Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bygd veldig liten, bare 152 cm og veier aldri mer enn 46kg. Jeg og samboer har lyst på barn, men jeg har holdt igjen litt og nå maser han på hvorfor. Ønsker ikke ende opp med keisersnitt og lurer veldig på om dette kan påvirke fødselen og svangerskapet mitt drastisk i forhold til en på 165 f.eks. Føler det er mitt kall i livet å bli mor, og nå føler jeg at alt annet i livet har falt på plass og at tiden er perfekt men jeg klarer ikke la være å angste. Kjenner jo lave folk med barn men det gjør meg enda mer redd fordi samboeren min er 180+. H

Hva er deres erfaringer med dette?

Anonymkode: f6362...1ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er hoftene dine som avgjør om du kan føde vaginalt. Hvis du er så redd så vil jeg anbefale deg å snakke med feks jordmor i kommunen for å bli betrygget. 

Anonymkode: ba6c6...4e0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det der ville jeg tatt med knusende ro, jeg er 160 cm. Smalt bekken og str 35 i sko. Ingen problem å føde vaginalt.

OM det skulle vise seg at du er for liten i bekken vil du få planlagt ks, som i Norge er ett trygt inngrepen. Både for deg og baby! Ta en time hos privat jordmor og få diskutert dine bekymringer :) Jeg er sikker på at du blir tilstrekkelig beroliget! 

Lykke til! 

Anonymkode: 68843...e16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 153 høy og er spedbygd. Hadde et kjempefint svangerskap og fødselen gikk veldig greit. Du får god oppfølging tett opp mot termin og sjansen for keisersnitt er ikke større for oss enn for de som er høyere. 

Anonymkode: ecb34...c49

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min er 155 og har født 4 barn, 3 av dem vaginalt. Hun er liten og tynn av seg.

Anonymkode: a31a0...c93

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ingenting som tilsier at lave kvinner har vanskeligere fødsler. Det er størrelsen på bekkenet som teller. Når det gjelder barnet, er det kun hodeomkrets som betyr noe. Hvor lang babyen er, har ingen betydning.

AnonymBruker
Skrevet

Har en nabo som er ca 155 og har tre barn. Alle normal og ukomplisert fødsel.

Anonymkode: 62f83...fd8

AnonymBruker
Skrevet

Som en over her sier; Det er hodeomkrets som har noe å si. Får du en veldig stor baby 4500-5000, kan det ha litt å si, men ikke mye. Lengden har ingenting å si 😊 

Hør med pappaen hvor tung han var da han ble født. 

Er du så nervøs for dette kan du be om å få måle størrelsen på baby og bekken. Sannsynligvis vil dette gå helt fint. Og gjør det ikke det, så får du keisersnitt. Ingen grunn til å vente med å få barn pga dette. 

Anonymkode: ceb91...0fc

Skrevet

Hva slags skrekkhistorie har du hørt?

Det går HELT FINT!! Vi er flere som er lavere enn deg, og det går helt fint. Det har ingenting med høyde å gjøre.

Kortvokste klarer å føde en helt vanlig baby. Pust med magen og bli gravid du ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle. Jeg er 180 cm høy og hadde en fødsel fra helvete med alle verdens komplikasjoner (bl.a. At barnet satt fast). Så ingenting er gitt her i livet ;) Du kan ha en drømmefødsel selv om du er lav. Jeg fikk høre på forhånd at min høyde og mine brede hofter gjorde meg til en prima fødekvinne - men den gang ei 😛 

Anonymkode: d4cae...93e

• Liker 2
Skrevet

En bekjent er 156, tynn som ei flis, smal over baken og har fem barn, alle født normalt.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det der ville jeg tatt med knusende ro, jeg er 160 cm. Smalt bekken og str 35 i sko. Ingen problem å føde vaginalt.

OM det skulle vise seg at du er for liten i bekken vil du få planlagt ks, som i Norge er ett trygt inngrepen. Både for deg og baby! Ta en time hos privat jordmor og få diskutert dine bekymringer :) Jeg er sikker på at du blir tilstrekkelig beroliget! 

Lykke til! 

Anonymkode: 68843...e16

Det er ingen som måler bekkenet lenger før fødsel og får innvilget keisersnitt på grunn av smalt bekken når det ikke er setefødsel. Det var noe de gjorde før i tiden.  Alle må forsøke vaginal fødsel og dersom det viser seg at bekkenet er for smalt så blir det akutt keisersnitt. 

Anonymkode: 4c4e6...162

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 153 og aldri tenkt på at det skal være noe problem for graviditet og fødsel. Nå har jeg brede hofter da, og baby ser ut til å foreløpig ha god plass der inne nå i uke 26, til tross for at jeg bare har gått opp 2 kg. 

