Gå til innhold

Kristiansand eller Stavanger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å flytte og oppleve noe nytt, men sliter veldig med å bestemme meg for hvor jeg skal flytte: Kristiansand eller Stavanger. 

Jeg bor i Bergen, men har ikke lyst til å flytte til verken Oslo eller Trondheim (det blir for stort for meg). 

Er det noen av dere som har noen erfaringer med Kristiansand og/eller Stavanger? Hvilke av byene liker dere best? Og hva er det som skiller disse to byene fra hverandre? 

Jeg vil ikke at det skal være alt for "dødt" heller, men samtidig ikke alt for mye som skjer (slik som i Bergen og Oslo). Liker det litt rolig. 

Anonymkode: d6018...bd6

AnonymBruker
Skrevet

Flotte byer begge to. Stavanger har Bergensværet, men er ellers en livlig by. Vil tro at Kristiansand er litt roligere enn Stavanger. Også har du bedre vær der om sommeren.

Anonymkode: d69ad...e8d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Stavanger, ville antagelig valgt Kristiansand 😉 Været her er nok til å gjøre enhver deprimert, men kanskje bergensere er herdet nok? 😄

Anonymkode: b73cb...675

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig vær året rundt i Stavanger, veldig mye vind. Kristiansand har veldig mange dager sol i løpet av et år, men det er tjukkeste bibelbeltet.

Anonymkode: d37eb...f1f

AnonymBruker
Skrevet

Stavanger, uten tvil! Bra uteliv, mangfold av gode restauranter og selv om været er bedre i Kristiansand, veier de andre fordelene opp. 

Anonymkode: 5bc75...541

AnonymBruker
Skrevet

Stavanger ! Helt klart ! Vind eller vær - man kan feriere om man vil ha sol og varme 😃. Vi bor på sola, så verken for stille eller for mye bråk😎!! helt perfekt !

Anonymkode: bdf8d...b4f

AnonymBruker
Skrevet

Altfor mye vind i Stavanger 👎🏻

Anonymkode: cd090...761

Gjest Albbas
Skrevet

Jeg har bodd begge steder. Været er jo mye bedre i Kristiansand. Stavanger er som Bergen men med enda mer vind. 

Sosialt liker jeg Stavanger bedre. Et større og mer internasjonalt miljø, ikke like religiøst. Sørlendinger er veldig hyggelige, men litt vanskelige å komme innpå. 

Naturen på Jæren er rå og fantastisk synes jeg, mens sørlandet byr på mer idylliske omgivelser. 

Stavanger og omegn er jo større enn Kristiansand. Stavanger og Sandnes til sammen er befolkningsmessig like stort som Trondheim. Jeg har bodd i Trondheim også. 😅 Og Bergen! Hver by har sin sjarm, vil ikke peke ut noen som bedre enn andre. Kunne du fått været i Kristiansand i Stavanger hadde Stavanger definitivt vunnet etter min smak.Trondheim også for den saks skyld. Så spørsmålet er om vær er av stor betydning? 

Hvorfor er ikke Trondheim aktuelt? 

En stor ulempe med Stavanger er at det er litt i utkanten. Det er langt overalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stavanger, uten tvil! Bra uteliv, mangfold av gode restauranter og selv om været er bedre i Kristiansand, veier de andre fordelene opp. 

Anonymkode: 5bc75...541

De fleste bergensere vil vel påstå at været er bedre i Stavanger enn Kristiansand. Det får dem til å føle seg hjemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kristiansand. Godt klima, og som voksen ikke kristen merker jeg ingenting av bibelbeltet. Ikke i det hele tatt :)

Anonymkode: b8484...e7b

• Liker 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Har bodd begge steder, trivdes best i Kristiansand. 

Endret av Athena Catalina
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, Kjetil E said:

De fleste bergensere vil vel påstå at været er bedre i Stavanger enn Kristiansand. Det får dem til å føle seg hjemme.

Mange bergensere klager på været i Stavanger. 😂 I Bergen kan du bruke paraply, det kan du glemme i Stavanger. 

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd begge steder. Været er klart dårligere i Stavanger. Men alt annet er titusen ganger bedre der enn i Kristiansand, jobbmarkedet, det sosiale og folka, utelivet, kulturtilbudet, utrolig mange fine steder å reise til i nærområdet og mange fine steder å bo. Stavangerfolk er utrolig mye hyggeligere og mye mindre overflatiske enn folk fra Kristiansand. 

Anonymkode: 48666...c85

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Født og oppvokst i Kristiansand. Bodde i Stavanger i 5 år, før jeg flyttet til Oslo og bodde noen år der. Flyttet så hjem igjen til Kristiansand. 

Kjenner ikke noe til bibelbeltet, men det var vanskelig å få jobb her uten å "kjenne noen som kjenner noen'. Fikk til slutt da. Hadde også utfordringer med å få venner. Men fikk til slutt da. 

Har nå bodd i Kristiansand i 10 år. Blir nok boende her. Men må bare si at jeg savner Stavanger (og Oslo), men tror det handler om at det representerer en annen tid i livet mitt. Bare gøy og kos og opplevelser. Nye folk og herlig byliv hele tida. 

Anonymkode: d7641...6ff

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd halve livet i Kristiansand. Det sto mellom Stavanger og Kristiansand da jeg skulle studere, valgte Kristiansand. Været her er for det mest gull, har nå hatt en laaaang periode uten regn, så regndagen i dag er en glede (ja, faktisk). Akkurat her jeg bor er det en del vind, hører flere sier det har blitt mer vind her i byen de siste årene (?). Vinteren kan være litt kjip; verken skikkelig snø eller helt bart. Ordet "slaps" slår meg som et hverdagslig ord her om vinteren. 

Sosialt sett har jeg fint klart å bli kjent med folk, men likevel er folk litt avventende og avvisende. Hører det blir sagt at det er vanskelig å danne vennskap her, og det kan jeg forstå. Folk slenger seg ikke rundt med nye folk, de holder på de gamle vennskapene. 

Ellers er folk flest hyggelige og høflige. Har god tid. Nå som byen er invadert av østlendinger, merker man at tonen og stressnivået er noe helt annet. Hører høylydte østlendinger i hver bidige butikk. Vanligvis Hører man ikke sånt, og det synes jeg i grunnen er deilig. Folk er mer laidback og chille. 

Bibelbeltet har jeg ikke merket noe til. Tror ikke jeg kjenner én eneste religiøs person. 

Tror selv jeg kunne bodd i Stavanger et par år, er nærmere fjell og sånt. Kunne gjerne hatt en vinter uten snø. Er veldig glad i å reise til Stavanger-området, men ser at været ofte setter en stopper for turplanene mine. Som oftest er det varmest og mest sol i Kristiansand. 

Anonymkode: 6ff8b...c17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Bergen, Oslo og Kristiansand.
Det skjer lite, nærmest ingenting i Kristiansand. Om sommeren er det livet som lages, stort sett av barnefamilier. Folk er vanskelige å bli kjent med. De liker å sitte inne i hjemmene sine. Folk er ensartet og holder seg helst med sine vante. Lite impulser uten i fra. Salige folk. Går ikke opp i jobbene sine heller. Mye uføretrygda på Sørlandet. Flyplassen i Kristiansand er svært liten med få avganger - dvs dyrt og med får tilbud.
Været i Kristiansand er ikke så bra som de selv tror. Vind og regn! Mye.
Aldri om jeg flytter dit igjen. Hadde definitivt tatt Stavanger.

Anonymkode: a20b9...3e8

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Været i Kristiansand er ikke så bra som de selv tror. Vind og regn! Mye.

Det er IKKE mye vind i Kristiansand sammenlignet med Stavanger. Og det er betydelig mye mindre regn. Når du kjører fra Stavanger mot sørlandet merker du bokstavelig talt værskillet i det du passerer Sira. Det er nesten urettferdig. 🤭 Jeg pendlet strekningen i flere år. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Albbas said:

Det er IKKE mye vind i Kristiansand sammenlignet med Stavanger. Og det er betydelig mye mindre regn. Når du kjører fra Stavanger mot sørlandet merker du bokstavelig talt værskillet i det du passerer Sira. Det er nesten urettferdig. 🤭 Jeg pendlet strekningen i flere år. 

Jeg skrev ikke at det var mye vind i Kristiansand I FORHOLD til Stavanger. Sørlandet er generelt overvurdert når det kommer til vær. Østlandet er langt bedre- varmere somrer, mindre vind og tørrere året rundt. Allikevel omtales Sørlandet som stedet med best vær. Jeg er født og oppvokst på Sørlandet og ble veldig positivt overrasket da jeg flyttet til Oslo 

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i begge byene, elsker Stavanger! Det er så pent og innbydende. Så jeg hadde valgt Stavanger uten tvil! 

Anonymkode: c824b...e7a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...