AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Noe som gjorde inntrykk på deg, positivt eller negativt da du var barn. Stort eller smått. Jeg var mye alene som barn og måtte leke med det jeg hadde tilgang på. Alltid alene. Som regel var det arvede ting, slitt, tegnet på med kulepenn og gått i stykker. Vi var ganske fattige, men jeg visste det ikke. Trodde at alle hadde det som oss. Jeg ønsket meg så veldig nye ting til fødselsdag og jul, fra kataloger som av og til kom i posten, men det ble aldri slik. Jeg var ofte trist i min barndom og hadde ingen å gå til. Hva med deg? Hvordan hadde du det? Har du et minne å dele med oss? Anonymkode: b83f2...032 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Åå❤️ Det er så trist at for mange er det slik, men samtidig så godt å høre at flere ikke vet om det mens de er små. Vokste opp i Stavanger, far i olja. Hadde alltid god råd, ikke rike. Husker noe av det beste var da nabojentene og jeg lekte baby med plastposer fylt med vann😅 Vi fylte dem med vann og knyttet igjen, og gikk rundt med brødposer med vann. Først så var de iskalde å holde i, etter hvert ble vannet varmet opp. Ellers husker jeg at vi bodde på terrassen. Hele sommeren var det jo fint vær og vi satt alltid ute. Så når jeg var innom hjemme mellom alle lekene, så var foreldrene mine på terrassen. De få gangene det var regn så var det regndans og innelek. Kan merkelig nok ikke huske at det var så dårlig vær som nå, det må jo ha vært flere regndager og mer vind enn det jeg kan huske, men været er jo blitt verre med tiden også. Hadde en god oppvekst med venner rundt meg. Jeg var heldig der. Anonymkode: fac74...b33 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 Oppvokst på bygda på 90tallet. Er fra en familie som lå å suppa på fattigdomsgrensa, vi hadde så vi klarte oss, men ikke noe særlig å rutte med liksom. Vi gjorde mange hyggelige ting som ikke kostet så mye. Mye turer i skog og fjell, spikke pil og bue og gjorde ting i naturen. Det jeg husker kanskje aller best er turer opp til et kjent fjellområde ca 15-20min i bil fra der jeg bodde hvor vi søskenbarna (8-10stykk) satt klemt sammen på lasteplanet til onkel sin pickup og foreldrene våre satt i den og en personbil (for å spare bompenger) . For å kjøre opp til det området så måtte vi krysse riksveien jeg bodde ved og så var det bare å kjøre oppover, så alle parkerte sine biler hos oss. Det skjedde hver sommer når ene tanten min som bodde et stykke unna kom på sommerferie med sin familie, og det var absolutt sommerens høydepunkt. Da gikk vi tur, spiste lunsj og vasset/badet i et bestemt tjern og tok bilder til julekort. Anonymkode: 25231...b5f 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 Vokste opp i et stort hus i skogen. Husker jeg lekte i trehytter, plukket blomster, lette etter insekter, kikka på rumpetroll, lekte ved bekken osv. Jeg likte å late som om jeg var Ronja Røverdatter. 😊 Anonymkode: 766ca...546 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 Jeg husker jeg løp helt hyper innimellom mange fulle voksne og gira meg selv opp og nekta å sove selvom jeg var stuptrøtt. Klokka var langt på natt men det var ingen steder som føltes trygt nok å sove. Anonymkode: 78933...dbf 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 Negativt: Når alle jentene i klassen var i bursdagen min i 6 klasse, og låste seg inn på soverommet mens de dro ut alle trusene mine av skapet og lo av dem. Bursdagen ble liksom ikke like festlig etter det 🙄 Positivt: Når jeg i 7 klasse ble kjæreste for en uke med den mest populære og kjekkeste gutten i gata. Anonyme meg, ikke verst 🤷♀️ Koseligste: Da jeg var 4 år og laget snølykt mens pappa måket snø, mamma bakte boller og laget kakao for så å åpne vinduet og rope oss inn. Anonymkode: 3b590...92f 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 Veldig gode minner fra sommerleirene hos Røde Kors (ferie for alle). Vi dro den gang alene som barn, og sov sammen i hyttene med 1 voksen. Masse bading, båtliv og skjærgård. Trygge og snille voksne Hjemme var det veldig ustabilt, og jevnlig til tider regelrett omsorgssvikt. Husker min lillebror gå rundt i brukt og gammel bleie - mens min storesøster som da ikke kan ha vært mer enn 11-12 år passet ham og gav mat osv. Moren vår var i fyllearresten tror jeg, og hadde uansett bare dratt fra oss i flere dager. Vi begynte å gå tom for mat, og som sagt hadde vi ikke flere bleier igjen. Min bror tror nok ting ikke var SÅ ille som voksen i dag, men vi andre husker jo. Kommer nok ikke til å fortelle ham disse tingene. Anonymkode: db927...1d5 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noe som gjorde inntrykk på deg, positivt eller negativt da du var barn. Stort eller smått. Jeg var mye alene som barn og måtte leke med det jeg hadde tilgang på. Alltid alene. Som regel var det arvede ting, slitt, tegnet på med kulepenn og gått i stykker. Vi var ganske fattige, men jeg visste det ikke. Trodde at alle hadde det som oss. Jeg ønsket meg så veldig nye ting til fødselsdag og jul, fra kataloger som av og til kom i posten, men det ble aldri slik. Jeg var ofte trist i min barndom og hadde ingen å gå til. Hva med deg? Hvordan hadde du det? Har du et minne å dele med oss? Anonymkode: b83f2...032 Krangling blant foreldrene mine. De drakk masse alkohol. De kjørte bil i alkohol påvirket tilstand. Anonymkode: 110d1...a31 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Jeg likte å kle av meg ytterklær og leke sommer lenge før sommeren kom. Fikk mye kjeft og ble forkjølet, men endelig fikk jeg lov til å ta av meg sokkene og gå barbeint i skoene og da gikk jeg likegodt barbeint uten sko (uten å spørre om lov), for det var det beste jeg visste. Møkkete ble jeg og igjennom sommeren fikk jeg skikkelig herdede fotsåler som tålte alt. Spisse steiner kunne jeg løpe og leke sisten på så lett som ingenting. Til sist skulle jeg begynne på skolen igjen og da var det veldig rart å måtte ha sko på igjen etter mange mnd. med fritt og godt barneliv og ferie på alle typer underlag for føtter. Anonymkode: b83f2...032 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Strålende barndom på alle vis. Familie og venner overalt. Sol, is, kjærlighet. Turer til Vestlandet og Danmark. Er veldig takknemlig for min barndom! ❤️ Anonymkode: bef6b...10d 1 1
Silva Pluvialis Skrevet 13. juli 2022 #11 Skrevet 13. juli 2022 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #12 Skrevet 14. juli 2022 Jeg sleit med å lære meg nye ting, jeg sleit med å lese til 3-4 klasse. Jeg var 7 år og kunne ikke alfabetet på rams. Jeg var 9 år å kunne såvidt svømme. Jeg kunne såvidt matte i alle år. Foreldrene mine brydde seg lite. Så hadde jeg en streng, morsom og omsorgsfull bestemor, heldigvis. Husker jeg satt ved kjøkkenbordet hennes og hun tvang meg til å prøve å lese igjen og igjen. Husker jeg ble så sint på å bli presset sånn, men hun sto i det. For å lære meg alfabetet så begynte det med at bestemor kunne rape hver eneste bokstav, haha! Da ble det plutselig spennende å prøve det samme. Så lærte hun meg å svømme i den kaldeste dammen på hytta. Hun gjorde det til en konkurranse å svømme frem og tilbake fra ene til andre enden. Jeg så på såpeserier med bestemor fra andre klasse, teksten gikk så fort og jeg kunne jo ikke lese. Så jeg uttalte enkelte engelske ord og spurte hva de betydde. Etter hvert forsto jeg engelsk før jeg leste teksten. Det er fint nå som jeg bruker engelsk på jobb hver dag. Bestemor lærte meg også å lage mat, hvordan jeg vasket klær, alt innen husvask. Så jeg begynte tidlig med husvask hjemme, rommet mitt var alltid strøkent og med brettekant på klærne. Resten av huset begynte jeg også med da det sjeldent så veldig rent ut. Bestemor lærte meg alt som er godt i meg og takket være henne så klarte jeg å bli en god person. Desverre mistet jeg henne altfor tidlig, men jeg spilte instrumentet mitt i hennes begravelse. Sangen jeg alltid spilte for henne mens hun satt å sov i stolen sin. Hver gang jeg spiller dette så føler jeg at hun er hos meg. Alt hun har lært meg tar jeg med meg videre i livet. Utfra min barndom så burde jeg vært så mye mindre enn jeg faktisk er. Hvis jeg ikke hadde hatt henne så hadde jeg ikke overlevd den barndommen. Da jeg skulle gjøre ferdig videregående så hadde jeg ikke bestemor lengre. Moren min sa at det ikke var vits i å øve til eksamen for jeg kom aldri til å bestå uansett. Stemmen til bestemor var i hodet mitt hele veien, jeg øvde i skjul for min mor. Jeg besto med 4 i faget. Anonymkode: 256e4...d4d 2 17
Hoppetaujenta Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 (endret) Jeg ble etter hvert en racer på å finne tomflasker i omgivelsene og pile til nærmeste lille kiosk og pante dem i godteri. Som veldig ungt barn altså. Jeg har sluttet med det nå. Endret 16. juli 2022 av Hoppetaujenta 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #14 Skrevet 6. august 2022 Jeg ble som svært ung tatt med på søndagsskole i kirken. Ingen forberedte meg på dette og jeg trivdes ikke. Jeg sa at jeg ville ikke gå, men jeg måtte. Så sa jeg i undervisningen at jeg måtte på do, fikk gå alene dit ute i ytterste gangen og måtte gå tilbake igjen etter lengre tid enn jeg trengte der. Neste gang måtte jeg også på do og tenkte da jeg var ferdig, du trenger jo ikke å gå inn igjen, så jeg forsvant ut og gikk hjem. Neste gang "måtte jeg på do" og gikk ikke dit i det hele tatt, bare snek meg ut og løp hjem. Slik fortsatte det noen ganger til, til de forsto at jeg ikke ville være der. Jeg ble aldri noe guds barn. Anonymkode: b83f2...032 3
Stavangebrud2012 Skrevet 6. august 2022 #15 Skrevet 6. august 2022 (endret) Jeg husker lillebroren min. Hvordan jeg trillet han rundt i en lekedukkevogn og lekte at han var baby. Jeg husker jeg og to venninner som leker med barbie på gulvet på rommet mitt. Jeg husker følelsen av å disse høyt, løpe fort, falle og få skrubbsår på beinet, og sterke hender som løfter meg opp for å trøste.. Skikkelig fin barndom❤️ Endret 6. august 2022 av Stavangebrud2012 1
Drizzt Skrevet 6. august 2022 #16 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 9.07): Noe som gjorde inntrykk på deg, positivt eller negativt da du var barn. Stort eller smått. Jeg var mye alene som barn og måtte leke med det jeg hadde tilgang på. Alltid alene. Som regel var det arvede ting, slitt, tegnet på med kulepenn og gått i stykker. Vi var ganske fattige, men jeg visste det ikke. Trodde at alle hadde det som oss. Jeg ønsket meg så veldig nye ting til fødselsdag og jul, fra kataloger som av og til kom i posten, men det ble aldri slik. Jeg var ofte trist i min barndom og hadde ingen å gå til. Hva med deg? Hvordan hadde du det? Har du et minne å dele med oss? Anonymkode: b83f2...032 Det var trist å lese. Jeg hadde en fin barndom med mye kjærlighet. Siden jeg har bodd i forskjellige land i oppveksten, var det alltid stas å reise på besøk hos besteforeldrene i hjemlandet. De flyttet aldri - samme hus, samme hage, samme god mat og kjærlighet i alle år En fin kontrast til flyttingen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #17 Skrevet 6. august 2022 Vi bodde i et eldre hus ute i skogen. Vi hadde to naboer på hver side av huset - et eldre par på den ene siden og onkelen til mamma på den andre siden. Onkelen min bodde rett nedi veien. Utover disse var det noen kilometer til nærmeste nabo i begge retninger. Jeg husker så godt at vi ofte hadde rådyr og hare i hagen som spiste av kjøkkenhagen. Rådyrungene spiste jordbærene som et eple med skrott, og hareungene øvde på å grave i blomsterbedet. Flere vintre hadde vi to rever boende under trappa til