Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville plantet busker langs grensen, og satt opp ett gjærde, laget blomsterbed og plassert ut møbler osv for å vise at dette er min hage.. Gjerne med små skilt som dette hengende på et tre i en krukke:
product

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS: 

takk for mange gode tips her ❤️

vi er faktisk venner, å flere av barna er venner. Derfor jeg synes det et er så vanskelig å ta taki å tenkte å høre om det var normalt. Noe som det ser ut som om det ikke er

Anonymkode: 8ef64...a71

Da blir det jo kanskje litt verre siden dere er venner. Men samtidig går det da an å ta det opp med venninnene dine på en ordentlig måte, at dere ønsker å holde eiendommen privat. Ta en samtale når det passer seg sånn.

Anonymkode: 702a4...6c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på med slike skilt Onkel Skrue har utenfor pengebingen sin! "Stopp" "Ligg unna, ellers...!" "Siste advarsel!" etc. Suppler gjerne med piggtråd!

Nei, jeg forstår at dette er vanskelig for ts. Noen foreslår her å direkte skjelle ut naboene som ts er venner med. Det gjør man selvfølgelig ikke. Personlig er jeg altfor konfliktsky til slikt. En mer skånsom løsning er gjerde eller hekk. Du behøver ikke en gang ta alt på en gang. Kanskje det holder med å sette opp noe som avbryter den naturlige tilgangen til hagen din, noe som gir dem en følelse av å gå inn på en annens tomt. Holder ikke det så bygger ut gjerde/hekk rundt hele.

Anonymkode: c98b6...f7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjør på med slike skilt Onkel Skrue har utenfor pengebingen sin! "Stopp" "Ligg unna, ellers...!" "Siste advarsel!" etc. Suppler gjerne med piggtråd!

Nei, jeg forstår at dette er vanskelig for ts. Noen foreslår her å direkte skjelle ut naboene som ts er venner med. Det gjør man selvfølgelig ikke. Personlig er jeg altfor konfliktsky til slikt. En mer skånsom løsning er gjerde eller hekk. Du behøver ikke en gang ta alt på en gang. Kanskje det holder med å sette opp noe som avbryter den naturlige tilgangen til hagen din, noe som gir dem en følelse av å gå inn på en annens tomt. Holder ikke det så bygger ut gjerde/hekk rundt hele.

I HI står det kun naboer, kom fram senere at det er venner. Jeg tviler på at det hjelper å sette opp gjerde/hekk siden de er venner. Vennene lar barna være lekestuen og selv setter de seg i hagemøblene, det er klart de skjønner at dette er privat. Så de tror vel det er greit.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I HI står det kun naboer, kom fram senere at det er venner. Jeg tviler på at det hjelper å sette opp gjerde/hekk siden de er venner. Vennene lar barna være lekestuen og selv setter de seg i hagemøblene, det er klart de skjønner at dette er privat. Så de tror vel det er greit.

Det er faktisk ikke normalt på noe nivå at man tar seg inni andres hage på den måten du beskriver.. 

Anonymkode: 96af8...1d1

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er uansett vrient å skjelle ut folk som er naboer selv om de ikke skulle være direkte venner.

Men de er altså venner. Jeg kan likevel ikke tenke meg de tar seg gjennom busker eller hopper over gjerder for å sitte i utemøblene deres. Ang lekestuen så kan de feks sette lås på døra. Utemøbler kan stables eller dekkes til en periode når de ikke er i bruk av eierne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS:

Der er absolutt ingen grunn til å tro det er felles areal. De er fullstendig klar over at det er vår eiendom. Vi har stor hekk, men det mot veien. Tenker på hekk i mot de naboene, Når vi har besøk å er ute invaderer de uteplassen vår, kommer mannsterk å setter seg ned som den største selvfølge. Besøket vårt har flere ganger kommentert at det er ekkelt, for vi får aldri alene tid med oss når kommer på besøk. 

ser de lar barna sine leike på andre sin eiendom/leker når folk er borte, synes det er uhørt. for barna har en tendens til å ødelegge, men det blir aldri betalt/fikset eller beklaget. 

Men så si ifra? Dere høres jo veldig tafatte ut som sitter å ser på at dette skjer. 🙄

Hadde de ikke fjernet seg hadde jeg tilkalt politiet, og jeg hadde ikke vært så veldig hyggelig mot dem heller. Du skal gi streng og klar beskjed, og det burde holde én gang!!! 

Anonymkode: 7fbb2...bff

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

TS dette er langt ifra normalt, høres heller ikke ut som at dere er "venner". Disse naboene snylter og utnytter, helt klart. Tar seg til rette med deres private eiendom, fordi de ikke gidder eller kan, kjøpe tingene selv. Hadde de spurt hadde det vært noe annet, men de har fader ikke sosiale antenner eller folkeskikk nok, til å holde seg unna når dere har inviterte gjester på besøk engang 😂😂

Dette er ikke folk du burde kalle venner, dette er snyltende naboer 🚩🚩. Jeg hadde gitt klar beskjed, og det burde holdt å si ifra kun én gang - når det gjelder slike frekkheter. Kjenner jeg blir skikkelig provosert! 🙈

Endret av Rosatoast
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er venner med disse naboene og barna er venner, så er dette vanskeligere. Da tror de sikkert det er greit at de kommer inn på deres eiendom fordi dere er venner. Å sette opp en hekk eller gjerne holder dem ikke ute når dere har en relasjon. 
Tror den eneste løsningen er å ta en prat med dem. 

Anonymkode: a7f49...fb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er verken rar, eller dum, eller urimelig, eller noe som helst annet negativt.

Det første du kan gjøre, er å si ifra. Når disse menneskene dukker opp, så går du opp til dem og forteller dem at de befinner seg på privat eiendom, og at du ønsker at de respekterer dette. Det som befinner seg på din eiendom, er ditt. Du ønsker ikke at de tar i bruk dine ting. Du ønsker ikke å ha dem der.

Hvis ikke dette fungerer, så kan du sette opp et gjerde selv om det er trist at man må gjøre noe sånt for å vise "eierskap" over noe. Kanskje det endrer på utseendet på eiendommen også?

Et tredje alternativ er at du spør dem om de er villig til å dekke halvparten av utgiftene som går med til vedlikehold av eiendommen hvis de er så ivrige på å være der. De kan dekke plenklipping, de kan betale for slitasje på eiendommen (vet ikke hva det skulle ha vært, men bruk av møbler?), de kan dekke sin halvpart av lekestua/lekene, osv. Kanskje ikke det du vil, men sånn i tilfelle du trenger tips til andre løsninger.

Et fjerde alternativ er at dere blir venner med hverandre, og så tar dere i bruk hverandres eiendom slik dere vil. Inviterer hverandre på grillfest, sitter barnevakt, kjører hverandre rundt, osv. Alternativ 3 og 4 blir vel likt, egentlig. Har ingen flere løsninger å komme med. Men du kan i hvert fall starte med å snakke med dem. Steg nr. 1: kommunikasjon. :)

Anonymkode: f2730...edb

Det 3 alternativet kan du iallefall ikke gjøre .  Da kan naboene hevde bruksrett etter hvert. 

Anonymkode: b39cd...924

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en lekestue? Sånn som du skriver høres det ut som en egen bygning utendørs bare for å leke i? Fancy.

Har dere enormt stor uteplass ute på landet?

Anonymkode: 12698...4e3

Skrevet (endret)

Det er stor forskjell på å skjelle ut eller å sette opp gjerde og å ta en rolig og tydelig samtale med naboene sine. 

«hei kjære nabo. Jeg forstår at lekehuset vårt er spennende, men ting blir ødelagt og vi ønsker ikke at hagen vår er i bruk av andre enn oss. Bruk deres egen hage. Dere er hjertelig velkommen når vi har invitert dere.»

Dere kan også sette lås på lekestua.

Endret av altflyter
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS: Så du tror at når de går over vår gårdsplass som er gruslagt å står våre biler på, for så å gå mellom huset og garasjen vår (som overhode ikke er i nærheten av grensa av offentlig eiendom) så på vår plen, så kan det tenkes at de tror det er offentlig? Det er iallefall veldig godt gjort å tro. 
så sikkert opp med et skilt da🤷🏼‍♀️

Hva med å sette opp et gjerde med en låsbar port mellom huset og garasjen? Om det er den eneste veien de går. 

Om dere er litt konfliktskye, hva med å si noe ala dette, i en vennlig tone? "Hei! Det er veldig fint at barna våre leker fint sammen, men når vi ikke er sammen ønsker vi å ha hagen vår for oss selv. Det er upraktisk å plutselig oppdage at andre er i hagen vår, uten avtale, når vi har egne planer. Hva med å ta med barna til lekeplassen X?"

Endret av nordlending
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

TS: 

Er ikke slik at vi sitter å ser på. At de bruker lekene våre ser når de tror vi er borte. 
hører han minste står å skryter til mitt barn, at han brukte dukkestua (var det jeg mente med lekestue🤭) når han var i bhg osv. sa at det ikke er greit, da latet de som de ikke hørte det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes meg så frekt. Hallo en gjør ikke slikt. 

Anonymkode: ff9c6...18c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 11.57):

TS:

Der er absolutt ingen grunn til å tro det er felles areal. De er fullstendig klar over at det er vår eiendom. Vi har stor hekk, men det mot veien. Tenker på hekk i mot de naboene, Når vi har besøk å er ute invaderer de uteplassen vår, kommer mannsterk å setter seg ned som den største selvfølge. Besøket vårt har flere ganger kommentert at det er ekkelt, for vi får aldri alene tid med oss når kommer på besøk. 

ser de lar barna sine leike på andre sin eiendom/leker når folk er borte, synes det er uhørt. for barna har en tendens til å ødelegge, men det blir aldri betalt/fikset eller beklaget. 

Men i helvete hvorfor sier dere ikke noe da??? Asså er bare å anmelde dem om de ikke respekter det 

• Liker 1
  • 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 14.45):

Det 3 alternativet kan du iallefall ikke gjøre .  Da kan naboene hevde bruksrett etter hvert. 

Anonymkode: b39cd...924

Men med ordentlig avtale unngår man det? Får de som er innleid til å brøyte bruksrett på parkeringsplasser? Får hotellgjester bruksrett på hotellet?

Anonymkode: c2ed2...36a

AnonymBruker
Skrevet

Slik var det der jeg bodde tidligere også. Var tydelig vei over min plen fordi både barn og voksne gikk gjennom min hage istedenfor rundt. Samlet seg også gjerne på del av min hage  som jeg følte ble veldig tett på når jeg satt ute. Min hage ble visst ansett som del av fellesområdene. Jeg søkte opp på kartet, og laget så høyt gjerne som lovlig (90) cm og port. Enkelte steder var jeg grei og trakk gjerdet litt inn på tomten, med tanke på romslig tilgang til større biler, som eventuell brannbil. (Siden fellesområdene på andre siden av veien var veldig gjengrodd.) Beplantet også på innsiden av gjerdet. Problemet løst. 

Anonymkode: f0284...d26

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...