Gå til innhold

Sniking i kø for personer med utfordringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en unge med funksjonsnedsetting som ikke er synlig ved første øyekast. Vi får bånd for funksjonshemmede når vi er i parker som tusenfryd. Dette gjør at vi går fremst i køen på mange attraksjoner. Men likevell føler jeg mange snakker ned, og kommenterer at vi går først i køen. Spessielt etter at tusenfryd også innførte betalt-sniking. Regner med mange tror det er det vi også har, men hvorfor legger man seg opp i en situasjon man ikke vet? Og hvorfor snakker man ned andre barn til barna sine? 
Unskyld frustrasjon. 

Anonymkode: 827fd...522

• Liker 1
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd. Hverken på Tusenfryd eller i utlandet. Har en sønn med autisme.

Så ikke gi det oppmerksomhet hvis det skulle skje. Det er synd på de menneskene du beskriver. De er empatiløse. 

Anonymkode: ca76d...c51

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå har Tusenfryd fjernet betalsniking, har de ikke? 

Forstår det er ubehagelig, bare gå fort forbi dem og lukk øra. Ikke bruk den dagen til å lære opp folk. Håpe ungen din har det fint neste gang dere besøker en slik park! 

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal egentlig barn som er tilbakesatt på noen måte, ha fortrinn i kø på attraksjoner? Ser ikke helt den. Det er ikke noe mer vondt for et sånt barn å vente, enn alle andre. Om de har så store atferdsproblemer, bør en kanskje vurdere å ikke reise på sånne steder, i høysesong. 

Det er ikke alt som er rettferdig her i verden, gitt.

Anonymkode: 0fb74...b02

• Liker 31
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vi har en unge med funksjonsnedsetting som ikke er synlig ved første øyekast. Vi får bånd for funksjonshemmede når vi er i parker som tusenfryd. Dette gjør at vi går fremst i køen på mange attraksjoner. Men likevell føler jeg mange snakker ned, og kommenterer at vi går først i køen. Spessielt etter at tusenfryd også innførte betalt-sniking. Regner med mange tror det er det vi også har, men hvorfor legger man seg opp i en situasjon man ikke vet? Og hvorfor snakker man ned andre barn til barna sine? 
Unskyld frustrasjon. 

Anonymkode: 827fd...522

Ikke bry deg om det, det er bare fremmede folk som er lei av å stå i kø som ikke beveger seg framover, og som blir irritert når noen får gå foran. De har selv utålmodige barn og høy puls. Det er ikke verre enn det. 
men skjønner hva du sier 

Anonymkode: 6dbec...29a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på det samme selv. Vil jo ikke snike, og liker ikke alle blikkene på oss. 

Det at vi får gå før i køen på ett par attraksjoner gjør at dagen blir enklere for barnet. Det betyr at han klarer å være der lengre og det igjen gjør at de funksjonsfriske brødrene får oppleve mer, og kan ha en dag der de slipper å ta hensyn til lillebror. 

Han har en sykdom som man ikke ser fra utsiden.

Anonymkode: f9e45...a4c

• Liker 7
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Aldri opplevd. Hverken på Tusenfryd eller i utlandet. Har en sønn med autisme.

Så ikke gi det oppmerksomhet hvis det skulle skje. Det er synd på de menneskene du beskriver. De er empatiløse. 

Anonymkode: ca76d...c51

Har dere ledsagerbevis kan dere vise dette på stedet dere er og få utlevert bånd, mulig det går an å få det uten ledsagerbevis også😊

Anonymkode: 8a0fb...102

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært en uke på ferie nå, med gutter på 6 og 8 som har et syndrom og adhd. Jeg forstod virkelig behovet for å kunne gå foran køen, for både barnets og foreldrene del. Mine barn er ikke de mest tålmodige de heller, men de har en helt annen konsentrasjon og forståelse for situasjonen. 
Og foreldrene står på 100%, absolutt hele tiden. Å stå i kø for de er ikke bare kjedelig, men en skikkelig kraftanstrengelse. Så de fortjener virkelig å slippe den lange køa 💙 

De drittfolka som kommenterer burde prøvd seg en dag i deres sko 💙

Anonymkode: 689a9...dba

• Liker 19
  • Hjerte 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tja, det er jo sykt irriterende, selv om det ligger noe bak. De som står i køen, må stå der lenger når det kommer noen med slike bånd.

Folk er jo opdratt til å vente på sin tur i køen, og da føles det uretferdig når andre bare går forbi køen, selv om de har sine grunner. Og det er sikkert enda verre hvis barnet ikke er synlig handicapet...

Utrolig glad det ikke ble lov med betalt sniking, det holder med alle disse med utfordringer og deres ledsagere.

Jeg snakker det ikke ned ovenfor barna, og prøver å forklare hvorfor det er slik, men inni meg sukker jeg litt oppgitt, det skal jeg innrømme.

Anonymkode: 8471f...c44

Du kan bruke tiden på å prise deg lykkelig at det ikke er du som har barn med ulike handicap !

Anonymkode: 06210...87f

• Liker 38
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skal egentlig barn som er tilbakesatt på noen måte, ha fortrinn i kø på attraksjoner? Ser ikke helt den. Det er ikke noe mer vondt for et sånt barn å vente, enn alle andre. Om de har så store atferdsproblemer, bør en kanskje vurdere å ikke reise på sånne steder, i høysesong. 

Noen barn kan ha sykdommer som kan øke faren for anfall, og enkelte muskelsykdommer som gjør at de ikke tåler å stå/gå så lenge. Det trenger overhodet ikke være på grunn av atferdsproblemer.

Anonymkode: 06210...87f

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, de burde vært hjemme. Er jo bare til bry. 

Du kan umulig være seriøs!

Anonymkode: f3863...d5c

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det er det, og det kan det være mange forskjellige grunner til. De kan være både fysiske og psykiske.

Lillebroren min med autisme f.eks. blir veldig stresset av folkemengder og mye inntrykk, og han tåler stress dårligere enn andre. Samtidig liker han også å kjøre attraksjoner i fornøyelsesparker, akkurat som de fleste andre barn. Han orker kanskje å være på Tusenfryd i 3 timer, hvorav han må ha pauser innimellom og skjermes fra alle inntrykkene. Vis hensyn båndet gjør at han likevel får kjørt noen ting i løpet av tiden han er der.

Lillebroren min er 14, og sønnen min på 9 som ikke har noen diagnose kan være på Tusenfryd fra det åpner til det stenger uten problem, og trenger bare en matpause midt på dagen. Selv om han må stå i vanlig kø får han kjørt en god del mer enn broren min.

Det følger mer enn nok ulemper med å ha de utfordringene broren min har, så hvorfor skal han ikke få denne lille fordelen? Om han kunne byttet det mot å være "normal" ville han slått til når som helst.

Sønnen min var for øvrig på Tusenfryd sammen med onkelen og resten av familien første gang da han var 4, og har fra starten av hatt forståelse for at han må stå i kø mens onkelen får gå utenom. Da bør det være mulig for voksne mennesker å forstå det også.

Anonymkode: d0744...a60

• Liker 25
  • Hjerte 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk først i køen-bånd på Tusenfryd fordi jeg var sterkt svaksynt og dermed slet veldig i køsituasjoner på grunn av synet. Hvit stokk gjorde det enda vanskeligere og folk ble faktisk mer irriterte på meg når jeg sto i kø med stokken enn når jeg "snek" i køen. 🤷‍♀️

Anonymkode: 919ef...dde

• Liker 3
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det har du rett i! Alt er ikke rettferdig, som at noen barn har funksjonsnedsettelser mens andre er helt friske… Hvorfor skal ikke disse barna også få oppleve morsomme ting? Skal de ha et liv i hjemmet, da, fordi de trenger tilrettelegging på mange aktiviteter?

• Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tja, det er jo sykt irriterende, selv om det ligger noe bak. De som står i køen, må stå der lenger når det kommer noen med slike bånd.

Folk er jo opdratt til å vente på sin tur i køen, og da føles det uretferdig når andre bare går forbi køen, selv om de har sine grunner. Og det er sikkert enda verre hvis barnet ikke er synlig handicapet...

Utrolig glad det ikke ble lov med betalt sniking, det holder med alle disse med utfordringer og deres ledsagere.

Jeg snakker det ikke ned ovenfor barna, og prøver å forklare hvorfor det er slik, men inni meg sukker jeg litt oppgitt, det skal jeg innrømme.

Anonymkode: 8471f...c44

Ellers kan vi rett og slett ikke gå i slike parker. Barn med psykisk utviklingshemming skjønner lite konsekvenser og klarer ikke alltid å vente. Blir oppgitt over mennesker som tror det bare handler om oppdragelse. Frustrasjonen kan gå utover de andre i køen. Du klager på at barn  med funksjonsnedsettelser kan gå forran med du ville jo blitt like sur, om ikke surere, om den bak deg i køen hadde vært så urolig at den dyttet borti deg, dro i klærne dine eller det hadde blitt mye roping. Og nei, psykisk utviklingshemming syntes ikke på alle ved første øyekast. Å stå i en lengre kø kan føre til at barnet er for frustrert til å ta noe karusell i det hele tatt innen man kommer frem. Uten denne ordningen så er det en rekke mennesker som ikke kan besøke slike parker. Det er i praksis det samme som å bli utestengt. 

Anonymkode: 47494...603

• Liker 12
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

For å være ærlig, så synes jeg det var irriterende at det hele tiden dukket opp folk som slapp å stå i kø. Hadde det skjedd et par ganger så hadde det vært greit, men det skjedde jo absolutt hele tiden i Tusenfryd. Er ikke vondt ment, men synes det var rart at de løp rundt og herjet og kunne ta de villeste attraksjoner, men å stå i kø var visst veldig vanskelig. Nå får jeg sikkert på pukkelen, men det var ihvertfall det jeg tenkte når jeg sto i kø i timesvis med en liten gutt i solsteken, og det hele tiden kom folk som bare gikk rett forbi alle slik at alt tok mye lengre tid enn man trodde.

Anonymkode: 0b9e6...f23

• Liker 36
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å være ærlig, så synes jeg det var irriterende at det hele tiden dukket opp folk som slapp å stå i kø. Hadde det skjedd et par ganger så hadde det vært greit, men det skjedde jo absolutt hele tiden i Tusenfryd. Er ikke vondt ment, men synes det var rart at de løp rundt og herjet og kunne ta de villeste attraksjoner, men å stå i kø var visst veldig vanskelig. Nå får jeg sikkert på pukkelen, men det var ihvertfall det jeg tenkte når jeg sto i kø i timesvis med en liten gutt i solsteken, og det hele tiden kom folk som bare gikk rett forbi alle slik at alt tok mye lengre tid enn man trodde.

Anonymkode: 0b9e6...f23

Det er vel kanskje noe av problemet; antallet dette gjelder. Vi vet at antallet barn og unge med autisme eller ADHD diagnose har hatt en eksplosiv vekst de siste 10 årene, og det er vel en tendens i samfunnet til at mye oppførsel som ikke er A4 skal diagnostiseres. Da blir det også svært mange som skal ha spesialbehandling, kanskje flere enn de som faktisk trenger det. Det er synd, fordi det skaper en oppgitthet rundt problemet istedet for forståelse.

Anonymkode: 95ef3...dc7

• Liker 19
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...