inngangsdøra. Husker også at jeg ofte våknet av breking og bjeller fra sauene til en av gårdene litt lengre inn i veien, og grisehyl når det var slakt på grisegården enda litt lengre inn. To ganger i året kunne vi ikke leke ute fordi septiktanken skulle tømmes. Mamma og pappa bommet alltid på værmeldinga når det var sommertømming, så den falt alltid på en av de varme dagene med helt stillestående luft. Om sommeren gikk vi bort til onkelen til mamma og plukket rabarbra. Han hadde masse rabarbra og ormer i oppkjørselen sin. Før jul gikk vi bare rett over veien for å hugge juletre. Om vinteren måtte vi stadig ringe gården med sauer for å få bilen vår trukket opp med traktor. Alt var så stille og rolig! Mamma og pappa bor fremdeles i det samme huset, men nå er det helt annerledes der. Den smale grusveien er nå en asfaltvei med gangvei og gatelys. De tre naboene er nå blitt mange hundre. Den store skogen er blitt til flere store byggefelt. Det lille som er igjen av skog, er på tomta til mamma og pappa. Sommeren 2019 var den første sommeren på mange år at rådyrene turte å komme på besøk i kjøkkenhagen igjen. 😔 Anonymkode: 42567...6d1 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #18 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 9.07): Noe som gjorde inntrykk på deg, positivt eller negativt da du var barn. Stort eller smått. Jeg var mye alene som barn og måtte leke med det jeg hadde tilgang på. Alltid alene. Som regel var det arvede ting, slitt, tegnet på med kulepenn og gått i stykker. Vi var ganske fattige, men jeg visste det ikke. Trodde at alle hadde det som oss. Jeg ønsket meg så veldig nye ting til fødselsdag og jul, fra kataloger som av og til kom i posten, men det ble aldri slik. Jeg var ofte trist i min barndom og hadde ingen å gå til. Hva med deg? Hvordan hadde du det? Har du et minne å dele med oss? Anonymkode: b83f2...032 Fulle foreldre, krangling, slåssing osv. Kanskje jeg fikk ett lite håndkle eller en altfor liten bukse som var altfor barnslig.. Minner.. tja gruet meg til jul og alle ferier. Kan ikke huske ett godt minne. Bare vonde! Er godt å gi barna mine en mye tryggere og bedre barndom! Anonymkode: e487f...82a 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #19 Skrevet 6. august 2022 Jeg husker en gang på midten av barneskolen, kanskje 5.klasse så var det friminutt. Jeg pleide å stå på trappa til inngangen fordi jeg likte ikke å leke med de andre, vennene mine var så annerledes på skolen og lekte med andre som ikke ville ha meg med. Rett ved trappa var det en liten gjeng med jenter som hoppet strikk. 3-5 stykk, det varierte fra dag til dag og de stod der hvert friminutt. Jeg hadde sett de hoppe der i hvertfall en uke mens jeg vurderte om jeg skulle spørre om å bli med. Vi hadde nylig fått en ny regel om at det ikke er lov å si nei hvis noen spør om å få være med og jeg hadde den i bakhodet. Jeg hadde lekt litt med en av jentene før og vi hadde noen felles venner. Så jeg går bort til de og spør om å få være med. De stopper opp og ser på hverandre før en sier "jeg vil ikke være med mere". "Ikke jeg heller" og sånn fortsatte det til ingen var med. Jeg gikk tilbake til trappa og før friminuttet var over hadde de alle gått tilbake for å hoppe, bortsett fra hun ene jeg kjente. Anonymkode: 2b789...2c0 1 3
MissStiles Skrevet 6. august 2022 #20 Skrevet 6. august 2022 Både gode og dårlige minner fra barndommen min. Vi flyttet mye pga jobben til faren min. Jeg hatet å bytte skole. Men pga at han tjente bra, så reiste vi mye. De reisene har jeg mange gode minner fra. Glad for at de ga oss muligheten til å se verden. Men på en annen side, så kranglet foreldrene mine ganske mye og jeg prøvde å skjerme søsteren min siden hun var yngre. Selvom jeg av og til hatet å ha en lillesøster, så lekte vi mye sammen når vi først var venner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå