Gå til innhold

Strandet på Kreta - pakkereiseloven

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skulle dratt hjem lørdag. Nå sitter vi strandet her, og fra Apollo er det bare lidelseshistorier om SAS-streiken og at det er klin umulig å finne erstatningsfly.

Apollo, som iht pakkereiseloven er pliktig å få oss hjem, evner altså ikke å få oss hjem. Da må vel vi kunne ordne oss hjemreise selv, vel vitende om at det kommer til å bli svindyrt, men så sende regninga til Apollo? Apollo selv mener nei, men slik jeg leser pakkereiseloven kan man det.

«Dersom arrangøren unnlater hjemsendelse eller utsetter denne unødvendig og kunden må besørge hjemreisen selv, er arrangøren ansvarlig for eventuelle merutgifter kunden pådrar seg som en følge av dette.»

Spørsmålet er vel kanskje hva som ligger i begrepet «utsetter denne unødvendig». Noen som vet?

Anonymkode: ba1e1...9f0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du Apollo kan gjøre?, hvis det ikke går fly så går det ikke fly og de kan liksom ikke bestille flyvende tepper fra Tyrkia.

Arrangøren unnlater ikke hjemturen eller utsetter den unødvendig når DET IKKE FINNES TILGJENGELIGE FLY.

Det dere må gjøre er å arrangere hjemturen selv, om det er tog, båt eller bil spiller ingen rolle og dere kan kreve Apollo i etterkant for utgiftene utover flybilletten. Håper inderlig at dere reiste på tur før disse problemene med streikene oppstod, reiste dere og var klar over at det kunne bli problemer så burde dere hatt en plan B.

Anonymkode: 93f1e...c06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Føler med dere, ekkel situasjon!

Anonymkode: be106...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville hørt med noen profesjonelle som kan lovverket. 

Anonymkode: b300a...350

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker loven likt som deg her. Men Apollo har sikkert allerede vært i kontakt med advokater som har funnet en annen snodig måte å tolke den på. At dette ikke er noe de styrer selv og  derfor ‘unnlater’ bevisst. Feks.  Eller det kan tolkes som at en lovlig streik ikke ses på som ‘uten grunn’.?🤔

En ting er sikker. Advokater som jobber for forsikringsselskap er noen sleipe jævler. 

Masse sympati her i fra😣❤️

Anonymkode: 8ad74...7eb

AnonymBruker
Skrevet

Litt annet, men jeg dro hjem fra Lanzarote for noen år tilbake. Vi fikk problemer med flyet som måtte ta to kontrollerte nødlandinger. Siste var i Tyskland og flyet måtte til rep. Vi skulle få nytt fly dagen etter, men de satt opp det samme flyet. Jeg nektet å være med. Tok toget hjem. Fikk ikke erstatning, men fikk for tort og svie det samme beløpet som reisen hjem fra Tyskland kom på.

Anonymkode: 55d7d...10e

Skrevet

Har du prøvd å finne flybilletter (eller båt) selv da? Du må jo legge ut for alle utgiftene og søke om refusjon i etterkant. Tror nok at du vil få det tilbake om det er rimelige utgifter, men spørsmålet er jo om du klarer å finne ut av det? De vil jo ikke dekke det om du tar båt til Athen og taxi hjem liksom, og det ser jo nesten ut til å være eneste løsningen…

AnonymBruker
Skrevet

Det er streik og det finnes ikke fly. Det er flymangel over hele Europa og Apollo gjøt det de kan men det er faktisk utenfor deres kontroll. 

Anonymkode: 2ca9b...c8c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er på Samos og skal hjem på lørdag. De som skulle reist lørdag som var er her fortsatt. 

Jeg har spurt Apollo, og de sier at dersom man velger alternativ hjemreise så må man betale selv... Det går jo fly til Athen og båter både til fastlandet og til Tyrkia, så det vil være muligheter, men det må altså betales selv i følge Apollo. Aner ikke jus i dette, men regner med de vet hva de snakker om.

Anonymkode: 55041...c23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å være strandet på Kreta på apollos regning😄

Anonymkode: 0cbaa...4b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«Familien fra Bodø regner derfor med å være tilbake på hjemmebane tirsdag kveld. Siden de selv velger å reise hjem, så får de heller ikke dekket ekstrautgiftene som dette medfører.» ving:  «Hun understreker at håpet om å få hentet hjem gjester med tomme fly ikke lenger er eksisterende.»

https://www.tv2.no/nyheter/14936682/

Jeg tenker løsningen nå burde være at ving/Apollo burde dekke det for de som kommer seg hjem på egenhånd via bil/buss/tog/båt eller lange flyreiser med masse bytte. Det vil jo frigjøre hotell/måltid som de dekker og fly må de få komp fra sas om ikke sas går konkurs. For voksne så går det å reise sånn hvis de vil det. 

Men nei ts, du får ikke dekket hjemreise om du ordner noe selv når du reiser med pakkereise. Hadde du bestilt fly direkte så kunne du fått det dekket fra sas, om de ikke går konkurs. 

Anonymkode: 59d64...24d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å være strandet på Kreta på apollos regning😄

Anonymkode: 0cbaa...4b7

De må jo bruke ekstra ferie osv også. Arbeidsgiver dekker det ikke. Så for mange som har planlagt feks jobb og så får ufrivillig 1-2uker ekstra i syden så går det utover feks høstferie/juleferie/planleggingsdager. Og arbeidsplasser må sette opp nye vaktlister og andre som skulle hatt ferie får ikke tatt ferie fordi de som skulle tatt vaktene sitter fast i utlandet. Så for mange så påvirker dette flere hjemme i Norge enn bare litt ekstra ferie i syden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva tror du Apollo kan gjøre?, hvis det ikke går fly så går det ikke fly og de kan liksom ikke bestille flyvende tepper fra Tyrkia.

Arrangøren unnlater ikke hjemturen eller utsetter den unødvendig når DET IKKE FINNES TILGJENGELIGE FLY.

Det dere må gjøre er å arrangere hjemturen selv, om det er tog, båt eller bil spiller ingen rolle og dere kan kreve Apollo i etterkant for utgiftene utover flybilletten. Håper inderlig at dere reiste på tur før disse problemene med streikene oppstod, reiste dere og var klar over at det kunne bli problemer så burde dere hatt en plan B.

Vi reiste før streiken, men visste jo at det var fare for streik. Å bli streikefast en dag eller to var også noe vi tenkte var ok, men hadde ikke i vår villeste fantasi tenkt at vi kunne bli stuck her en ekstra uke. Og det tror jeg blir resultatet her når ikke SAS-forhandlingene tas opp igjen før i morgen.

Det er jo litt av cluet med å reise på chartertur, nemlig at arrangør har ansvaret. Men dette ansvaret klarer de ikke å ta eller oppfylle.

For oss blir det vanskelig å finne hjemreise selv, som er mulig å gjennomføre med barn. Det kommer også til å koste oss 50-60K. Apollo sier de ikke vil dekke dette, og det er det jeg lurer på om de har lov til å nekte? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ville hørt med noen profesjonelle som kan lovverket. 

Anonymkode: b300a...350

Ja, det er nok det lureste.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt annet, men jeg dro hjem fra Lanzarote for noen år tilbake. Vi fikk problemer med flyet som måtte ta to kontrollerte nødlandinger. Siste var i Tyskland og flyet måtte til rep. Vi skulle få nytt fly dagen etter, men de satt opp det samme flyet. Jeg nektet å være med. Tok toget hjem. Fikk ikke erstatning, men fikk for tort og svie det samme beløpet som reisen hjem fra Tyskland kom på.

Anonymkode: 55d7d...10e

Dette var jo relevant..... 🤣🤦‍♀️

Anonymkode: 9558c...23f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker loven likt som deg her. Men Apollo har sikkert allerede vært i kontakt med advokater som har funnet en annen snodig måte å tolke den på. At dette ikke er noe de styrer selv og  derfor ‘unnlater’ bevisst. Feks.  Eller det kan tolkes som at en lovlig streik ikke ses på som ‘uten grunn’.?🤔

En ting er sikker. Advokater som jobber for forsikringsselskap er noen sleipe jævler. 

Masse sympati her i fra😣❤️

Anonymkode: 8ad74...7eb

Takk🥰

Ja, de er sleipe. Hvis jeg blir sittende her en uke ekstra, skal jeg fanden meg være like sleip og kreve kompensasjon for en tapt ferieuke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ts, men vi bestilte chartertur i januar med avreise i slutten av juli. Jeg tenkte ikke på at charter flyr med sas fly når det ble bestilt via ving/Apollo, heldigvis valgte jeg avgang som ikke var med sas (kun flaks, jeg så på reiser som var med sas også men vi flyr med annet selskap(. De fleste har jo bestilt reisen i lang tid før sommerferien, så selv om man visste om fare for streik før avreise så kan man ikke droppe å reise om flyet går for da taper man hele ferien. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

en streik er utenfor Apollo sitt ansvar, force majore - ergo har de plikt å hjelpe men ikke for enhver pris, så nei - du er ikke garantert å få tilbake pengene du evt bruker på hjemreisen 

Sitat

Streik vil ofte kunne anses som et force majeure tilfelle som kan påvirke forpliktelsene som bedriften har etter de kontrakter som den har inngått.

Force majeure – Jusleksikon.no

Anonymkode: 34d63...2fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært i en lignende situasjon tidligere. Den gangen klarte reiseselskapet å sno seg unna, men kredittkortselskapet vi hadde betalt for turen med, ordnet opp og ga oss penger tilbake for hjemturen.

Anonymkode: 05b97...b63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...