AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Dessverre så må babyen min starte i barnehagen nå i August. Hadde ønsket å unngå det, men det ser ut til at det må bli sånn. Ønsker tips og erfaringer fra andre som har vært gjennom tidlig barnehagestart. Ønsker aller helst at hen bare skal være der når hen må, men så spørs det jo om barnehagen synes det er greit om hen blir levert sent og hentet tidlig, eller om hen må være der fra 9-14? Vær snill å ikke kjeft og kom med kjipe ting. Det er kjempevanskelig for meg, og jeg skulle ønske jeg kunne vente mye lengre. Anonymkode: 8a9ae...bdf 1
Leitz Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Ingen tips, men ønsker deg alt godt. I mitt hode er 9-14 en kort dag... Virker som det er mange her på KG som ikke skjønner at ikke alle kan være hjemme med ungene til de er 20 år og dulle med de 28 timer i døgnet.. Tror allikevel om du får til en myk start i noen uker at det vil hjelpe slik at ungen blir trygg på de voksne i barnehagen 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 Barnet kommer til å sove store deler av dagen tenker jeg. 09-14 er ikke så lenge da😊 Anonymkode: a9d21...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 Det er trist at en må levere babyene fra seg så tidlig. Men, dette er ikke din feil. Må man, så må man. Jo kortere dager barnet ditt har, jo bedre er det for barnet når hen er så liten. Dette tror jeg barnehagen og vil tenke, og de vil mest sannsynlig være fleksible i forhold til kjernetid. Min erfaring er at de aller minste ikke forstår helt hva som skjer, og tilpasser seg fort. Det er først når de er litt eldre at de forstår litt mer, og får ofte en litt forsinket reaksjon på tilvenningen. Lykke til med barnehagestart! Hilsen barnehagelærer. Anonymkode: 17cc5...0cb
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 Har ett barn som startet 1,5 år og ett som startet ved 9 mnd. Generelt sett var det enklere med det minste, tror det var vanskeligere for meg enn for han - og han trivdes og trives veldig godt i barnehagen Anonymkode: c5e81...351 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 Barnehagene har gjerne en kjernetid hvor de ønsker at barna skal være der. Dette på grunn av lek og aktiviteter som skal foregå. 9-14 er heller ikke så alt for lenge, å det kommer nok til å gå helt fint. Det er mange som må sende barna i barnehage tidlig, samfunnet vårt er ikke tilrettelagt for å ha barna hjemme i ett år, med mindre man er heldig og kan ta en stund ulønnet permisjon eller har familie eller venner som vil være barnevakt hver dag (eller nesten hver dag). Anonymkode: 9fdf9...217
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 Er det i det hele tatt lovlig? Helt sykt. Er du klar over at din baby på 9 måneder kommer til å ligge mye alene, de ansatte har ikke sjanse til å følge opp. Anonymkode: 2f27b...454 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det i det hele tatt lovlig? Helt sykt. Er du klar over at din baby på 9 måneder kommer til å ligge mye alene, de ansatte har ikke sjanse til å følge opp. Anonymkode: 2f27b...454 Og har du noen gode smarte løsninger og komme med hvis man ikke har anledning til og ha barna hjemme lenger? Anonymkode: c5e81...351 11
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og har du noen gode smarte løsninger og komme med hvis man ikke har anledning til og ha barna hjemme lenger? Anonymkode: c5e81...351 Ser ingen grunn til at man ikke har anledning til det. Ferie og ulønnet permisjon. Bruk av familie eller dagmamma som ikke har ansvar for flere barn. Med mindre mor er alene for omsorgen og alvorlig syk, ser jeg absolutt ingen grunn til barnehage. Det burde være ulovlig. Anonymkode: 2f27b...454 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det i det hele tatt lovlig? Helt sykt. Er du klar over at din baby på 9 måneder kommer til å ligge mye alene, de ansatte har ikke sjanse til å følge opp. Anonymkode: 2f27b...454 🤮 selvfølgelig er det lovlig! Det er ikke slik at alle kan være hjemme i ulønnet perm eller ta ut ferie i flere uker, om ikke måneder! Og det er heller ikke slik at det er flust av dagmødre, ikke engang sikkert at ts bor i nærheten av familien! Anonymkode: f8946...c06 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ser ingen grunn til at man ikke har anledning til det. Ferie og ulønnet permisjon. Bruk av familie eller dagmamma som ikke har ansvar for flere barn. Med mindre mor er alene for omsorgen og alvorlig syk, ser jeg absolutt ingen grunn til barnehage. Det burde være ulovlig. Anonymkode: 2f27b...454 Det er ikke alle som har mulighet, hverken nettverk til eller ønske om og lempe ungene på familie, nok ferie eller økonomi til og ha ulønnet permisjon i flere måneder. I tillegg syns jeg ikke man skal oppfordre kvinner til ulønnet permisjon, da man mister både flere rettigheter, forsikringer og sykepenger, siden man skal ha vært i arbeid i 4 uker. Eneste som burde vært ulovlig her er helt unødvendige meninger som dette. Har du ikke noe og bidra med, la vær og svar heller. Anonymkode: c5e81...351 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 Null stress. På småbarn er de godt bemannet og babyen din får selvfølgelig kontinuerlig omsorg og blir naturligvis ikke liggende alene..(!?) Jeg jobbet som vikar i bhg under studietiden og opplevde uten unntak at barna som startet tidlig mestret både det sosiale og motoriske langt bedre og tidligere enn de som startet fra de var 1,5 - 2 år. Jo lenger dere venter, jo vanskeligere er det for barnet og knytte seg til barnehagehverdagen. Opplevde barna som startet sent som utrygge, og det krevde mer av oss som personal å trygge dem i deres nye barnehagehverdag samt bygge relasjon. Dette kommer til å gå kjempebra 😊😊 Anonymkode: 8c195...553 2 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #13 Skrevet 11. juli 2022 Jeg har et barn som begynte 80% i barnehagen da han var 6 måneder. Det gikk helt fint. Vi tok det valget da det var best for vår familie, men det var selvfølgelig mange som reagerte negativt. I norsk standard er det tidlig, mens det i andre land er helt normalt. Anonymkode: 979df...8a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Null stress. På småbarn er de godt bemannet og babyen din får selvfølgelig kontinuerlig omsorg og blir naturligvis ikke liggende alene..(!?) Jeg jobbet som vikar i bhg under studietiden og opplevde uten unntak at barna som startet tidlig mestret både det sosiale og motoriske langt bedre og tidligere enn de som startet fra de var 1,5 - 2 år. Jo lenger dere venter, jo vanskeligere er det for barnet og knytte seg til barnehagehverdagen. Opplevde barna som startet sent som utrygge, og det krevde mer av oss som personal å trygge dem i deres nye barnehagehverdag samt bygge relasjon. Dette kommer til å gå kjempebra 😊😊 Anonymkode: 8c195...553 Forskning viser ikke det du beskriver der, de viser til at det optimale er start rundt 1,5 års alder. Anonymkode: 9ba16...f82 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #15 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Forskning viser ikke det du beskriver der, de viser til at det optimale er start rundt 1,5 års alder. Anonymkode: 9ba16...f82 Kilde? Anonymkode: c6085...7d4 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #16 Skrevet 11. juli 2022 Snakk med barnehagen. Jeg forstår godt at det er vondt, og vet at det er eneste alternativ i noen tilfeller. Jeg jobber i småbarnsavdeling selv, og ser stort sett at med korte dager går det fint. Dessverre tilsier ikke