AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #1 Skrevet 12. juli 2022 Dere som jobber innen helse, f eks sykehjem. Hva gjør dere hvis dere har pårørende som er leger og vil endre på pasienters medisiner? For meg blir det helt feil, da de er pårørende og vi forholder oss til våre legers ordinajsln, evt legevakta. Men de er tross alt leger. Hva tenker dere? Anonymkode: abd64...ff2
missmcbeal Skrevet 12. juli 2022 #2 Skrevet 12. juli 2022 (endret) Kan ingenting om dette, men det er vel isåfall bare behandlende lege til pasienten som kan endre? En lege som pårørende er akkurat det, og ikke på jobb og har ikke behandlingsansvar for denne personen og kjenner ikke til pasientes journal som den som behandler gjør. Om legen som er pårørende er uenig, så tenker jeg det må tas videre med behandlende lege. Endret 12. juli 2022 av missmcbeal 2
Blåjojo Skrevet 12. juli 2022 #3 Skrevet 12. juli 2022 Forholder oss kun til det vår lege har skrevet ut. Når de er pårørende bør de tre ut av legerollen. Er greit at de diskuterer og foreslår, men de har ingen makt til å endre på medisiner og dosering eller legge til noe. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #4 Skrevet 12. juli 2022 Henviser dem videre til ansvarlig lege, som kan fortelle dem hvorfor det ikke fungerer slik. Det er ikke en diskusjon som en sykepleier skal ta. Anonymkode: 00489...697 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #5 Skrevet 12. juli 2022 Høres veldig uprofesjonelt ut. Anonymkode: 25b58...f55 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #6 Skrevet 12. juli 2022 Det innebærer høy risiko for en lege som er pårørende å foreskriver medisiner uten å rådføre seg med behandlende lege. Der er fordi de gjerne ikke har tilgang til journaler eller informasjon som behandlende lege har. Samt at de kanskje ikke er objektive i en pårørende situasjon. Ville anbefalt ha å kun ha en rådgivende og forklarende rolle Anonymkode: d6e2d...3c7 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #7 Skrevet 12. juli 2022 Takk for svar alle jeg er helt enig, med den pårørende mente vi var urimelige... Anonymkode: abd64...ff2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #8 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som jobber innen helse, f eks sykehjem. Hva gjør dere hvis dere har pårørende som er leger og vil endre på pasienters medisiner? For meg blir det helt feil, da de er pårørende og vi forholder oss til våre legers ordinajsln, evt legevakta. Men de er tross alt leger. Hva tenker dere? Anonymkode: abd64...ff2 Forholder selvsagt oss til dem som alle andre pårørende. Vedr medisiner forholder vi oss kun til ansvarlig lege. For diskusjoner vedrørende medisiner henvises det til ansvarlig lege. Anonymkode: 8a114...09d 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #9 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Takk for svar alle jeg er helt enig, med den pårørende mente vi var urimelige... Anonymkode: abd64...ff2 Og det er godt mulig dere er, men dere bestemmer ikke hva slags meds pasienten skal gå på. Derfor bes slike diskusjoner tas med ansvarlig lege. Anonymkode: 8a114...09d 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #10 Skrevet 12. juli 2022 En lege burde jo vite bedre? Anonymkode: eaf71...9e0 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #11 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og det er godt mulig dere er, men dere bestemmer ikke hva slags meds pasienten skal gå på. Derfor bes slike diskusjoner tas med ansvarlig lege. Anonymkode: 8a114...09d Ja, det var det vi sa, at det måtte tas med ansvarlig lege. Men jeg ble usikker da hen dro "legekortet". Anonymkode: abd64...ff2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #12 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, det var det vi sa, at det måtte tas med ansvarlig lege. Men jeg ble usikker da hen dro "legekortet". Anonymkode: abd64...ff2 Det er dessverre enkelte leger som gjør det. Men at man er lege betyr ikke at man er behandlende lege. Dessuten kan man jobbe innenfor