Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ga paracett, under 15 min ish senere bæsjet han. 5 mnd, fikk vaksine i dag og syns livet er noe skikkelig dritt nå 😅 Når kan han få ny? 

Anonymkode: 6749a...45f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye av tabletten fulgte med bæsjen ut, og hvor oppløst var den?

Anonymkode: 891ed...1f5

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gir du Paracet? Har han faktisk feber? Ellers: dropp dem

Anonymkode: 6466a...756

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gir man ha Paracet etter vaksine? Det er jo en grunn til at han f.eks får feber og kroppen skal bearbeide den selv.

Anonymkode: 2d9b3...335

Skrevet

Han har antageligvis fått feber eller at det verker i kroppen.

Men hvem vaksine fikk han? Mener å huske at de fleste kunne du få feber 1 uke etter

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvorfor gir man ha Paracet etter vaksine? Det er jo en grunn til at han f.eks får feber og kroppen skal bearbeide den selv.

Anonymkode: 2d9b3...335

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor gir du Paracet? Har han faktisk feber? Ellers: dropp dem

Anonymkode: 6466a...756

Fordi han gråter helt krakilsk og vrenger seg som en banan. Han er kok varm, men om det er pga feber eller gråt vet jeg ikke for jeg tørr ikke stikke termometeret opp i rumpa slik han vrenger seg. 

Sofakona skrev (51 minutter siden):

Men hvem vaksine fikk han? Mener å huske at de fleste kunne du få feber 1 uke etter

Inntill 1 uke, det vanligste er samme dag eller dagen etter. 

• Liker 1
Skrevet

Gi ny...er det ikke opptil 4 om dagen?

AnonymBruker
Skrevet

Du skal da ikke gi Paracet til en baby eller voksen, som nettopp har tatt en vaksine!! Her skal kroppen gjøre jobben sin alene. 

Vær der for babyen, kjøl han ned litt med en kald klut og gi han nok væske. Men han skal da ikke ha Paracet. Svært sjeldne tilfeller skal babyer ha slikt. 

Anonymkode: b6c25...8e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skal da ikke gi Paracet til en baby eller voksen, som nettopp har tatt en vaksine!! Her skal kroppen gjøre jobben sin alene. 

Vær der for babyen, kjøl han ned litt med en kald klut og gi han nok væske. Men han skal da ikke ha Paracet. Svært sjeldne tilfeller skal babyer ha slikt. 

Hun kan fint gi Paracet..har alltid gitt det med mine små når de fikk høy feber.

Man kjenner da sine egne barn best. Ikke alltid like lett å gi nok drikke.

Ringer du legevakten sier de å gi Paracet og følge med på allmenntilstand og om feber går ned eller ikke 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Hvem vaksine, faktisk. Det heter ikke HVEM!! 

Anonymkode: 06d3a...e33

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For noe tull, er du helt bak mål? 

Anonymkode: 65d7e...de1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke hør på den sure kluten her, TS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

No worries, slike tilbakemeldinger preller rett av 😅 Kan man ikke ytre rådet sitt på et medmenneskelig vis så blar jeg glatt forbi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stapper nok i seg rødvin som bedøvelse hun der.

Anonymkode: 2b559...980

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra legevakt om at paracet stikkpiller bruker 50 min på fullt opptak. Husker jeg ble overasket fordi jeg hadde lært 20 min, men hun forklarte at virkningen starter innen 20 min, men har full effekt etter ca 50. 

Dette er snart 7 år siden, men av en eller annen grunn sitter disse 50 minuttene igjen. 

Anonymkode: a35c7...4e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da min baby fikk 3 mnd vaksine sa helsesykepleier at hun gjerne kunne få Paracet ved feber eller tydelig ubehag, fordi det ikke er noen grunn til å la babyene plages med slikt.

Hvis jeg husker riktig fra biologien er ikke feber og andre bivirkninger etter vaksiner viktige. Vaksiner virker ved at "oppdager-cellene" oppdager inntrengere, i dette tilfelle inaktiviserte eller ufarlige virus og baktetier. Deretter produseres spesifikke "identifikasjons-celler" som har reseptorer som fester seg i celleveggen til vaksine-cellene og sender ut signal om at omtrent et er arrestert, og "forsvars-celler" som ødelegger de identifiserte og anholdte intrengerene. Til slutt produseres langlivede "hukommelses-celler" i ryggmargen, som inneholder oppskriften på de reseptorene til de spesifikke "identifikasjons-cellene.

Denne forklaringen er sterkt forenklet, og jeg har glemt de vitennskapelige navnene, men de grove trekkene bør stemme.

Ved sykdom er feber nyttig fordi immuncellene er mer effektive, mens humane virus og bakterier har en idealtemperatur på 37°. Dette er ikke viktig ved vaksiner, men økte temperatur er vanlig når imunapparatet er aktivert.

Anonymkode: 513de...bdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor i alle dager har du dette fra?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvem vaksine, faktisk. Det heter ikke HVEM!! 

Anonymkode: 06d3a...e33

Takk...min dysleksi takker deg...sånne som deg som gjør at jeg føler meg dritt på skrive kommentarer og usikker..og nei du lærer meg ikke noe ved å skrive slikt.

Håper du er perfekt i skriving 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...