mine erfaringer at det er bra for en baby under et år å være i barnehage fulle arbeidsdager hver dag hele uken. Men det betyr ikke at det er skadelig eller vondt for barnet å være i barnehage i det hele tatt. De ligger ikke alene. Det går på at det blir for mye. 9-14 er ikke en lang dag, husk at en god del av den tiden vil være sovetid. I tillegg er barnehagen fullt bemannet i denne tiden. I min barnehage ønsker vi at barna stort sett er der fra 9.30 - 14.00 fordi vi holder på med ulike aktiviteter da, når ikke barna sover. Det skaper f.eks. litt trøbbel om vi skal gå på tur, og ikke alle er på plass 9.30, fordi vi ikke rekker å komme noe sted før mat og soving. Eller hvis barnet blir hentet midt i den tiden det sover. Men det er mulig å tilpasse og finne løsninger. Anonymkode: 06202...cd1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #17 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kilde? Anonymkode: c6085...7d4 https://www.barnehage.no/barnehagestart-forskning-psykisk-helse/amerikansk-forsker--barn-bor-ikke-starte-i-barnehagen-for-de-er-24-30-maneder-gamle/102647 https://www.nrk.no/norge/forsker-advarer-mot-tidlig-barnehagestart-1.12941680 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De ligger ikke alene. Ånei. Så hva skjer når dere er to ansatte tilstede på 12 barn? For det skjer. Ansatte går til pause, do, lage mat osv. Selvfølgelig blir de liggende litt alene, dere har ingen mulighet til å løfte opp og trøste alle ungene samtidig. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har et barn som begynte 80% i barnehagen da han var 6 måneder. Det gikk helt fint. Vi tok det valget da det var best for vår familie, men det var selvfølgelig mange som reagerte negativt. I norsk standard er det tidlig, mens det i andre land er helt normalt. Anonymkode: 979df...8a4 Best for deres familie? Nå er jeg veldig nysgjerrig. Er dere begge foreldrene helt ute av stand til å ta vare på en baby? Permisjonen er lenger enn 6 måneder, hva gjorde dere da, nøt litt alenetid mens den stakkars babyen ble neglisjert i barnehage? Anonymkode: 2f27b...454 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #18 Skrevet 11. juli 2022 Min startet litt senere enn ditt barn da, men ikke så langt fra. Hun kunne ikke gå og fikk fortsatt melk på flaske til lur. Jeg hadde mulighet til å jobbe litt redusert for å gi barnet kortere dager, men ikke å ha full ulønnet permisjon (endte opp alene med barnet veldig tidlig). Jeg snakket med barnehagen om det, og det gikk virkelig fint. Hun sov to dupper om dagen i starten. Jeg opplevde at barnehagen tilpasset veldig godt for henne. Selv om det var vondt for meg, så gikk det veldig bra. Hun var der også stort sett 9-14 og 2-3 av timene sov hun. Anonymkode: fcb98...1fe
Helene Skrevet 11. juli 2022 #19 Skrevet 11. juli 2022 Ts, du har ikke noe valg. Dengang jeg fikk barn, barnehageplass var ikke tilgjengelig, i Norge. Jeg bodde i Frankrike. Vi fikk innvilget 12 timer pr uke. Mannen hadde god jobb. De 12 timene, min datter elsket å være sammen med andre barn. Hun var 6 mnd da hun begynte. Hun elsket å se, leke med barn på sin størrelse. Jeg syntes dette var vondt først, men hun blomstret. Jeg ville ikke gi henne fra meg, men hun ble godt tatt vare på. Jeg var under utdanning, og trengte timer å lese pensum på. Valgets kval. Men hun elsket barnehagen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #20 Skrevet 11. juli 2022 I USA begynner mange barn i barnehage før de er 3 måneder gamle, og foreldrene jobber ofte lengre dager enn her. Har erfaring fra å bo der og ha barn i barnehage der, de minste var bittesmå og foreldrene jobbet feks 06-18.. Vi har det meget godt i Norge! Anonymkode: 90fea...fdf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå