Gå til innhold

Svært flaut/teit spørsmål ang fjerning av livmor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hatt så mange plager med mens smerter og problemer på masse forskjellig prevensjon. Er 35 år, og ønsker ikke barn, da jeg ikke har psyke til det. 

Om man fjerner livmor, blir også livmorhalstappen fjernet? også får man et arr øverst i kjeden? Hvordan blir dette med samleie da, siden kjeden skal utvinne seg ift å få plass til en penis…? Tenker på der det er arr. 

Og vil man fortsatt kunne bli våt? 😳

Hormonelt vil vell alt ellers være det samme, da eggstokker er igjen?

Anonymkode: ae415...0d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hatt så mange plager med mens smerter og problemer på masse forskjellig prevensjon. Er 35 år, og ønsker ikke barn, da jeg ikke har psyke til det. 

Om man fjerner livmor, blir også livmorhalstappen fjernet? også får man et arr øverst i kjeden? Hvordan blir dette med samleie da, siden kjeden skal utvinne seg ift å få plass til en penis…? Tenker på der det er arr. 

De fjerner ikke livmorhalsen med mindre det er nødvendig. Jeg har fjernet både livmor og livmorhals på grunn av kreft. Har et arr øverst ja, men det er ingen forskjell ved samleie. Hormonelt er det likt hvis du ikke fjerner eggstokkene, og du kan fortsatt bli våt.

Anonymkode: c6d73...c0c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma fjernet livmoren pga. samme som du nevner (bortsett fra at hun var ferdig med å få barn, haha). Livmorhalsen lot de være igjen. Hun har ikke merket noe særlig forskjell på kroppen. Eneste er at GU ble mindre ubehagelig, mest sannsynlig fordi hun ikke lenger konstant spenner seg på grunn av smerter og ubehag. :)

Anonymkode: 20f7b...54b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mamma fjernet livmoren pga. samme som du nevner (bortsett fra at hun var ferdig med å få barn, haha). Livmorhalsen lot de være igjen. Hun har ikke merket noe særlig forskjell på kroppen. Eneste er at GU ble mindre ubehagelig, mest sannsynlig fordi hun ikke lenger konstant spenner seg på grunn av smerter og ubehag. :)

Å fjerne livmoren er ikke noe man får in valget i det offentlige helsevesen sånn uten videre. Jeg regner med at TS skal ha privat kirurgi.

Hvis man har medisinsk indikasjon er ventetiden for hysterektomi rundt 40 uker.

Privat bare noen uker.

Anonymkode: f045e...666

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Har du fått diagnose?

Har du muskelknuter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fjerner ikke livmorhalsen med mindre det er nødvendig. Jeg har fjernet både livmor og livmorhals på grunn av kreft. Har et arr øverst ja, men det er ingen forskjell ved samleie. Hormonelt er det likt hvis du ikke fjerner eggstokkene, og du kan fortsatt bli våt.

Takk for svar 😊

Takk for svar 😊

Å fjerne livmoren er ikke noe man får in valget i det offentlige helsevesen sånn uten videre. Jeg regner med at TS skal ha privat kirurgi.

Hvis man har medisinsk indikasjon er ventetiden for hysterektomi rundt 40 uker.

Privat bare noen uker.

Får man ikke? 😰 Jeg tenkte offentlig… er ufør, så er ikke mye som går til sparing her 😑 Jeg kan fint vente 40 uker, men nå blir jeg jo usikker på om jeg ville fått en slik operasjon…

Hei.

Har du fått diagnose?

Har du muskelknuter?

Hei 😊 Har ingen diagnose (der nede). Men ble satt på P piller allerede på ungdomskolen pga smerter. Har vært hos gynekolog, men de har sagt at alt ser fint og normalt ut. 

Men… jeg har opplevd voldtekt, som gjør at nå smerter der nede er helt uholdbart. Skulle sette inn spiral, men måtte avbryte da jeg fikk panikk anfall. Jeg har også hatt celleendringer, og da jeg skulle ta vevsprøve, måtte det også avbrytes da jeg fikk panikk anfall. Vært en del runder med celleprøve under narkose, for jeg sliter så mye med slike undersøkelser. Jeg er bare så lei alt som har med noe der nede å gjøre, i tillegg at jeg opplevde en ny voldtekt i fjor. 

Jeg taklet ikke de fysiske smertertene fra før av, og nå i tillegg er alt det psykiske på toppen av det igjen. Jeg ønsker ikke barn, jeg føler meg plaget av mange gynekolog timer siden jeg aldri finner noe prevensjon som fungerer, + at jeg legger på meg mye av prevensjonen. Eneste grunnen til at jeg går på prevensjon, er fordi jeg ikke skal ha mensen. Ved sex bruker jeg kondom. Så derfor ønsker jeg å fjerne livmoren. 

Jeg håper at helsevesenet er enig med meg at det er grunn nok 😣 Har evt masse dokumenter fra både psykolog og lege å vise til…

ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri i verden klart å bære frem et barn, da jeg får total angst av å bare sitte i gynekolog stolen. Sliter også med å føle at jeg ikke har kontroll over min egen kropp (pga voldtekt), og det tilsier også at jeg ikke ville klart å gå igjennom en graviditet. I tillegg oppå alt dette, så ønsker jeg ikke barn 🙈 Har mer enn nok med å holde meg selv på bena… Hadde ikke klart å tatt vare på et hamster en gang 😳

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde aldri i verden klart å bære frem et barn, da jeg får total angst av å bare sitte i gynekolog stolen. Sliter også med å føle at jeg ikke har kontroll over min egen kropp (pga voldtekt), og det tilsier også at jeg ikke ville klart å gå igjennom en graviditet. I tillegg oppå alt dette, så ønsker jeg ikke barn 🙈 Har mer enn nok med å holde meg selv på bena… Hadde ikke klart å tatt vare på et hamster en gang 😳

ts

Ser ingen grunn til å fjerne livmoren, det vil jo ikke fikse problemene dine. En enkel sterilisering er nok. 

Anonymkode: 0d092...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ser ingen grunn til å fjerne livmoren, det vil jo ikke fikse problemene dine. En enkel sterilisering er nok. 

Ved fjerning av livmor så vil jeg ikke lenger ha mensen smerter, jeg vil slippe å gå på prevensjon og jeg vil slippe dette styret med å bytte prevensjon hele tiden, da ingenting funker. I tillegg har jeg stor blodpropp historie i familien, så å drive å bytte prevensjonsmidler er heller ikke heldig… + alt det psykiske med situasjonen som tynger meg. 

Kan hende jeg er lite opplært på ennet, men hva vil en enkel sterilisering hjelpe situasjonen min med? 

ts

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun skriver jo at hun har voldsomme menssmerter og går på prevensjon for å slippe å få mensen. Sterilisering hjelper ikke på det.

Håper du får hjelp TS, du fortjener ikke å slite sånn :klem:

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ved fjerning av livmor så vil jeg ikke lenger ha mensen smerter, jeg vil slippe å gå på prevensjon og jeg vil slippe dette styret med å bytte prevensjon hele tiden, da ingenting funker. I tillegg har jeg stor blodpropp historie i familien, så å drive å bytte prevensjonsmidler er heller ikke heldig… + alt det psykiske med situasjonen som tynger meg. 

Kan hende jeg er lite opplært på ennet, men hva vil en enkel sterilisering hjelpe situasjonen min med? 

ts

Du skriver at smertene dine er pga voldtekt. Du er også utredet uten å finne noe feil (f. eks endometriose), ergo høres det ut som mye av problemene er psykisk betinget. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Store smerter er jo absolutt grunnlag til å søke om å få fjerna livmor. 

Livmorhalsen lar de være igjen, og det har ikke noe å si ellers. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skriver at smertene dine er pga voldtekt. Du er også utredet uten å finne noe feil (f. eks endometriose), ergo høres det ut som mye av problemene er psykisk betinget. 

Smertene var der lenge før jeg opplevde voldtekt, jeg skrev tidligere også at jeg måtte starte på P piller allerede på ungdomskolen pga smerter. Voldtektene har komplisert ting mer og gjør at jeg takler smertene enda dårligere. Særlig takler jeg dårlig alle gynekolog timene jeg må ha, pga bytting av prevensjonsmidler. Psykolog har ikke hjulpet, og har gått til en del av de

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun skriver jo at hun har voldsomme menssmerter og går på prevensjon for å slippe å få mensen. Sterilisering hjelper ikke på det.

Håper du får hjelp TS, du fortjener ikke å slite sånn :klem:

Takk ❤️
ts

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (8 minutter siden):

Store smerter er jo absolutt grunnlag til å søke om å få fjerna livmor. 

Livmorhalsen lar de være igjen, og det har ikke noe å si ellers. 

Takk for svar 😊 Men jeg håper også å få fjernet livmorhals tappen. Har allerede vært igjennom konisering pga celleendringer, og jeg ønsker ikke en ny runde med det eller alt stresset det medfølger. Jeg må f eks ta oftere celleprøve enn andre, som vil si opp i gynekolog stolen igjen… I mitt hodet tenker jeg, hvorfor etterlate noe som kan skape problemer i ettertid, særlig da livmortappen har null funksjon etter fjerning av livmor

ts

AnonymBruker
Skrevet

Fjerning av livmor er en komplisert operasjon og mange sliter med ekstreme smerter i ettertid. Dette er ikke en operasjon man får innvilget pga mensensmerter vil jeg tro, du må gå til legen for å få medisiner for ekstreme menssmerter - det er fult mulig. 

Prevensjonsmidler har ingen direkte effekt på ditt kjønnsorgan, så forstår ikke helt hva du mener ift vondt nedentil pga bytting av prevensjon? Har du hatt spiral? Det har heller ingen direkte innvirkning på kjønnsorganet ditt da spiralen sitter i livmortappen. 

Høres heller ut som at du burde ta opp problemene dine med helsepersonell, og ikke på forum på internett. 

Anonymkode: e680f...886

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må ta en tur til legen din, og prate med han/henne om dette. Jeg håper du får hjelp ❤

Anonymkode: 0fb1c...bc1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig også enig i at disse smertene trolig er psykosomatiske, da du har vært på utallige sjekker og avtaler med profesjonelle helsepersonell. Du burde bli henvist til psykolog og bli utredet for dine traumer, jeg vedder på at dine smerter blir borte hvis du får bearbeidet traumene dine :) 

Jeg har slitt med varig smerter i hele kroppen, de dukker opp uten videre. Etter jeg gikk i privat traumebehandling, ble en stor andel av dette borte. De smertene jeg nå kan oppleve vet jeg ihvertfall hva kommer av, og er bevisst på det. 

Anonymkode: e680f...886

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar 😊 Men jeg håper også å få fjernet livmorhals tappen. Har allerede vært igjennom konisering pga celleendringer, og jeg ønsker ikke en ny runde med det eller alt stresset det medfølger. Jeg må f eks ta oftere celleprøve enn andre, som vil si opp i gynekolog stolen igjen… I mitt hodet tenker jeg, hvorfor etterlate noe som kan skape problemer i ettertid, særlig da livmortappen har null funksjon etter fjerning av livmor

ts

Tror man mener livmorhalsen har betydning for bl.a. skjedefremfall (altså at det er større risiko for fremfall uten livmorhals). Men du bør uansett snakke med lege om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å fjerne livmoren pga sterke menssmerter. Da brenner man heller bort livmorslimhinnen, om du ikke har barneønske. Fjerning av livmoren kan gi store plager etterpå, så man tar ikke den sjansen om man ikke må.

Anonymkode: 34150...fe3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...