AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Møtte ei venninne i dag som har småbarn. Hun er gørrsliten nå i ferien, da det er krevende å underholde barna som er kranglete hele dagene. Hun er ei RÅ mamma som tar de med på stranda, griller, er på turer i nærområdet og organiserer leketreff med andre barn. Hun har barn med diagnoser og det er ikke bare bare. Hun er ei kjempeflink mamma, men sliten som er helt forståelig. I sosiale medier florerer det av lykkelige familier som skinner i ett med sola og fremstiller ferien sin mye bedre enn den er i virkeligheten. Synes dette er trist, men også forståelig at folk har behov for å vise frem det beste. Folk som er sliten får bare enda mer skyldfølelse av å ikke være like lykkelig og energisk. leste en kronikk om dette nå nettopp. Om ferielykken som bobler over på sosiale medier. Jeg selv har hjemme ferie i år. Er plaget med nedstemthet og uro og orker ikke reise noe sted i år. Har brukt feriepengene mine på klær og ting til huset. Synes feriepresset og lykkepresset er voldsomt på sommeren.. dette er samme folkene som har sine egne plager ellers i året. munner alle å ha det bra altså, men synes det er dumt at folk skryter på seg en flottere ferie enn de har. Anonymkode: f8556...efc 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Enig, alle de lykkelige og flotte idyll-bildene på sosiale medier gjør at presset blir skyhøyt. Jeg foretrekker hverdagene selv, da vi har et barn med Asperger som ikke takler brist i rutinene så lett. Han liker ikke ferier, og takler skolehverdagen best, der han kan få forholde seg til skolens krav og regler. Feriene våre består av en vanskelig balansegang mellom å få litt feriefølelse for oss andre i familien og søsken, uten å slite ut det ene barnet som får meltdowns og stress ved det vi andre synes er et koselig avbrekk. Familie og venner skjønner ikke hvordan vi har det, så vi trekker oss unna, eller det blir korte besøk. Selv har jeg mest lyst til å leie meg et hotellrom helt alene og ta med en kartong med vin for å koble ut. Man innimellom kan vel alle oppleve hyggelige og positive øyeblikk. Til og med vi som sliter. Og jeg tipper at også den mest tilsynelatende perfekte insta-familien har barn som krangler og er misfornøyde. Så jeg velger å tolke bildene som ble lagt ut som øyeblikksbilder - og ikke at alle andre har perfekte ferieuker fra første til siste dato… Anonymkode: a051a...08b 3
Zoey Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 (endret) Jeg tenker at det alltid har vært litt sånn. Famileealbumet fra tidlig 90-tall har oppstilte bilder, bilder med stive smil og viser ikke svettingen på vei til fjelltoppen, køene man stod i med turister før man kom frem til severdigheten men viste glansbildene. Det er jo det fine vi vil huske. Samtidig vet de fleste at det ikke er noen som har helt perfekte dager. Men man har dager som kjennes perfekte i øyeblikket. Også glemmer man en kranglete morgen, lite søvn eller barn med grønnsaksvegring et øyeblikk. Jeg leser mer hverdagsglede inn i disse pene og fine bildene, heller enn "falsk reklame". Familiealbumet og sosiale medier er ikke en dagbok eller en rapport Endret 11. juli 2022 av Zoey 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig, alle de lykkelige og flotte idyll-bildene på sosiale medier gjør at presset blir skyhøyt. Jeg foretrekker hverdagene selv, da vi har et barn med Asperger som ikke takler brist i rutinene så lett. Han liker ikke ferier, og takler skolehverdagen best, der han kan få forholde seg til skolens krav og regler. Feriene våre består av en vanskelig balansegang mellom å få litt feriefølelse for oss andre i familien og søsken, uten å slite ut det ene barnet som får meltdowns og stress ved det vi andre synes er et koselig avbrekk. Familie og venner skjønner ikke hvordan vi har det, så vi trekker oss unna, eller det blir korte besøk. Selv har jeg mest lyst til å leie meg et hotellrom helt alene og ta med en kartong med vin for å koble ut. Man innimellom kan vel alle oppleve hyggelige og positive øyeblikk. Til og med vi som sliter. Og jeg tipper at også den mest tilsynelatende perfekte insta-familien har barn som krangler og er misfornøyde. Så jeg velger å tolke bildene som ble lagt ut som øyeblikksbilder - og ikke at alle andre har perfekte ferieuker fra første til siste dato… Anonymkode: a051a...08b Garantert øyeblikksbilder ja. Men det behovet voksne foreldre har til å vise seg fram slik? Vi har hatt mange fine ferier, både i Norge og utlandet. Mange fine bilder og mange fine øyeblikk. Men det var også krangling i bilen og mas. bakdelen med alle de perfekte bildene er at de som er helt normale føler seg mislykket. Alle høgtider er slik. Ekstra mye lykke kos. Anonymkode: f8556...efc
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 Prøv å gi blaffen og lev ditt eget liv fullt og helt. Anonymkode: 2faf3...f1b 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Prøv å gi blaffen og lev ditt eget liv fullt og helt. Anonymkode: 2faf3...f1b Jeg gjør absolutt det, men ble inspirert av artikkelen jeg leste. Er fornøyd med min sommer, men føler jeg burde gjort enda mer og reist mere og vært enda gladere Anonymkode: f8556...efc
Hmmmmmm Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Prøv å gi blaffen og lev ditt eget liv fullt og helt. Anonymkode: 2faf3...f1b Og slett sosiale medier
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 Alle har noe i sin familie, ingen har det som et glansbilde. Hva mer får en gjort. En må gjøre så godt en kan og ikke fokusere for mye på andres lykke. Anonymkode: fc08c...b81
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Hvorfor føler folk press av andres bilder på sosiale medier? Handler det om å være misfornøyd med eget liv, eller er det fordi gresset er grønnere osv? Anonymkode: c07ae...0d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå