AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Del Skrevet 11. juli 2022 Hei! Mine barn har mobilklokke, men i og med at de er med far til syden i en del uker la de derfor mobilklokkene hjemme. Min venninne spurte om hennes sønn kunne låne klokken til ett av barna mine i og med at "det er så greit å ha når guttungen skal ut å leke". Jeg sa det var ok og skrev: "fint hvis ikke klokken blir ødelagt 😅". Fikk tilbake: "selvfølgelig. Kommer innom og henter den etterpå.". De har ikke så god økonomi og barnet som skulle låne klokken skulle få en slik klokke til bursdagen sin seinere i år. Barn er barn og det gikk som det måtte gå. Klokken er i hjel knust. Hvem betaler? Mulig jeg kan ta dette på forsikringen? Eller burde hun ta det på sin? Jeg er alene med mine barn, men jeg har en del bedre økonomi enn dem selv om de er to. Hun har ikke sjans til å betale for ny klokke - det vet jeg, men om forsikringen dekker dette så blir jo det en smal sak. Noen som har vært borti å få dette dekket av forsikringen? Klokken koster 2000 kr og ble kjøpt for noen måneder siden. Anonymkode: 53af1...f31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 11. juli 2022 #2 Del Skrevet 11. juli 2022 Det er den som eier klokken som må bruke sin forsikring. Skal gå fint å ta det på forsikringen, men er jo egenandel, så ikke sikkert det er verdt det.. Håper denne venninna di er veldig lei seg for at klokken nå er ødelagt...? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 11. juli 2022 #3 Del Skrevet 11. juli 2022 Dette er naturligvis venninnens problem 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Del Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei! Mine barn har mobilklokke, men i og med at de er med far til syden i en del uker la de derfor mobilklokkene hjemme. Min venninne spurte om hennes sønn kunne låne klokken til ett av barna mine i og med at "det er så greit å ha når guttungen skal ut å leke". Jeg sa det var ok og skrev: "fint hvis ikke klokken blir ødelagt 😅". Fikk tilbake: "selvfølgelig. Kommer innom og henter den etterpå.". De har ikke så god økonomi og barnet som skulle låne klokken skulle få en slik klokke til bursdagen sin seinere i år. Barn er barn og det gikk som det måtte gå. Klokken er i hjel knust. Hvem betaler? Mulig jeg kan ta dette på forsikringen? Eller burde hun ta det på sin? Jeg er alene med mine barn, men jeg har en del bedre økonomi enn dem selv om de er to. Hun har ikke sjans til å betale for ny klokke - det vet jeg, men om forsikringen dekker dette så blir jo det en smal sak. Noen som har vært borti å få dette dekket av forsikringen? Klokken koster 2000 kr og ble kjøpt for noen måneder siden. Anonymkode: 53af1...f31 Hva skal venninnens sønn med en mobilklokke med din sønns kontakter mm? Anonymkode: 5db6b...83a 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #5 Del Skrevet 11. juli 2022 Ja, hun er lei seg. Får høre med forsikringen min hva de dekker. Jeg fjernet alt av kontakter og la kun inn henne som kontakt. Anonymkode: 53af1...f31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Del Skrevet 11. juli 2022 Selvfølgelig betaler man for ting man låner som blir ødelagt. Hvis hun har så dårlig økonomi, skulle hun ikke tatt sjansen på å låne klokken. Anonymkode: 60e70...5e1 31 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 11. juli 2022 #7 Del Skrevet 11. juli 2022 (endret) Hva sa hun selv da? Jeg hadde dekket kostnader for den ødelagte klokken uavhengig av egen økonomi. Hadde jeg ikke hatt råd til at den ble ødelagt, ville jeg heller ikke lånt den. Ufattelig at folk bare kan levere tilbake en ødelagt ting, så bare «meh» liksom. Får ta en billigere ferie år da, så hun får råd til å erstatte klokken til sønnen din. Endret 11. juli 2022 av AllahBallah 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 11. juli 2022 #8 Del Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva skal venninnens sønn med en mobilklokke med din sønns kontakter mm? Anonymkode: 5db6b...83a En annen ting er at hvis de klarer seg uten mobilklokke til vanlig, hadde de vel klart seg uten når ungene til TS er bortreist også? Jeg hadde virkelig aldri lånt bort noe så dyrt til et barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Del Skrevet 11. juli 2022 De har råd til å erstatte klokka, om de bare prioriterer riktig. Gutten skulle få klokke til bursdagen senere i år, så pengene er åpenbart tilstede. Det er kanskje viljen til å bruke dem til å erstatte det de ødela som er fraværende? Så får hun selv fundere på hvordan hun eventuelt sparer opp nye kroner til å kjøpe egen klokke til gutten, om det fortsatt er aktuelt. Anonymkode: ee200...da4 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Del Skrevet 11. juli 2022 Et godt råd: Aldri lån bort noe du ikke har råd til å miste! Hun er dust som ikke bare kjøper ny sporenstreks, og du er dust som låner den bort. Anonymkode: 75233...02f 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Del Skrevet 11. juli 2022 Mon tro om den moren har råd igjen til ny klokke om hennes sønn herper klokken han får av henne senere? 🤔 Tydeligvis burde han ikke ha klokke nå. Anonymkode: 6f2ab...d43 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 11. juli 2022 #12 Del Skrevet 11. juli 2022 Hvorfor låner de en slik klokke hvis de har dårlig økonomi? Man låner da ikke noe som man ikke har råd til å erstatte?! Og hvorfor klarer ikke folk å ta vare på ting de låner?! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #13 Del Skrevet 11. juli 2022 Hadde forventet at venninnen min erstattet klokken hun ødelagte da hun lånte den, selvsagt! Forsikring dekker vel ikke slikt, men mindre man har særlig forsikring på selve klokken. Anonymkode: 279be...eec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Del Skrevet 11. juli 2022 Det er venninnen som skal erstatte klokken i sin helhet, det er også dumt av TS å bruke sin egen forsikring da sånt kan føre til høyere egenandel. Anonymkode: faba8...8b3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #15 Del Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mon tro om den moren har råd igjen til ny klokke om hennes sønn herper klokken han får av henne senere? 🤔 Tydeligvis burde han ikke ha klokke nå. Anonymkode: 6f2ab...d43 Helt fint å låne vekk, men selvsagt under forutsetning av at de dom ødelegger erstatter! Det er så selvsagt at en ikke trenger å avtale det engang! Anonymkode: 279be...eec 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #16 Del Skrevet 11. juli 2022 3 minutter siden, Avstand said: Hvorfor låner de en slik klokke hvis de har dårlig økonomi? Man låner da ikke noe som man ikke har råd til å erstatte?! Og hvorfor klarer ikke folk å ta vare på ting de låner?! Sikkert fordi at de ikke tenker på at noe kan skje og de tar sjansen. Noen gjør. Mange blir ikke opplært til å ta vare på ting i dag. Ei heller om de låner. Jeg lånte bort en passe dyr pensumbok en gang for 3 uker. Tekstet, ringte, sendte mail. Fikk den aldri tilbake. Vedkommende ghostet meg. Jeg gjør aldri sånt igjen. Jeg gikk sammen med ei som, i en skoletime veltet kaffekoppen sin over en bok hun hadde lånt fra biblioteket. Hennes svar da vi lurte på hva hun skulle gjøre – «ikke mitt ansvar. Det får biblioteket fikse». Det er maaange sånne. Anonymkode: 6f2ab...d43 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 11. juli 2022 #17 Del Skrevet 11. juli 2022 Ta det på forsikringen? Det er jo normalt ganske høye egenandeler på forsikringer (innbo). Tror min egenandel er på 3000 kr, altså mer enn den klokken kostet. Tviler på at du vil kunne få noe på forsikringen. Dette bør din venninne betale for av egen lomme. Har hun råd til å kjøpe sånn klokke til sin sønn senere, så har hun åpenbart råd til å erstatte den han ødela først. Sønnen hennes må vel bare vente litt til før han får sin egen klokke, for moren må spare opp på nytt. Jeg synes det er hårreisende at hun (moren) ikke umiddelbart tilbyr seg å betale erstatning for klokken. Men samtidig... hvorfor i all verden lånte du ut noe så dyrt til en liten unge? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 11. juli 2022 #18 Del Skrevet 11. juli 2022 (endret) Herregud, kjenner jeg får helt fnatt… 😳 Hvorfor måtte sønnen hennes låne klokken? Og nå burde hun innse at sønnen aldri burde få en slik klokke selv, siden han klarer å være så uforsiktig med ting som ikke er hans eget engang. Du sa til venninnen din at den må ikke bli ødelagt, så har hun guts nok til å returnere den ødelagt? Jeg hadde skammet meg ihjel hvis jeg var hun. Og jeg mener at du var veldig tydelig i din forventning ift lån av klokken, og når den da blir ihjel knust - da sier det seg selv at hun skal erstatte den. Uavhengig økonomi. Hun har økonomi nok, når hun tør å låne en slik klokke. 🙄. Ser for meg at dette ellers er en kvinne som bruker nok av penger, men sier hun sliter med økonomien. Nei, hun sliter ikke med økomomi - hun sliter med prioriteringer. Dette kan vel bli dekt på reiseforsikring siden det skjedde utenfor huset? Igjen, jeg syntes hun skal erstatte den, klart og tydelig. Endret 11. juli 2022 av Rosatoast 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #19 Del Skrevet 11. juli 2022 Takk for svar, dere. Avventer svar fra henne angående erstatning. Å si at noen er dum fordi man låner bort materialistiske ting er ufint. Det eneste jeg ikke låner bort er bunaden min grunnet affeksjonsverdi. Ellers er jo det nettopp til venner man låner bort ting til, hjelper med ulike ting osv. I tillegg er det et barn som har ødelagt klokken. Det er lett å glemme seg og jeg tviler sterkt på at dette ble gjort med overlegg. Likevel er vel foreldrene erstatningspliktig? Jeg har råd til å erstatte klokken, men synes det er litt kjipt å bruke 2000 kr på en ny klokke til småen som jeg heller kan bruke på ferien med ungene. De som sier at de må ta seg en billigere ferie i år: de har ikke penger til noe ferie i år fra før av ulike grunner. Derfor er guttungen ute og leker i sommer. Slik jeg forstod det så var dte flere som skulle spleise på klokken til bursdagen. Mor, far og besteforeldre. Får litt vondt dersom erstatning av klokken fører til at deres guttunge ikke får bursdagsgave i år. Da betaler jeg heller for det selv. Anonymkode: 53af1...f31 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #20 Del Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Takk for svar, dere. Avventer svar fra henne angående erstatning. Å si at noen er dum fordi man låner bort materialistiske ting er ufint. Det eneste jeg ikke låner bort er bunaden min grunnet affeksjonsverdi. Ellers er jo det nettopp til venner man låner bort ting til, hjelper med ulike ting osv. I tillegg er det et barn som har ødelagt klokken. Det er lett å glemme seg og jeg tviler sterkt på at dette ble gjort med overlegg. Likevel er vel foreldrene erstatningspliktig? Jeg har råd til å erstatte klokken, men synes det er litt kjipt å bruke 2000 kr på en ny klokke til småen som jeg heller kan bruke på ferien med ungene. De som sier at de må ta seg en billigere ferie i år: de har ikke penger til noe ferie i år fra før av ulike grunner. Derfor er guttungen ute og leker i sommer. Slik jeg forstod det så var dte flere som skulle spleise på klokken til bursdagen. Mor, far og besteforeldre. Får litt vondt dersom erstatning av klokken fører til at deres guttunge ikke får bursdagsgave i år. Da betaler jeg heller for det selv. Anonymkode: 53af1...f31 Det selges meget billige mobilklokker på Finn, og gutten kan få en brukt klokke til bursdagen sin. Den billigste selges for 100 kr, den neste koster kr 190. Anonymkode: ee200...da4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå