AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Har fått påvist en genfeil som gjør at jeg har 50% sjanse for å videreføre dette til barn. Jeg har derfor tenkt å sterilisere meg. Jeg er 34 år gammel, og underer litt rundt dette. Ser at man kan fjerne eggstokker og man kan fjerne livmor eller begge. Fjerner man eggstokker så har jeg forstått at man går rett i overgangsalder? Å fjerne livmor og la eggstokkene stå igjen slik at hormonproduksjon fortsetter som før, hva er baksidene med dette? Håper noen der ute har erfaring å dele❤️ Anonymkode: 9a0f0...96a
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Hei jeg er eldre enn deg. Jeg er 54 nå. Jeg var vel ca 47 år da jeg fikk sånne lange blødninger og ofte mensen. Varte type 3 uker og måtte bruke bleier for å unngå blodstripa etter meg etter en biltur. Jeg fjernet livmoren men ikke eggstokkene. Jeg har ikke merket noe i ettertid og det er det beste jeg har gjort noen gang. Slippe mens og styr det var bare fantastisk deilig å slippe å tenke på de greiene der noe mer. Ikke hatt noe problemer med det. Anonymkode: b5f85...ee1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 Om du steriliserer deg trenger du faktisk ikke fjerne noe. Jeg hadde blødninger i vanlig syklus etter sterilisering. Fjernet etterhvert både livmor og eggstokker, da var jeg 31 år og gikk rett i overgangsalder. Anonymkode: 71a36...922 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 Hadde ikke fjernet eggstokkene om jeg ikke måtte! Anonymkode: e1472...613 1
Ratched Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 Jeg har sterilisert meg og de har bare fjernet litt av egglederne mine. De har ikke tatt bort noen organer. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 Jeg steriliserte meg da jeg var 37 under keisersnittet til nr.2. Min mann var bærer av genfeil. Vi hadde ett multihandikappet barn,det andre friskt. 50/50 sjanse. Nå er jeg 47,,,og har hatt symptomer på overgangsalder i 4 år. Nattesvette,humørsvingninger, uregelmessig menstruasjonen,,,noen ganger mnd imellom ,hot flashes.... Anonymkode: c6b42...d39
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 Ved sterilisering kuttes bare eggledere. Men ville valgt å fjerne livmoren framfor eggstokkene, hvis det var nødvendig. Anonymkode: f5f4d...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har fått påvist en genfeil som gjør at jeg har 50% sjanse for å videreføre dette til barn. Jeg har derfor tenkt å sterilisere meg. Jeg er 34 år gammel, og underer litt rundt dette. Ser at man kan fjerne eggstokker og man kan fjerne livmor eller begge. Fjerner man eggstokker så har jeg forstått at man går rett i overgangsalder? Å fjerne livmor og la eggstokkene stå igjen slik at hormonproduksjon fortsetter som før, hva er baksidene med dette? Håper noen der ute har erfaring å dele❤️ Anonymkode: 9a0f0...96a Å sterilisere er å kutte egglederne. Kastrasjon er å fjerne beplantningsorganer. Det er sterilisering som er alternativet om ikke legen mener noe annet pga helse. Anonymkode: 940bd...032 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå