Gå til innhold

Hunden min bet et barn - avlive?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, det mener jeg faktisk. Så lenge den ikke er en valp så har man vel dressert hunden sin såpass? Skremmende hvis noen mener noe annet. 

Anonymkode: 9bb20...ed4

Du har ikke kjennskap til hundehold eller barn overhodet. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tull - en hund som utsettes for et "barn som leker" kan få vondt og deres eneste og riktigste reaksjon er da å bruke tennene. Alle som har hund VET at man ikke skal la barn leke med hunden og hvis man lar de leke er det ikke hunden som skal dø for at de som eier den ikke har kontroll på situasjonen som evt oppstår der hunden bruker munnen som forsvar på det som skjer.. En hund kan fint være verdens best sosialiserte, kjenen sin plass, være supergodt oppdratt osv osv og like fullt bruke tenner i en slik setting. 
Jeg har vokst opp med to politihunder, den ene ble i sin tid også hedret for sin jobb - men hundeføreren var alltid på når vi var rund hundene, vi fikk veldig tydelig beskjed på hva som var greit og ikke, vi fikk ikke "leke med" hunden - vi kunne få klappe, vi kunne få gjemmegodbiter den skulle finnem vi kunne få "trene" på kommandoer osv men aldri fri lek - aldri. Vi fikk lære om hundens grenser, om å vise den respekt, om hva det å eie hund betyr i praksisk og at det er et dyr såvel som et medlem i familien. 
I noen tilfeller skal selvsagt en hund som uprovosert angriper og biter avlives, men i de aller fleste tilfeller er det mennesker som er ansvarlig for reaksjonen og da er det helt feil at hunden skal dø - helt feil. 

Anonymkode: 9b6ae...4b0

Veldig viktig. Svært få hunder får noe ut av fri lek med barn. Det fører enten til økt stress (av den kaotiske typen), eller til situasjoner hvor hunden føler seg utilpass og ukomfortabel fordi hundens grenser ikke blir overholdt, og da får man tilfeller hvor en hund som ikke er aggressiv, biter.

Hundeeiere har en enkel jobb: sørge for at hunden får alle behov dekt, og ikke sett hunden i en situasjon hvor den må ta i bruk adferd som er av oss mennesker ansett som uakseptabel adferd.

Jobben til foreldre: dekke alle behovene til barna og sørge for at de lærer å interagerer med verden på en trygg måte. Se til høyre og venstre før du går over veien. Ikke gå ned til vannet uten en voksen. Ikke gå bak hesten. Husk å slå av komfyren etter bruk. Ild er varmt, så ikke ta på det. Ikke gå bort til fremmede hunder.

Og hva foreldrene av barnet som ble glefset etter skulle ha sakt: "Nei vennen, hunden har ikke lyst til å leke, men her er en godbit du kan gi den. Hold den på flat hånd og la den komme til deg."

Vanskeligere er det faktisk ikke. Her har både hundeeier og barneeier feilet, og noen mener at hunden skal bøte med livet.. 

Anonymkode: 1fd2e...778

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hunder har det best i en kurv under vasken, fullstendig komfortabel med sin plass nederst på rangstigen.

Hva du skal gjøre med hunden må du nesten avgjøre selv, men i et fremtidig seleksjonsperspektiv, så vil det nok gagne artens fremtid at du avliver.

Anonymkode: 5fb98...57b

Med din holdning og manglende kunnskap har jeg mistanke om at du levde under andre verdenskrig. Kanskje til og med første.

Verden har gått videre. Forskning på hvordan oppnå trygge og gode resultater i et hundehold har i hvert fall gått deg forbi.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rart at idagens samfunn skal man avlive når dyra uttrykker seg og sier ifra på sin måte.

Gjorde ikke det når jeg vokste opp... Vi tålte såpass, og det ble mennesker av oss også.

Uansett, dette er ikke avlivningsgrunnlag. Trist at du tenker sånn.

Anonymkode: e311b...2b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 14.32):

Høres jo ut som hunden faktisk bet, det er vel det samme hvor hardt den biter, eller om barnet fikk synlige merker eller ikke? Neste gang hunden biter kan det bli langt mer alvorlig. 
Hadde det vært mitt barn skulle jeg sørget for at hunden ble avlivet, eller sendt langt bort.

Anonymkode: d3b99...64d

Hææ?   Denne hunden fortjener ikke en dødsstraff!   Du trenger å lære deg et og annet om hunder(levende vesener) og barn!   Jeg fikk nesten lyst til å gråte når jeg så svaret ditt!

Anonymkode: af85e...00a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hææ?   Denne hunden fortjener ikke en dødsstraff!   Du trenger å lære deg et og annet om hunder(levende vesener) og barn!   Jeg fikk nesten lyst til å gråte når jeg så svaret ditt!

Anonymkode: af85e...00a

Ikke gråt. Det innlegget kan du bare riste på hode av. Og le sarkastisk...

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Litt på siden av diskusjonen nå, men synes dette har blitt mer og mer vanlig.. Det var veldig sjelden man høre om hunder som glefset, nappet og bet før. Og de som jeg har hørt om, ble faktisk avlivet.

Anonymkode: 5fb98...57b

Dette er bare tull! Før fikk vi beskjed om å holde oss unna mannevonde hunder. Var vi da så dumme at vi gikk bort og ble bitt, fikk vi beskjed om at det var vår skyld, etterfulgt av "håper du har lært nå". Og hunden fikk leve videre.

Skrevet

Ikke avliv pga dette, det blir for dumt. Små barn og hunder skal aldri "leke" sammen uten tilsyn. Vi hadde en liten hund som bet, ikke hundens feil. Da ungen ble større var det enklere, og hunden var veldig tilfreds med kos og leking.  Barn er ville og impulsive, urettferdig at hunden skal bli satt i en situasjon hvor den føler den må bite eller nappe for å få fred. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 10.10):

Er det mulig å være så åpenlyst uviten? Selv etter man har fått servert fakta på et fat. Du kunne jo tatt den tiden du brukte på å være bastant og skrev dette innlegget, på å heller lese deg opp og tilegne deg ny kunnskap. Hoppet du over hele den greien med ulv og rang i innlegget eller?

Anonymkode: 98bef...19f

Uviten om hva? Kan du utdype? Det du kaller fakta ser ut som rabling om dyr i et forsøk på å virke smart. Selvsagt skal man respektere hunder, men alle arter er forskjellige og man må tilpasse seg deretter. Hvis man er uenig i at hunder er beviste på sin posisjon i flokken så har man ikke skjønt mye.

Anonymkode: 9bb20...ed4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...