Gå til innhold

Jeg har nylig fornyet kontrakten, kan jeg likevel øke prisen nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fornyet kontrakt med leieboer for 2 mnd siden. Leien har ikke vært justert på snart 2 år. Vi hadde en tidsbestemt kontrakt, men nå har vi uten det og med 3 mnd oppsigelse. 
Nå øker utgiftene på alt, og jeg har blitt alene med tre barn, så vanskelig å få endene til å møtes. 
Kan jeg nå øke prisen på uteleien etter konsumprisindeksen, selv om vi nylig skrev kontrakt med en pris?

Anonymkode: cafae...057

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: ab4bc...5ca

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 5ac6e...555

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 05032...adf

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 418ae...dc0

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo…. Men med et varsel, med gooood tid til du øker leien. Husk også på at utgifter også øker for leietakeren. 

Men det spørs litt, hva står det i kontrakten? For at du skal kunne øke leia, må det stå i kontrakten at leien følger konsumprisindeksen. Gjør det ikke det, kan du ikke øke leia

Anonymkode: 6843b...664

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo…. Men med et varsel, med gooood tid til du øker leien. Husk også på at utgifter også øker for leietakeren. 

Men det spørs litt, hva står det i kontrakten? For at du skal kunne øke leia, må det stå i kontrakten at leien følger konsumprisindeksen. Gjør det ikke det, kan du ikke øke leia

Nei.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei

Anonymkode: 05032...adf

• Liker 5
Skrevet

nei, du kan ikke endre/øke leien før det har gått 12 mnd. 

Leien kan økes hver 12. måned. Husleien kan reguleres etter konsumprisindeksen (ikke boligprisindeksen) én gang i året. Det greieste er å ha dette vedtatt i kontrakten, men man kan kreve justering selv om det ikke er vedtatt.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Spearmint skrev (1 minutt siden):

nei, du kan ikke endre/øke leien før det har gått 12 mnd. 

Leien kan økes hver 12. måned. Husleien kan reguleres etter konsumprisindeksen (ikke boligprisindeksen) én gang i året. Det greieste er å ha dette vedtatt i kontrakten, men man kan kreve justering selv om det ikke er vedtatt.

Nei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk må slutte å spre feil informasjon. Til TS, jeg råder deg til å gjøre din egen research.

B106A38C-282A-447B-8F9F-B6DA95AAED88.jpeg

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei.

Hva "nei"?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk må slutte å spre feil informasjon. Til TS, jeg råder deg til å gjøre din egen research.

B106A38C-282A-447B-8F9F-B6DA95AAED88.jpeg

Du svarer ikke på hvordan situasjonen blir når en husleiekontrakt akkurat er inngått/fornyet.

Anonymkode: 548b8...4e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er sååå gla for min huseier. ❤️ Han har høyet leien 1 gang på 10 år og da med 10 måneders varsel og 4% økning. Et ordnet leieforhold har også gitt han en stabil, ansvarlig og langvarig leietaker. 

ellers føyer jeg meg inn i rekke. Nei du kan ikke høye leien nå. 

Anonymkode: 4af09...e59

• Liker 13
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det må gå minimum 12 mnd fra kontraktsinngåelse iflg Forbrukerrådet

CC7A7B2D-34FD-49E4-ADAA-B595E3E529E6.png

Anonymkode: 1fa42...981

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke leietakers problem at du nettopp har blitt alene med 3 barn, din gribb. 

Anonymkode: 1fc8e...075

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ny kontrakt= nye 12 mnd må gå før du kan justere leien. 

Anonymkode: fb14c...183

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er ikke leietakers problem at du nettopp har blitt alene med 3 barn, din gribb. 

Anonymkode: 1fc8e...075

Gribb vil jeg ikke kalle det. Min mann døde, og vi har vært veldig snille med leietaker, men var han som tok seg av alt. Enden på visa nå er nok at vi må selge, og da må jo leietaker flytte. Var bare et spørsmål, ikke greit å kalle noen for en gribb. Leietaker har alt inkludert i prisen, så er veldig rimelig. Skal høre med huseiernes landsforbund, så får jeg et mer riktig og høflig svar.

• Liker 9
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg fornyet kontrakt med leieboer for 2 mnd siden. Leien har ikke vært justert på snart 2 år. Vi hadde en tidsbestemt kontrakt, men nå har vi uten det og med 3 mnd oppsigelse. 
Nå øker utgiftene på alt, og jeg har blitt alene med tre barn, så vanskelig å få endene til å møtes. 
Kan jeg nå øke prisen på uteleien etter konsumprisindeksen, selv om vi nylig skrev kontrakt med en pris?

Du sitter på en bolig/enhet du eier og leier ut. Du har IKKE dårlig råd.

Anonymkode: 360f9...184

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...