AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #1 Skrevet 12. juli 2022 Hei! Jeg har spørsmål ang medisiner og barn. Ikke medisiner til barn, men til voksne. Jeg bor med noen som tar sterke medisiner hver dag, typ migrenemedisin/smertestillende med rød trekant og antipsykotiske legemidler i tillegg til sovemedisin. Jeg har alltid vært av den oppfatning at begge foreldrene har ansvar for at barnet ikke får i seg legemidlene, men at den som er "innehaver" har det største ansvaret for at de medisinene blir lagt på et sted hvor barnet ikke får tak i de. Havnet i en liten krangel med denne personen pga noe annet hvor vedkommende blir forbanna på meg fordi den situasjonen (ikke ang medisiner i det hele tatt) kunne vært farlig. Så sier jeg tilbake at den situasjonen ikke er farlig i motsetning til at denne personen sine medisiner flyter rundt i huset så barn lett kan få tak i det. Da går vedkommende i forsvar og sier tilbake at "det er DU som hadde ansvar da hen spiste en paralgin forte, for DU er den som passet på hen da!" Og jo - jeg har et ansvar jeg også, men jeg går ikke på medisiner og jeg tenker også at det ikke er kun mitt ansvar å påse at medisiner ikke ligger strødd. Så jeg sier tilbake at "Og du har et ansvar når det kommer til å oppbevare medisinene utilgjengelig for barn." Tidligere denne uka fant jeg en pille på badet. Aner ikke hvilken type, men den lå der alene, ute av forpakningen sin. Så er spørsmålet da; hvem har hovedansvaret for at medisinene er utenfor rekkevidde til barn? Er det den som bruker medisinene, eller er det den andre som ikke tar medisinene? Kan også legge til at denne personen bruker halvfulle pille-glass som avledning når barnet er urolig/gråter/trasser, så jeg tenker at barnet forbinder det med leker og gøy. Anonymkode: 4943e...abe
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #2 Skrevet 12. juli 2022 Medisiner skal alltid oppbevares utilgjengelig for barn. Man lar ikke slikt ligge rundt omkring når det er barn i huset, burde låses inn i et medisinskap. Anonymkode: 8748c...e68 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #3 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Medisiner skal alltid oppbevares utilgjengelig for barn. Man lar ikke slikt ligge rundt omkring når det er barn i huset, burde låses inn i et medisinskap. Anonymkode: 8748c...e68 Det er jeg enig i, og jeg har forsøkt å flytte medisinene opp på ei hylle på badet hvor barnet ikke rekker opp før barnet er minst 15år. Da ble hen andre sint fordi jeg fjernet medisinene og da fikk jeg som svar at "de skal stå der og det er ditt ansvar at hen ikke tar de/leker med de" -ts Anonymkode: 4943e...abe 1
Blåjojo Skrevet 12. juli 2022 #4 Skrevet 12. juli 2022 Jeg tenker at det er den som bruker medisinene sitt ansvar. Er greit at du passer på at barnet ikke får tak i boxer/brett med piller om vedkommende skulle glemme seg en dag. Men hovedansvaret ligger alltid på den som har fått resepten på pillene. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #5 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jeg enig i, og jeg har forsøkt å flytte medisinene opp på ei hylle på badet hvor barnet ikke rekker opp før barnet er minst 15år. Da ble hen andre sint fordi jeg fjernet medisinene og da fikk jeg som svar at "de skal stå der og det er ditt ansvar at hen ikke tar de/leker med de" -ts Anonymkode: 4943e...abe Ja nei altså det er jo common sense. Det er ikke ditt ansvar. Anonymkode: 8748c...e68 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #6 Skrevet 12. juli 2022 Blåjojo skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at det er den som bruker medisinene sitt ansvar. Er greit at du passer på at barnet ikke får tak i boxer/brett med piller om vedkommende skulle glemme seg en dag. Men hovedansvaret ligger alltid på den som har fått resepten på pillene. Takk! forholdet i seg selv er ikke noe bra lengre heller, men det er jo en annen sak - har blitt utsatt for en del psykisk vold som har gjort at jeg har begynt å bebreide meg selv for ting jeg ikke kan gjøre noe med eller som ikke er min feil. Stiller spørsmål ved min egen eksistens til tider pga forholdet. -ts Anonymkode: 4943e...abe
Blåjojo Skrevet 12. juli 2022 #7 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Takk! forholdet i seg selv er ikke noe bra lengre heller, men det er jo en annen sak - har blitt utsatt for en del psykisk vold som har gjort at jeg har begynt å bebreide meg selv for ting jeg ikke kan gjøre noe med eller som ikke er min feil. Stiller spørsmål ved min egen eksistens til tider pga forholdet. -ts Anonymkode: 4943e...abe Du må nok vurdere om dette er et forhold du ønsker å være i da. Høres jo ikke særlig bra ut. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #8 Skrevet 12. juli 2022 Tenker at dere aldri burde ha ansvar for et barn. Anonymkode: 80ae9...3cc
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #9 Skrevet 12. juli 2022 Tenker det er begge sitt ansvar at medisiner ligger utilgjengelig for barn. De voksne hjelper hverandre med å ha de utilgjengelig. Anonymkode: ed5ca...4f1
Ulven Skrevet 12. juli 2022 #10 Skrevet 12. juli 2022 Det er jo urimelig av personen som bruker medisiner å forlange at du skal passe på barnet hvert sekund av tiden. For det tar noen sekunder fra et barn har funnet en pille, nål, batteri etc, til det ligger i magesekken. Barna ferdes på et annet nivå enn oss voksne, og finner derfor små gjenstander mye fortere. Uavhengig av dette skal medisiner ligge på et sted hvor det er fysisk umulig for barnet å rekke fram. Basta bom. Det er ikke noe å diskutere engang! Og den som tar medisinene må påse at pillene havner der de skal, i munnen, hver gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå