Gå til innhold

hvordan svare familie. når man sliter med å skaffe seg fast arbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble syk i løpet av videregående, og klarte bare  så vidt å hangle meg gjennom skolen. Men jeg fikk en god del fravær, og dette gikk selvfølgelig ut over karakterene mine. Jeg gikk yrkesfag, og forsøkte å skaffe meg læreplass. Problemet var at det er alt for få arbeidsplasser som faktisk er "kvalifiserte" til å ta imot lærlinger. Cirka halvparten av dem jeg gikk i klassen med klarte faktisk å skaffe seg læreplass rett ut av videregående. Ett par stykker  skaffet seg generell studiekompetanse, og en eller to gjennomførte verneplikten i militæret.

Men resten tror jeg forsøkte de neste par årene på å skaffe seg læreplasser. Men hvert eneste år uteksamineres det selvfølgelig nye studenter fra videregående, som også forsøker å skaffe seg læreplasser. Arbeidsplasser ønsker sannsynligvis å ansette folk som nettopp har blitt uteksaminert, i stedet for å ansette noen som har gått arbeidsløs i ett par år. Men nå har jeg også problemer på grunn av familie-medlemmer som hele tiden maser om hvorfor jeg ikke har noen jobb enda. De vet jo selvfølgelig hvorfor jeg har problemer med dette, men mener at det er på tide å komme seg videre. Som ikke er særlig "enkelt" når arbeidsplasser ikke er hjelpsomme eller tørr å ta risikoen.  

Anonymkode: ff560...857

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre dem om hva de mener du skal gjøre når arbeidsplasser velger nye uteksaminerte fremfor de som har hull i CVen. Si til dem at du svært gjerne vil gå videre og få deg jobb, men det er vanskelig når bedrifter ikke vil ansette deg.

Anonymkode: 87fa8...7ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt enig med familien din i at det er på tide å komme seg videre.

Du har en yrkesutdannelse, men mangler lærlingtiden, og ingen vil ansette deg som lærling på grunn av fravær, dårlige karakterer, og "gammel" utdannelse, så hva tenker du selv at du burde gjøre? Fortsette å søke lærlingplass, eller kanskje se om det finnes muligheter for omskolering, eller jobb i en annen bransje? 

Anonymkode: e40ca...567

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da får du lage deg en ny plan da. Ta feks generell studiekompetanse og begynn å studere. Det er sånn det er i livet. Om en plan ikke går som man tenker, så må man finne på noe nytt. 

Anonymkode: 5e15a...e34

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker man aldri skal stoppe opp. Får man ikke lærlingplass så drar man i militæret eller studerer, eller tar noen sertifiseringer

Kanskje får man en ekstrajobb ved siden av studier eller et større nettverk også baller det seg naturlig på nåt man gjør en god jobb. 

Anonymkode: bc844...ac0

• Liker 2
Skrevet

Ta generell studiekompetanse og studer etter det. Man får sjeldent jobb med bare læretid nå uansett. Du må finne en plan og ikke bare sitte å søke og vente. Ha noe å gjøre, ta generell studiekompetanse eller folkehøgskole år hvis du er ung. Eller få en frivillig jobb så lenge. Jo, lenger tid det går, jo verre blir det for deg senere❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Stoltskeiv skrev (På 12.7.2022 den 12.05):

Ta generell studiekompetanse og studer etter det. Man får sjeldent jobb med bare læretid nå uansett. Du må finne en plan og ikke bare sitte å søke og vente. Ha noe å gjøre, ta generell studiekompetanse eller folkehøgskole år hvis du er ung. Eller få en frivillig jobb så lenge. Jo, lenger tid det går, jo verre blir det for deg senere❤️

det var bare så vidt jeg faktisk klarte å hangle meg gjennom hele videregående. Faktisk ganske  overraskende at jeg klarte dette, når jeg ser tilbake på denne tiden i ettertid. 

men derfor orker jeg ikke å bruke masse tid og penger på høyere utdannelse, fordi jeg er bekymret for at dette kommer til å være fogjesves = bortkasted å forsøke.         

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til noen i tilnærmet samme situasjon som deg. Var i midten av 20-årene og hadde ikke fått lærlingeplass. Personen hadde gått mange år uten noe å gjøre. Han kom i kontakt med en bedrift som akkurat da ikke var godkjent for å bli lærlingeplass. De tok han inn på arbeidstrening og eter hvert lønnstilskudd (via NAV), som varte i noen måneder. Parallelt med tiltakene fra NAV søkte bedriften om å bli en godkjent lærlingbedrift. Det endte opp med at de fikk denne godkjenningen, og personen fikk starte opp som lærling. Mener noe av praksisen via NAV også ble godskrevet, slik at lærlingløpet ble kortere.

Nå er det litt vanskelig å svare konkret uten å vite hva slags linje du gikk, men har du sjekket om de kan ha behov for lærlinger i andre fylker enn ditt eget? Har du vurdert å ta en annen (yrkesfaglig) linje på vgs? Hva med å prøve ut andre yrker generelt? Har du vurdert å flytte på deg for å finne en annen jobb (som ikke nødvendigvis krever formell utdanning)? 

Anonymkode: 29e2b...69c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

det var bare så vidt jeg faktisk klarte å hangle meg gjennom hele videregående. Faktisk ganske  overraskende at jeg klarte dette, når jeg ser tilbake på denne tiden i ettertid. 

men derfor orker jeg ikke å bruke masse tid og penger på høyere utdannelse, fordi jeg er bekymret for at dette kommer til å være fogjesves = bortkasted å forsøke.         

Men hva er planen da? Du får ikke fast jobb, vil ikke ta ny utdannelse (det trenger ikke å være høyere utdannelse), du vil tilsynelatende ikke prøve andre bransjer. Bryr du deg egentlig det hele tatt? Lever du på Nav eller er det familien som sponser livets opphold?

Anonymkode: e40ca...567

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høyere utdanning som er gratis så lenge du tar det statlig. Det eneste du betaler er semesteravgift hvert semester. Den ligger på rundt 600 kr. 
Men som noen andre nevner, gå til nav, så kan de hjelpe deg til å få deg ut i jobb. Det verste du kan gjøre er å sitte å vente på at noen skal si ja til søknaden din når du har hull i CV. Finn på noe å gjøre! ❤️ 

Skrevet
Stoltskeiv skrev (53 minutter siden):

Høyere utdanning som er gratis så lenge du tar det statlig. Det eneste du betaler er semesteravgift hvert semester. Den ligger på rundt 600 kr. 
Men som noen andre nevner, gå til nav, så kan de hjelpe deg til å få deg ut i jobb. Det verste du kan gjøre er å sitte å vente på at noen skal si ja til søknaden din når du har hull i CV. Finn på noe å gjøre! ❤️ 

Utdanning er slett ikke gratis. Trenger ikke betale særlig til selve skolen/universitetet, men koster mye i tapt inntekt og tid. 

Skrevet
Madah skrev (16 minutter siden):

Utdanning er slett ikke gratis. Trenger ikke betale særlig til selve skolen/universitetet, men koster mye i tapt inntekt og tid. 

Ja, det er sant, men det er ikke selve utdanningen som tar de pengene. Enda verre er det å studere privat. Jeg studerer selv, men statlig. Og ting går rundt, selvom jeg ikke har jobb ved siden av. Ja, man må betale lånekassa senere, men man må som oftest ta opp lån før eller senere uansett. Og studier så vinner man mer enn man taper på det. Hvis man feks ikke søker rett på en bachelor, så kan man først ta et årstiudium for å se hvordan det går og søke seg inn på andre året når 1. året er gjennomført. Gjennomfører man første året så blir mye lånet gjort om til stipend. 

AnonymBruker
Skrevet

Innen hvilket fagområde ønsker du å ta fagbrev? Innen for eksempel elektro så er det mange som ansettes som hjelpemontør, jobber som det i fem år, for deretter å gå opp som praksiskandidat. 

Jeg antar at dette vil være mulig innenfor en del andre fagområder også. Også innenfor yrker du ikke har tatt VGS også. 

Kokk og servitør-bransjen + reiseliv er desperate etter folk, jeg ville kikket den veien om jeg ikke fant noe annet. Med mål om å ta fagbrev etter fem år. 

Anonymkode: 0ee55...f2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...