et helt annet fagfelt, og man har ofte ikke full innsikt i journalen. Enig i at man må si at dette må vedkommende ta opp med behandlende lege. Direkte intervensjon i behandling der og da tenker jeg kun er greit hvis det er akutt fare for liv og helse (for eksempel feilbehandling), og jeg regner med dette ikke var tilfellet her. Anonymkode: fd58f...70c 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #13 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er dessverre enkelte leger som gjør det. Men at man er lege betyr ikke at man er behandlende lege. Dessuten kan man jobbe innenfor et helt annet fagfelt, og man har ofte ikke full innsikt i journalen. Enig i at man må si at dette må vedkommende ta opp med behandlende lege. Direkte intervensjon i behandling der og da tenker jeg kun er greit hvis det er akutt fare for liv og helse (for eksempel feilbehandling), og jeg regner med dette ikke var tilfellet her. Anonymkode: fd58f...70c Nei, det var en helt kurant medisinering... Anonymkode: abd64...ff2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #14 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, det var det vi sa, at det måtte tas med ansvarlig lege. Men jeg ble usikker da hen dro "legekortet". Anonymkode: abd64...ff2 Du vet ikke en gang om denne pårørende er lege på ordentlig. Noe jeg faktisk ikke tror hen er, for ingen seriøs lege ville giddet å diskutere medisinering med en sykepleier. Og du som er sykepleier skal vite at du ikke har myndighet til å gjøre endringer i medisiner, uansett hvem som kommer og ber om det. Anonymkode: 00489...697 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #15 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vet ikke en gang om denne pårørende er lege på ordentlig. Noe jeg faktisk ikke tror hen er, for ingen seriøs lege ville giddet å diskutere medisinering med en sykepleier. Og du som er sykepleier skal vite at du ikke har myndighet til å gjøre endringer i medisiner, uansett hvem som kommer og ber om det. Anonymkode: 00489...697 Vel, de har ikke noe annet valg enn å ta det opp med oss om de vil ha endring når ikke tilsynslegen er på jobb. Men som sagt tidligere, vi sa til denne pårørende at vi måtte forholde oss til tilsynslegen. Men det er ikke første gang noe slikt har skjedd, så jeg regner med andre har opplevd noenlunde samme situasjon andre steder. Anonymkode: abd64...ff2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #16 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel, de har ikke noe annet valg enn å ta det opp med oss om de vil ha endring når ikke tilsynslegen er på jobb. Men som sagt tidligere, vi sa til denne pårørende at vi måtte forholde oss til tilsynslegen. Men det er ikke første gang noe slikt har skjedd, så jeg regner med andre har opplevd noenlunde samme situasjon andre steder. Anonymkode: abd64...ff2 Høres merkelig ut. Men da er det altså profesjonelt å svare at du dessverre ikke kan ta stilling til medisinering, men at du kan ta opp forespørselen med tilsynslege og så kan han eller hun ringe den pårørende for en prat. Da viser du at du tar personen på alvor uten å gå ut over din kompetanse. Anonymkode: 00489...697 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #17 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres merkelig ut. Men da er det altså profesjonelt å svare at du dessverre ikke kan ta stilling til medisinering, men at du kan ta opp forespørselen med tilsynslege og så kan han eller hun ringe den pårørende for en prat. Da viser du at du tar personen på alvor uten å gå ut over din kompetanse. Anonymkode: 00489...697 Ja, det var det vi gjorde Anonymkode: abd64...ff2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #18 Skrevet 12. juli 2022 Vi diskuterer selvsagt ikke medisinering generelt med pårørende, vi henviser til legen. Det eneste vi diskuterer av medisinering med pårørende er informasjon om hva som har skjedd på visitt, eller, at vi tar pårørendes ønsker tilbake til legen Anonymkode: abd64...ff2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå