Gå til innhold

Hva kan man finne på i Oslo med tenåringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha med meg to tenåringsjenter på 16 og 17 år på en 3 dagers Osloferie, er det noen som har tips til hva vi skal finne på? Vi skal ikke til Tusenfryd da de skal dit senere i sommer.

Anonymkode: 4c65f...852

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan vel bruke en dag på å shoppe og spise lunsj nede ved brygga, gå innom Operahuset 

Kanskje dere finner teater / forestillinger som er aktuelle å se på. 

Ta båt fra Oslo til oscarsborg 

Anonymkode: f5264...162

AnonymBruker
Skrevet

Kino, bowling, escape Room, Oslo camping som er en innendørs minigolf bane. Shopping, spise is på Aker brygge. Dere kan dra til Frogner parken og Frogner badet. Eller ta T-banen opp til Sognsvann og ta med dere mat og drikke, kjempefin badeplass kun 5 min gange fra T-bane stoppet. Eller så hører jeg at noen liker det nye Munch museumet. Vi har også en god del bystrender her hvis dere liker strandliv. Kan også ta en av båtfergene over til en av øyene som dere kan være på og bade. Kanskje finnes det en kul konsert i dagene dere skal være her? Men, hva dere enn gjør så hold dere unna Storgata, brugata og den kvadraturen rundt der. Det er ikke et hyggelig sted å være.

Anonymkode: 165f6...14e

AnonymBruker
Skrevet

Ta en tur til Grünerløkka for å spise/drikke/se i butikker.

Butikkene i Kvadraturen er fine, men dyre, kan være et fint alternativ om dere har god råd. Litt annerledes butikker der. 

Tronsmo bokhandel om de liker bøker/tegneserier.

Byvandring på Frogner/Skillebekk, veldig fin Oslo-arkitektur.

Ellers er Bogstadveien hyggeligere når det gjelder shopping enn Karl Johann. Dere kan spise på Bislett etterpå, se Bislett stadion om de liker sport.

Ta Frognerseterbanen til Holmenkollen. Spis lunsj på frognersetra. 

Anonymkode: 34ea2...a97

AnonymBruker
Skrevet

Sentrum: nye Deichmanske bibliotek, operataket, rusle rundt på Sørenga, Munch-museet. Karl Johan går dere raskt oppover hvis dere ikke har vært her før, svipper innom nike-butikken eller Outland eller kikker på design-butikkene eller dropper det helt, alt etter interesse, og kaster et blikk på Stortinget og Slottet. Rusle på Aker Brygge, Tjuvholmen, evt Astrup Fernley, gå rund på Akershus festning. 
Vest: Frognerparken, kikke i butikker i Bogstadveien, bade på Bygdøy, ta banen til Holmenkollen, evt opp i tårnet å ta zipline ned (ofte lang kø).

Sentrum østover: Grunerløkka med butikker og kafeer, parker,  Mathallen på Vulkan, Botanisk hage. Ekeberg og skulpturparken der.

Dårlig vær: museer, teater, escsperoom, megazone, -spise billig på Grønland, spise dyrt på Tjuvholmen, …. 
Hvis dere har koen preferanser eller budsjett er det enklere å være konkret? 

Anonymkode: 62a1f...9e0

Skrevet

Paradox museum var en hit med fjortenåringen min iallefall 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjettet på at jenter på 16-17 år har klare tanker om hva de har lyst til å gjøre selv. Og at det å gå i butikker og titte/shoppe antagelig er en stor del av det. 

Anbefaler å gå til gamle posthallen og gå på Teaology og kjøpe boble-te. Det er noe mange i den aldersgruppen liker. (Og fint og avkjølende på en varm dag.) 

Ellers er Oslo en veldig fin by å "bare gå rundt" i. Om dere går fra jernbanetorget/Oslo City, og istedenfor å gå Karl -Johans gate, går ned via Posthallen og Akershus festning, og langs bryggekanten til Aker brygge, så er det en ganske fin tur. 
Og så går det da an å gå videre opp forbi slottet og titte. 

En tur fra sentrum, opp langs Akerselva til Mathallen er sikkert også hyggelig. Da finner de sikkert noe godt å spise på Mathallen også. 

Anonymkode: a625e...c6e

AnonymBruker
Skrevet

Hva liker de, da?

Shoppingmessig er det jo en del butikker her som ikke finnes andre steder i landet. Heksebutikken i Rosteds gate f.eks., hvis en av dem er typen med lilla hår 😛 

Der "bodde" forøvrig Nora fra Skam også, det var populært med Skam-safari en periode 😅

Men slike ting finner de vel ut av selv også, tenker de har noen ideer om hva de vil gjøre :)

Nedre Foss gård ved Vulkan/Mathallen er veldig koselig i pent vær og instagram-vennlig om de er opptatt av det. Samme med Blå som ikke er langt fra og har uteservering ved elven, her er det mer type industrilokale/grafitti. Søndagsmarked er det også. Det er litt sånn storby-feeling, og ser fett ut på Insta.

Anonymkode: a1aa2...f91

AnonymBruker
Skrevet

Oslo city. Mange bra izzatgutter som leter etter schmøe mæber der. 

Anonymkode: 24837...259

Skrevet

T-banen går såvidt jeg har skjønt ikke opp til Sognsvann i juli - så det hadde jeg droppet.

Jeg hadde tatt med badetøy i tilfelle dere vil bare på strendene i sentrum. 

Så hadde jeg nok tenkt at tenåringer synes det er gøyest i sentrale strøk. Hadde tatt trikken opp til Birkelunden, hoppet av og spasert nedover Markveien. Kikket litt i butikkene. 

Stoppet for kaffe/iste på Kaffebrenneriet nederst i Markveien ved Nybrua. Fulgt veien der - mot sentrum kommer man forbi Youngstorget. 

Så hadde jeg spasert nedover mot sentrum og kanskje gått innom noen av disse boblete/donutsbutikkene.

Outland i Grensen om de er interessert i det, eventuelt Paleet om de vil se på bra sminkeutvalg. 

Så kanskje ta medbragt mat på en av bystrendene og ta en dupp eller kveldsbad? 

Dagen etter kan man surre rundt i Botanisk Hage og ha en liten piknik der. Evt Frognerparken. 

Eller, som noen nevner Vulkanområdet og Mathallen - og spasere ved blå og nedover elva til man kommer til Grønland - evt gå bort til Botanisk Hage. 

Jeg personlig begriper ikke folk som gidder stresse opp til Holmenkollen og ferskvann i en tilfeldig byskog, det har jo de fleste hjemme (Holmenkollen er jo dødskjedelig). 

Skrevet

Fangene på fortet i Nydalen er veldig gøy for både voksne og ungdom. Anbefales! Mine Må innom Outland og Neo Tokyo. Av mat var Pincho Nation en hit sist vi var i Oslo. Bade på Sørenga eller ta båten ut til en av øyene.

Skrevet

Tenåringen min har storkost seg på nasjonalmuseet i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...