Gå til innhold

Å dra på overnattingsbesøk hos perifer familie for å feriere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to familier jeg kjenner som gjør dette. Den ene familien har to barn, den andre tre. Barn i alderen 9-18. Og de drar rundt på besøk til søskenbarn, tanter/onkler (av de voksne) og vennepar med overnatting i ferien. For meg virker dette så innmari merkelig, kunne ikke falt meg inn å "invadere" andre på en slik måte. Jeg har også besøkt familie med mann og barn, men da har vi leid bobil, slik at vi har hatt med eget hus. Men dette gjør de altså stort sett hver sommer. Når ferien nærmer seg snakker de om hvem det er lenge siden de har besøk og hvilken del av landet de ønsker å se. 

Er dette vanlig? Er det jeg som er sær? (Jeg hadde sett på det som et mareritt om noen av mine søskenbarn med familier spurte om å sove her en uke, for å si det mildt 😅)

Anonymkode: a38a9...bf9

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har to familier jeg kjenner som gjør dette. Den ene familien har to barn, den andre tre. Barn i alderen 9-18. Og de drar rundt på besøk til søskenbarn, tanter/onkler (av de voksne) og vennepar med overnatting i ferien. For meg virker dette så innmari merkelig, kunne ikke falt meg inn å "invadere" andre på en slik måte. Jeg har også besøkt familie med mann og barn, men da har vi leid bobil, slik at vi har hatt med eget hus. Men dette gjør de altså stort sett hver sommer. Når ferien nærmer seg snakker de om hvem det er lenge siden de har besøk og hvilken del av landet de ønsker å se. 

Er dette vanlig? Er det jeg som er sær? (Jeg hadde sett på det som et mareritt om noen av mine søskenbarn med familier spurte om å sove her en uke, for å si det mildt 😅)

Det er da helt vanlig å besøke slektninger.

Selv har vi besøk jevnlig av en fetter av meg med familie og vi besøker ofte en onkel.

Handler vel litt om kjemi. Det er flere slektninger jeg ikke kunne tenke meg lengre besøk av.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er snylting. Med mindre alle liker det, og det går begge veier. 

Selv når jeg besøker søsken tilbyr jeg å bo på hotell eller AirBnB. Og overnatter jeg først begrenser jeg det alltid til 3 døgn. 

Er heller ikke så glad i å ha folk her hjemme. Selv familie jeg liker å bruke tid med. Det handler jo om å ikke være oppå hverandre hele tiden, samt at det er godt å "bare være seg selv" en tidlig morgen. 

Anonymkode: 46eee...9b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (29 minutter siden):

Det er da helt vanlig å besøke slektninger.

Selv har vi besøk jevnlig av en fetter av meg med familie og vi besøker ofte en onkel.

Handler vel litt om kjemi. Det er flere slektninger jeg ikke kunne tenke meg lengre besøk av.

Helt vanlig? Jeg vet kun om de to familiene. Alle andre bruker hotell, bobil, campingvogn, andre ferieturer. For meg virker det helt merkelig å besøke slekt med overnatting. Altså, en ting er ens egen mor og far (og barnas besteforeldre), men sine tanter/onkler, og søskenbarn? Det kan da ikke være vanlig? Hvordan har man plass? Putter dere alle på samme rom? Og har dere jevngamle barn eller noe? 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, det er snylting. Med mindre alle liker det, og det går begge veier. 

Selv når jeg besøker søsken tilbyr jeg å bo på hotell eller AirBnB. Og overnatter jeg først begrenser jeg det alltid til 3 døgn. 

Er heller ikke så glad i å ha folk her hjemme. Selv familie jeg liker å bruke tid med. Det handler jo om å ikke være oppå hverandre hele tiden, samt at det er godt å "bare være seg selv" en tidlig morgen. 

Anonymkode: 46eee...9b9

Ja, jeg ser faktisk på det som et mareritt, både å være hjemme og ha besøk, og å være på besøk borte hos noen og være avhengig av å følge dems rutiner og døgnrytme. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Høres fantastisk ut spør du meg. Hadde noen sånne på besøk av og til når jeg var ung også. Opplevde det alltid som fint. Mamma var mulig litt fortvilet over den ene da som bodde kronisk på loffen og visste aldri når dro igjen.

Anonymkode: 7057a...ec0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man skal være av den temmelig freidige sorten for å invitere seg selv på overnattingsbesøk til perifer familie i ferien. 

Folk er forskjellige, og noen syns sikkert det er koselig å få besøk. Men mange syns nok også at det er et mareritt å ha folk på besøk i dagevis. Før man inviterer seg selv på besøk så bør man iallfall vite at de man vil besøke liker å få besøk. 

