AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #1 Skrevet 11. juli 2022 Barnet vårt har 3 år på baken i bhg så jeg føler at vi vet litt om rutinene. Har aldri fått tilbakemelding på at barnet har manglet utstyr bortsett fra en avglemt matpakke en gang 😅 Uansett, etter sommeren venter det en ny avdeling og vi har fått en mail fra dem med litt info. Det står at de kommer til å være ute flere ganger om dagen og at det derfor er viktig at de til enhver tid har tørre klær å ha på seg. Om noe er vått må det finnes alternativ. Så om regndressen, parkdressen eller vinterdressen er våt etter første runde så må de altså ha en til tilgjengelig slik jeg leser det. Det har alltid holdt med en av hver før. Har hatt ett ekstra sett med regntøy hjemme men aldri hatt behov for to vinterdresser f.eks. Det står at det er synd om alle barna må være inne fordi ett barn mangler f.eks tørre votter. Og at de har lav terskel for å ringe foreldrene om det trengs tørre klær og at da forventes det at vi kommer med dette med en gang. Jeg kjente jeg ble stressa av dette. Jeg har ingen problemer med å forstå at barnet selvfølgelig skal ha tørre klær. Men nå er jeg dritstressa over at barnet mitt ikke skal ha nok! Og at jeg skal bli oppringt om alle vottene er våte og få skyllebøtte fordi alle barna må være inne. Jeg ble så usikker også etter denne mailen på hva som kommer til å være nok skift. Føler nesten barnet må ha 3 av alt for å være heeeelt sikkert..3 par støvler, 3 par sko, 3 regndresser, 3 parkdresser, 3 vinterdresser osv osv. Er det nødvendig tror dere? Anonymkode: 8246f...2a7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #2 Skrevet 11. juli 2022 Vi har hatt dobbelt opp av alt. Men jeg har forsøkt å ha plagg med litt forskjellig funksjon som overlapper hverandre. F.eks på vår og sommer så har det vært regnbukse og jakke og et skallsett. På høsten har det vært parkdress, skallsett og regntøy, på vinteren har vi hatt vinterdress og et sett med jakke og bukse osv… Av sko så har det vært gummistøvler og vanntette Goretex sko, vinterstøvler og cherrox. Osv osv. så vi har løst det med å ha mye dobbelt opp, men ikke helt likt, slik at alt det har litt forskjellig funksjon og ikke bare ligger som et ubrukt sett nr 2 i barnehagen. Anonymkode: 27b09...b32 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #3 Skrevet 11. juli 2022 Dobbelt opp av alt her ogsp, helt naturlig for vår del. mEn har man regntøy, parkdress, softshell hengende evt en skallbukse så bør jo det holde Anonymkode: b9168...e6c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #4 Skrevet 11. juli 2022 Har ikke dobbelt opp, det kan de vel ikke kreve. Da får ungen være inne da. Anonymkode: faa5c...ec6 2
Gjest Hottentått Skrevet 11. juli 2022 #5 Skrevet 11. juli 2022 Har hatt dobbelt opp av vinterdress nå siste året i bhg. Men aldri ellers siden vi har tørkeskap hjemme. Men regntøy har vi ett sett av + et sett skalldress. Men votter bør man ha 2-3 par er min erfaring. Det koster ikke all verden, du får sikkert også kjøpt det brukt.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #6 Skrevet 11. juli 2022 Det er praktisk å ha dobbelt, men ikke nødvendigvis helt like plagg som skrevet over her. Feks kan en tett regndress og en parkdress som er nokså vanntett fungere samme dag. Mitt tips er å kjøpe brukt! Anonymkode: ba024...aeb 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi har hatt dobbelt opp av alt. Men jeg har forsøkt å ha plagg med litt forskjellig funksjon som overlapper hverandre. F.eks på vår og sommer så har det vært regnbukse og jakke og et skallsett. På høsten har det vært parkdress, skallsett og regntøy, på vinteren har vi hatt vinterdress og et sett med jakke og bukse osv… Av sko så har det vært gummistøvler og vanntette Goretex sko, vinterstøvler og cherrox. Osv osv. så vi har løst det med å ha mye dobbelt opp, men ikke helt likt, slik at alt det har litt forskjellig funksjon og ikke bare ligger som et ubrukt sett nr 2 i barnehagen. Anonymkode: 27b09...b32 Takk for lurt tips! Anonymkode: 8246f...2a7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 I barnehagen hvor jeg jobber er det sjelden barna har to av hver av ytterplagg, med unntak av votter og luer. Når det gjelder dresser/regntøy, kan vi f.eks bruke tynn dress med et ekstra lag ull under om vinterdressen er våt og motsatt. Når det er så kaldt at det ikke holder, blir heller ikke dressen våt. En kan godt ha både forede og uforede støvler stående, særlig dersom en erfarer å ha et barn som ofte blir våt oppi støvlene (for det varierer, noen blir det sjelden, andre klarer det nesten hver gang). Men det går an å bruke f.eks. goretex-sko når støvlene har blitt våte også. Regntøy syns jeg det er kjekt å ha to sett av til mine egne barn, så har jeg litt mer tid på å tørke det ene mens jeg sender med det andre neste dag. Men jeg pleier ikke å sende med dem begge settene i barnehagen. Jeg syns det er veldig greit å ha med litt ekstra av mellomlagsklær i kalde våte perioder, så er det lettere å tilpasse. Mailen du fikk hørtes streng ut. Det er gjerne enkelte barn som har veldig lite tøy sammenlagt i barnehagen, sånn at det er vanskelig å finne alternativer til det som har blitt vått, så jeg tenker det er det de vil unngå. Men det er lov å være ny forelder på storbarn, og bomme litt den første tiden. Og det er også forskjell på kvaliteten på ytterklærne, og det kan ikke forventes hverken at man vet hva som det beste utstyret eller har råd til det hvis det er dyre merker. Jeg har selv kjøpt en dress som skulle tåle rimelig vått vær til datteren min og impregnert den, men personalet i hennes barnehage lo og sa det var den verste dressen de hadde vært borti for den ble søkkvåt med én gang. Anonymkode: ee0e9...941 2
Heln Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Synes ikke det kan forventes med dobbelt opp av alt. Tenker at er parkdressen våt så får de bruke regndressen etterpå, er vinterdressen våt fungerer det med ull under regndressen etc. Men vi har flere par votter, luer og lester da. 3
LilleMy1989 Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Godt skalltøy fungerer som både regntøy og parkdress. Vi har som regel hatt flere sett som overlapper, feks parkdress, regndress og skallsett. I tillegg til at vi har hatt ekstra dress hjemme. Ting blir vått og må tørkes og kanskje til og med vaskes til neste dag. Det er alt for stress 😅 Derfor har mine gjerne nytt av god kvalitet i bhg og bruktkjøp/arv som ekstranett hjemme 😊 regntøy er ikke vits i å kjøpe brukt men alt annet finner du til en ok pris på finn😊
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke dobbelt opp, det kan de vel ikke kreve. Da får ungen være inne da. Anonymkode: faa5c...ec6 Nei da må dere levere klær eller hente Anonymkode: b9168...e6c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 Signerer dette med å ha overlappende klær, ikke identiske. Er det vinter f.eks har vi en "hoveddress". Men blir den for våt, har vi også en vinterjakke liggende, og f.eks fôret regntøy som kan funke med ulltøy under. Vintersko, men også dock boots til våtere dager, eller om vinterskoene blir våte. Må alltid ha noe å skifte til, men trenger ikke flere av samme ting. Unntatt votter og luer, der er det lurt å ha flere liggende. Man kan kjøpe typisk skifteklær brukt (og "hovedklær" brukt også da, for all del), eller ha skifteklær i f.eks størrelsen over liggende. Jeg gjør ofte det, da hun selvsagt går i klær som passer bra til vanlig, men er det krise så går det helt fint å ha en litt lang bukse eller jakke i noen timer (og man slipper å kjøpe mye mer tøy enn man i praksis bruker). I vår barnehage er det lett for ansatte å skille, pleier å henge det jeg tenker er passende for årstiden/værmeldingen på plassen hennes, men så har de et større skap de kan sjekke ved behov, der det er plass til masse yttertøy. Anonymkode: 4e653...fc4 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #13 Skrevet 11. juli 2022 I vår barnehage forventer de at alle har to sett regntøy. Det er fordi vi bor et vått sted, og de er mye ute selv om det regner. Ellers satser vi også på overlappende klær og sko. Vår treåring har derfor to sett regntøy, skalljakke, parkdress, vinterdress og en vinterdress med løst for. Sistnevnte er bare pga bleieslutt. Ellers regulerer vi/bhg med ull. Av sko har vi vintersko, dock boots, støvler og goretex joggesko. Dette dekker alle sesonger. Sandaler har han ikke, fordi han er veldig glad i å være barbent og bhg tillater det. Når det er kaldt har han med to ullbukser og ullgensere, er en ene tykkere enn den andre. I tillegg hals, luer og minst to votter + egne spisehansker. Vi har mange votter og, både tynne og tykke, og sender med det som passer været. Når det regner sender vi med regnvotter og sydvest, både med og uten for, I tillegg til tynne votter/hansker og lue til å bruke under. Det største problemet vårt er ikke å ha nok klær, men å ikke sende med for mye. Garderoben er trang, så det er begrenset hvor mye vi sender med. Vi kan ikke sende med både vinterklær og regnklær mandag når det skjer et værskifte i løpet av uka, for det er det ikke plass til. Anonymkode: 169e2...450 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei da må dere levere klær eller hente Anonymkode: b9168...e6c Høres heller ikke ut som noe de kan kreve. Votter og småting skjønner jeg, men ikke sjans at han skal ha to regnsett, to vinterdresser osv. i barnehagen. Anonymkode: faa5c...ec6 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #15 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres heller ikke ut som noe de kan kreve. Votter og småting skjønner jeg, men ikke sjans at han skal ha to regnsett, to vinterdresser osv. i barnehagen. Anonymkode: faa5c...ec6 Selvsagt kan de kreve at man må komme med mer klær eller hente Anonymkode: b9168...e6c 2
Gjest Mango1234 Skrevet 11. juli 2022 #16 Skrevet 11. juli 2022 (endret) Du trenger ikke to av alt. På høst/vinter har mine barn en vinterdress, en vinterregndress og ett sett todelt regntøy. De har vintersko, støvler og ett par overgangssko (som er de vi bruker att og fram til bhg). To sett med mellomlag, to-tre luer (feks en balaclava, en tynn ull og en tykk ull), tre par votter (regnvotter, polvotter og tynne ullvotter). De er ofte ute to ganger og har alltid hatt tørre klær. De er gjerne ikke ute så lenge siste gangen og da går det fint om de feks må ha gore tex sko i stede for støvler i småregn. Som regel går de ut rundt 15.00 siste gang og jeg henter 16.00. Endret 11. juli 2022 av Mango1234
Era Vulgaris Skrevet 11. juli 2022 #17 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Barnet vårt har 3 år på baken i bhg så jeg føler at vi vet litt om rutinene. Har aldri fått tilbakemelding på at barnet har manglet utstyr bortsett fra en avglemt matpakke en gang 😅 Uansett, etter sommeren venter det en ny avdeling og vi har fått en mail fra dem med litt info. Det står at de kommer til å være ute flere ganger om dagen og at det derfor er viktig at de til enhver tid har tørre klær å ha på seg. Om noe er vått må det finnes alternativ. Så om regndressen, parkdressen eller vinterdressen er våt etter første runde så må de altså ha en til tilgjengelig slik jeg leser det. Det har alltid holdt med en av hver før. Har hatt ett ekstra sett med regntøy hjemme men aldri hatt behov for to vinterdresser f.eks. Det står at det er synd om alle barna må være inne fordi ett barn mangler f.eks tørre votter. Og at de har lav terskel for å ringe foreldrene om det trengs tørre klær og at da forventes det at vi kommer med dette med en gang. Jeg kjente jeg ble stressa av dette. Jeg har ingen problemer med å forstå at barnet selvfølgelig skal ha tørre klær. Men nå er jeg dritstressa over at barnet mitt ikke skal ha nok! Og at jeg skal bli oppringt om alle vottene er våte og få skyllebøtte fordi alle barna må være inne. Jeg ble så usikker også etter denne mailen på hva som kommer til å være nok skift. Føler nesten barnet må ha 3 av alt for å være heeeelt sikkert..3 par støvler, 3 par sko, 3 regndresser, 3 parkdresser, 3 vinterdresser osv osv. Er det nødvendig tror dere? Anonymkode: 8246f...2a7 Hva med å snakke med de ansatte om tankene du har rundt dette? Som ped.leder selv, ville jeg ikke ønsket at barna skulle ha tre av alt du nevner her. Vi har rett og slett ikke plass i garderoben til så mye klær og så mange par sko. Jeg ville heller ikke krevd at barna har to av alt, da ikke alle har økonomi til å kjøpe dobbelt opp av både dresser og sko/støvler. Hvis de ansatte mener at barna skal være ute flere ganger om dagen, så må de heller sørge for å få tørket klærne i barnehagen. Noe de fleste barnehager ikke har mulighet til, så jeg ville spurt om hvordan de tenker å organisere dagene med tanke på utetid og det praktiske omkring klær/utstyr.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #18 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei da må dere levere klær eller hente Anonymkode: b9168...e6c 😅 Da hadde jeg somlet så jeg kom til vanlig hentetid uansett. Mange som ikke har jobber som de kan forlate for å levere votter 🙄 Anonymkode: 1eb79...89d 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #19 Skrevet 11. juli 2022 Vi har ikke dobbelt opp. Har vinterdress, skallbukse og skalljakke/allværsjakkr og regnbukse og regnjakke. Har i tillegg tykk mellomlagsull. Barnehagen har tørkeskap og får tørket litt klær. Vinterdressen tåler jo mye vann før den blir våt, og om den skulle bli våt og ikke rekke å bli tørr til neste utelek (eller når barnet har hatt uhell og tisset i vinterdressen), har barnet brukt ull som mellomlag + skallklærne. Du kan alltids snakke med ped.leder og spørre hvordan de løser det. Bor du i et område med svært streng vinterkulde, trenger du kanskje en ekstra vinterdress, men i utgangspunktet høres det ut som sløsing med penger (og ressurser). I vår barnehage er det heller ikke plass til to vinterdresser per barn. Det er knapt nok plass til vanlig yttertøy. Anonymkode: 76641...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #20 Skrevet 11. juli 2022 Går ut fra at grunnen til at barnehagen understreker dette med behov for flere skift, er fordi det alltid er en og annen som kommmer uten ekstra skift. Dere trenger ikke to av alt, og i hvert fall ikke 3! Hvis dere kommer med 3 av hvert skopar f,eks så blir nok en del sendt med hjem. De har nok ikke plass til så mye per barn. Av erfaring, så går det fint an å "jukse" litt. Vi har f.eks brukt softshelldress med ekstra lag under som alternativ hvis vinterdressen ble våt (veldig sjelden at hun ble våt gjennom vinterdressen, tror faktisk ikke det har skjedd, etter 4 år i naturbarnehage). Vi har hatt flere sett regntøy, av det rimelige slaget. Softshelldressen funket også veldig bra i regnvær her (Vestlandet, men ikke kysten, så det regner ikke så mye). Har også som regel alltid hatt ett plagg på lur i en størrelse større, av både inner- og noe yttertøy (Besteforeldre som liker å kjøpe) Dette går det fint an å ha som reserve i hylla. Har ikke opplevd at hun har blitt våt på beina i gummistøvler, til tross for ivrig hopping i pytter. Det er vel noen som krabber rundt i pyttene, men da går det vel greit å ha goretex/sympatex som bytte til støvlene tørker. (Støvletørker hjemme er lurt) Vil anbefale flere par votter, der kan dere gjerne ha 3 par. Minst. Anonymkode: fcaa5...984 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå