AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Har inntrykk av at noen ikke syns/er usikker om funksjonshemnede bør få barn. Hvorfor? Hvordan tenker du det "går utover" barnet at mor eller far er funksjonshemmet? Jeg har selv en funksjonshemming som gjør at jeg sitter i rullestol når jeg skal gå langt. Funksjonshemmingen er stabil så jeg blir ikke værre. Det er ikke arvelig. Jeg lever ett vanlig liv: jobber, kjører bil, er gift og er mamma. Anonymkode: 33098...10b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Er selv sammen med en med funksjonshemming, synes det er veldig trist at barna går glipp av familieturer på fjellet/ i skogen, skiturer, sykkelturer, slalåm, skøyter… Anonymkode: 812a2...461
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er selv sammen med en med funksjonshemming, synes det er veldig trist at barna går glipp av familieturer på fjellet/ i skogen, skiturer, sykkelturer, slalåm, skøyter… Anonymkode: 812a2...461 Men hvorfor kan ikke du ta med ungene på dette, dere er jo familie selv om den som evt har en funksjonsbegrensing ikke kan gå på topptur liksom? Anonymkode: 798fa...2e5 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er selv sammen med en med funksjonshemming, synes det er veldig trist at barna går glipp av familieturer på fjellet/ i skogen, skiturer, sykkelturer, slalåm, skøyter… Anonymkode: 812a2...461 Ts her Mannen min kan ta med barna på slik jeg ikke kan, så det er jo jeg som går glipp av det, ikke barna. Vi bytter på, noen ganger går de uten meg, noen ganger familietur med noe alle kan være med på. Har forøvrig utstyr til både langrenn, slalom, sykkel, skøyter og elektrisk rullestol til turer på grus e.l. Toppturer funker derimot ikke viss jeg skal være med. Kan jeg få spørre hvorfor partneren din ikke kan være med på noe av det? Anonymkode: 33098...10b 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 54 minutter siden, AnonymBruker said: Er selv sammen med en med funksjonshemming, synes det er veldig trist at barna går glipp av familieturer på fjellet/ i skogen, skiturer, sykkelturer, slalåm, skøyter… Anonymkode: 812a2...461 Jeg har er handicap men hadde fungert til det men jeg gidder ikke. Hater sånne ting . Og flaks for meg det synes resten av familien. Får nok opplevelse uten om det. Men ved siden av meg selv. Er det så veldig viktig ar han er med på dette kan noe tilrettelegges. Sykkel turer . Skoleturer med sti osv. Bruke fantasien. Men noe er vel lysten han har til det. Anonymkode: db5d8...c12 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 det at ungene eventuelt kan gå glipp av fjelltur, holde på med idrett eller what ever, kan jo selvfølgelig skje dersom begge foreldrene er alt for fattige også. Eller dersom foreldrene rett og slett aldri har noen som helst "interesse" av bruke pengene deres på ting barna ønsker seg. Jeg hadde faktisk foreldre som kunne finne på å bruke hundrevis av kroner på for eksempel pizza og andre søtsaker, eller på alkohol - hver eneste uke. Samtidig som de påstid at dem visstnok aldri hadde "råd til" å kjøpe for eksempel gaver dersom noen man gikk i samme klasse med på skolen skulle feire bursdagen deres, og man var invitert dit. Anonymkode: 02885...c7f 2
Kaneel Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er selv sammen med en med funksjonshemming, synes det er veldig trist at barna går glipp av familieturer på fjellet/ i skogen, skiturer, sykkelturer, slalåm, skøyter… Anonymkode: 812a2...461 Herregud, er ikke du i stand til å ta med ungene dine på det selv kanskje? Slutt å gjør deg hjelpeløs 1
Nevrosererroser Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 Som med veldig mye annet handler det nok i all hovedsak om fordommer og lite kunnskap. Det finnes mange muligheter for foreldre som ikke selv kan eller vil gjøre ulike ting, familie, venner, organisasjoner og kommunale tiltak blandt annet. Er det én ting funksjonshemmede mennesker bare må vere gode på så er det å finne løsninger. Det er nok veldig lett for mange funksjonsfriske å se andres begrensninger mer enn andres muligheter. Når funksjonsfriske møter hindringer er de kanskje mer akutte, ofte kortvarig så da har de gjerne ikke kjennskap til for eksempel hjelpemiddel og nettverk som eksisterer. Jeg mener ikke at alt er enkelt eller engang mulig for alle å få til men å anta at barna automatisk får begrensninger av å ha funksjonshemmede foreldre blir feil. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Mannen min er funksjonshemmet, og barnet vårt går ikke glipp av noe av den grunn. Det er ikke alt faren kan være med på, så han går jo glipp av litt. Og man kan vel si at barnet "går glipp av" å gjøre akkurat de tingene sammen med hele familien, men det kan man jo også si om barn som har foreldre som ikke er sammen f.eks. Anonymkode: d8989...3c7 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Kaneel skrev (29 minutter siden): Herregud, er ikke du i stand til å ta med ungene dine på det selv kanskje? Slutt å gjør deg hjelpeløs Herregud, selvfølgelig gjør jeg det alene! Det jeg skrev var at vi ikke kunne ta familieturer, som for meg betyr at hele familien er med Anonymkode: 812a2...461
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 Gjennom jobb hadde jeg en deltager på leir som hadde en forelder som var avhengig av rullator over litt avstander. Dette barnet var så fint - spurte oss voksne om den og den aktiviteten var mulig for forelderen. Vi hadde også løpende kontakt med forelderen, selvfølgelig. Dette barnet tror jeg ikke gikk glipp av noe som helst, men forelderen kan nok være at ikke får vært med alt den ville. Jeg føler det kommer veldig an på type funksjonsvariasjon, og hvordan familien forholder seg til det. Anonymkode: fc546...cc0 3
Kaneel Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Herregud, selvfølgelig gjør jeg det alene! Det jeg skrev var at vi ikke kunne ta familieturer, som for meg betyr at hele familien er med Anonymkode: 812a2...461 Men sånn er det ikke vetu, og om du ikke lager en sak ut av det er det faktisk en naturlig ting fir barna dine så pass på å ikke skap noe
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #13 Skrevet 11. juli 2022 Barn er glad i sine foreldre og ville ikke byttet dem bort for alt i verden, de tilpasser seg. Jeg tenker vel som så at barn av psykisk ustabile kan gå glipp av en del for det er tilstander barn ikke har forutsetning for å forstå. Forflyttningsvansker, syns- eller hørselshemming etc er mer håndgripelig og ikke noe som diskvalifiserer i foreldrerollen. Toppturer? Ærlig talt, det er mange foreldre med armer og bein i behold som aldri setter sine bein på en fjelltopp verken med eller uten barn, men de kan kanskje lære sine barn å spille piano? Funksjonshemmede er fullgode foreldre og deres barn går ikke glipp av noe vesentlig i oppveksten. Anonymkode: 2f9b0...f54 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Skrevet 11. juli 2022 Jeg er handicappet, og kan ikke gjøre så mange fysiske ting. Toppturer og sykkelturer osv er utelukket for meg. Men ungene får da vært med på dette likevel, de har en far, og vi kultiverer et stort og trygt nettverk med venner og familie som tar med barna på slikt ved høve. Mitt bidrag er å være en tilstedeværende og kjærlig mor som trygger og oppdrar barna våre. På den måten har de blitt høflige, hyggelige, smarte og morsomme unger som får masse invitasjoner fordi folk liker å ha de med på ting. ❤️ Jeg tror nok ungene synes det kan være vanskelig å ha en syk mamma iblandt, men vi passer på at det påvirker dem minst mulig. De lider ingen nød. ❤️ Anonymkode: 84219...cd5 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #15 Skrevet 11. juli 2022 Ts her. Så flott å høre mange positive svar 😊Jeg mener selv at mine barn har det fint. Syns samtidig det er fint å være litt obs på at de får oppleve ting jeg ikke kan være med på også. Derfor fint å få en liten diskusjon rundt det. Takker for svar Anonymkode: 33098...10b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå