AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Jeg er tenårings mamma og 40. Jeg drikker ikke alkohol, og har andre interesser.. men det er vanskelig å være sosial når alle andre drikker og det blir ny mas om: drikker du ikke? Ta ei øl da.. har du samme øl enda? Drikker du så seint? Så mye mas rundt dette.. jeg liker ikke alkohol, liker ikke rusen og trenger det ikke for å ha det morro. flere som kjenner på drikkepress? Anonymkode: 03b60...e43 3 1
Mezzosoprena Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er tenårings mamma og 40. Jeg drikker ikke alkohol, og har andre interesser.. men det er vanskelig å være sosial når alle andre drikker og det blir ny mas om: drikker du ikke? Ta ei øl da.. har du samme øl enda? Drikker du så seint? Så mye mas rundt dette.. jeg liker ikke alkohol, liker ikke rusen og trenger det ikke for å ha det morro. flere som kjenner på drikkepress? Anonymkode: 03b60...e43 Nei, virkelig ikke - i hvert fall ikke etter at jeg fylte 30.... Jeg kan jo bli spurt, men jeg ser da ikke på det som noe press - det er noe med at når man er såpass voksen så bør man klare å stå i valgene sine da... 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 Teatrica skrev (3 minutter siden): Nei, virkelig ikke - i hvert fall ikke etter at jeg fylte 30.... Jeg kan jo bli spurt, men jeg ser da ikke på det som noe press - det er noe med at når man er såpass voksen så bør man klare å stå i valgene sine da... Kan du svare.. Anonymkode: ffb29...744
Sisu Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 Teatrica skrev (6 minutter siden): Nei, virkelig ikke - i hvert fall ikke etter at jeg fylte 30.... Jeg kan jo bli spurt, men jeg ser da ikke på det som noe press - det er noe med at når man er såpass voksen så bør man klare å stå i valgene sine da... Ikke jeg som er TS, men hender jeg opplever noe av det samme. Mindre nå etterhvert som jeg er sjeldnere og sjeldnere i settinger hvor mange drikker riktig nok, men likevel. Handler jo ikke om at jeg ikke klarer å stå for valgene mine, det har jeg ingen problemer med, men det er jo likevel irriterende at en del (overraskende mange, egentlig) ikke forstår eller aksepterer at man ikke er glad i alkohol. Selv mine nærmeste spør meg noen ganger i året, selv om de vet at jeg ikke har lyst på, men har endelig kommet dit at det holder å takke nei én gang - da er det greit nok. Men slik er det langt fra alltid, særlig rundt brisne eller fulle mennesker.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 Ja noen ganger. Spesielt ei venninne. Hun vil møtes ofte for å drikke. Men jeg orker ikke. Orker ikke pga jeg kan ikke sove bort neste dag. Du har jo store barn sier hun. Jo da, dem er 14 og 16. Men jeg er oppvokst med ei mor som drakk en del og som lå hele dagen dagen etter. Da hadde hun " mens" smerter eller noe annet. Så jeg vil stå opp og være opplagt i helgene. Men venninne har ikke barn eller jobb, så hun forstår ikke. Anonymkode: eb7ee...ae1
Mezzosoprena Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 Sisu skrev (1 minutt siden): Ikke jeg som er TS, men hender jeg opplever noe av det samme. Mindre nå etterhvert som jeg er sjeldnere og sjeldnere i settinger hvor mange drikker riktig nok, men likevel. Handler jo ikke om at jeg ikke klarer å stå for valgene mine, det har jeg ingen problemer med, men det er jo likevel irriterende at en del (overraskende mange, egentlig) ikke forstår eller aksepterer at man ikke er glad i alkohol. Selv mine nærmeste spør meg noen ganger i året, selv om de vet at jeg ikke har lyst på, men har endelig kommet dit at det holder å takke nei én gang - da er det greit nok. Men slik er det langt fra alltid, særlig rundt brisne eller fulle mennesker. Jeg har ikke slike mennesker i min omgangskrets jeg...
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja noen ganger. Spesielt ei venninne. Hun vil møtes ofte for å drikke. Men jeg orker ikke. Orker ikke pga jeg kan ikke sove bort neste dag. Du har jo store barn sier hun. Jo da, dem er 14 og 16. Men jeg er oppvokst med ei mor som drakk en del og som lå hele dagen dagen etter. Da hadde hun " mens" smerter eller noe annet. Så jeg vil stå opp og være opplagt i helgene. Men venninne har ikke barn eller jobb, så hun forstår ikke. Anonymkode: eb7ee...ae1 Skjønner deg så godt. Der liksom andre ting som betyr mer når en er mor. Anonymkode: 03b60...e43
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 Alkophol er jo ikke sosialt. Så holder meg unna ting som innholder det, der har jeg ingenting å gjøre. Anonymkode: 352a9...962
Sisu Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Teatrica skrev (45 minutter siden): Jeg har ikke slike mennesker i min omgangskrets jeg... Det er litt rart, for det er ikke "min omgangskrets". Bare livet, generelt. Festlige anledninger med kolleger, venners venner, folk man kommer i snakk med på byen, hva som helst, kommer det kommentarer og "press". Ikke som da jeg var tenåring og knapt ville drikke, det var verre, men likevel nok til at det kan være irriterende. Jeg har ikke spesielt festglade mennesker blant mine venner eller nære familie, men de drikker nok noe mer og oftere enn jeg gjør (selvsagt, nærmest avholds), så det handler ikke om det. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å si nei og at du ikke liker å drikke alkohol. Ikke alltid jeg drikker på fest. Hvis noen reagerer på det så sier jeg bare at jeg fint klarer å ha det gøy uten alkohol 😊 Men jeg klarer også veldig fint å ha det gøy med alkohol. Anonymkode: 85929...5bd
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 Jeg synes ikke det er noe direkte drikkepress. Det er verre at man ofte ikke blir invitert med på ting fordi man ikke drikker. Og det er et enormt problem at alle som skal finne på noe uten barn må ha alkohol for å ha det hyggelig eller gøy. Jobbpils? Vinsmaking? Ost og vin? Hyttetur med afterski? Shopping og uteliv i en storby? Jeg er såå lei av at den ølen eller det vinglasset er en obligatorisk del av sosialt samvær. Det er null problem å takke nei, det eneste er at du risikerer at du aldri blir invitert med på noe av vedkommende igjen… Anonymkode: 8e6c7...9a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå