Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Lurer på et par ting, kanskje det er jeg som er veldig rar her...

Vi har flere naboer som bruker vår eiendom til gjennomgang for å klare å gå til hverandre. Lager sti på vår plen. Aker i vår skråning i mot/på gårdsplassen og generelt bare drar ungene på akebrett på vår plen i sirkler. Når vi sitter inne, med våre barn. Som om vi ikke har noe vi skulle ha sagt. Hadde aldri falt meg inn å bruk en annen person sin eiendom når den personen ikke er der. 

Vi har leke stativ og lekestue i hagen, men når foreldre lar sine barn (uten å høre med oss først) leke i lekestua når våre barn er borte. Toppen av frekkhet er at naboene våre bruker hagemøblene våre på  vår eiendom selvsagt, slik at de kan følle med barna. Er det jeg som er rar her, som synes det hele er frekt? 

Anonymkode: 8ef64...a71

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si fra til de at det ikke er greit. Eller sett opp et gjerde😊

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Naboene er frekke, si til dem at dette er et privat området. Hører de ikke sett opp gjerde eller hekk.

AnonymBruker
Skrevet

Be de holde seg unna, frekke faen.

Anonymkode: a7b53...d12

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er kjempefrekt, skjønner godt at du reagerer! 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo frekt, men ligger eiendommen slik til at de kan tro at feks denne skråningen kan ligge på offentlig grunn?

Om dette plager dere (og det kan jeg til en viss grad forstå) så ville jeg vurdert å gjerde inn tomta. Evt plant busker på sentrale plasser.

Anonymkode: c98b6...f7f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp skilt hvor det står «privat område» og få opp gjerde rundt eiendommen. 

Anonymkode: e035e...64a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Disse naboene er utrolig frekke. Man går ikke inn i andres hager uten tillatelse. Å bruke naboens lekestue og hagemøbler er helt uhørt. 

Er dette folk man kan snakke med, så går det an å ta det opp. 

Er det mulig å sette opp hekk eller gjerde? 

Anonymkode: a7f49...fb8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Var det slik at du hadde hus og egen hage? Slik at det ikke er å regne som et fellesareal? Da blir det jo litt mer trøblete. Men er det egen hage hadde jeg nok ikke nølt med å presentere en saftig setning, eller to... Kan godt begynne med F..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS:

Der er absolutt ingen grunn til å tro det er felles areal. De er fullstendig klar over at det er vår eiendom. Vi har stor hekk, men det mot veien. Tenker på hekk i mot de naboene, Når vi har besøk å er ute invaderer de uteplassen vår, kommer mannsterk å setter seg ned som den største selvfølge. Besøket vårt har flere ganger kommentert at det er ekkelt, for vi får aldri alene tid med oss når kommer på besøk. 

ser de lar barna sine leike på andre sin eiendom/leker når folk er borte, synes det er uhørt. for barna har en tendens til å ødelegge, men det blir aldri betalt/fikset eller beklaget. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Sett opp gjerde eller hekk. Makkan til frekkhet!!

Selvfølgelig reagerer du, naboene dine er jo fullstendig blottet for folkeskikk!

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS:

Der er absolutt ingen grunn til å tro det er felles areal. De er fullstendig klar over at det er vår eiendom. Vi har stor hekk, men det mot veien. Tenker på hekk i mot de naboene, Når vi har besøk å er ute invaderer de uteplassen vår, kommer mannsterk å setter seg ned som den største selvfølge. Besøket vårt har flere ganger kommentert at det er ekkelt, for vi får aldri alene tid med oss når kommer på besøk. 

ser de lar barna sine leike på andre sin eiendom/leker når folk er borte, synes det er uhørt. for barna har en tendens til å ødelegge, men det blir aldri betalt/fikset eller beklaget. 

Men så si ifra! 

Anonymkode: e0d37...617

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor sier du ikke ifra (og setter opp gjerde?)

