Gå til innhold

Hunden min bet et barn - avlive?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hund skal kjenne sin rang/plass og ikke utfordre den. 

Anonymkode: 9bb20...ed4

Kjenne sin rang? Utfordre? 

Det er merkelig hvordan vi respekterer alle andre dyr, men hunder skal så absolutt ikke ha følelser annet enn glede, og de skal godta absolutt alt.

Katt? Vel, blir man bitt/klort mens man stryker de på magen, så er det en selvfølge at man selv er skyld i det, selv om katten tilsynelatende nøt kosingen i hele 3 minutter før den plutselig ble possessed by demons. Ingen hopper til avlivning eller omplassering om man blir klort av en katt. Man sier "au, shit", og lærer av det. Man blir flinkere til å lese katten, og å passe på at man ikke gjør ting katten ikke liker.

Går man bak en hest og blir sparket, så er det ingen som roper om avlivning eller omplassering. Man er selv skyld i det, og neste gang gjør man en bedre jobb i å lese hesten og går i en tett, fin U-sirkel bak hesten så den vet og kjenner hvor du er og ikke blir overrasket.

Bitt av papegøya? Da setter man i gang med å trygge papegøyen gjennom å vise den mer respekt, være raus med godbiter og bygge opp tillit over tid. 

Angrepet av måke? Da scanner man området, lokaliserer måkeungene og går/løper i motsatt retning/går i en stor sirkel. 

Hunder derimot... Hunder skal være roboter som SKAL godta alt, uansett. Denne rang/dominanse/sjef greia kommer fra en eldgammel studie med ulver, hvor ulver som ikke kjente hverandre ble slengt sammen i en innhegning og observert mens de sloss om ressurser. Til tross for at ulver i naturen lever i familieenheter (mamma, pappa og barn), og hunder lever i løse, sosiale grupper uten en leder, så tok folk dette som at de måtte være "sjef" over hundene sine og vise dominanse. Og det til tross for at forskeren bak studien jobbet iherdig for å informere om at studien om dominanse i ulv var på totalt feil grunnlag.

Jeg skulle likt å sett idioten som fikk en ulv i hus og prøvde å "dominere" den. Alle som jobber med ulver vet at de skal respekteres, belønnes og aldri straffes gjennom kjeft eller annet.

Hunder vet veldig godt at vi ikke er hunder. Vi et mennesker som har kontroll på alle de viktige ressursene. De har blitt avlet til å ville glede oss. Det betyr IKKE at de ikke har personligheter, usikkerheter, ting de liker og ikke liker. Det betyr ikke at de skal måtte finne seg i absolutt alt. Om noen kommer og poker meg i kroppen, klyper meg i håret og ikke hører på meg når jeg sier "kan du plis slutte, jeg liker det ikke", så vil jeg selvfølgelig eskalere til å heve stemmen og si "MEN FAEN , SLUTT!". Sånn er det med alle mennesker, og sånn er det med alle hunder også. Noen hunder er mer tolerante, andre mindre. Det er vår oppgave som eiere å aldri sette hundene våre i en situasjon hvor den må ty til hevet stemme. Da har vi feilet som eiere, og da må vi ta lærdom av det og bli flinkere til å stå opp for hunden vår.

Hunder er ikke kosedyr. De er ikke roboter. De er tenkende, følende vesener som vil reagere om de blir presset. Hvorfor forventer vi mer av de enn av oss selv?

TS, la hunden din slippe å måtte "leke" med barn. Den synes tydeligvis ikke noe om det. Som en frivillig barnløs kvinne i 30-årene, så forstår jeg hunden godt. Jeg har heldigvis mulighet til å fjerne meg selv fra situasjoner jeg ikke liker. Det har ikke hunden deres. Den ble presset til å til slutt reagere med et glefs. Når det kommer til babyen dere venter (gratulerer forresten 🙂), så er det noe dere må vurdere mellom dere. Hunden vil få mulighet til å bli vant til- og trygg på babyen, da den ikke vil gjøre så mye av seg det første året. Etter det bør dere passe på at barnet ikke plager hunden, men dette er noe ALLE med barn og hund må gjøre uansett lynne til hunden. 

Anonymkode: 1fd2e...778

• Liker 13
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er merkelig hvordan vi respekterer alle andre dyr, men hunder skal så absolutt ikke ha følelser annet enn glede, og de skal godta absolutt alt.

Katt? Vel, blir man bitt/klort mens man stryker de på magen, så er det en selvfølge at man selv er skyld i det, selv om katten tilsynelatende nøt kosingen i hele 3 minutter før den plutselig ble possessed by demons. Ingen hopper til avlivning eller omplassering om man blir klort av en katt. Man sier "au, shit", og lærer av det. Man blir flinkere til å lese katten, og å passe på at man ikke gjør ting katten ikke liker.

Går man bak en hest og blir sparket, så er det ingen som roper om avlivning eller omplassering. Man er selv skyld i det, og neste gang gjør man en bedre jobb i å lese hesten og går i en tett, fin U-sirkel bak hesten så den vet og kjenner hvor du er og ikke blir overrasket.

Bitt av papegøya? Da setter man i gang med å trygge papegøyen gjennom å vise den mer respekt, være raus med godbiter og bygge opp tillit over tid. 

Angrepet av måke? Da scanner man området, lokaliserer måkeungene og går/løper i motsatt retning/går i en stor sirkel. 

Hunder derimot... Hunder skal være roboter som SKAL godta alt, uansett. Denne rang/dominanse/sjef greia kommer fra en eldgammel studie med ulver, hvor ulver som ikke kjente hverandre ble slengt sammen i en innhegning og observert mens de sloss om ressurser. Til tross for at ulver i naturen lever i familieenheter (mamma, pappa og barn), og hunder lever i løse, sosiale grupper uten en leder, så tok folk dette som at de måtte være "sjef" over hundene sine og vise dominanse. Og det til tross for at forskeren bak studien jobbet iherdig for å informere om at studien om dominanse i ulv var på totalt feil grunnlag.

Jeg skulle likt å sett idioten som fikk en ulv i hus og prøvde å "dominere" den. Alle som jobber med ulver vet at de skal respekteres, belønnes og aldri straffes gjennom kjeft eller annet.

Hunder vet veldig godt at vi ikke er hunder. Vi et mennesker som har kontroll på alle de viktige ressursene. De har blitt avlet til å ville glede oss. Det betyr IKKE at de ikke har personligheter, usikkerheter, ting de liker og ikke liker. Det betyr ikke at de skal måtte finne seg i absolutt alt. Om noen kommer og poker meg i kroppen, klyper meg i håret og ikke hører på meg når jeg sier "kan du plis slutte, jeg liker det ikke", så vil jeg selvfølgelig eskalere til å heve stemmen og si "MEN FAEN , SLUTT!". Sånn er det med alle mennesker, og sånn er det med alle hunder også. Noen hunder er mer tolerante, andre mindre. Det er vår oppgave som eiere å aldri sette hundene våre i en situasjon hvor den må ty til hevet stemme. Da har vi feilet som eiere, og da må vi ta lærdom av det og bli flinkere til å stå opp for hunden vår.

Hunder er ikke kosedyr. De er ikke roboter. De er tenkende, følende vesener som vil reagere om de blir presset. Hvorfor forventer vi mer av de enn av oss selv?

TS, la hunden din slippe å måtte "leke" med barn. Den synes tydeligvis ikke noe om det. Som en frivillig barnløs kvinne i 30-årene, så forstår jeg hunden godt. Jeg har heldigvis mulighet til å fjerne meg selv fra situasjoner jeg ikke liker. Det har ikke hunden deres. Den ble presset til å til slutt reagere med et glefs. Når det kommer til babyen dere venter (gratulerer forresten 🙂), så er det noe dere må vurdere mellom dere. Hunden vil få mulighet til å bli vant til- og trygg på babyen, da den ikke vil gjøre så mye av seg det første året. Etter det bør dere passe på at barnet ikke plager hunden, men dette er noe ALLE med barn og hund må gjøre uansett lynne til hunden. 

Så utrolig bra skrevet, kunne ikke vært mer enig! 

• Liker 3
Skrevet

Napping er ikke biting, det er kommunikasjon. Du får passe på at ungen din lar hunden få fred. Den er jo ikke et leketøy.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en hund som tok livet med ett gigantisk smil, han var ok med at unger ville klappe og hilse på tur, men det holdt med det. Jeg merket tydelig på han at han fort fikk nok om det ble mas, da titta han alltid opp på meg med sånt oppgitt blikk og viste tydelig at han ble uinteressert ved å overse dem. 

Dette var en Staff og de fleste som har hatt Staff eller har kjennskap til rasen vet at de er barnslige og valper livet ut og elsker barn.  I den strake motsetning så kunne han hjemme leke fra morgen til kveld, men tur var hans egentid der skulle det handle om meg og han.  

De er levende individer og er forskjellige, les og respekter signalene hunden gir så sparer man alle for unødvendige hendelser og ett dårlig forhold. 

Anonymkode: 4bd27...357

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om dette er en engangshendelse og hunden ikke er nervøs til vanlig,  så ville jeg avventet. Ville ikke avlivet,men kanskje omplassert ?  Er hunden vant med barn fra før? 

Barn bør ikke leke med fremmede hunder, og hvertfall ikke 3-åringer. Forstår du er bekymret over det kommende barnet. Hunder kan bli "sjalue " , på nye medlemmer i flokken . Men det kommer ann på lynne og omgivelsene.  

Heldigvis gikk det bra denne gangen. Men det kunne gått ille. 

Dette er ikke hundens feil. Den kommuniserte at den hadde fått nok, og advarte med å nappe.  Om den var aggresiv, ville den bitt.  

Om du er " usikker" , så vil hunden merke det. Er du hundevant selv ? 

Endret av Havspeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en god ting, nå vet du at hunden sier tydelig fra, før den går til det skrittet å bite noen. Men når du er så usikker på hund/barn er det kanskje best å omplassere. Har hatt mange hunder, men ingen av dem har fått leke med fremmede barn uten tilsyn, og ved først tegn på demping fra hunden har leken blitt stoppet. 

Anonymkode: 7af0c...65e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke å bite. Det kan ha vært del av leken, eller hundens måte å si stopp på, uten å gå for langt. 

Du overdramatiserer. 

Anonymkode: 8dd1d...fff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold barn unna dyr!!! De plager ofte dyr og dyra føler seg utrygge.. dyr skjønner ikke at det er et barn, de bare ser en ustabil liten skapning med lopper i blodet som kan klå, klype og dra i alle dens kroppsdeler.  Må jo være dum i hodet om man tror det går bra i lengden. Pass på dyrene deres og barna deres og hold de unna hverandre. 

Anonymkode: d62e0...95e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke avliv! Omplasser eventuelt om du ser på det som et problem.

Anonymkode: 36b8a...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (På 12.7.2022 den 17.55):

Akkurat. Så treåringen er sjefen? Uavhengig om den blir plaget og usikker? Ingen sår eller merker er klart napping eller en markering. Har ingenting med biting og en farlig hund å gjøre. Spis en kjeks..!

Jepp, det mener jeg faktisk. Så lenge den ikke er en valp så har man vel dressert hunden sin såpass? Skremmende hvis noen mener noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 20.55):

Fakta: Det dør barn hvert år grunnet hundeangrep, å sammenligne dette med papegøye og katt blir bare meningsløst. Newsflash, hunder stammer fra Ulv. Rang blir demonstrert hver bidige dag for hunder og ulver, dette er ikke avlet bort. 

Ja, du kan rope når du blir plaget, men en bedre sammenligning med biting ville vært om du slo. Det aksepterer vi ikke. 

Du har aldri hatt hund og viser det tydelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jepp, det mener jeg faktisk. Så lenge den ikke er en valp så har man vel dressert hunden sin såpass? Skremmende hvis noen mener noe annet. 

Da kan vi med nær sikkerhet si at du er alene om den latterlige filosofien. Av hva du har uthevet fra mitt innlegg.

Du bør ikke ha hund. Og i alle fall ikke i kombinasjon med mindre barn. Da blir det virkelig fare på ferde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fakta: Det dør barn hvert år grunnet hundeangrep, å sammenligne dette med papegøye og katt blir bare meningsløst. Newsflash, hunder stammer fra Ulv. Rang blir demonstrert hver bidige dag for hunder og ulver, dette er ikke avlet bort. 

Ja, du kan rope når du blir plaget, men en bedre sammenligning med biting ville vært om du slo. Det aksepterer vi ikke. 

Du har aldri hatt hund og viser det tydelig. 

Er det mulig å være så åpenlyst uviten? Selv etter man har fått servert fakta på et fat. Du kunne jo tatt den tiden du brukte på å være bastant og skrev dette innlegget, på å heller lese deg opp og tilegne deg ny kunnskap. Hoppet du over hele den greien med ulv og rang i innlegget eller?

Anonymkode: 98bef...19f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/12/2022 at 2:46 PM, AnonymBruker said:

Litt drastisk å avlive barnet, kan det ikke reddes?

Anonymkode: 694f1...fee

Setningsoppbygging er vanskelig, dette med subjektiv og objekt og sånn derre der vettu 😄 

Men ja, hunder som biter bør avlives.

Anonymkode: 84402...e30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden av diskusjonen nå, men synes dette har blitt mer og mer vanlig.. Det var veldig sjelden man høre om hunder som glefset, nappet og bet før. Og de som jeg har hørt om, ble faktisk avlivet.

Synes dere som sier at "hunden bare skulle korrigere barnet" bør ta et dypt innpust og fortelle meg i HVILKEN verden det hører hjemme at hunder plutselig skal korrigere småbarn, uansett hvor ukjente barna er. Barn før i tiden var ikke mer forsiktige enn barn i dag, det er brennsikkert, så her ser vi nok konsekvensene av ekstrem kollektiv kortslutning i hundehold!

Hunder har det best i en kurv under vasken, fullstendig komfortabel med sin plass nederst på rangstigen.

Hva du skal gjøre med hunden må du nesten avgjøre selv, men i et fremtidig seleksjonsperspektiv, så vil det nok gagne artens fremtid at du avliver.

Anonymkode: 5fb98...57b

AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å si hva hun faktisk gjorde og hvorfor uten å ha observert situasjonen. Det trenger ikke være dramatisk i det hele tatt. Jeg tenker at hvis det ikke var merker, var det ihvertfall ikke et bitt. Det kan ha vært lek, hunden skvatt eller signaliserte at barnet gjorde noe plagsomt, vi vet ikke. Det at dere lot venners 3-åring drive med hunden alene, det sier meg at dere kan lite om hund. Jeg har hatt dusinvis av hunder i familien i hele oppveksten, og det er ikke uvanlig at hunder kan "nappe" i hilsesituasjoner eller lek, det er absolutt ikke avlivingsgrunn.

Anonymkode: 05d82...9e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at å la en 3-åring leke med en hund er ekstremt uforsvarlig. Dette kunne vært løst så mye bedre, barnet kunne få hilst på hunden og klappe den forsiktig og ferdig med det. Barnet hadde lært at den ikke er et leketøy, og hunden kunne blitt tatt bort fra situasjonen og få være i fred. "Barnet lekte masse", da ser jeg for meg herjing. 

Ut i fra startinnlegget virker det som at ingen egentlig har sett hva som faktisk skjedde, men man oppfatter at hunden sa ifra, og barnet fikk ikke en skramme. Hvis hunden faktisk hadde bitt barnet hadde det ikke vært noen tvil. Denne hunden bet ikke. Små barn kan være ganske hardhendte og brå i "leken", noe en hund ikke forstår og går fort lei av. Deres jobb som hundeeiere er å skjerme hunden fra å bli plaget, og dere fulgte ikke med en gang. Foreldrene passet ikke på barnet heller, tydeligvis. 

At man tenker at "hunden vår liker ikke barn, vi skal ha baby, vi må avlive hunden" på bakgrunn av dette er jo helt sprøtt. Da er kanskje omplassering det beste, for med så lite kunnskap om hund og så liten evne til å følge med og avverge situasjoner kan det faktisk bli farlig. 

Anonymkode: 8019c...8ca

• Liker 4
Skrevet

PITTY skrev (17 minutter siden): 

Det er så mye vås om rang at jeg blir helt matt. I hundeverden forståes og fungerer dette problemfritt fra valp til voksen hund. Allerede fra en viktig pregningstid i valpekassen. Alt dette kan imidlertid bli ødelagt. Hvorfor?

Jo, fordi inkompetente mennesker skal leke ulv og gjerne servere mulighet for barn til å komme med irrasjonelle ordre. Og noe som hunden oppå det hele ikke har lært noe om. Hunden skjønner naturligvis ingenting av "fy-fy-fy, stå, sitt og dekk på en gang. Dette forventer noen foreldre fordi hunden liksom er nederst på rangstigen. Når denne hunden derfor blir kjempefrustrert og må gå i forsvar for disse kravene den ikke forstå er ikke veien til utagering lang.

På et hundekurs blir flere faktisk overrasket når det der opplyses om at det er eierene som i all hovedsak skal kurses, ikke hunden. Dette sier jo litt om hvor mange hunder som burde spares fra idiotiske mennesker. Fy.. f..

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 12.58):

Må få frem nyansene her. 

- Tok den sakte tak og dro? 

- Eller tok et raskt bitt, dog ikke hardt. 

Hunder som biter barn skal avlives.  Og dere som mener hunder og barn ikke hører sammen tar feil, men alltid under oppsyn. Hunder som biter (som ofte er eierens feil) hører ikke sammen med barn.  Hund skal kjenne sin rang/plass og ikke utfordre den. 

Tull - en hund som utsettes for et "barn som leker" kan få vondt og deres eneste og riktigste reaksjon er da å bruke tennene. Alle som har hund VET at man ikke skal la barn leke med hunden og hvis man lar de leke er det ikke hunden som skal dø for at de som eier den ikke har kontroll på situasjonen som evt oppstår der hunden bruker munnen som forsvar på det som skjer.. En hund kan fint være verdens best sosialiserte, kjenen sin plass, være supergodt oppdratt osv osv og like fullt bruke tenner i en slik setting. 
Jeg har vokst opp med to politihunder, den ene ble i sin tid også hedret for sin jobb - men hundeføreren var alltid på når vi var rund hundene, vi fikk veldig tydelig beskjed på hva som var greit og ikke, vi fikk ikke "leke med" hunden - vi kunne få klappe, vi kunne få gjemmegodbiter den skulle finnem vi kunne få "trene" på kommandoer osv men aldri fri lek - aldri. Vi fikk lære om hundens grenser, om å vise den respekt, om hva det å eie hund betyr i praksisk og at det er et dyr såvel som et medlem i familien. 
I noen tilfeller skal selvsagt en hund som uprovosert angriper og biter avlives, men i de aller fleste tilfeller er det mennesker som er ansvarlig for reaksjonen og da er det helt feil at hunden skal dø - helt feil. 

Anonymkode: 9b6ae...4b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 14.32):

Hadde det vært mitt barn skulle jeg sørget for at hunden ble avlivet, eller sendt langt bort. Anonymkode: d3b99...64d

Skal vi sette det litt på spissen og si at de voksne burde blitt avlivet, fordi de ikke gjorde jobben sin som hundeeiere? En hund er ikke automatisk lekekamerat for barn, er ikke en rekvisitt for barn, er ikke ment å skulle oppføre seg etter menneskers oppførsel, fordi den er et dyr. Den som ikke vet dette bør ikke skaffe seg hund. 

Så klart at den ikke skal avlives p.g.a. menneskers uvettighet. :nei:  

Anonymkode: 9df7b...09f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...