Gå til innhold

Har dere Europeisk helsetrygdkort? Eller er det nok med reiseforsikring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Reiseforsikring (som omfatter hjemtransport) er sterkt å anbefale hvis du skal utenlands. Innenfor EØS kan du også bruke europeisk helsetrygdekort (er gratis å anskaffe, må betale egenandeler etter regelverket i landet du befinner deg i ved bruk). Kjekt å ha, men gir ikke rett til hjemtransport, og det kan bli DYRT hvis du skulle være uheldig å trenge det - derfor; reiseforsikring også! 👍

Anonymkode: f2719...00c

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

https://www.aftenposten.no/reise/i/awOm5E/visste-du-at-en-vanlig-helaars-reiseforsikring-kun-dekker-et-avgrenset-tidsrom

Ikke alltid at vanlig reiseforsikring dekker alt mulig på ferie, så greit å høre med forsikringselskapet ang hva de dekker 😊 linken jeg la ut er for lange ferier, men det står godt forklart hva forskjellige forsikringer og helfo kort dekker!

Anonymkode: 091d3...f3e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Reiseforsikring (som omfatter hjemtransport) er sterkt å anbefale hvis du skal utenlands. Innenfor EØS kan du også bruke europeisk helsetrygdekort (er gratis å anskaffe, må betale egenandeler etter regelverket i landet du befinner deg i ved bruk). Kjekt å ha, men gir ikke rett til hjemtransport, og det kan bli DYRT hvis du skulle være uheldig å trenge det - derfor; reiseforsikring også! 👍

Anonymkode: f2719...00c

Er det nok med bare reiseforsikring? 

Anonymkode: def04...4d1

AnonymBruker
fransine skrev (53 minutter siden):

Har begge deler. Det er helsekortet som er ditt bevis på at du har rett til behandling på sykehus på lik linje som landets innbyggere i det landet du befinner deg i.

Tar det lang tid å få det? 

Anonymkode: def04...4d1

Annonse

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja det holder. Reist rundt i verden og fint klart meg med europeisk helsetrygdkort.  

Anonymkode: de855...d81

Jeg har reist rundt i verden og klart meg fint uten noen av delene. Ganske ubrukelig informasjon, syns du ikke?

Anonymkode: 9a5ab...418

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Man skaffer seg Helsetrygdekortet med tre tastetrykk og får det i posten innen 10 dager (jeg har alltid fått det innen 1 uke). Jeg ser ingen grunn til å droppe det, hvis det kan gjøre det enklere for meg om uhellet skulle være ute. 

Anonymkode: d075d...9d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det holder. Reist rundt i verden og fint klart meg med europeisk helsetrygdkort.  

Anonymkode: de855...d81

Jeg har reist rundt i verden og klart meg fint uten begge deler (selv om jeg har).

Pappa reiste bare til Frankrike. Uten solid forsikring ville behandling (ikke dekket av det offentlige/helsetrygdekortet) samt kremering og hjemtransport kostet oss millioner. For ikke å snakke om tolk og all praktisk hjelp underveis. 

Anonymkode: c7afe...3aa

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Har selvsagt begge deler. 

Det er bare å logge innpå HelseNorge, og bestille Europeisk Helsetrygdekort. Så kommer det i posten etter noen dager. 

Anonymkode: 6988c...5c4

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...