Anonymkode: 6dd6c...d89

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

er et hus der jeg bor hvor hagen er i en skråning ved siden av huset. ser folk bruker det som akebakke på vinteren. Men her er det ikke busker rundt eller gjerde eller noen ting som indikerer at det er privat eiendom. Eiendommen er også rett ved siden av offentlig turvei.. Så min mistanke er at de som går inn på eiendommen din rett og slett ikke vet bedre. Heng opp et skilt så er problemet løst.

Anonymkode: 0dac7...2c2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du konfrontert de, at her kan dere ikke være? Eller sitter dere bare inne og ser på at de er i deres hage? Hadde satt opp gjerde. For noen frekke naboer.

Anonymkode: 702a4...6c8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett opp et enkelt strømgjerde 😂

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som funker er å si ifra. Her jeg bor har skilt med privat eiendom, men likevel har vi hatt folk som stopper med bilen for å sitte på telefonen, går tur med bikkja rundt huset (wtf) og spiller ballspill i hagen. Sier ifra hver eneste gang, men kan jo liksom ikke sikre meg at det aldri skjer igjen. Men du kan jo faktisk få en slutt på problemet, siden det er naboene dine som holder på sånn.

Anonymkode: ddf2c...0d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

er et hus der jeg bor hvor hagen er i en skråning ved siden av huset. ser folk bruker det som akebakke på vinteren. Men her er det ikke busker rundt eller gjerde eller noen ting som indikerer at det er privat eiendom. Eiendommen er også rett ved siden av offentlig turvei.. Så min mistanke er at de som går inn på eiendommen din rett og slett ikke vet bedre. Heng opp et skilt så er problemet løst.

Anonymkode: 0dac7...2c2

TS: Så du tror at når de går over vår gårdsplass som er gruslagt å står våre biler på, for så å gå mellom huset og garasjen vår (som overhode ikke er i nærheten av grensa av offentlig eiendom) så på vår plen, så kan det tenkes at de tror det er offentlig? Det er iallefall veldig godt gjort å tro. 
så sikkert opp med et skilt da🤷🏼‍♀️

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er verken rar, eller dum, eller urimelig, eller noe som helst annet negativt.

Det første du kan gjøre, er å si ifra. Når disse menneskene dukker opp, så går du opp til dem og forteller dem at de befinner seg på privat eiendom, og at du ønsker at de respekterer dette. Det som befinner seg på din eiendom, er ditt. Du ønsker ikke at de tar i bruk dine ting. Du ønsker ikke å ha dem der.

Hvis ikke dette fungerer, så kan du sette opp et gjerde selv om det er trist at man må gjøre noe sånt for å vise "eierskap" over noe. Kanskje det endrer på utseendet på eiendommen også?

Et tredje alternativ er at du spør dem om de er villig til å dekke halvparten av utgiftene som går med til vedlikehold av eiendommen hvis de er så ivrige på å være der. De kan dekke plenklipping, de kan betale for slitasje på eiendommen (vet ikke hva det skulle ha vært, men bruk av møbler?), de kan dekke sin halvpart av lekestua/lekene, osv. Kanskje ikke det du vil, men sånn i tilfelle du trenger tips til andre løsninger.

Et fjerde alternativ er at dere blir venner med hverandre, og så tar dere i bruk hverandres eiendom slik dere vil. Inviterer hverandre på grillfest, sitter barnevakt, kjører hverandre rundt, osv. Alternativ 3 og 4 blir vel likt, egentlig. Har ingen flere løsninger å komme med. Men du kan i hvert fall starte med å snakke med dem. Steg nr. 1: kommunikasjon. :)

Anonymkode: f2730...edb

TS: 

takk for mange gode tips her ❤️

vi er faktisk venner, å flere av barna er venner. Derfor jeg synes det et er så vanskelig å ta taki å tenkte å høre om det var normalt. Noe som det ser ut som om det ikke er

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...