Gå til innhold

Tips for å unngå deppe-tendenser i ferien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er en mor som blir sløv og deprimert når det er så lang ferie. Jeg har ekstra lang ferie i år, men kan jobbe litt hjemmefra, allikevel hjelper ikke det på problemet mitt. De dagene jeg kan dra på jobben føler jeg meg bedre.

Noen som har tips til hvordan jeg på naturlig måte kan få opp humøret? Evt få opp motivasjonen, jeg har en intensjon om å stå opp tidlig, gå meg en tur, etc, få meg selv opp, men jeg ender opp med å bli sløv og tiltaksløs og bruker evigheter på ting. Merker at jeg også utsetter eller lar være å gjøre «pliktarbeid», ting som man må… husarbeid etc.

Har planer for sommeren, men det er de dagene imellom jeg faller helt ut. Trenger egentlig et nytt liv…

Usikker på om dette er riktig underforum.

Anonymkode: 91ed4...384

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen givende hobbyer eller fritidsinteresser? Planlegge kjekke aktiviteter dagen før så du har noe å se frem til?

Anonymkode: b1077...7ea

Skrevet

Jeg hater forefallende husarbeid og er skippertaksmenneske. 

For meg hjelper det å gi meg selv deadlines. 

Kjøkken og bad + støvsuge skal gjøres innen kl 11 og som belønning skal vi gjøre noe sammen som å sykle en tur, eller å lage bananmuffins eller havrekjeks!

Men deadlines og app med checklist funksjon gjør det lettere for meg å gjøre husarbeid og å huske husarbeidet. Teit å trenge det når man nærmer seg 40, men det hjelper meg litt på vei. 

Også hjelper det å sette barna i arbeid. Nå skal alle sortere denne legoen og legge på plass i kassene sine, så kan vi spise is sammen på terrassen etterpå. Luke i et bed? 

Til slutt ultimate gulrot for husvask: invitere mamma, storesøster eller svigermor. 😂

AnonymBruker
Skrevet
Zoey skrev (3 minutter siden):

Jeg hater forefallende husarbeid og er skippertaksmenneske. 

For meg hjelper det å gi meg selv deadlines. 

Kjøkken og bad + støvsuge skal gjøres innen kl 11 og som belønning skal vi gjøre noe sammen som å sykle en tur, eller å lage bananmuffins eller havrekjeks!

Men deadlines og app med checklist funksjon gjør det lettere for meg å gjøre husarbeid og å huske husarbeidet. Teit å trenge det når man nærmer seg 40, men det hjelper meg litt på vei. 

Også hjelper det å sette barna i arbeid. Nå skal alle sortere denne legoen og legge på plass i kassene sine, så kan vi spise is sammen på terrassen etterpå. Luke i et bed? 

Til slutt ultimate gulrot for husvask: invitere mamma, storesøster eller svigermor. 😂

Det der går vel mer under pisk enn gulrot. ;)  Jeg bruker samme metode selv, rydder og vasker aldri så effektivt som når jeg venter besøk. 😂

Anonymkode: a8070...baf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har du noen givende hobbyer eller fritidsinteresser? Planlegge kjekke aktiviteter dagen før så du har noe å se frem til?

Anonymkode: b1077...7ea

Takk for svar dere!

Har en slags hobby jeg elsker å holde på med, men greia er at den egentlig krever flere mennesker, og det er en del av det som gjør meg deppa at jeg egentlig er ensom og ender opp med å gjøre både hobbyen og «alt» alene…

Har barn, men for meg er ikke det det samme som voksenkontakt, selv om barna er herlige mennesker! Etter koronaen føler jeg meg ekstra ensom tror jeg, og det merkes så godt i ferier! Jeg har egentlig stort nettverk og også venner, men alle er alltid så opptatt med sitt, kan føles som om alle andre har lagt planer og har stappa full plan for hele ferien, og de gjør ting sammen med sine nærmeste… Mitt problem er at jeg ikke har noen som er mine nærmeste, dvs jeg har barna. Så ja… en del av problemet dette her…

Tror kanskje lister/deadlines kunne vært noe! Takk for tips. For jeg vil egentlig bare presse meg gjennom følelsen av depresjon, vil egentlig f.eks komme meg opp om morningen og ta meg en løpetur, i det minste være produktiv før huset våkner til liv (barn). Men så sløver jeg bare, sover altfor lenge, dagdrømmer om et annet, bedre liv, synes det er tiltak/kjedelig å planlegge/utføre f.eks utflukter sammen med barna…

Skal sies at jeg hvert år er flink og finner på ting og drar på turer og lager til opplevelser for barna, så jeg har på ingen måte gitt helt opp. Men jeg selv har ikke særlig stor glede av det, jeg lever liksom kun for de øyeblikkene hvor jeg kan flykte fra livet slik det er… og de øyeblikkene jeg faktisk skal på noe som involverer kontakt med andre voksne mennesker.

ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Deprimert av lang ferie????

Anonymkode: dc9d3...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det går faktisk an🙂 Ikke egentlig direkte av ferien da, men fordi livet mitt føles tomt og ferien bringer det ekstra mye til overflaten.

Det er et ekte problem for meg, for jeg vil gjerne kjenne at jeg har det bra. Hvis du synes problemstillingen er teit og skal påpeke at andre eller du selv har det mye verre, så er det ikke sånn at du MÅ lese eller svare i denne tråden. Du kan bare overse den.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke annen familie enn barna?

Anonymkode: 654a5...9c8

Skrevet

Kan du finne på morsomt med barna hverdag da? Gå turer, dra steder, bake, El?

AnonymBruker
Skrevet

Det du savner er mening med livet. Og en kjæreste. 

Anonymkode: e60ea...451

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du ikke annen familie enn barna?

Anonymkode: 654a5...9c8

Joda, men jeg er ikke så nær dem. vi er også ganske forskjellige jeg og de andre i familien. Så selv om jeg treffer dem så føles det enten litt tomt, eller de er opptatt med sitt og prioriterer ikke treff.

Sofakona skrev (6 timer siden):

Kan du finne på morsomt med barna hverdag da? Gå turer, dra steder, bake, El?

Joda, det kan jeg sikkert (og gjør det forsåvidt), men for min del er det ikke så morsomt. Det er det jeg har gjort i alle år, egentlig. Men jeg finner på ting med barna, absolutt, og det er så klart hyggelig også og får tiden til å gå.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det du savner er mening med livet. Og en kjæreste. 

Anonymkode: e60ea...451

Ja, det tror jeg faktisk du har rett i. Jobbet med saken, men jeg vet ikke om jeg får en løsning på det nå i sommer. Derfor ønske om summer-survival-hacks!

Jeg må se om jeg klarer f.eks å tvinge meg ut på gå/joggetur el noe om morgenen, kanskje det vil hjelpe på endorfiner…

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å pusse opp et rom? Ommøblere, male en vegg etc? 
viktig å komme seg ut av huset og treffe folk. Få frisk luft og mosjon. 
Ser jeg er kjempeflink på å gi andre råd. Burde fulgt de selv 

Anonymkode: 9c53e...943

Skrevet

Har du en psykolog du snakker med?

AnonymBruker
Skrevet

Ta et kurs! Fjernundervisning, som til en viss grad gir deg friheten til å studere når du vil, men hvor du likevel må overholde frister

Anonymkode: bfe78...163

AnonymBruker
Skrevet

Lag deg et sommerprosjekt! Puss opp et rom, kjøp et gammelt møbel du kan fikse, sy deg en kjole, strikk deg en genser, lag et nytt bed i hagen, lær deg navnet på planter i nærområdet ditt, eller noe annet du interesserer deg for. 

Anonymkode: ae293...143

Skrevet

Kanskje du kan lage litt rutiner, for de dagene du ikke har planer? Og passe på at du får gått deg en liten tur, eller gjort noe aktivt(trenger ikke å holde på lenge), på disse dagene.

Rutine har hjulpet veldig for meg! Da får man gjort litt hver dag, og det blir mindre tid til tankekjør. 

Håper du får en så god sommer som mulig!😊💛

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...