Gå til innhold

Jeg kommer ikke langt med 3 mill til bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ganske mange som jobber offshore enten i oljen eller på båter og er borte i flere uker av gangen mens partneren er hjemme og jobber og passer på barna. Og jeg kjenner en som ukependlet FRA Oslo. Han bodde i Oslo med kone (som jobbet) og barn og jobbet i Stavanger. En kamerat av meg bor i Nord-Norge med kone og barn og har tatt videreutdanning i Oslo i år. Kona jobber fullt. I min bedrift har vi mange som har reisestillinger og skal ha nærmere 200 reisedøgn i året. Mange av disse har barn. Jeg vet at han ene har 4 barn. 

Poenget var i alle fall at det fortsatt er mange som er lenge borte fra familien. Det var ikke et 70-talls-fenomen akkurat. Og partnerne jobber de også.

Og det er faktisk andre jobber enn bare lavtlønnede yrker på landet også. Jeg jobber selv i en høyteknologisk internasjonal bedrift og vi har nesten bare ingeniører og sivilingeniører hos  oss. 80 ingeniører/sivilingeniører som jobber i en bygd der det bor 600 mennesker.

Anonymkode: ec081...b56

Jeg er klar over at det fremdeles er mange som jobber langt hjemmefra, men forskjellen er at den gangen var det ikke snakk om i perioder. Det var hele uken, hele året, hvert år og til et stykke ut på 70-tallet var det også vanlig å jobbe på lørdager. Og som jeg nevnte går det kanskje fint å finne en jobb, men at problemet oppstår når man er et par og trenger to. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er klar over at 3 mill er lite til områdene jeg ønsker å bo i.

Anonymkode: 38a55...905

Det finnes jo boliger til 3 millioner i disse områdene. Men du kan ikke regne med å kunne kjøpe en enebolig eller pen, fireroms leilighet! Du må realitetsorientere deg, å klage hjelper ikke. 

Anonymkode: 08f28...a84

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes jo boliger til 3 millioner i disse områdene. Men du kan ikke regne med å kunne kjøpe en enebolig eller pen, fireroms leilighet! Du må realitetsorientere deg, å klage hjelper ikke. 

Helt enig!

Anonymkode: d4bfa...7ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (2 timer siden):

Hele Osloområdet kan karakteriseres som det du kaller et "sentrumsnert boligfelt". Selv her ute i provinsen noen mil utenfor byen koster en liten toroms (40 kvm.) bortimot tre millioner og en enebolig med betydelige renoveringsbehov (Drenering, kledning, tak osv.) fra omtrent det samme.

Og det må jo være forståelig at folk foretrekker å bo der det finnes jobber? :klo: Har man f.eks. barn i barnehage kan man jo ikke ha flere timers reisevei til jobb og man skal ikke så langt ut på landet før kollektivtilbudet er en vits. Altså er man avhengig av en eller to biler og det koster som kjent også mye penger.  

Men hun finner fint en 1roms på Rykkinn i Bærum til under den prisen. Det er ikke en veldig stas adresse, men har hun ikke barn og er helt fleksibel på skolekrets så er Rykkinn er fint sted å bo for å komme inn på markedet. Det er god direkte buss til Sandvika. 

Anonymkode: 947bf...6b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hun finner fint en 1roms på Rykkinn i Bærum til under den prisen. Det er ikke en veldig stas adresse, men har hun ikke barn og er helt fleksibel på skolekrets så er Rykkinn er fint sted å bo for å komme inn på markedet. Det er god direkte buss til Sandvika. 

Borgen og Hagaløkka er også muligheter. Begge er veldig sentralt mtp kollektivtrafikk også.

Anonymkode: 45ab1...4bc

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (4 timer siden):

Det er ikke verdt det. Man skal også bo der og trives. 

Sønnen til en venninne ble student i fjor og jeg hjalp dem ved å kjøre dem og bagasjen til Oslo til studenthybelen (ja, han var heldig som fikk studenthybel og slapp å leie privat). Nå husker jeg ikke hva området het, men rommet hans var med størrelsen av en bøttekott. Der ble det stuet en liten seng, et lite skrivebord og et veldig lite kjøkken. Badet var kanskje 1 kvm og hadde knapt plass til ham (han er en kraftig kar). Han ble skikkelig deprimert at det var så trangt og sa at han ikke kunne bo slik, men skulle lette etter en annen bolig så raskt som mulig. 

Man må være rimelig rik eller gal for å gi så mye penger for 14kvm. Den går sikkert opp i pris enda mer fordi noen vil kjøpe den for å leie den ut.

Delte jo til og med 11.kvm (inkl bad) med felles kjøkken med kjæresten en periode den gang vi sparte til egenkapital.

Ikke rart folk ikke har råd til å kjøpe eget om man starter å klage over dårlig plass den dagen man forlater gutterommet 😂

Anonymkode: 66acd...545

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jepp! Men innlegget mitt var rettet mot de som mener at hvis man flytter litt mindre sentrumsnært så får man en enebolig til den prisen. Det er ikke tilfelle i Oslo-området. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ser egentlig kun etter en leilighet med ett soverom :)  Oppussing kan jeg også gjøre. 

Men jeg er enslig og ønsker å bo et trygt strøk, å kunne gå en kveldstur uten å være redd. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Delte jo til og med 11.kvm (inkl bad) med felles kjøkken med kjæresten en periode den gang vi sparte til egenkapital.

Ikke rart folk ikke har råd til å kjøpe eget om man starter å klage over dårlig plass den dagen man forlater gutterommet 😂

Anonymkode: 66acd...545

11? Da bodde dere i en stor bolig.:ironi:

Hybelen der var ikke mer enn 5-6 kvm totalt med bad inkludert.

Endret av Drizzt
AnonymBruker
Skrevet

Fekk min første faste jobb som 18 åring, og på begynnelsen av 70 talet, var  eneforsørgestatusen fortsatt vanleg  med en  mor  hjemme som  passet barna. Etterhvert  begynte tjenesteytende næringer  tilknyttet oljenæringen å få behov for mer arbeidskraft, og flere kvinner forlot kjøkkenbenken, men  mangel på barnehageplasser skapte utfordringer. Innfallsporten til egen bolig for de fleste var å få seg eit lån i husbanken, og eit  lån i privatbank til 15 -16% rente, og   bassert på mye  egeninnsats, Husbanken  satte vilkårene for standarden, og det var  de ferreste  foreldre som hadde råd å sponse barna innpå boligmarkedet. 

Idag flytter dei fleste inn i nøkkelferdige bustader, og til en standard som er igjennomgående høgre en  ny bolig på slutten av 70 talet.  Norge har ligget på europatoppen i renovering av boliger siste 30 årene, som følge av lave renter, og økt levestandard.   Idag skal mange også ha både  ny el. bil, nye møbler,  utenlandsreiser m.m  etter at de har kjøpt bolig.

Kjøpefesten er deffinietivt slutt, og  de fleste  må belage seg på en omstilling . Det er krig i Europa, og  pandemien er enda ikkje over, og det er  økonomisk krigføring mellom øst, og vest som ein enda ikkje har sett det endeleg utfallet av. Under 2 verdenskrig 1940-45 var det rasjonering på det meste, og den situasjonen kan bli virkelighet igjenn også i Norge. Norge er eit rikt land, men vi kan ikkje køpe oss fri for en rekke av de utfordringer vi kommer til å stå overfor. Boligprisene vil fortsette å øke sålenge det er mangel på en rekke matrialer, og  matrialkostnadene, og timelønnene forsetter å øke. Norge var tidligerevert  sjølvforsynte på en rekke  matrialer, og tømmerfløting var eit vanleg syn blandt mange vassdrag, men er nå blitt historie. 

Anonymkode: b7e0d...840

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at det ikke er en veldig stas adresse?? Et vennepar bor der og det er mye blokker ja, men også endel koselige rekkehusområder. Godt naboskap også, der folk kjenner naboene. 

Du kan finne en grei bolig i Drammen ts. Svigers bor i blokk og naboen solgte sin flotte 3 roms leilighet til under 3 mill i januar. Flere steder i Drammen som har gode priser. 

Anonymkode: d5556...9fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser egentlig kun etter en leilighet med ett soverom :)  Oppussing kan jeg også gjøre. 

Men jeg er enslig og ønsker å bo et trygt strøk, å kunne gå en kveldstur uten å være redd. 

Om 1 soverom og ok standard, pluss god kollektiv til Sandvika er kravene er det veldig mange steder i Drammen. Prisene er på vei opp, men du finner lett 2roms for under 3 mill altså. 

Anonymkode: d5556...9fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte min bolig til 2,9 mill i 2020. 3-roms på 67 kvm. Litt utenfor sentrum av Oslo. 

Den måtte pusses opp litt, men ikke verre enn nye gulv og maling, som vi gjorde selv. Jeg ville nok sett etter noe et litt annet sted hvis prisene er såpass stive der du ser nå. 

Anonymkode: a2697...038

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Leo said:

Men der de jobbene finnes så reflekteres gjerne dette i boligprisene ;)

Ikke nødvendigvis. Stort behov for høyt utdannede folk i min hjemkommune, uten at boligprisene er særlig høye av den grunn. Vil tro dette gjelder for flere industrikommuner.

Anonymkode: a732d...115

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De aller aller aller fleste som bor i området du ønsker å bo i må jobbe seg oppover i boligmarkedet. 

Anonymkode: e58e6...e10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg eier jeg så ikke synd på meg 😊 Jeg synes 77 000 kroner pr kvm er hinsides. Hadde jeg betalt så mye pr kvm i den boligen jeg har nå hadde den kostet meg 10 mill istedenfor 5 mill. Det ER hinsides.

Anonymkode: f6223...d16

Haha, jeg syns 77 000 pr kvm er billig. Solgte i april min egen for 129 000 pr.kvm pris😅😅😅 

Anonymkode: 54ab9...c0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, jeg syns 77 000 pr kvm er billig. Solgte i april min egen for 129 000 pr.kvm pris😅😅😅 

Anonymkode: 54ab9...c0c

Så hvis jeg sier jeg solgte for 170 000 pr.kvm så blir plutselig 129 000 pr.kvm billig for deg? Ingen av de summene går under kategorien rimelig…

Anonymkode: 03ebb...023

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte for 3,3m for 7 år siden. Prisantydning nå etter 7 år er 6,4m. 

Ganske voldsom prisstigning til ikke å være i Oslo, eller i noen by i det hele tatt.

Prisene har man null kontroll på. Man må bare komme seg på markedet.

Anonymkode: 3451a...c19

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjøp bolig i Rjukan eller no. Billigere der 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...