Selv hadde jeg aldri orket, hverken å besøke folk i dagevis eller å ha besøke dagevis. Klarer ikke å slappe av med andre folk tett innpå meg over tid. Blir helt utmattet av det. 

Anonymkode: f7a00...893

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sånn snylting ser jeg mye av hos naboen min. De bor ti minutter fra Dyreparken og har et romslig hus, og av den grunn invaderes de hele sommeren av nære og mindre nære. Biler som aldri er på besøk ellers står nå linet opp gjennom hele sommeren hos dem. 

Jeg vet at den ene i det huset elsker alt besøket, mens den andre ikke synes det er like moro. Noen må jo stå med all vaskingen og matlagingen, som blir enormt mye mer av alt besøket. Jeg skjønner ikke at de orker. Og jeg skjønner ikke at alt som kan krype og gå absolutt må innom det huset i løpet av sommeren. Ligger nok av overnattingsmuligheter like ved..

Anonymkode: d185b...637

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det kommer litt an på hvor en bor i landet, hvor vanlig det er?

Her nordpå, med lange avstander er det helt vanlig. I hvert fall i min slekt og omgangskrets, også de inngifte i familien gjør det samme.

Ikke alle søskenbarn det faller seg naturlig å besøke. Men de som vokste opp på samme sted som oss, var vi alle tettvevde og hadde nær kontakt fra barnsben av. Har også tanter og onkler som er nære og tilstedeværende i livet mitt.

Også helt vanlig at folk ramler innom for å overnatte om så ei natt på transportetapper forbi her, på vei sørover eller nordover.

Om noen hadde lagt seg inn på hotell heller så hadde jeg seriøst blitt snytfornærma! :ler:

Anonymkode: 3d2ca...059

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det kommer jo helt ann på om de som får besøk faktisk syntes det er hyggelig,  eller om de føler seg presset til det eller  gjør det fordi de føler de må si ja uten å ha noe særlig  lyst. 

Kommer helt ann på settingen syntes j3g

Anonymkode: 99bb1...a85

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som drar på overraskelsesbesøk i feriene. Vi fikk det en gang og jeg hadde ikke ferie for å si det sånn. Ikke visste jeg hvor lenge de skulle være på overraskelsesbesøk heller.

De ble en uke. Jeg hater det. 

Anonymkode: 7f770...c23

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer ikke! Det var slikt man gjorde i gamle dager når det var litt knapt med opptjente feriepenger. 

Anonymkode: bc7eb...dd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker at man skal være av den temmelig freidige sorten for å invitere seg selv på overnattingsbesøk til perifer familie i ferien. 

Folk er forskjellige, og noen syns sikkert det er koselig å få besøk. Men mange syns nok også at det er et mareritt å ha folk på besøk i dagevis. Før man inviterer seg selv på besøk så bør man iallfall vite at de man vil besøke liker å få besøk. 

Selv hadde jeg aldri orket, hverken å besøke folk i dagevis eller å ha besøke dagevis. Klarer ikke å slappe av med andre folk tett innpå meg over tid. Blir helt utmattet av det. 

Anonymkode: f7a00...893

Ja nettopp, dette forstår jeg ikke at noen tør? Da kona i den ene familien fortalte meg at de skulle til vestlandet til et vennepar de ikke hadde truffet på mange år, spurte jeg "Åh, så koselig, ble dere invitert sånn plutselig?". Og hun bare "Nei nei, vi ringte de og spurte når de hadde ferie i sommer, og sa vi hadde tenkt å besøke de i år siden det var så lenge siden". 

Det virker som de oppriktig mener det er et gode for familiene de besøker at de kommer 😅 Vet ikke om jeg er mest fascinert eller skremt av en sånn tankegang 😆

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt vanlig? Jeg vet kun om de to familiene. Alle andre bruker hotell, bobil, campingvogn, andre ferieturer. For meg virker det helt merkelig å besøke slekt med overnatting. Altså, en ting er ens egen mor og far (og barnas besteforeldre), men sine tanter/onkler, og søskenbarn? Det kan da ikke være vanlig? Hvordan har man plass? Putter dere alle på samme rom? Og har dere jevngamle barn eller noe? 

Ja, jeg ser faktisk på det som et mareritt, både å være hjemme og ha besøk, og å være på besøk borte hos noen og være avhengig av å følge dems rutiner og døgnrytme. 

Putter de på gjesterommene. Bare hyggelig med besøk av nær familie.

