Gå til innhold

Jeg kommer ikke langt med 3 mill til bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det føles håpløst. Jeg har kun 3 mill å kjøpe bolig for på det sentrale Østlandet, typ Asker/Bærum. Jeg er enslig, får 2,2 mill i lån og har 850k i EK.

Jeg har spart og spart, men kommer ikke langt med 3 mill. Og samtidig som jeg sparer, øker boligprisene raskere enn hva jeg klarer å spare. 

Hva ville dere gjort? Kjøpt «ei rønne», hvis man i det hele tatt får kjøpt ei rønne for 3 mill? Fortsatt å spare? 

Anonymkode: 38a55...905

Skrevet

Asker og Bærum må du jo bare glemme, og forsøke andre områder i stedet. Vestkanten er ikke stedet når man kun har 3 millioner å rutte med, det er sikkert. For 3 millioner får du ikke min treroms-blokkleilighet på østkanten engang. Men kanskje en mindre leilighet her på østkanten. Kjøp i øst, bo der noen år, og se om prisen har økt nok til at du kan kjøpe deg nærmere vest igjen.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Er du uten barn, hus eller leilighet? Du får jo kjøpt for den prisen. Akkurat nå i juli er det lite ute og ingen visninger i juli, men det var mye i mai og kommer nok i slutten av august. 

Anonymkode: 947bf...6b2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Usentralt i Asker eller Rykkinn i Bærum så finner du leilighet. 

• Liker 6
Skrevet

Du må nok se i et rimeligere område, for å satse på prisstigning og kjøpe deg opp derfra. Se til f.eks Drammen… det er nok ikke ferdigsteget der, dersom du gjerne vil vest for oslo

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det føles håpløst. Jeg har kun 3 mill å kjøpe bolig for på det sentrale Østlandet, typ Asker/Bærum. Jeg er enslig, får 2,2 mill i lån og har 850k i EK.

Jeg har spart og spart, men kommer ikke langt med 3 mill. Og samtidig som jeg sparer, øker boligprisene raskere enn hva jeg klarer å spare. 

Hva ville dere gjort? Kjøpt «ei rønne», hvis man i det hele tatt får kjøpt ei rønne for 3 mill? Fortsatt å spare? 

Jeg ville kjøpt en liten leilighet og solgt om et par år og kjøpt ny opp. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Flytt ut på landet. :) Du får en grei enebolig til den prisen.

Anonymkode: ec081...b56

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bor i en annen by, nesten i sentrum og veldig sentralt. Betalte 1,75 for to soverom, god utsikt. 70kvm + 35kvm terrasse med gode solforhold. 

med 3mill kunne jeg kjøpt en enebolig i mitt område (med oppussingsbehov) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville kjøpt en liten leilighet og solgt om et par år og kjøpt ny opp. 

Og hva om boligprisene har gått ned da? Da er du stuck fordi du vil ha negativ egenkapital.. Alle virker tro alt skal gå opp alltid, men en kan ikke så fremtiden ved å se på fortiden, for verden har forandre seg og er ikke den samme som i fortiden.

Anonymkode: f7daa...bc9

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Men ønsker du å binde så mye opp i bolig? 

Nå øker rentene fremover. Og i tillegg er prisene helt hinsides hver gang man må gjøre noe i form av vedlikehold. 

Selv har jeg aldri tatt i mot maks lån fra banken. Da frihet til å leve, reise og så videre, betyr vel så mye som bolig. 

Anonymkode: 66acd...545

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jo det gjør du, men du ser ikke innenfor din budsjettramme. Du får kjøpt en 1-roms, muligens liten 2-roms med forbedringspotensiale. Det er realiteten og det må du innse.

Anonymkode: d4bfa...7ea

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (3 minutter siden):

Du må nok se i et rimeligere område, for å satse på prisstigning og kjøpe deg opp derfra. Se til f.eks Drammen… det er nok ikke ferdigsteget der, dersom du gjerne vil vest for oslo

Drammen er et godt forslag! Bedre enn å bo i noen deler av Asker hvis man vil bo sentralt. Drammen har tog og har blitt en fin by. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva om boligprisene har gått ned da? Da er du stuck fordi du vil ha negativ egenkapital.. Alle virker tro alt skal gå opp alltid, men en kan ikke så fremtiden ved å se på fortiden, for verden har forandre seg og er ikke den samme som i fortiden.

Anonymkode: f7daa...bc9

Det skjer ikke. Det har de sagt i flere år. Men det kommer ikke til å skje. Leilighet er god investering. Går prisene ned så får man evt vente et år med å selge så er de opp. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

39 kvm!! 🤣🤣🤣 Herligheeeeet for noen priser!!

Anonymkode: f6223...d16

Og med den holdningen blir man evig leietaker

Anonymkode: d4bfa...7ea

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fortsett å spare. Renta er på vei opp. Det betyr at boligpriser kan falle, iallfall hvis det ikke er sentralt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (2 minutter siden):

Fortsett å spare. Renta er på vei opp. Det betyr at boligpriser kan falle, iallfall hvis det ikke er sentralt.

Det vi kaller «usentralt» i postnummer Asker/Bærum/Oslo er sentralt nok så prisene her faller ikke. Det er ikke langt ute i en fraflyttet bygd uten bilvei liksom. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ei rønne? 

Hvis du flytter ut av noen av landets dyreste boligområder, så får du mye godt for pengene.

Se på Hønefoss, Jevnaker, kanskje Drammen og områdene der. 

Et kjapt søk:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=264752566

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=253166063

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=263889326

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=263980870

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...