Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann er begge ufør, og ønsker nå å reise i noen måneder mens kulden kommer til Norge. Det handler litt om priser også, jeg har minste ufør og det begynner bli heftig dyrt her 😅 

Vi har ønsket oss til Cambodia, helst Phnom Penh eller Siem Reap. 

Er det noen her som har vært der det siste året som har gode tips? Iht både maten ( hva gjør man for å ikke bli dårlig), leie bolig etc? Og hvor er det best å være? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale dere å sjekke ut andre steder i Kambodsja også enn Siem Reap og Phnom Penh. Hva med kysten og noen øyer? 
Sjekk ut om det finnes noen blogger på engelsk om temaet. Gjør som regel det. 

Anonymkode: 20b21...dec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere vært der før? Om ikke, er Thailand vesentlig enklere å manøvrere. Kambodsja har mye større u-landspreg.

Jeg foretrekker Phnom Penh for Siem Reap, men det kommer jo helt an på hva dere er ute etter. Siem Reap er en turistby, Phnom Penh en svært søvnig hovedstad.

Ikke drikk vann fra springen, åpenbart. Unngå råkost kjøpt fra gata. Dere vil jo trolig få magesjau på et tidspunkt, men det går over. 

Anonymkode: 033e0...dd2

AnonymBruker
Skrevet

Dere må finne ut hvor lenge det er lov til å oppholde seg i landet som turist.

Anonymkode: bba5a...be7

AnonymBruker
Skrevet

Dere vil nok oppleve å bli dårlige på et tidspunkt da det er helt annerledes bakterier der, men vær nøye på håndhygiene og vask fremtil da, husk å kjøpe vann, og vær litt "forsiktig" med hvor dere spiser eller kjøper mat, spesielt kjøtt osv. Husker jeg ble ekstremt dårlig i nesten 2 uker da jeg spiste kjøtt der nede fra et sted som ikke var så ordentlig, måtte til lege og få masse piller. 

Ville søkt opp på enten youtube eller reiseblogger så kan du se på andre som har bodd der eller erfart området over lengre perioder, og ta valg utfra der. Jeg ville nok heller bodd der hvor det er flere turister eller andre som også reiser slik som dere fremfor i "lokale" befolkningssteder, hvertfall med en gang. Så dere bør gjøre god research på forhånd, men er absolutt verdt det 🙂 

Anonymkode: 835b1...477

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Phnom Penh er nok best. Kysten, som feks  Sihanoukville, ville jeg holdt meg unna om dere er redd for tyveri og ran. Endel hysj hysj fra myndighetene der. Men vært en oppblomstring i kriminalitet etter covid. 
Uti provinsen kan det være fint. Men problemet er landminer som begrenser friheten. Kambodsja har fortsatt et stort problem med landminer. 

Anonymkode: 1a0f5...f3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil anbefale dere å sjekke ut andre steder i Kambodsja også enn Siem Reap og Phnom Penh. Hva med kysten og noen øyer? 
Sjekk ut om det finnes noen blogger på engelsk om temaet. Gjør som regel det. 

Takk! Det skal vi gjøre såklart. Tenker ha en base i en av byene og så reise heller utover.. 

Skrevet

Har dere vært der før? Om ikke, er Thailand vesentlig enklere å manøvrere. Kambodsja har mye større u-landspreg.

Jeg foretrekker Phnom Penh for Siem Reap, men det kommer jo helt an på hva dere er ute etter. Siem Reap er en turistby, Phnom Penh en svært søvnig hovedstad.

Ikke drikk vann fra springen, åpenbart. Unngå råkost kjøpt fra gata. Dere vil jo trolig få magesjau på et tidspunkt, men det går over. 

Anonymkode: 033e0...dd2

Thailand er ikke noe ønske for oss, og der er mye vanskeligere iht visum osv ( sikkert ikke vanskelig, bare mer jobb der) 

Takk, råkost og vann skal unngås 😅

Skrevet

Dere må finne ut hvor lenge det er lov til å oppholde seg i landet som turist.

Anonymkode: bba5a...be7

Dette har vi satt oss inn i ☺️☺️

Skrevet

Phnom Penh er nok best. Kysten, som feks  Sihanoukville, ville jeg holdt meg unna om dere er redd for tyveri og ran. Endel hysj hysj fra myndighetene der. Men vært en oppblomstring i kriminalitet etter covid. 
Uti provinsen kan det være fint. Men problemet er landminer som begrenser friheten. Kambodsja har fortsatt et stort problem med landminer. 

Anonymkode: 1a0f5...f3c

Takk for gode råd. Vi satser på Phnom Penh i første omgang, iallefall... Ser ut til at alle vi følger i sosiale medier også syns det er best. Heller ta en helg på hotell ved kysten der. 

AnonymBruker
Skrevet

6 måneder på laveste sats uføretrygd? 

Ville ikke anbefalt det. Med mindre dere er forberedt på å leve som en lokal uten innlagt vann og kun periodisk strøm og den billigste og kjipeste maten, så kommer dere ikke langt med norsk uføretrygd i Kambodsja. Det er langt dyrere enn mange tror. 

Skal dere ha vestlig standard på livet så er det faktisk billigere å være i Norge. For alt vestlig i Kambodsja er importert og betaler man først vestlig pris, deretter importkostnadene på toppen. 

Kambodsja har i tillegg dårlig utviklet infrastruktur.  Så man betaler overpris i tillegg til få dårlig kvalitet på ting som reise, internett, strøm, gass, TV osv. 

På uføretrygd kommer dere lenger med i Spania og andre nære områder hvor det ikke dukker opp overraskende utgifter fordi ting er på stell. 

Anonymkode: 71924...872

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (54 minutter siden):

Thailand er ikke noe ønske for oss, og der er mye vanskeligere iht visum osv ( sikkert ikke vanskelig, bare mer jobb der) 

Takk, råkost og vann skal unngås 😅

Kok det, stek det, skrell det eller kast det! 😊

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...