Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg forstår det så virker lokalbedøvelse lokalt, det påvirker ikke barnet.

Jeg revnet en del, og jeg kjente det godt. Hele underlivet sto i brann også etter barnet var ute. 

Så hvorfor får man ikke lokalbedøvelse nedentil? Det hjelper kanskje ikke på riesmertene, men det hjelper jo på muskler og hud nedentil som strekkes/revnes. 

Noen som vet?

Anonymkode: 148b8...e43

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det fikk ihvertfall jeg. 

Anonymkode: 134bb...c1b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror vel det er at du vil kjenne smerter uansett. Om ellers må du lamme hele nedentil..fra magen og ned og ikke bare vagina. Og det er vel bor at du også skal kjenne fødsel..altså når du må trykke etc.

Vil jo også se for meg at muskelen i vagina gjør mye av jobben..og om du bedøver de vil de ikke klare jobben 

Anonymkode: d94c4...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det når jeg ba om det. To sprøyter med lokalbedøvelse. Kjente likevel at jeg revnet og etterpå, der og da kjentes det ikke ut som bedøvelsen hadde noen effekt. Men om det ville kjentes verre uten vet jeg ikke

Anonymkode: 821c5...52f

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tror vel det er at du vil kjenne smerter uansett. Om ellers må du lamme hele nedentil..fra magen og ned og ikke bare vagina.

Er det ikke det man gjør ved epidural?

Anonymkode: 3bb23...db0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei dette tar bare toppen på riene...du vil forsatt kjenne fødsel 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jordmor eller fødselslege gir pudendalbedøvelsen med et stikk på hver side innvendig i skjeden. Den virker raskt og bedøver nervene i nedre del av skjeden. Dette har en moderat til god smertelindrende effekt med få bivirkninger, men det blir litt vanskeligere for noen å kjenne trykketrang

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det 🤷‍♀️

Anonymkode: 3bbfe...fb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er spinalbedøvelse. Jeg fikk det og var lam i hele underkroppen i to timer.

Anonymkode: 5f65e...fcc

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, epidural får man i ryggen, lammer nervene der.

Lokalbedøvelse vil nok ikke gi noen virkning under fødsel, det blir litt som å ta en paracet :P 

Skrevet

Jeg fikk det,i tillegg til epidural.

Fikk sprøyte nedentil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er spinalbedøvelse. Jeg fikk det og var lam i hele underkroppen i to timer.

Gjorde spinalbedøvelse at du kunne føde uten smerte? Jeg fikk både epidural og lokalbedøvelse men hadde likevel en opplevelse av å være i helvete. Verken epidural eller sprøyter tok smertene. Tør ikke føde vaginalt igjen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke utdrivinga var spesielt vondt jeg🤷‍♀️ Det var riene som var smertefulle. Var skikkelig slitsomt å presse da😂

Anonymkode: 64709...db2

• Liker 4
Skrevet

Smertestillende sprøyter

Det vanligste smertestillende middelet er morfin eller petidin. Medikamentene er avslappende og kan være en fordel under fødselsarbeidet, men de gir lite smertestillende effekt. Bivirkninger hos mor er sløvhet og rusfølelse. Petidin kan påvirke barnets våkenhet og sugeevne de første dagene etter fødselen.

Lokalbedøvelse

Det blir brukt lokalbedøvelse dersom det blir nødvendig å sy etter fødselen.

Pudendalblokade

I fødselens sluttfase kan jordmor sette lokalbedøvelse på to punkter inne i skjeden. Pudendalblokaden kan gi forbigående nedsatt følelse i beina, og noen ganger kan de hemme riene. Dette kan være et godt alternativ ved raske fødsler - spesielt hos de som har født før.

Epidural

Meget god smertelindring ved fødsel. Omtales i eget kapittel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jordmor eller fødselslege gir pudendalbedøvelsen med et stikk på hver side innvendig i skjeden. Den virker raskt og bedøver nervene i nedre del av skjeden. Dette har en moderat til god smertelindrende effekt med få bivirkninger, men det blir litt vanskeligere for noen å kjenne trykketrang

Pudendalblokkade hadde NULL effekt på meg 🤢🤮

Anonymkode: 2488e...360

Skrevet

Hva er pudendalblokade?

Pudendalblokade er en lokalbedøvelse i skjeden som settes ved slutten av åpningstiden, rett før kvinnen skal begynne å presse barnet ut. Jordmor eller lege undersøker kvinnens skjede og setter så bedøvelsen - et stikk på hver side i skjeden - som bedøver pudendusnerven. Da får kvinnen god bedøvelse i skjeden, men den naturlige trykketrangen blir noe hemmet.

Hva er paracervical blokade?

Dette er en bedøvelse som legen setter direkte på livmorhalsen. Den gir god smertelindring, men er lite brukt rundt om i landet. Årsaken er at den er vanskelig å sette, og at vi dessuten har andre gode former for smertelindring. Gitt på riktig indikasjon, gir denne bedøvelsen god smertelindring. Den krever imidlertid at barnets hjerteaksjon overvåkes ekstra nøye.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei dette tar bare toppen på riene...du vil forsatt kjenne fødsel 

Ikke nødvendigvis. Jeg kjente ikke noe til riene med epidural. Pressa i over en time uten å kjenne en eneste pressrie.

Anonymkode: edc5f...902

AnonymBruker
Skrevet

Trippel dose petidin, epidural og lokalbedøvelse her. Kjente fortsatt pressriene godt og det skal man. Årsaken til trippel dose petidin var angst for å sette epidural, kroppen bare ristet på to doser så da ble det tre.

Anonymkode: 8da48...3cc

Skrevet

fikk Pudendalblokade. hadde pressetrang og kjente at det strakk seg. men kjente ikke smerter ved klipp og sy.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gjorde spinalbedøvelse at du kunne føde uten smerte? Jeg fikk både epidural og lokalbedøvelse men hadde likevel en opplevelse av å være i helvete. Verken epidural eller sprøyter tok smertene. Tør ikke føde vaginalt igjen

Nei. Jeg fikk spinalbedøvelse fordi epiduralen sluttet å fungere rundt 8 cm åpning og det var nesten ingen fremgang, selv med kraftige og veldig smertefulle rier. For å få litt fart på sakene måtte de sette meg på kraftigste dose hormondrypp og spinalbedøvelse (så det ikke skulle være så uutholdelig), men maks varighet på den var bare to timer. Sånn jeg forsto det var det ikke "lov" med spinal i trykkefasen, så det ble kun med den ene dosen. Hadde grusomt vondt noen timer etter spinalbedøvelsen gikk ut mens vi ventet på 10 cm pg pressfasen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...