nebbete fugl Skrevet 12. juli 2022 #1 Skrevet 12. juli 2022 Professor Jorunn Økland foreslår å bruke kjønnspronomenet «hen» om Gud i liturgien. – Vi har fått et pronomen som ivaretar det at Gud er hinsides mann og kvinne på en mer presis måte. Om man omtaler Gud som hen, vil det oppfattes mer inkluderende, sier teolog Jorunn Økland til Vårt Land. https://www.tv2.no/a/14938026/ Da må vel "Fadervår" også skrives om? 1
Cassiuss Skrevet 12. juli 2022 #2 Skrevet 12. juli 2022 Jeg ville tro det viktigste var å holde seg til det Gud selv vil kalles. Det privilegiet forbeholder jo vi mennesker oss også. Hvorfor skal Guds forbehold være mindre viktig? 3 2
visp Skrevet 12. juli 2022 #3 Skrevet 12. juli 2022 Cassiuss skrev (5 minutter siden): Jeg ville tro det viktigste var å holde seg til det Gud selv vil kalles. Det privilegiet forbeholder jo vi mennesker oss også. Hvorfor skal Guds forbehold være mindre viktig? Nå tenker jeg at Gud er temmelig forvirra over hva HEN identifiserer seg som... når HEN/DET ser på resultatet av nykkene hans/hennes/deres her på kloden:)
herzeleid Skrevet 12. juli 2022 #5 Skrevet 12. juli 2022 Det får nesten være opp til kirken og teologene å vurdere basert på hvordan bibelen mest korrekt kan oversettes. Så håper jeg dette blir en prosess styrt av de troende basert på hva religionen sier, og ikke mer eller mindre aktivistiske "forsknings"-miljøer. 7 1
blåbærpai Skrevet 12. juli 2022 #6 Skrevet 12. juli 2022 Trodde Gud var et "det". Ikke han eller hun. Det er jo ikke en mann eller kvinne. Men et vesen. Dét vesenet, liksom. 2
visp Skrevet 12. juli 2022 #7 Skrevet 12. juli 2022 blåbærpai skrev (5 minutter siden): Trodde Gud var et "det". Ikke han eller hun. Det er jo ikke en mann eller kvinne. Men et vesen. Dét vesenet, liksom. Det blir brukt "han" i bibelen stort sett. 2
Hummingbird2 Skrevet 12. juli 2022 #8 Skrevet 12. juli 2022 Ikke noe å ta på vei for. Gud finnes ikke uansett. 2
Donglebæret Skrevet 12. juli 2022 #9 Skrevet 12. juli 2022 Det sentrale spørsmålet koker ned til følgende: Har Gud sæd- eller eggceller? Har Gud testikler eller livmor? Hva sier Guds fødselsattest om dette? 1
Drizzt Skrevet 12. juli 2022 #10 Skrevet 12. juli 2022 nebbete fugl skrev (3 timer siden): Professor Jorunn Økland foreslår å bruke kjønnspronomenet «hen» om Gud i liturgien. – Vi har fått et pronomen som ivaretar det at Gud er hinsides mann og kvinne på en mer presis måte. Om man omtaler Gud som hen, vil det oppfattes mer inkluderende, sier teolog Jorunn Økland til Vårt Land. https://www.tv2.no/a/14938026/ Da må vel "Fadervår" også skrives om? 😂 Det er ikke 1.april en gang. Senter for tverrfaglige kjønnsstudier ... Jeg fikk plutselig assosiasjoner til Harald Eia's ''Hjernevask'' og kjønnstudiene 😂 Må finne dette programmet og se det igjen. 1 1
Zoey Skrevet 12. juli 2022 #11 Skrevet 12. juli 2022 Jeg er ikke litt teolog i venstre lilletå engang, så kanskje jeg driter meg ut her, men: Vil ikke dette forårsake oversettelsesproblemer? Så håper jeg vår foresatt i himmelen tilgir meg evt blasfemi for dette bidraget til denne viktige debatten. 1
Meridian Skrevet 12. juli 2022 #12 Skrevet 12. juli 2022 (endret) Det heter fader vår og moder jord, men det er bare billedlig talt. Mennesker forklarer det de ser med sine øyne og setter utseende og navn på noe usynlig. Gud er jo ikke en mann, men energi, kraft, kjærlighet som gjennomsyrer hele verden og universet. Endret 12. juli 2022 av Bølle 3 1
Ichiko Skrevet 12. juli 2022 #14 Skrevet 12. juli 2022 8 minutter siden, Zoey said: Jeg er ikke litt teolog i venstre lilletå engang, så kanskje jeg driter meg ut her, men: Vil ikke dette forårsake oversettelsesproblemer? Så håper jeg vår foresatt i himmelen tilgir meg evt blasfemi for dette bidraget til denne viktige debatten. Svarer: Jo, gjett om det blir oversettelsesproblemer, og hele Bibelen må omskrives. Vår foresatte i himmelen har nok hørt langt verre ting enn ditt ikke-blasfemiske innspill.
Mooria Skrevet 12. juli 2022 #15 Skrevet 12. juli 2022 Oh my god😭 tenk på alle steder han, jeg mener HEN, omtales som "herren", "vår herre" og lignende.. skal all tekst i hver eneste salmebok byttes ut da? Hjelp😳 1
Nicathv Skrevet 12. juli 2022 #16 Skrevet 12. juli 2022 Dette er noe de som tror på en gud får diskutere seg i mellom, tenker jeg. Det er fullstendig irrelevant for meg hva de kaller den figuren. 1
Zoey Skrevet 12. juli 2022 #17 Skrevet 12. juli 2022 ...kan vi bare kjøre på med "hun". Alanis gjorde en god rolle, kan vi stemme inn den karakteren?
Romilo Skrevet 13. juli 2022 #18 Skrevet 13. juli 2022 Fantastisk latterlig, spiller ingen rolle hva vi kaller Gud for *det* finnes ikke
LCFA Skrevet 13. juli 2022 #19 Skrevet 13. juli 2022 On 7/12/2022 at 2:16 PM, Donglebæret said: Det sentrale spørsmålet koker ned til følgende: Har Gud sæd- eller eggceller? Har Gud testikler eller livmor? Hva sier Guds fødselsattest om dette? Han hadde iallfall mer baller i gamletestamentet enn i det nye. 2
LCFA Skrevet 13. juli 2022 #20 Skrevet 13. juli 2022 On 7/13/2022 at 12:16 AM, Bølle said: Det heter fader vår og moder jord, men det er bare billedlig talt. Mennesker forklarer det de ser med sine øyne og setter utseende og navn på noe usynlig. Gud er jo ikke en mann, men energi, kraft, kjærlighet som gjennomsyrer hele verden og universet. Ja, i norsk og mange andre språk har vi en tendens til å kjønne ting som egentlig ikke har noe kjønn. En bil, ei klokke, tingene er jo verken han- eller hunkjønn. Det er vel en indikasjon på hvor viktig kjønn er for folk fra naturens side og hvor mye man tenker på det siden det har smittet inn i språket på den måten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå