AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Tittelen sier det meste? Anonymkode: 2f97b...45e
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Kan jeg aldri tenke meg. Hva skulle det være godt for? I urinen så får man vare bekreftet om det er hcg eller ikke. For å få en verdi så må man ta blodprøve. Og det er bare i starten at den verdien og utviklingen kan tolkes til noe fornuftig. Anonymkode: 0347a...48c
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 Nei. Man tar urinprøve for å sjekke om man har proteiner i urinen og lignende (tegn på svangerskapsforgiftning).
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #4 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan jeg aldri tenke meg. Hva skulle det være godt for? I urinen så får man vare bekreftet om det er hcg eller ikke. For å få en verdi så må man ta blodprøve. Og det er bare i starten at den verdien og utviklingen kan tolkes til noe fornuftig. Anonymkode: 0347a...48c For å sjekke om den plutselig synker, f. eks., men visste ikke at urinprøve ikke viser verdier så daså Anonymus Notarius skrev (10 timer siden): Nei. Man tar urinprøve for å sjekke om man har proteiner i urinen og lignende (tegn på svangerskapsforgiftning). Ok, så de vil ikke reagere på en MA eller om man har svangerskap utenfor livmoren? 😜 Anonymkode: 2f97b...45e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #5 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): For å sjekke om den plutselig synker, f. eks., men visste ikke at urinprøve ikke viser verdier så daså Ok, så de vil ikke reagere på en MA eller om man har svangerskap utenfor livmoren? 😜 Anonymkode: 2f97b...45e Det er ikke nok svangerskapskontroller for å avdekke dette? Det er egentlig ikke så veldig mange svangerskapskontroller i starten av svangerskapet. Anonymkode: d4f5d...207 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #6 Skrevet 12. juli 2022 Nei, urinen blir sjekket for Blod, eggehvite, sukker og nitritt. HCG synker uansett utover i svangerskapet så det vil ikke gi indikasjoner på noe som helst. Om du er redd for å ha mistet må du ha en blodprøve ca 3 ganger Ila en uke. Da får man evt. en liten pekepinn. En blodprøve viser ikke om det er svangerskap utenfor livmoren. Anonymkode: 9dd79...309 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. juli 2022 #7 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): For å sjekke om den plutselig synker, f. eks., men visste ikke at urinprøve ikke viser verdier så daså Ok, så de vil ikke reagere på en MA eller om man har svangerskap utenfor livmoren? 😜 Anonymkode: 2f97b...45e HCG-nivået er det samme også ved svangerskap utenfor livmoren (det er sjelden, så ville ikke bekymra meg for det, men det er kun ultralyd som kan avdekke det), og HCG-nivået vil fortsette å være høyt lenge etter en abort. Å måle HCG kan ikke brukes til å kontrollere hvordan det går med fosteret.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #8 Skrevet 12. juli 2022 På det tidspunktet man begynner med urinprøver, er man såpass langt på vei at en MA eller ektopisk graviditet ville vært oppdaget alt. Var vel i uke 20 jordmor ba meg begynne ta med urinprøver til kontrollene! Anonymkode: 25c84...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #9 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): På det tidspunktet man begynner med urinprøver, er man såpass langt på vei at en MA eller ektopisk graviditet ville vært oppdaget alt. Var vel i uke 20 jordmor ba meg begynne ta med urinprøver til kontrollene! Anonymkode: 25c84...1fd Oi, jeg fikk beskjed om å ta med på første kontroll i uke 8 😜 Anonymkode: 2f97b...45e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #10 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Oi, jeg fikk beskjed om å ta med på første kontroll i uke 8 😜 Anonymkode: 2f97b...45e Oi, da er det kanskje annerledes! Eller, jeg var hos legen i uke 8 og da tok vi jo (og de bekreftet graviditeten ut i fra den, med vanlig graviditetstest) men jeg tok ikke med noe til jordmor før uke 20. Mulig du ikke blir bedt om det til de kontrollene mellom uke 8 (første, regner jeg med) og 20 da! Anonymkode: 25c84...1fd
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #11 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, jeg fikk beskjed om å ta med på første kontroll i uke 8 😜 Anonymkode: 2f97b...45e Er vel ikke så mange flere svangerskapskontroller før langt ut i uke 24? Tidlig ultralyd og ordinær ultralyd og så i uke 24 Anonymkode: d4f5d...207
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #12 Skrevet 12. juli 2022 Jeg tok kun 1 urinprøve tidlig i svangerskapet, sammen med blodprøve rundt uke 10. Så var det ny blodprøve for Rh rundt uke 16, OUL uke 18, så glukosebelastning rundt 20 og noe. Det er lite oppfølging egentlig 🤷🏼♀️ Første besøk hos jordmor blir også rundt uke 20. Anonymkode: 67f8c...72d
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #13 Skrevet 12. juli 2022 Rart at det ikke er en nasjonal plan på dette her synes jeg. Jeg bor i Oslo og fikk ikke første kontroll hos fastlegen før i uke 11, men fikk hos jordmor i uke 8 så valgte å gå der. Neste kontroll var OUL i uke 18 (ingen urinprøve på OUL), men hadde ikke time til kontroll hos jordmor og glukosebelastning før i uke 24, deretter 32 og 37. Synes egentlig det er altfor få kontroller. Når det gjelder spørsmålet ditt ts, så svarer jo egentlig antall kontroller og tidspunkt for dem på spørsmålet. Første trimester er du egentlig litt «på egen fot» og må bare følge med selv, evt gå på privat TUL. Det er jo lite/ingenting helsevesenet for gjort dersom det skulle gå galt så tidlig. Anonymkode: 8d41a...379
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #14 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rart at det ikke er en nasjonal plan på dette her synes jeg. Jeg bor i Oslo og fikk ikke første kontroll hos fastlegen før i uke 11, men fikk hos jordmor i uke 8 så valgte å gå der. Neste kontroll var OUL i uke 18 (ingen urinprøve på OUL), men hadde ikke time til kontroll hos jordmor og glukosebelastning før i uke 24, deretter 32 og 37. Synes egentlig det er altfor få kontroller. Når det gjelder spørsmålet ditt ts, så svarer jo egentlig antall kontroller og tidspunkt for dem på spørsmålet. Første trimester er du egentlig litt «på egen fot» og må bare følge med selv, evt gå på privat TUL. Det er jo lite/ingenting helsevesenet for gjort dersom det skulle gå galt så tidlig. Anonymkode: 8d41a...379 Det var veldig få kontroller hos jordmor, ja. Fra og med uke 20 hadde jeg hver fjerde uke her i Oslo. Ingen forhøyet risiko eller noe, men førstegangsfødende. Anonymkode: 25c84...1fd
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #15 Skrevet 12. juli 2022 Jeg har første time hos jordmor i uke 25. Hadde første kontroll hos lege i uke 10. Mellom disse to kontrollene så har det vært TUL og OUL, men jeg har også stussa litt på at den første ordentlige kontrollen ikke er før i uke 25. Jeg liker legen min godt, men det var ikke så mye preik på den første kontrollen egentlig, mer sånn praktisk ordning av prøver og henvisning videre. Anonymkode: 0347a...48c
PurpleTuliip Skrevet 12. juli 2022 #16 Skrevet 12. juli 2022 Jeg har hatt svangerskap utenfor livmor og kan svare nei på at de oppdager det ikke på ordinær kontroll. Det må ul til for å bekrefte dette og i mitt tilfelle måtte det ekstreme blødninger og smerter til før jeg fikk ul. Var hos legen og målte hcg (via blod) tre ganger før jeg ble sendt videre.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #17 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var veldig få kontroller hos jordmor, ja. Fra og med uke 20 hadde jeg hver fjerde uke her i Oslo. Ingen forhøyet risiko eller noe, men førstegangsfødende. Anonymkode: 25c84...1fd Jeg har tydeligvis gått glipp av denne uke 20 kontrollen flere her nevner, men har vært sykemeldt siden uke 17 så har jo hatt tett dialog med legen - det hjelper! Stusser egentlig enda mer på kontrollene nå mot slutten av svangerskapet, synes det er lenge mellom uke 32 og 37, særlig som førstegangs. Men, godt man har internett og google 🙈 Får dessuten inntrykk av at det er forskjell på oppfølgingen fra kommune til kommune? Anonymkode: 8d41a...379
PurpleTuliip Skrevet 12. juli 2022 #18 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På det tidspunktet man begynner med urinprøver, er man såpass langt på vei at en MA eller ektopisk graviditet ville vært oppdaget alt. Var vel i uke 20 jordmor ba meg begynne ta med urinprøver til kontrollene! Anonymkode: 25c84...1fd Jeg gikk til jordmor i en gang i mnd (fra uke 12,16,20,24,28,32 og skal nå fremover en gang annenhver uke.) Sjekker urin hver gang så dette er tydeligvis forskjellig praksis fra sted til sted.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #19 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har tydeligvis gått glipp av denne uke 20 kontrollen flere her nevner, men har vært sykemeldt siden uke 17 så har jo hatt tett dialog med legen - det hjelper! Stusser egentlig enda mer på kontrollene nå mot slutten av svangerskapet, synes det er lenge mellom uke 32 og 37, særlig som førstegangs. Men, godt man har internett og google 🙈 Får dessuten inntrykk av at det er forskjell på oppfølgingen fra kommune til kommune? Anonymkode: 8d41a...379 Jeg tror det varierer veldig mellom kommunene, ja. Dessverre. Men hvis man går til legen, så trenger man jo egentlig ikke gå til jordmor, og vice versa. Selv har jeg ikke vært hos legen siden de første blodprøvene i uke 8-9. Så det kan jo også spille inn! Anonymkode: 25c84...1fd
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #20 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er vel ikke så mange flere svangerskapskontroller før langt ut i uke 24? Tidlig ultralyd og ordinær ultralyd og så i uke 24 Anonymkode: d4f5d...207 Her er det svangerskapskontroll 2-3 ganger før uke 24 Anonymkode: 1da84...6b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå