Bithiah Skrevet 12. juli 2022 #1 Del Skrevet 12. juli 2022 Hei! Nå har jeg lest og googla masse, men blir ikke helt klok.. Etter hvert som en del av løpeturene blir lengre (16-21 km) så merker jeg at beina trenger mer tid på å komme seg. Naturlig nok. Så jeg har bare tatt noen dager uten, og tatt en roligere tur for å kjenne etter når det har føltes ok. Men så, når jeg lekte med tanken på å melde meg på et halvmaraton og leste litt om dette, kom jeg over flere plasser der det stod at en burde ha ganske mye lengre restitusjonstid etterpå. Ikke som i fullstendig ro selvsagt, men ikke akkurat legge ut på «normale» turer. Gjerne et par uker 😳 (igjen, ikke uten noen ting, men ta det roligere..rolig opptrapping, gjerne litt alternative aktiviteter) Så da blir mitt spørsmål: kan en trø feil ved å «kjenne etter», når ting kjennes ok? Bør jeg likevel ta det roligere lengre etter de aller lengste turene? (Gjerne lagt ut på en litt roligere tur etter 2-3 dager med bare gåing, og normalt et par dager etter der igjen). Vil jo ikke risikere noe.. men tenker at kanskje slike «regler» er for folk som løper mye raskere enn meg? Altså jeg blir jo sliten i beina, men tar meg ikke ut kondisjonsmessig på en 21 km tur. Kanskje trenger en mindre tid da? Er ikke magefølelse og «beinfølelse» tilstrekkelig for å avgjøre dette? 🤔 Kanskje noen har erfaring? 😊🤞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheAtl Skrevet 12. juli 2022 #2 Del Skrevet 12. juli 2022 Selv legger jeg en av ukens to hviledager etter helgens langtur og starter neste uke med en lett dag. Uke eller mer er nok ment etter løp (maksimal innsats over lengre distanse), noe man helst ikke gjør ofte. Typisk enkel treningsplan for et halvmaraton: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 12. juli 2022 #3 Del Skrevet 12. juli 2022 Jeg Trener alltid mye før løp, men tar en ukes pause før jeg er med på løp for å samle overskudd. Dette har funket veldig bra for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #4 Del Skrevet 12. juli 2022 En uke eller to med svært rolig trening eller helt uten trening er ment etter fullført halvmaraton-løp, hvor du har hatt maksimal innsats på løpet. Normale løpeturer skal ikke gå så raskt/med så stor innsats når lengden er like lang som selve løpet i seg selv. Kortere turer, intervaller osv skal "selvsagt" kjøres med høyere intensitet. Det er mange som løper mye, og en del ultraløpere spesielt har veldig stor mengde. Jo mer du løper, jo viktigere blir det å løpe rolig nok til å takle belastningen. Sjekk ut feks Simen Holvik og ser hvor mye han løper hver dag (til vanlig også) 😉 Anonymkode: bf4bc...dd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #5 Del Skrevet 12. juli 2022 Stor forskjell på rolige langturer og løp, ja! Men uansett høres to uker etter halvmaraton litt i overkant ut. Ville tatt en uke med bare korte rolige turer og så startet med normal trening etter det. Det viktigste for å tåle løping er at du må øke både mengde og intensitet veldig gradvis. Som nevnt over her, folk tåler ultraløping når de har trappet seg opp til det over tid. Anonymkode: 71e6e...4ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå