Gå til innhold

Flere her som har anstrengt forhold til søndager pga barndom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis har jeg klart å snu søndagene til noe positivt hvor jeg koser meg med ungene, søndagstaco er fast tradisjon blitt og prøver å lage dagen som en forlengelse av lørdagen med mye kos. 

I barndommen var søndagene en dag vi skulle være stille. Foreldrene mine er religiøse så de var ekstra strenge på dette med at vi nesten ikke fikk leke ute på søndager fordi det var helligdag. Søndagene betydde også vond mat (for meg). Ofte viltkjøtt middager og masse grønnsaker og jeg slet veldig med å få i meg dette. Følte meg tvunget og fikk et anstrengt forhold til sånn type mat. Misunnet andre barn som hadde mer avslappet forhold til søndag med gjerne hjemmelaget pizza og Lego på gulvet hvor foreldrene var med å bygde Lego. Hos oss var det ikke sånt, huset var strøkent og vi skulle rydde rommene våre på søndager. 

Det tok faktisk mange år før jeg klarte å lage min egen søndag, i mange år selv etter jeg flyttet for meg selv forbandt jeg søndager som en grå trist dag hvor vi ikke fikk være barn og skulle spise vond mat. 

Er det flere som hadde det sånn? Takk gud for at jeg traff mannen min og at jeg har klart å gjøre søndagene til en like koselig helgedag som lørdag og fredag ❤️

Anonymkode: f49e8...c63

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, søndag var alltid et styr med gudstjeneste. Mine foreldre var ikke fullt så strenge som dine da. Søndag var liksom hviledag, men det var ingenting avslappende ved å måtte stille på gudstjeneste. Pappa var med i bedehusforeningen og hadde ansvar, så vi måtte alltid være der så lenge.

Godt at du har klart å snu det til dn god dag :)

Anonymkode: 8232a...e64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh fy faen "godt" jeg ikke er alene! Har det fælt enkelte søndager.  Vokste opp med sterkt religiøse foreldre og det skulle være stille, bønn, var også psykisk sykdom hos min mor som slo ekstra ut på søndager pga hun var hjemme da og ikke hadde andre avledninger. Det går greit som voksen, men jeg våkner fortsatt opp enkelte søndager med den følelsen at det blir en vond dag, angst, uro, hele dagen går med på å stålsette seg og vente på at uroen skjer, på en måte.. 

Anonymkode: 62c9f...307

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Viltkjøtt og grønnsaker er vel ikke akkurat dårlig mat i forhold til pizza vil jeg si 🤷‍♀️ stakkars barn som måtte spise sunt og kjøtt med bra dyrvelferd 💔

Jeg er ikke kjempe religiøs men setter pris på de rolige aspektene med søndager. At man kan burde den fridagen til ettertanke osv. 

Anonymkode: 6181a...72a

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men min familie er ikke religiøse. Det vi derimot hadde var obligatorisk søndagsutflukt/tur (som jeg ikke fikk slippe unna før jeg flyttet hjemmefra). Nå er jeg voksen, men får fremdeles veldig dårlig samvittighet om jeg ikke går meg en liten tur på søndager eller i det minste drar på et museum om det regner

Anonymkode: 6932a...86e

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, helt motsatt. Hver søndag spiste vi middag hos bestemor, som var mye flinkere til å lage mat enn mamma. Jeg gledet meg alltid til det.

Anonymkode: b9138...e35

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, søndagene i barndommen var kjedelige, men man må da kunne legge ting bak seg?

Anonymkode: 0d872...b1d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde samme press ifht " hviledagen" som voksen. Men på lørdag- sabbaten. 

Det var ikke måte på bibelstudier,gudstjeneste man måtte på og forberedelser til den. 

Travleste dagen i uka . 

Jeg har fridd meg fra menneskereglene og vet at hviledagen er gitt oss som gave, ikke plikt. 

Anonymkode: 21fde...e3a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Våkna hver søndag til grinete foreldre og lyden av støvsugeren, nå skulle hver millimeter av huset skrubbes! Da vi var for små til å være med på vaskinga måtte vi være ute de 8-9 timene det tok, uansett vær og vind. Fikk kjeft for å komme inn i nyvasket yttergang med våte og skitne klær da de endelig var ferdig med vaskinga utpå kvelden. Da vi ble eldre skulle vi være med på vaskinga vi og, og det ble mye kjeft å få for ting som ikke var vasket bra nok, men vi prøvde vårt beste i alle fall. Vi var jo livredde for å gjøre feil, men det var ikke til å unngå. Så ja, 8-9 timer med vasking og kjeft hver eneste søndag ga meg et litt anstrengt forhold til denne dagen. Nå er det mange år siden jeg har trengt å forholde meg til dette, og søndagene blir ikke annet enn hva jeg gjør dem til selv😊

Anonymkode: d746b...992

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde et mer anstrengt forhold til lørdager og tippekamp. For da fikk ikke vi barna lov til å røre på oss eller snakke så lenge den varte🙄 Gikk mange år før jeg faktisk klarte å like fotball.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heldigvis ikke vokst opp med noen form for religion, men hver Søndag så var det middag hos bestemor og ofte så var det mat jeg ikke kunne fordra og til dessert så var det svisker!.

Anonymkode: b3230...9c9

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er et hardt liv dere.. 😊😊

Anonymkode: e53fc...15f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, søndager skulle min far se sport på tv og gudbedremeg om noen laget en lyd eller forstyrret han🙈 Han satt der i stresslessen og røykte, sint og sur. Fyfader for noen rasebyer han kunne få… Holdt meg på rommet for å ikke komme i skuddlinjen. Jammen sitter slikt godt i, blir uvel bare av lyden av langrenn på tv😬

Anonymkode: b8aed...4ed

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja , vokste opp i en bygd, ikke flust med andre barn like ved.. var alltid veldig stille og kjedelig på søndager.. generelt lite som skjedde.. endte jo veldig ofte Med at store og små gikk oppi hverandre. Liker fortsatt ikke så godt søndager:/

Anonymkode: 11d20...513

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars dere. Søndager var lenge søndagsskolen, og så spiste vi gjerne koteletter. Mamma stekte de en sånn langpanne sammen med gulrøtter. Poteter til. Kjempegodt. 😋 så var det sport på tvn, og jeg var ute og lekte, og gikk i naturen, satt i sandkassa. Mamma pleide å lufte ut og hengte ut alle dyner. Det var også mye arbeid på gården med hesjing, og da var det mange folk der, og bikkja til naboen sprang som en tulling under hesjene og lekte seg. Hendte vi også sykla en gjeng for å bade i et vatn. Der var det huggorm og ål...deilig å sykle hjem etterpå kliss klass.

Oppvokst på sunnmøre på en liten gård. 

Anonymkode: 95a44...110

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke søndager, men enhver solskinnsdag får jeg skikkelig dårlig samvittighet om vi ikke er ute hele dagen. Men jeg er så lat at jeg driter i det og sitter og føler meg som en mislykket forelder istedet. 🙂 

Vi er ute altså. Hver dag. Men jeg er ikke et turmenneske. Jeg er livredd skog og øde steder. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal sies det kjekkaste var å sitte på oppå høylasset med traktor. Altså vi satt en gjeng unger oppå gaffelene som frakta høyet. Glad jeg hadde en far uten sans for ansvar for det hadde nok ikke blitt godkjent av ansvarlige foreldre i år. 

Vi fekk hoppe i høyet på låven og, ingen hadde trampoliner på den tida 😂

Slike kjekke ting skjedde gjerne på søndager om sommern, da faren min hadde tid til å jobbe da.

Gjest Villfisker
Skrevet

Søndag er jo perfekt for klesvask og annet husarbeid, og andre drittjobber. I hvert fall for meg. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Uglems skrev (Akkurat nå):

Ikke søndager, men enhver solskinnsdag får jeg skikkelig dårlig samvittighet om vi ikke er ute hele dagen. Men jeg er så lat at jeg driter i det og sitter og føler meg som en mislykket forelder istedet. 🙂 

Vi er ute altså. Hver dag. Men jeg er ikke et turmenneske. Jeg er livredd skog og øde steder. 

Rart med det, vokste opp med å være masse ute jeg og, men har mista litt sansen for det. Burde bli flinkere med tanke på hvor mye glede jeg fikk av å være ute. Inne var det litt stress med humørsjuke foreldre som hadde sine krangler og bekymringer. Opplevde stor frihet av å være ute og sykle i bygda. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte søndager som barn, og har innsett at det er fordi jeg var et skikkelig matvrak🤣

Først god frokost, med kokt egg.

Så kirke. Enten fikk jeg dra på søndagsskole og tegne, eller så fikk jeg tegne baki kirka. Når jeg ble eldre fikk jeg "passe på" de mindre barna ved tegnebordet. Etterpå var det kirkekaffe, som ofte var kjeks, men ofte kake. Semesteråpning, menighetsmøte, og nye prester var supert, for da var det masse kake og jeg kunne spise så langsomt jeg ville hvis jeg bare vår stille.

Etterpå var det søndagsmiddag, noe som betydde saus på potetene og dessert etterpå.

Senere var det vanligvis kaffemat, ofte boller, litt kake, sveler eller vaffler, og kanskje en bit konfekt.

Det skulle være ganske stille og rolig hjemme, men hvis jeg gjemte meg i en krok med en bok slapp jeg å bli sendt ut for å leke. Lesing var en akseptert søndagsaktivitet, og bedre enn støyende lek. "Heldigvis" var naboene "hedninger" så vi fikk leke utendørs der min mor ikke hørte oss.

Man skulle heller ikke gjøre husarbeid eller skolearbeid på søndager, så jeg slapp det maset.

Anonymkode: 4ee78...74d

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...