• Liker 2
Skrevet

Ja nettopp, dette forstår jeg ikke at noen tør? Da kona i den ene familien fortalte meg at de skulle til vestlandet til et vennepar de ikke hadde truffet på mange år, spurte jeg "Åh, så koselig, ble dere invitert sånn plutselig?". Og hun bare "Nei nei, vi ringte de og spurte når de hadde ferie i sommer, og sa vi hadde tenkt å besøke de i år siden det var så lenge siden". 

Det virker som de oppriktig mener det er et gode for familiene de besøker at de kommer 😅 Vet ikke om jeg er mest fascinert eller skremt av en sånn tankegang 😆

Det er da et gode å få besøk av venner og familie.

Tar gjerne imot besøk av venner, men klart forskjell på hvor lenge man blir. Med besøk av venner blir det stort sett en natt eller to, mens nærmere familie kan bli mer. "Enkle gjester" kan gjerne bli lengre men mer enn tre-fem dager er nok om gangen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp! Jeg hadde eksplodert. Det der er snylting. 

Selv nærmeste familie sjekker med oss på forhånd om det er greit. 

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (35 minutter siden):

Det er da et gode å få besøk av venner og familie.

Tar gjerne imot besøk av venner, men klart forskjell på hvor lenge man blir. Med besøk av venner blir det stort sett en natt eller to, mens nærmere familie kan bli mer. "Enkle gjester" kan gjerne bli lengre men mer enn tre-fem dager er nok om gangen.

Og jeg opplever at hvis jeg tar i mot besøk så er det jeg som gjør de en tjeneste 😛 Vil gjerne ha besøk jeg, men ikke sov over 😆 La meg få kvelden, natta og morgenen min i fred hjemme, så kan besøket komme så mye det vil på dagtid.

Illuminatum skrev (40 minutter siden):

Putter de på gjesterommene. Bare hyggelig med besøk av nær familie.

Gjesterom i flertall?! Har dere gedigent hus? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som drar på overraskelsesbesøk i feriene. Vi fikk det en gang og jeg hadde ikke ferie for å si det sånn. Ikke visste jeg hvor lenge de skulle være på overraskelsesbesøk heller.

De ble en uke. Jeg hater det. 

Herregud😱det hadde jeg aldri akseptert. No bor jeg på 42 m2, så ingen fare for meg😝men fytti grisen så frekt…🤨

Anonymkode: a6750...559

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og jeg opplever at hvis jeg tar i mot besøk så er det jeg som gjør de en tjeneste 😛 Vil gjerne ha besøk jeg, men ikke sov over 😆 La meg få kvelden, natta og morgenen min i fred hjemme, så kan besøket komme så mye det vil på dagtid.

For egen del synes jeg besøket blir bedre at vi bor sammen enn å bare besøke på dagtid.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gjesterom i flertall?! Har dere gedigent hus? 

Er litt større boliger på landet enn i byen. Har fem soverom og kjellerstue. Når vi bare er tre som bor i huset så er det god pass.

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (2 minutter siden):

For egen del synes jeg besøket blir bedre at vi bor sammen enn å bare besøke på dagtid.

Er litt større boliger på landet enn i byen. Har fem soverom og kjellerstue. Når vi bare er tre som bor i huset så er det god pass.

Men jeg ser du er mann. Er kona di like glad i besøk? Hvem ordner sengetøy, vaske gjesterom, lufte dyner, legge klart håndklær, planlegger og kjøper inn ekstra mat? 

(Min mann kunne gjerne hatt besøk "hele tiden", men han skjønner ikke all jobben jeg gjør når det er besøk her, eller hvor mye det forstyrrer min avslapning og barnas leggetid osv.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje det kommer litt an på hvor en bor i landet, hvor vanlig det er?

Her nordpå, med lange avstander er det helt vanlig. I hvert fall i min slekt og omgangskrets, også de inngifte i familien gjør det samme.

Ikke alle søskenbarn det faller seg naturlig å besøke. Men de som vokste opp på samme sted som oss, var vi alle tettvevde og hadde nær kontakt fra barnsben av. Har også tanter og onkler som er nære og tilstedeværende i livet mitt.

Også helt vanlig at folk ramler innom for å overnatte om så ei natt på transportetapper forbi her, på vei sørover eller nordover.

Om noen hadde lagt seg inn på hotell heller så hadde jeg seriøst blitt snytfornærma! :ler:

Anonymkode: 3d2ca...059

Alle jeg kjenner som gjør dette er nordlendinger, utenom en familie.

Anonymkode: 2cae9...d13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...