Men skjønner ikke hvorfor høyde skal ha noe å si for selve fødselen. 

Anonymkode: 2a614...e8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen som måler bekkenet lenger før fødsel og får innvilget keisersnitt på grunn av smalt bekken når det ikke er setefødsel. Det var noe de gjorde før i tiden.  Alle må forsøke vaginal fødsel og dersom det viser seg at bekkenet er for smalt så blir det akutt keisersnitt. 

Anonymkode: 4c4e6...162

Trådstarter har fødselsangst på grunn av dette. Når hun er så redd at hun vurderer å ikke få barn, er det en ganske alvorlig angst. 

Dersom det å måle bekkenet og barnet vil trygge trådstarter til å tørre å føde, kan en gjøre dette. Enten i samråd med en lege/jordmor som tar angsten på alvor, eller privat. Selv om dette ikke er noe en automatisk gjør, betyr ikke det at trådstarter kan få gjort dette. Sykehuset vil som regel strekke seg langt for at hun skal prøve å føde vaginalt. 

Anonymkode: ceb91...0fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min grandtante var under 150, og mannen var over 190. 

Jeg har blitt fortalt at når hun var gravid så var hun meget gravid. Hun fødte også alle barna før termin, men de var store og friske alle sammen. Jeg har også blitt fortalt at hun heldigvis hadde familiens gode fødehofter med de store barna, så hun kan ikke ha hatt veldig kompliserte fødsler.

Har du noen lave slektninger du kan snakke med? De vil kanskje kunne fortelle deg beroligende historier.

I min andre graviditet ble magen liggende mye mer på utsiden enn ved første, og det gikk helt greit. Det var selvfølgelig tungt den siste måneden, men det var også første graviditet.

Anonymkode: 02e54...402

AnonymBruker
Skrevet

Mora mi er 150 og pappa er minst 185. Gikk helt fint så vidt jeg veit. Fire friske unger og mor farter rundt som en snurrebass enda ho er 70.

Anonymkode: 841e8...bf2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er bygd veldig liten, bare 152 cm og veier aldri mer enn 46kg. Jeg og samboer har lyst på barn, men jeg har holdt igjen litt og nå maser han på hvorfor. Ønsker ikke ende opp med keisersnitt og lurer veldig på om dette kan påvirke fødselen og svangerskapet mitt drastisk i forhold til en på 165 f.eks. Føler det er mitt kall i livet å bli mor, og nå føler jeg at alt annet i livet har falt på plass og at tiden er perfekt men jeg klarer ikke la være å angste. Kjenner jo lave folk med barn men det gjør meg enda mer redd fordi samboeren min er 180+. H

Hva er deres erfaringer med dette?

Anonymkode: f6362...1ee

Jeg er 157 og var 46 kg. Har 3 barn og alle fødslene har vært helt ukompliserte. Har barn med 2 menn som begge er over 180. 

Anonymkode: cc595...ac3

AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor var 146 høy og rundt 45 kg før hun fikk barn (ble litt rundere etter første svangerskap) ploppet ut fire barn overraskende lett har jeg blitt fortalt. (60-tallet) 

Anonymkode: 1bf88...262

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 153 cm og rundt 45 kg. mens mannen min er kraftig og 183 cm. Jeg fikk en god del kommentarer da jeg var gravid med førstemann. Både skrekkhistorier og utsagn som "du må vel ha keisersnitt, du er for liten til å føde?". Moren min, som er like liten som meg, har fortalt meg flere ganger opp igjennom at både hun og jeg holdt på å miste livet da jeg ble født og det skyldtes at bekkenet hennes var for trangt. Jeg var en liten baby, hun fikk beskjed om at det ikke var mulig for henne å føde en gjennomsnittlig baby vaginalt. Så søsknene mine ble tatt med keisersnitt. 

Dermed tenkte jeg masse på dette. Og jeg var veldig redd for at babyen skulle sitte fast og bli skadet under fødselen. Jeg drev og søkte opp forskning og leste om det også. Det som hjalp meg mest, var å snakke med jordmor i kommunen. Hun sa at bekkenet mitt var nok trangere enn hos gjennomsnittskvinnen, siden jeg var liten, men ville likevel være plass til en normalt stor baby som kom ut i hodeleie og roterte normalt ned gjennom fødselskanalen. Om nå babyen ikke kom ut, f.eks. fordi den lå litt skjevt og riene ikke var effektive, ville det eventuelt ende med akutt keisersnitt før det ble farlig. Å tenke på dette hjalp mye for meg. 

Jeg har hatt to lette og raske fødsler, babyene var 3,3 og 4 kg. 

Anonymkode: 43e89...c20

Skrevet

Mora mi er 160 og pappa var 190. Broren var 4.100 da han ble født og jeg var. 4.500. Begge fødsler var ukompliserte og ganske lette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...