Gå til innhold

Noen som har blitt påvist dårlig hørsel selv etter 4 årskontroll?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Noen som har barn som har blitt påvist dårlig hørsel til tross for at hørselen var blitt sjekket både etter fødsel og 4 års kontroll? 

Min mor luftet bekymringen etter min 5 år gamle datter var der i noen dager. 

Hun sier ofte "hva"? Etter min mor har snakket med henne visstnok. 

Hjemme har jeg ikke lagt merke til det, så søkte opp symptomer. 

Hun har et bredt ordforråd, men snakker ikke helt rent enda. Det er helt annet tonefall, hun kan ikke si R. 

Hun snakker ganske høyt. Men det gjorde jeg og. 

Får en del sinneutbrudd (en gang i uken gjennomsnittlig) . Snur seg ikke mot meg når vi snakker, men det gjør jo ikke jeg heller.. Altså.. 

Alt dette er visst symptomer på dårlig hørsel, men jeg har tenkt at det er normalt. Hun har jo også selektiv hørsel som mange andre 5 åringer 😊 

Ingen andre har merket noe. Har aldri vært i tankene våres fordi alt ved henne har virket normalt.. 

Bør jeg kontakte legen for en ekstra test. Er det effektivt å spørre henne sjøl? Eller ikke gjort noe? 

Jeg tenker å bare følge litt ekstra med? 

Anonymkode: ae325...533

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min 4 åring har redusert hørsel etter trommehinnebetennelse, halve trommehinnen på ene øret er "arr" (ut ifra hva legen kunne se). Skulle gro seg til og bli bedre etterhvert. Har merket at det blir bedre og bedre. Skal snart på kontroll igjen for å se om "arret" er blitt mindre. 

Hørsel har vært redusert i noen mnd.

Anonymkode: b8a5e...6bd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min 4 åring har redusert hørsel etter trommehinnebetennelse, halve trommehinnen på ene øret er "arr" (ut ifra hva legen kunne se). Skulle gro seg til og bli bedre etterhvert. Har merket at det blir bedre og bedre. Skal snart på kontroll igjen for å se om "arret" er blitt mindre. 

Hørsel har vært redusert i noen mnd.

Anonymkode: b8a5e...6bd

Uffda, hørtes ikke noe særlig ut:/ godt å lese at det er på bedringens vei! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte senest i dag at hadde det ikke vært for at de sjekket hørselen på fireårskontrollen for noen uker siden (mannen var med dit), så hadde jeg lurt på om datteren hører dårlig. 

Hun har vært tidlig ute med språket, og snakket rent da hun var to, så jeg har regnet med at hun må høre godt. Men hun har alle de andre symptomene du lister opp. Hun sier "hva?" ofte, og jeg må gjenta flere ganger før hun oppfatter hva jeg sier. Det har det vært så mye av nå i det siste at jeg syns det er påfallende.

Innlegget over kan tenkes å forklare saken for vår del. For når jeg tenker etter, har faktisk datteren hatt vondt i ørene for ikke lenge siden. 

Anonymkode: efe2b...33c

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ikke påvist nedsatt hørsel før siste barnehageår. 

Anonymkode: f72a9...500

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte senest i dag at hadde det ikke vært for at de sjekket hørselen på fireårskontrollen for noen uker siden (mannen var med dit), så hadde jeg lurt på om datteren hører dårlig. 

Hun har vært tidlig ute med språket, og snakket rent da hun var to, så jeg har regnet med at hun må høre godt. Men hun har alle de andre symptomene du lister opp. Hun sier "hva?" ofte, og jeg må gjenta flere ganger før hun oppfatter hva jeg sier. Det har det vært så mye av nå i det siste at jeg syns det er påfallende.

Innlegget over kan tenkes å forklare saken for vår del. For når jeg tenker etter, har faktisk datteren hatt vondt i ørene for ikke lenge siden. 

Anonymkode: efe2b...33c

Jeg mistenkte ørebetennelse hos datteren min i vinter, hun sa hun hadde vondt i ørene, men det var ikke væske i ørene, det var ikke feber, men forkjølelse og slapphet. Hun fikk likevel paracet husker jeg og hun hørte også godt (husker jeg testet). Så fulgte rådene om medikament og ligge med hode høyt. Hun klagde heller ikke når hun lå lavt, så jeg vet ikke. Burde kanskje ha gått til legen og bekreftet, men var usikker.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi fikk ikke påvist nedsatt hørsel før siste barnehageår. 

Anonymkode: f72a9...500

Hva var deres tegn på at det kanskje kunne være nedsatt hørsel? 

Skrevet

Passerte barnet OAE?( nyfødtscreening) , og etter det hva slags tester er tatt ?, er språket og språkforståelsen bra? Og til sist har barnet vært mye forskjølet ?

AnonymBruker
Skrevet
Burugla63 skrev (21 minutter siden):

Passerte barnet OAE?( nyfødtscreening) , og etter det hva slags tester er tatt ?, er språket og språkforståelsen bra? Og til sist har barnet vært mye forskjølet ?

Ja, alt har vært fint og normalt, ingen tester utenom helsestasjonen, språket er supert. Veldig sjeldent syk, bortsett fra i høst... 

AnonymBruker
Skrevet

Her ble det oppdaget i førsteklasse hos helsestasjonen. Det var noe uklare målinger og det ble henvist sykehuset. Det er ifølge de medfødt "kronglete" anatomi. Alle sine øreganger er ulike, hos noen er de trangere og kan snurre rundt noen ganger. I slike tilfeller kan man få redusert hørsel. Verken barnet, jeg eller skolen har tenkt at barnet har noe i veien med hørselen. Vi prøvde med høreapparat, men det gjorde barnet utslitt, for det ble en fryktelig slitsom og unaturlig lyd. 

Barnet er best i klassen i alle fag, atletisk og driver med flere typer sport, masse venner, og har vært tidlig ute med alt, både språk og motorikk. 

Anonymkode: 212fd...58f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei! Noen som har barn som har blitt påvist dårlig hørsel til tross for at hørselen var blitt sjekket både etter fødsel og 4 års kontroll? 

Min mor luftet bekymringen etter min 5 år gamle datter var der i noen dager. 

Hun sier ofte "hva"? Etter min mor har snakket med henne visstnok. 

Hjemme har jeg ikke lagt merke til det, så søkte opp symptomer. 

Hun har et bredt ordforråd, men snakker ikke helt rent enda. Det er helt annet tonefall, hun kan ikke si R. 

Hun snakker ganske høyt. Men det gjorde jeg og. 

Får en del sinneutbrudd (en gang i uken gjennomsnittlig) . Snur seg ikke mot meg når vi snakker, men det gjør jo ikke jeg heller.. Altså.. 

Alt dette er visst symptomer på dårlig hørsel, men jeg har tenkt at det er normalt. Hun har jo også selektiv hørsel som mange andre 5 åringer 😊 

Ingen andre har merket noe. Har aldri vært i tankene våres fordi alt ved henne har virket normalt.. 

Bør jeg kontakte legen for en ekstra test. Er det effektivt å spørre henne sjøl? Eller ikke gjort noe? 

Jeg tenker å bare følge litt ekstra med? 

På 4 års kontroll ble det sagt at barnet hadde god hørsel. På sjekk hos øre nese hals så hadde barnet dårlig hørsel. Vet ikke hvor godt utstyr de har på helsestasjonen. Er det mistanke om hørselsproblemer så ville jeg tatt det en annen plass. 

Anonymkode: f7f92...5f7

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke ganske vanlig at små barn har perioder der de sier "hva?", "hæ?" osv. helt uten grunn? Gjerne til noen personer, men ikke til alle ...

Anonymkode: 1fe86...ac2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her ble det oppdaget i førsteklasse hos helsestasjonen. Det var noe uklare målinger og det ble henvist sykehuset. Det er ifølge de medfødt "kronglete" anatomi. Alle sine øreganger er ulike, hos noen er de trangere og kan snurre rundt noen ganger. I slike tilfeller kan man få redusert hørsel. Verken barnet, jeg eller skolen har tenkt at barnet har noe i veien med hørselen. Vi prøvde med høreapparat, men det gjorde barnet utslitt, for det ble en fryktelig slitsom og unaturlig lyd. 

Barnet er best i klassen i alle fag, atletisk og driver med flere typer sport, masse venner, og har vært tidlig ute med alt, både språk og motorikk. 

Anonymkode: 212fd...58f

Er barnet den i klassen som har flest venner også?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn fikk påvist nedsatt hørsel i forbindelse med hørselsundersøkelse i 1. klasse. Det er snakk om litt nedsatt hørsel, som vi ikke hadde noen mistanke om. Hun påvirkes ikke av dette i hverdagen.

Anonymkode: 6852b...684

AnonymBruker
Skrevet

Kan vere ho ikkje oppfatter kva folk seie, dvs prosessering av ord gjer at ho seie hæ. Dvs hørsel er normal men oppfatting tar litt tid. Det er som regel heilt normalt fordi ho fokuserer på noko anna mens vaksne blablablabla. 

Anonymkode: d3a96...2c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det ikke ganske vanlig at små barn har perioder der de sier "hva?", "hæ?" osv. helt uten grunn? Gjerne til noen personer, men ikke til alle ...

Sant nok, husker faktisk jeg sa det selv i en periode.. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan vere ho ikkje oppfatter kva folk seie, dvs prosessering av ord gjer at ho seie hæ. Dvs hørsel er normal men oppfatting tar litt tid. Det er som regel heilt normalt fordi ho fokuserer på noko anna mens vaksne blablablabla. 

Anonymkode: d3a96...2c4

Ja, det kan være 😊 for har liksom ikke tenkt at hun har dårlig hørsel.. Jeg kan snakke lavt i telefonen med min mor og hun kan da ligge på soverommet og kverulere og kommentere hva jeg sier... Så hun har jo ørene på stilk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...