Gå til innhold

Forskjell i ferie mellom samboer og meg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt noe ferie siden august i fjor, har hatt ekstremt mye å gjøre på jobb så har jobbet hele tiden utenom obligatoriske fridager i forbindelse Med jul/ påske osv. Så jeg er rimelig sliten nå, men fortsatt et par uker igjen til ferie. 
Samboer jobber turnus og hadde først en ferieuke i mars hvor han var i syden og nettopp hatt to ukers ferie på hytta. Han skal i september ha ferie for å dra på storby tur. 
Da jeg tar ferie, skal vi ha ferie sammen. Da skal det skje noe absolutt hele tiden, han prater og planlegger osv. Har sagt jeg trenger noen dager å ta med inn på før alt igangsettes.
Han planlegger også mye ting på ettermiddagen nå mens vi jobber. Jeg har bare lyst å slappe av og nyte solen da jeg kommer fra jobb, har dessuten en mor som er blitt syk og som jeg må se til noen ganger i uken. 
Han hører ingenting av dette, så i går sa jeg kraftig fra om at frem til ferie så vil jeg slappe av på ettermiddagen etter jobb, har ikke energi til annet iom at det har vært så sykt mye å gjøre på jobb. 
Da han var på hytta og hadde ferie, kom jeg ut dit flere ettermiddager etter jobb. 
Han ble skikkelig sur på meg, jeg prøvde å forklare at jeg har full forståelse for at han har mer energi enn meg etter to ukers ferie, men han må da også forstå at jeg er sliten. Men, null forståelse og han sutret om at jeg hadde snakket stygt til han og at han tross alt hadde ryddet alt bort etter middagen på fredag. 
Han sier han støtter meg, men likevel inviterer han til grill besøk her og planlegger besøk både hit og dit denne uken og ble skikkelig sur da jeg spurte hvorfor han gjør det da han vet jeg er sliten. 
Føler det ble så inderlig urettferdig at han ble sur for dette. Jeg sa til og med unnskyld for noe jeg hadde sagt selv om jeg følte det ble feil. Føler heller han burde vært mer forståelsesfull for min situasjon. 
Uff, dette ble langt, måtte bare få ut noe frustrasjon. 

Anonymkode: e9654...a20

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår deg godt at du sa fra. Han har hatt tre ukers ferie til nå i år, attpåtil en uke i syden og har ingen forståelse for at du er sliten. 
Hadde han forstått deg, hadde han vært litt mer ydmyk tenker jeg. Trodde de fleste visste at en sliten person har kort lunte. 
At han har energi nå og planlegger masse får han ta på sin kappe. At han inviterer til grillbesøk virker ikke som særlig forståelse for din situasjon.  
Nyt ettermiddagene og krev å ha noen dagers ro i ferien, du trenger det nå. 
Stå på ditt, så kan han bli så sur han bare vil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har sagt fra og han ikke lytter foreslår jeg at du bare gjør som du vil. Les bok, sov ettermiddagslur og ellers det du vil. Har han invitert folk får han ordne og styre. Er forhold skal være likestilt, så om han ikke tar hensyn til deg, trenger ikke du ta hensyn til han. 

Anonymkode: 50771...99e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siden du har sagt fra og han ikke lytter foreslår jeg at du bare gjør som du vil. Les bok, sov ettermiddagslur og ellers det du vil. Har han invitert folk får han ordne og styre. Er forhold skal være likestilt, så om han ikke tar hensyn til deg, trenger ikke du ta hensyn til han. 

Skulle gjerne bare gjort det slik, men orker ikje den dårlige stemningen, rett og slett. 
Jeg gremmes over at jeg sier unnskyld i håp om å bedre stemningen, og han bare sier det går greit. Han eier ikke selvinnsikt noen ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en ferie, ta deg en pause. 

Si at onsdag, torsdag og fredag har du planer etter jobb. 

Også sover du. Eller ser på TV. Spør han så si at det var dette jeg planla før i dag. I morgen skal jeg noe annet. 

Og I morgen ser du en annen episode. Eller ligger i badekaret og hører på musikk. 

Anonymkode: 91805...c0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skulle gjerne bare gjort det slik, men orker ikje den dårlige stemningen, rett og slett. 
Jeg gremmes over at jeg sier unnskyld i håp om å bedre stemningen, og han bare sier det går greit. Han eier ikke selvinnsikt noen ganger. 

Da skal jeg være så brutal og si at da velger du det selv, og det bil aldri bli bedre. Ditt valg. Bare husk at om du skulle få barn med han, blir han ikke automatisk fornuftig og flink til å ta hensyn. Hvilke rollemodeller er det å go barna tenker du? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med anonym i #6, om du ikke står i det at han er sur og muggen noen timer eller dager fordi du har sagt akkurat det du føler er rett så blir det aldri bedre.

Hvordan skal han lære å ta hensyn til at du er sliten om du sier unnskyld og blir med på planene allikevel? 

Har du sagt at du er for sliten så må du holde fast på det og heller komme med forslag til kompromiss. F.eks om han lar deg hvile etter jobb xx timer så kan du bli med på y etterpå, om du får hvile etter jobb mandag og tirsdag så kan dere ha grillselskap hos dere på onsdag, han kan jo dra og treffe venner etter jobb selv om du ligger hjemme på verandaen og leser bok... Blir han fortsatt sur så la han være sur til han innser at han presser deg for mye med planene sine.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen spørsmål. 

Hvor mange er du nødt til å forholde deg til, direkte, i løpet av arbeidsdagen din? 

Hvor mange må han? 

Er det stor forskjell på hvilken jobb dere har? 

Jeg tenker dette kan ha betydning for hvor sliten du er. Og selvfølgelig er ikke alle like og tåler ikke samme belastning. 

Anonymkode: 1a1f0...cc3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen spørsmål. 

Hvor mange er du nødt til å forholde deg til, direkte, i løpet av arbeidsdagen din? 

Hvor mange må han? 

Er det stor forskjell på hvilken jobb dere har? 

Jeg tenker dette kan ha betydning for hvor sliten du er. Og selvfølgelig er ikke alle like og tåler ikke samme belastning. 

Anonymkode: 1a1f0...cc3

Det varierer hvor mange jeg må forholde meg til, men vi er mange på kontoret. 
Han har ikke så mange og en mye mer avslappende jobb enn jeg har. De kan bl.a trene i arbeidstiden. 
Jeg har en veldig krevende kontorjobb der mailboksen koker, tidsfrister må overholdes og har generelt mye ansvar overfor kunder og leverandører. 
Jeg tåler mye, men det har vært veldig hektisk og krevende siden august, mistet dessuten min kollega jeg delte kontor med i en tragisk ulykke i vår så i tillegg til min kollegas arbeidsoppgaver måtte jeg drive opplæring av nyansatte.
Så ja, jeg er sliten nå. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg være så brutal og si at da velger du det selv, og det bil aldri bli bedre. Ditt valg. Bare husk at om du skulle få barn med han, blir han ikke automatisk fornuftig og flink til å ta hensyn. Hvilke rollemodeller er det å go barna tenker du? 

Ja, jeg vet det. 
Vi skal ikke ha barn da vi begge er voksne og har barn fra før. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...