Gå til innhold

Sliter skikkelig psykisk for tiden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.
Jeg sliter skikkelig psykisk for tiden. Sover veldig lite, hodet bare går og går med tankespinn. 
Jeg føler meg generelt utrolig nedstemt og lei meg. Grunnen er at jeg har en bror som sliter veldig psykisk, og har gjort det i mange år. Hun er bipolar - men sliter også med mye annet (alkoholisme, unnviker sannheten, og så videre). Hele familien står på tå hev på grunn av dette - ofrer seg selv. Foreldrene mine drar ikke på ferier og gjør generelt ikke noe gøy for dem selv fordi de må være tilstede for ham. Han nekter å gå til psykolog, og gjør generelt ikke noe med situasjonen. Snakket med faren min på telefonen sted, og han virka skikkelig nedstemt. Jeg har forsøkt å stå støtt som "klippen i familien" i mange år, være et positivt tilskudd på familiemiddager, ikke dele mine problemer for å ikke skape mer negative situasjoner. Virkelig, virkelig prøvd. Men jeg orker ikke mer. Familiesituasjonen er helt uutholdelig, jeg gruer meg skikkelig til å komme hjem til hjembyen. Føler ikke at jeg kan snakke om dette med foreldrene mine. Har bestilt psykologtime på torsdag, og håper han kan hjelpe meg.

Vet ikke helt hva jeg lurer på, men måtte bare få det ut. 

Anonymkode: 2941b...abf

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oida, dette høres ikke bra ut ❤️ Jeg ville prøvd å trekke meg litt unna, selvom det kanskje ikke så lett så tror jeg det kan være en positiv vinkling for deg, dersom du kommer litt på avstand med det negative. Det drar deg jo ned, og når det ikke er noe positivt å finne der, så er det vanskeliig å lete etter grunner til hvorfor man burde "bli", om det gir mening. Jeg ville sendt en melding, skrevet en lapp eller noe dersom du ikke har lyst til å ta det opp med foreldrene dine, og sagt at dette begynner å tære på deg psykisk også, og at du ikke ønsker å ende opp som han, så du kommer til å trekke deg vekk en liten stund. 

Det er ikke så mye som akkurat kan hjelpe, men ville prøvd å som sagt trekke meg unna og deretter presset meg selv til å gjøre ting som kan hjelpe deg med å holde tankene ryddige, og heller tenke på noe annet. Om du kjenner at tankene begynner å komme, så gå deg en tur, start å gjøre oppvask, rydd, ta på deg en ansiktsmaske, ta deg en dusj / bad, lag deg noe mat, bak noe, les ei bok. Det er ikke særlig lett i starten men du må komme deg unna det, og prøve å fokusere på andre ting, jeg tror egentlig ikke at det er så mye annet som kan hjelpe annet enn at du snakker med foreldre og finner en løsning, eller at du gradvis trekker deg litt unna og heller står litt mer på sidelinja. Vil tro at psykologtimen kan komme til nytte for deg og at h*n kan hjelpe deg å finne noen gode løsninger.

Anonymkode: 419ac...ed8

Skrevet (endret)

Uff, dette høres ikke hyggelig ut. 

Endret av Pingleton
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.
Jeg sliter skikkelig psykisk for tiden. Sover veldig lite, hodet bare går og går med tankespinn. 
Jeg føler meg generelt utrolig nedstemt og lei meg. Grunnen er at jeg har en bror som sliter veldig psykisk, og har gjort det i mange år. Hun er bipolar - men sliter også med mye annet (alkoholisme, unnviker sannheten, og så videre). Hele familien står på tå hev på grunn av dette - ofrer seg selv. Foreldrene mine drar ikke på ferier og gjør generelt ikke noe gøy for dem selv fordi de må være tilstede for ham. Han nekter å gå til psykolog, og gjør generelt ikke noe med situasjonen. Snakket med faren min på telefonen sted, og han virka skikkelig nedstemt. Jeg har forsøkt å stå støtt som "klippen i familien" i mange år, være et positivt tilskudd på familiemiddager, ikke dele mine problemer for å ikke skape mer negative situasjoner. Virkelig, virkelig prøvd. Men jeg orker ikke mer. Familiesituasjonen er helt uutholdelig, jeg gruer meg skikkelig til å komme hjem til hjembyen. Føler ikke at jeg kan snakke om dette med foreldrene mine. Har bestilt psykologtime på torsdag, og håper han kan hjelpe meg.

Hun din bror?

Anonymkode: ed3df...2cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hun din bror?

Anonymkode: ed3df...2cc

Transperson sikkert?🏳️‍🌈

Anonymkode: c84f6...1f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det hadde vært det beste for både deg og familien din om dere ikke tok så mye ansvar for broren din. Dere har prøvd, og det funker ikke. Dere har prøvd å få ham til psykolog, og det funker ikke. Da er det beste dere kan gjøre å ta vare på dere selv og ha det bra. Kanskje kvikner han til hvis han ikke føler at han er en belastning for familien. Slike familiegreier påvirker hverandre alle veier - og da er det det beste man kan gjøre å ta ansvar for sin lille bit - altså seg selv. Så kan døren være åpen hvis han trenger dere etter hvert. Vanskelig å gjøre, men jeg tror det er klokt. Det kan endre litt av dynamikken i familien.

Anonymkode: 4ebcf...793

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

:klem:❤️❤️

Anonymkode: 92e2e...b5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...