AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #21 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har nå vært sykemeldt siden mars. Det smalt i starten av februar med insomni, panikkanfall, angst, kvalme, svimmel, kollaps, tålte ikke lyder etc etc. Har vært av og på siste mnd, og tåler lite bråk før det «smeller» igjen. Var så dum å begynne og pusse opp ett soverom forrige uke. Med vask, maling, tapetsering, kjøring å hente møbler etc etc. Alt alene. Nå er jeg tilbake til null, og alt er svart svart svart. Ser ikke meningen med noe omtrent. Er dette normalt i en sånn utbrenthet? Går i terapi på DPS ang angst, fobi og litt ptsd. Anonymkode: e4425...a6b Har vært der, og det er så mye mer enn ord kan beskrive. En blanding av meditasjon og samtale med psykolog hjalp veldig. Er på beina igjen og starter med studiene mine til aug. Det blir bedre, hold ut 💛 Anonymkode: 74b2d...1cc
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #22 Skrevet 12. juli 2022 Dere som har hatt psykose, er det noe som har kommet fordi dere har stått på så lenge, eller er det en underliggende sykdom som har blusset opp pga alt stresset? Har dere fått noe svar på det? Jeg er litt bekymret for å komme i samme situasjon. Anonymkode: 17f10...e1e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #23 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som har hatt psykose, er det noe som har kommet fordi dere har stått på så lenge, eller er det en underliggende sykdom som har blusset opp pga alt stresset? Har dere fått noe svar på det? Jeg er litt bekymret for å komme i samme situasjon. Anonymkode: 17f10...e1e Hvem som helst kan komme i psykose. Er kroppen/hjernen utmattet nok, kan man gli over i psykose for at sinnet skal kunne «overleve». En veldig intr artikkel her: https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/psykose/artikkel/alle-kan-utvikle-en-psykose/69002893 Anonymkode: e4425...a6b
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #24 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvem som helst kan komme i psykose. Er kroppen/hjernen utmattet nok, kan man gli over i psykose for at sinnet skal kunne «overleve». En veldig intr artikkel her: https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/psykose/artikkel/alle-kan-utvikle-en-psykose/69002893 Anonymkode: e4425...a6b Takk, det var interessant. Anonymkode: 17f10...e1e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #25 Skrevet 22. september 2023 Maestro skrev (På 11.7.2022 den 22.27): Uff, det er så fælt og må oppleve ❤️ Unner absolutt ingen dette. Det begynte som grense psykose, men ballen var allerede rulla seg stor da jeg begynte hos dps. Så gikk fra grense psykose til ja, full psykose. Skummelt, hun psykiateren min sa at et menneske er ikke lagd for og håndtere og oppleve psykose. Men desverre skjer det jo. Godt at du tar vare på deg selv, er så viktig ❤️🥰 Heier på deg! Hva slags medisin fikk du da du var sånn? Og hjalp det å slappe av? Anonymkode: ea1c8...e30
Maestro Skrevet 24. september 2023 #26 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 17.59): Hva slags medisin fikk du da du var sånn? Og hjalp det å slappe av? Anonymkode: ea1c8...e30 Har brukt ulike antipsykotika. Bruker ikke det nå, slutta i april i fjor. Gått ned 34 kg nå pga det 😅 Har hatt store berg og dalbaneturer med uro, uvirkelighetsfølelse, frakobling, fremmedgjøring og styr fra 2019 til ut i 2021, før det kom seg. Er enda aktiv med og jobbe med meg selv, sette grenser, ta ting litt med ro og sånn. Få meg og min identitet til og bli komplett, å ikke på halv åtte 😆 Veldig hyggelig med spørsmål forresten! For psykose er ikke BARE halusinere og vrangforestillinger. Høre stemmer er det jeg hadde minst av og helt i starten. Miste meg selv og bli oppløst, kom ikke før i mai 2017. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #27 Skrevet 24. september 2023 Jeg ble utbrent samme tidspunkt som deg. Jeg tar fortsatt dag for dag. Er helt uten arbeid og ser ikke for meg at jeg skal komme i arbeid noen gang igjen. Framtiden klarer jeg ikke se. Presser meg ikke til noe, for da smeller det igjen. Sørger hele tiden for å lytte til kroppen min sine behov. Alt handler om hva kroppen min trenger. Jeg føler det egentlig har stoppet opp nå, at jeg ikke blir noe bedre. I starten var det ekstremt gale også gikk det bedre og framover. Men nå føles det som om det har stoppet opp. Merker ikke framgang lenger. Anonymkode: b4280...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #28 Skrevet 24. september 2023 Fikk panikkangst. Helt jævlig. Stress over tid, syk arbeidsplass. Ødela tre år av mitt unge liv. Jævlig bitter. Men sterkere enn noen gang. Nå får ingen fucke med meg mer. Har du overvunnet panikkangst kan du stå i alt. Anonymkode: 30bd4...603
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #29 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 19.39): Hvem som helst kan komme i psykose. Er kroppen/hjernen utmattet nok, kan man gli over i psykose for at sinnet skal kunne «overleve». En veldig intr artikkel her: https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/psykose/artikkel/alle-kan-utvikle-en-psykose/69002893 Anonymkode: e4425...a6b Forbigående da? Anonymkode: ea1c8...e30
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #30 Skrevet 25. september 2023 Maestro skrev (11 timer siden): Har brukt ulike antipsykotika. Bruker ikke det nå, slutta i april i fjor. Gått ned 34 kg nå pga det 😅 Har hatt store berg og dalbaneturer med uro, uvirkelighetsfølelse, frakobling, fremmedgjøring og styr fra 2019 til ut i 2021, før det kom seg. Er enda aktiv med og jobbe med meg selv, sette grenser, ta ting litt med ro og sånn. Få meg og min identitet til og bli komplett, å ikke på halv åtte 😆 Veldig hyggelig med spørsmål forresten! For psykose er ikke BARE halusinere og vrangforestillinger. Høre stemmer er det jeg hadde minst av og helt i starten. Miste meg selv og bli oppløst, kom ikke før i mai 2017. Men uvirkelighetsfølelse og frakobling osv er ikke det samme som psykose. Men hvordan kom du deg ut av disse tilstandene? Fikk du antipsykotika for det? jeg har litt lignende men de mener det er angstutløst så prøver anti depressiva Anonymkode: ea1c8...e30
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #31 Skrevet 25. september 2023 Maestro skrev (11 timer siden): Har brukt ulike antipsykotika. Bruker ikke det nå, slutta i april i fjor. Gått ned 34 kg nå pga det 😅 Har hatt store berg og dalbaneturer med uro, uvirkelighetsfølelse, frakobling, fremmedgjøring og styr fra 2019 til ut i 2021, før det kom seg. Er enda aktiv med og jobbe med meg selv, sette grenser, ta ting litt med ro og sånn. Få meg og min identitet til og bli komplett, å ikke på halv åtte 😆 Veldig hyggelig med spørsmål forresten! For psykose er ikke BARE halusinere og vrangforestillinger. Høre stemmer er det jeg hadde minst av og helt i starten. Miste meg selv og bli oppløst, kom ikke før i mai 2017. Du prøvde ikke antidepressiva? Anonymkode: ea1c8...e30
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #32 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Men uvirkelighetsfølelse og frakobling osv er ikke det samme som psykose. Men hvordan kom du deg ut av disse tilstandene? Fikk du antipsykotika for det? jeg har litt lignende men de mener det er angstutløst så prøver anti depressiva Anonymkode: ea1c8...e30 Jeg også hadde det akkurat slik hun beskriver. Men psykologen min mente det var angst. Gikk til behandling hos psykolog i 9 mnd og har ellers vært hos diverse fysio, psykomotorisk, naprapat, rehabilitering osv siden. Det er 3,5 år siden jeg møtte veggen. Verste som har skjedd meg. Det går heldigvis litt bedre nå men har en lang vei å gå ennå. Anonymkode: 20c9f...9c0
caroliine Skrevet 25. september 2023 #33 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ble utbrent samme tidspunkt som deg. Jeg tar fortsatt dag for dag. Er helt uten arbeid og ser ikke for meg at jeg skal komme i arbeid noen gang igjen. Framtiden klarer jeg ikke se. Presser meg ikke til noe, for da smeller det igjen. Sørger hele tiden for å lytte til kroppen min sine behov. Alt handler om hva kroppen min trenger. Jeg føler det egentlig har stoppet opp nå, at jeg ikke blir noe bedre. I starten var det ekstremt gale også gikk det bedre og framover. Men nå føles det som om det har stoppet opp. Merker ikke framgang lenger. Anonymkode: b4280...4ef Mars i fjor?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #34 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg også hadde det akkurat slik hun beskriver. Men psykologen min mente det var angst. Gikk til behandling hos psykolog i 9 mnd og har ellers vært hos diverse fysio, psykomotorisk, naprapat, rehabilitering osv siden. Det er 3,5 år siden jeg møtte veggen. Verste som har skjedd meg. Det går heldigvis litt bedre nå men har en lang vei å gå ennå. Anonymkode: 20c9f...9c0 Jg har også fått beskjed om at det er angst. Men blir jo bare verre av å være i tilstanden og.. prøvde du antidepressiva? Og ga den uvirkelighetsfølelsen seg? Anonymkode: ea1c8...e30
Maestro Skrevet 28. september 2023 #35 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 9.28): Jeg også hadde det akkurat slik hun beskriver. Men psykologen min mente det var angst. Gikk til behandling hos psykolog i 9 mnd og har ellers vært hos diverse fysio, psykomotorisk, naprapat, rehabilitering osv siden. Det er 3,5 år siden jeg møtte veggen. Verste som har skjedd meg. Det går heldigvis litt bedre nå men har en lang vei å gå ennå. Anonymkode: 20c9f...9c0 Jeg hadde stemmer i hode, bena mine opolevdes lenger enn realiteten, endret sanseinntrykk, fremmedgjørelse, obsessed om hvem jeg var for og nevne noe. Unner ikke min verste fiende og oppleve det jeg har kjent på og opplevd. Vel, det er ikke angst. For angst har jeg hatt siden jeg var 16 år. GA i ungdommen og panikkangst i voksen alder til jeg ble syk i 2017.
Maestro Skrevet 28. september 2023 #36 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 8.39): Men uvirkelighetsfølelse og frakobling osv er ikke det samme som psykose. Men hvordan kom du deg ut av disse tilstandene? Fikk du antipsykotika for det? jeg har litt lignende men de mener det er angstutløst så prøver anti depressiva Anonymkode: ea1c8...e30 Fordi lista mi av psykosesymptomer har vært der. Maestro skrev (2 minutter siden): Jeg hadde stemmer i hode, bena mine opolevdes lenger enn realiteten, endret sanseinntrykk, fremmedgjørelse, obsessed om hvem jeg var for og nevne noe. Unner ikke min verste fiende og oppleve det jeg har kjent på og opplevd. Vel, det er ikke angst. For angst har jeg hatt siden jeg var 16 år. GA i ungdommen og panikkangst i voksen alder til jeg ble syk i 2017. Blandt annet. Og andre rare selvopplevelser som oppleves fysisk, men er jo hjernen som gir feilsignaler. Brukte ulike typer antipsykotika 2017 til 2022. Brukt antidepressiva høst 2020 og bruker enda, da jeg slet med kraftig uro, som er normalt etter bla psykose/når man jobber seg ut av noe. Bruker de enda pga generell angstproblematikk.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #37 Skrevet 28. september 2023 Maestro skrev (3 timer siden): Fordi lista mi av psykosesymptomer har vært der. Blandt annet. Og andre rare selvopplevelser som oppleves fysisk, men er jo hjernen som gir feilsignaler. Brukte ulike typer antipsykotika 2017 til 2022. Brukt antidepressiva høst 2020 og bruker enda, da jeg slet med kraftig uro, som er normalt etter bla psykose/når man jobber seg ut av noe. Bruker de enda pga generell angstproblematikk. Men bare det å ikke føle seg som seg selv og være frakobla er ikke psykose i seg selv og kan skyldes kraftig angst. Sier fagfolk jeg er i kontakt med hvertfall. Anonymkode: ea1c8...e30
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #38 Skrevet 28. september 2023 Hvile..hvile, og spise godt kosthold uten søtsaker. Kuttet også koffein, nikotin og alkohol. Spiser kun mat laget selv i dag, råvarr. Styrketreningen 2 ganger i uken hjelper sinnsykt mentalt, på de andre dagene rolig gåturer. Anonymkode: 5fab8...512
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #39 Skrevet 28. september 2023 Når man går på slike smeller så er det et digert signal fra kroppen om at man må bremse, forandre livet. Man kan nok ikke gå tilbake til livet slik det var før, man er forandret. Men man kan få et godt liv likevel da. Man må bare senke forventninger til seg selv, spare litt på kreftene, ta ting i et annet tempo. Det man før gjorde på en uke må man dele opp over lengere tid. Man må venne seg til tanken om at man ikke kan være med på alt, ikke ha aktiviteter hver eneste dag etter jobb osv. For meg er det nok med en aktivitet etter jobb pr uke, for da trenger jeg resten av uka til å lade opp igjen. Kvelder foran tv eller med et håndarbeid er undervurdert. Anonymkode: 8a273...c14 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #40 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når man går på slike smeller så er det et digert signal fra kroppen om at man må bremse, forandre livet. Man kan nok ikke gå tilbake til livet slik det var før, man er forandret. Men man kan få et godt liv likevel da. Man må bare senke forventninger til seg selv, spare litt på kreftene, ta ting i et annet tempo. Det man før gjorde på en uke må man dele opp over lengere tid. Man må venne seg til tanken om at man ikke kan være med på alt, ikke ha aktiviteter hver eneste dag etter jobb osv. For meg er det nok med en aktivitet etter jobb pr uke, for da trenger jeg resten av uka til å lade opp igjen. Kvelder foran tv eller med et håndarbeid er undervurdert. Anonymkode: 8a273...c14 Men før man kan endre noe så må man faktisk komme seg.. og det er jo det tøffe her Anonymkode: ea1c8...e30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå