pengene til din bror, men det kunne jo din mor også ha gjort når som helst.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager skrivefeil- skrevet i all hast- skulle stå "ufør industriarbeider. Pappa ble ufør pga ryggen som ganske  ung. Mammas midler består også av arv fra hennes foreldre. Bygårder hennes foreldre i sin tid solgte. Likefullt har de felleseie. Jeg unner min far alt godt men forutsetter ærlig og god kommunikasjon i sentrale spørsmål . Bør jeg spørre en advokat om dette?

Ts

Jeg undrer meg over intensjonen din? Hva er grunnen til at du mener du har "krav" på innsikt i din far og mors økonomiske forhold?

Jeg forstår at du er bekymret for arven etter din mor, men så lenge far og mor fremdeles er gift, vil han kunne sitte i uskifte og dermed gjøre hva han vil med arven innen rimelighetens grenser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok foretrukket at min far hadde overført pengene til sine kontoer enn at kommunen skulle ha flere tusen i året fra min demente mor som ikke koster så mye.

Anonymkode: becd3...e75

Dette er rett og slett en myte. En sykehjemsplass koster reelt flere ti-tusener mer i måned enn hva man betaler i egenandel. Et liggedøgn koster nok mellom 5-10 000. Om du da tar 85% av INNTEKT ikke FORMUE så ser du raskt at kommunen ikke går i overskudd akurat.

Legger ved en link slik at flere kan lese seg opp: Betaling på sykehjem

Til TS:  Jeg synes dette høres noe muffens ut. Ta kontakt med en rådgiver via Statsforvalteren eller med en advokat! Jeg har mange år bak meg som leder på sykehjem og vært vitne til mye snusk fra pårørende når det kommer til penger og vergemål.

Anonymkode: 9eda9...abd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er han disponent på hennes konto? Eller har hun gitt han sin bank-id?

Dette er viktig.

For om han ikke står som disponent for hennes kontoer, mens hun er så dement at hun skal på sykehjem - så er mor her åpenbart ikke samtykkekompetent og i stand til å ta egne økonomiske avgjørelser.

Da vil det være svindel om mannen misbruker hennes bank-id og tar ut penger fra hennes kontoer.

Uansett om de er gift og har felleseie.

Ville tatt en prat med advokat, Statsforvalter - som kan hjelpe med å opprette vergemål.

Anonymkode: 640ff...16c

AnonymBruker
Skrevet

Samme som over her. Er han ikke disponent for kontoen og det ikke er en felleskonto er det faktisk tyveri.

Anonymkode: 74120...1ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Siden du lurer på om broren din blir forfordelt, ingen tvil. man skal alltid forberede seg for fremtidig  konflikt.

Jeg hadde ikke problematisert dette for mye, som mange påpeker over, er det viktige hensyn i forhold til å ivareta din mors formue i forhold til det offentlige.  Men jeg skjønner reaksjonen din. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette er rett og slett en myte. En sykehjemsplass koster reelt flere ti-tusener mer i måned enn hva man betaler i egenandel. Et liggedøgn koster nok mellom 5-10 000. Om du da tar 85% av INNTEKT ikke FORMUE så ser du raskt at kommunen ikke går i overskudd akurat.

Legger ved en link slik at flere kan lese seg opp: Betaling på sykehjem

Til TS:  Jeg synes dette høres noe muffens ut. Ta kontakt med en rådgiver via Statsforvalteren eller med en advokat! Jeg har mange år bak meg som leder på sykehjem og vært vitne til mye snusk fra pårørende når det kommer til penger og vergemål.

Anonymkode: 9eda9...abd

Det er ingen tvil om at kommunen ikke går i pluss av å hente inn pensjonsinntekter, men det ER et problem at formue forrentning ansees som inntekter i dette tilfellet , og at formuen sådan forvitrer så lenge hun er på institusjon. Så hvis det stemmer at hans pensjon er på minstepensjons nivå , så er det fornuftig å disponere seg slik at ikke han rammes unødvendig av at hun er under kommunal omsorg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt som blir sagt om at kommunene tar pengene er bare tull.  Min mor bor på sykehjem. Der betaler hun 75% av trygd for å bo /mat/medisiner/tannlege ol.  Hennes formue står på kontoen hennes og kommunen tar 85% av rentene. Men rører ikke formuen. Så nei de tar ikke alt som det påstås . vet dessverre ikke svar på d andre du spør om 

Anonymkode: abdfb...0a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...