Gå til innhold

Venninnes barn ødelagte mobilklokke. Hvem bruker forsikringen sin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De er ikke erstatningspliktige. Du eier klokka, du lånte den bort. På samme måte som at du måtte akseptert om sønnen din ødela den, det andre barnet ødela den eller du selv rygga over den, så har du ansvaret for dine ting. 

Sosialt og etter våre normer, så har hun erstatningsansvar. Men ikke juridisk. 

Låner man bort bilen sin til et myndig barn, venn eller nabo, så er de ikke ansvarlige for skade som oppstår mens bilen står parkert feks. Selv om den ikke hadde fått skade hjemme i garasjen. Så lenge du lånte den bort, så er det en risiko du tar. 

Men snakk med venninnen. Kanskje dere kan møtes på midten? 

Anonymkode: 1e59b...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er skikkelig sløvt av venninnen din å tillate seg å låne en klokke hun ikke har råd til å erstatte, og det gjelder spesielt når den skal brukes av et barn.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, 17.11 said:

Syns det er skikkelig sløvt av venninnen din å tillate seg å låne en klokke hun ikke har råd til å erstatte, og det gjelder spesielt når den skal brukes av et barn.

Enig i dette. Jeg har heller ikke råd til å erstatte dyre ting, men jeg spør ikke om å få låne dem heller. Og hvis noen vil låne bort noe til mitt barn, så ber jeg dem om å ikke gjøre det fordi jeg ikke har råd til å erstatte det. Hvis de da sier at det går fint, de tar ansvaret selv, så er det greit. Men det må være på deres initiativ. (Det gjelder helst familie da; besteforeldre, onkler og tanter.)

Anonymkode: db92a...9bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg forvetet at veninnen min betalte for repreasjon. Det er risikoen man tar ved å låne andres utstyr. Da betaler man tilbake om det blir ødelagt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Ta det på forsikringen? Det er jo normalt ganske høye egenandeler på forsikringer (innbo). Tror min egenandel er på 3000 kr, altså mer enn den klokken kostet. 

Tviler på at du vil kunne få noe på forsikringen. Dette bør din venninne betale for av egen lomme. Har hun råd til å kjøpe sånn klokke til sin sønn senere, så har hun åpenbart råd til å erstatte den han ødela først. Sønnen hennes må vel bare vente litt til før han får sin egen klokke, for moren må spare opp på nytt.

Jeg synes det er hårreisende at hun (moren) ikke umiddelbart tilbyr seg å betale erstatning for klokken. Men samtidig... hvorfor i all verden lånte du ut noe så dyrt til en liten unge? 

Det ville jo ikke blitt på innbo-forsikring, men på reiseforsikring. Reiseforsikringer dekker veldig mye, bl.a tapt eiendom om du så bare skal på butikken i nabolaget. Jeg betaler en snau tusenlapp i året for generell reiseforsikring og den ville dekket tilfeller som TS beskriver.

Anonymkode: d5b2b...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Takk for svar, dere. Avventer svar fra henne angående erstatning. Å si at noen er dum fordi man låner bort materialistiske ting er ufint. Det eneste jeg ikke låner bort er bunaden min grunnet affeksjonsverdi. Ellers er jo det nettopp til venner man låner bort ting til, hjelper med ulike ting osv. I tillegg er det et barn som har ødelagt klokken. Det er lett å glemme seg og jeg tviler sterkt på at dette ble gjort med overlegg. Likevel er vel foreldrene erstatningspliktig? Jeg har råd til å erstatte klokken, men synes det er litt kjipt å bruke 2000 kr på en ny klokke til småen som jeg heller kan bruke på ferien med ungene. 

De som sier at de må ta seg en billigere ferie i år: de har ikke penger til noe ferie i år fra før av ulike grunner. Derfor er guttungen ute og leker i sommer. Slik jeg forstod det så var dte flere som skulle spleise på klokken til bursdagen. Mor, far og besteforeldre. Får litt vondt dersom erstatning av klokken fører til at deres guttunge ikke får bursdagsgave i år. Da betaler jeg heller for det selv. 

Anonymkode: 53af1...f31

Vet ikke helt jeg TS. Man låner ingenting fra andre hvis man ikke har råd til å erstatte det. Det vet da alle oppegående voksne? Som en annen bruker her skrev, det er skikkelig sløvt. 

Jeg kjenner ikke venninnen din, men kan det hende hun tar deg og din "suksess" for gitt? At hun egentlig hadde sett for seg at - "samme det, hun vet jeg ikke har økonomi". Og derfor tok risikoen uansett. Uavhengig dette, så er det utrolig sløvt. Hadde jeg slitt såpass med økonomien, så hadde jeg ikke turt å låne slike ting til barnet mitt. For som sagt, alt kan skje. 

Finnes mange slike smart-klokker på Finn, mange selger det brukt til en billig penge. Så klokke får sønnen hennes helt garantert. Husk at det er viktig å tenke litt selv (kritisk), ikke sluk alt alle sier - selv om de blir ansett som gode venninner. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Takk for svar, dere. Avventer svar fra henne angående erstatning. Å si at noen er dum fordi man låner bort materialistiske ting er ufint. Det eneste jeg ikke låner bort er bunaden min grunnet affeksjonsverdi. Ellers er jo det nettopp til venner man låner bort ting til, hjelper med ulike ting osv. I tillegg er det et barn som har ødelagt klokken. Det er lett å glemme seg og jeg tviler sterkt på at dette ble gjort med overlegg. Likevel er vel foreldrene erstatningspliktig? Jeg har råd til å erstatte klokken, men synes det er litt kjipt å bruke 2000 kr på en ny klokke til småen som jeg heller kan bruke på ferien med ungene. 

De som sier at de må ta seg en billigere ferie i år: de har ikke penger til noe ferie i år fra før av ulike grunner. Derfor er guttungen ute og leker i sommer. Slik jeg forstod det så var dte flere som skulle spleise på klokken til bursdagen. Mor, far og besteforeldre. Får litt vondt dersom erstatning av klokken fører til at deres guttunge ikke får bursdagsgave i år. Da betaler jeg heller for det selv. 

Enig med deg. Av prinsipielle grunner gidder jeg ikke lytte til katastrofe-tenkere. Litt raushet må utvise i et vennskap. Hva ellers har man venner for. Du har ingenting å skamme deg over.

Når det er sagt synes jeg venninna di trekker strikken litt langt ved å spørre om å låne dyre klokker til barn som kanskje ikke er blitt ordentlig ansvarsbevisste enda. Ikke bare det, men at du også må styre med å slette din sønns kontakter er mer enn god grunn nok til å avslå din venninnes forespørsel med god samvittighet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri lånt ut min sønns klokke, og spesielt hvis jeg visste at det ville bli mitt problem hvis noe skjedde med klokka. 
Helt idiotisk med tanke på at du til og med fjernet din sønns kontakter før utlån. 
De la jo til og med igjen klokkene for at ingenting skulle skje dem i syden ? 

Hallo!  Dette må du ta på din egen kappe. 
En lånet ikke ut personlige ting til andre 

Anonymkode: a3646...476

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok, vel.. 2000kr, er jo kanskje ikke store summen. Ufint av henne å ikke tilby seg kjøpe ny klokke, men hadde kanskje ikke giddet «krevd» noe av henne da. Spørs vel hvor mye 2000kr har å si for deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er jo sikkert jævlig gøy for Ts’ barn som eide klokken å få vite at mora bare låner bort klokken til noen andre og så sletter alle kontaktene. Hvem FAEN sletter barnets kontakter sånn uten videre?! Dette her er DIN feil, Ts og det her står DU  for. 

Anonymkode: 9647a...074

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det ville jo ikke blitt på innbo-forsikring, men på reiseforsikring. Reiseforsikringer dekker veldig mye, bl.a tapt eiendom om du så bare skal på butikken i nabolaget. Jeg betaler en snau tusenlapp i året for generell reiseforsikring og den ville dekket tilfeller som TS beskriver.

Hvilken reiseforsikring dekker slike uhell, som attpåtil er gjort av noen som ikke er dekket av forsikringen? 

Anonymkode: 677cd...bb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken reiseforsikring dekker slike uhell, som attpåtil er gjort av noen som ikke er dekket av forsikringen? 

Europeisk. De har inkludert uhellsforsikring og uhellsskader på eiendeler. Følgende står å lese:

"..reiseforsikring dekker uhellsskader på eiendelene dine. Er du for eksempel uheldig og knuser mobilskjermen, eller ødelegger solbrillene dine ved å sette deg på dem, erstatter vi skaden.

Forsikringen dekker uhellsskader i hele verden med inntil 40 000 kroner per gjenstand. Egenandelen er 2 000 kroner ved skade på én gjenstand, og 4 000 kroner ved skade på to eller flere gjenstander..."

Og de bryr seg ikke en døyt om omstendighetene rundt hvordan klokka ble ødelagt. Iallfall ikke når det er snakk om så små verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hvorfor må man ha en sånn klokke i det hele tatt er det jeg lurer på... 

Anonymkode: f9e10...6c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Europeisk. De har inkludert uhellsforsikring og uhellsskader på eiendeler. Følgende står å lese:

"..reiseforsikring dekker uhellsskader på eiendelene dine. Er du for eksempel uheldig og knuser mobilskjermen, eller ødelegger solbrillene dine ved å sette deg på dem, erstatter vi skaden.

Forsikringen dekker uhellsskader i hele verden med inntil 40 000 kroner per gjenstand. Egenandelen er 2 000 kroner ved skade på én gjenstand, og 4 000 kroner ved skade på to eller flere gjenstander..."

Og de bryr seg ikke en døyt om omstendighetene rundt hvordan klokka ble ødelagt. Iallfall ikke når det er snakk om så små verdier. 

Egenandelen er jo like høy som klokka... 😂 Kommer ikke så langt da. 

Bryr seg ikke om omstendighetene. Problemet her er at TS ikke var på reise, så hun er ikke dekket av forsikringen. Det er forsikringssvindel å hevde at klokka ble ødelagt mens ts var på reise. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mest sjokkert over at klokken ble ødelagt så fort. Hadde jeg vært venninnen din hadde jeg tatt det som en tydelig melding om at barnet ikke var klart for å eie noe så dyrt. 

Utrolig kjedelig at det skulle gå som det gikk med den klokken da. Jeg hadde tatt det på forsikringen, om det er egenandel hadde jeg kanskje nevnt det for venninnen min og sett om hun sa noe. Jeg tenker egentlig at hun bør betale det. Samtidig virker du som en som har veldig forståelse for deres økonomiske situasjon nå, så om du tenker det velter lasset for de, så hadde jeg ikke sagt noe. 

Anonymkode: 1ae78...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Javel, ok. TS skriver ikke hvilken type forsikring dette ev skulle gå på i hovedinnlegget, men jeg tenkte at innboforsikring har man alltid hele året, men helårs reiseforsikring er det ikke alle som har. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor kjøpte dere klokken? Får rabatt når klokken er knust, ved kjøp av ny klokke.

Anonymkode: 04ef7...fac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har visst nok tegnet forsikring da jeg kjøpte klokken hos Power - nettopp pga at uhell kan skje. I tillegg har jeg helårs reiseforsikring, så dette ordner seg.

Angående kontakter: barnet mitt hadde kun far, meg og søsken som kontakter. Tok meg 2 sekunder å slette og dermed ingen stress. Jeg gav selvsagt beskjed til småen at jeg lånte bort klokken hans til en kompis (de er veldig nære venner. Det var slik mor og jeg ble venninner). Han hadde ingen problemer med å låne ut klokken sin. Ungene er vant med å dele og vet at uhell kan skje. 

Jeg har forståelse for at noen synes det er unødvendig med klokke. For vår del er det nødvendig, særlig siden ungene har to hjem de valser fra og til når de ønsker. Selv om far og jeg har et godt samarbeid er det greit at ungene selv kan kontakte han dersom jeg må jobbe overtid, er i et møte eller annet. Og omvendt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat hvordan foregikk overleveringen av en ødelagt klokke? Hva sa venninnen din og hvordan sa hun det?

Anonymkode: 4505c...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...