Gå til innhold

Anoreksi som symptom/lav matlyst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. De siste to månedene har jeg mistet det meste av matlysten min. Hver eneste gang jeg spiser noe, uansett hva det er, blir jeg kvalm. Ofte må jeg ta flere pauser før jeg greier spise opp alt. Kvalmen kan komme og gå fort. Jeg er normalvektig så jeg har ikke anorexia nervosa, sykdommen. Har ingen trang eller lyst til å være syltynn. Det er utrolig vanskelig å spise nok. Derfor hender det at jeg venter til at jeg er helt svak i kroppen før jeg spiser. Burde jeg dra til lege for dette?

https://en.wikipedia.org/wiki/Anorexia_(symptom)

Anonymkode: 52d97...ade

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det burde du. 

Anonymkode: a6b16...61d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du dra til legen. 

Anonymkode: 12e0d...b6c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. De siste to månedene har jeg mistet det meste av matlysten min. Hver eneste gang jeg spiser noe, uansett hva det er, blir jeg kvalm. Ofte må jeg ta flere pauser før jeg greier spise opp alt. Kvalmen kan komme og gå fort. Jeg er normalvektig så jeg har ikke anorexia nervosa, sykdommen. Har ingen trang eller lyst til å være syltynn. Det er utrolig vanskelig å spise nok. Derfor hender det at jeg venter til at jeg er helt svak i kroppen før jeg spiser. Burde jeg dra til lege for dette?

https://en.wikipedia.org/wiki/Anorexia_(symptom)

Etter hva jeg har sett er det ekstremt dårlige behandlingstilbud til spiseforstyrrelser som dette. Alt handler om å presses til å spise og å se vekten øke for å få goder. Jeg har mer tro på at du selv går i deg selv å leter etter grunnen til dine spiseproblemer.

For meg handler det om et behov for kontroll, matinntak er i blant det eneste i livet mitt som jeg har kontroll på. Jeg går derfor til psykolog for utfordringer angående mitt tankesett og bekymringer for alt jeg ikke kan kontrollere. Når jeg blir mindre bekymret og mindre stresset så klarer jeg å spise mer. 

Jeg klarer også å spise mer om maten føles mer fuktig i munnen. Da drikker jeg mellom hver bit med mat i blant. Ellers fungerer frokostblandinger godt. 

Også forholder jeg meg til klokka og spiser uansett om jeg egentlig ikke er sulten. Kl 7, frokost. Kl 10 mellommåltid, kl 11.30 lunsj, kl 14 mellommåltid, kl 16 middag, kl 19 kveldsmat. Det er ikke mye mat hver gang, barna spiser mer enn meg, men det er noe. 

Anonymkode: 8824b...cfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anoreksi er en psykisk sykdom. Hvis du har liten matlyst og du blir kvalm, så betyr det ikke at du er psykisk syk.

Anonymkode: 04257...4a4

• Liker 6
Skrevet

Lite matlyst og kvalm kan være noe med magen din. Anorexia er jo der du spiser og kaster opp etter hvert måltid og synes du aldri er tynn nok.

Du kan også ha angst eller depresjon.

Dra til legen 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (12 minutter siden):

Lite matlyst og kvalm kan være noe med magen din. Anorexia er jo der du spiser og kaster opp etter hvert måltid og synes du aldri er tynn nok.

Du kan også ha angst eller depresjon.

Dra til legen 

Du snakker om bulimi. 

Anonymkode: 2fbec...e98

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du snakker om bulimi. 

Anonymkode: 2fbec...e98

Mange med anoreksi kaster også opp, men det er mesg vanlig ved bulimi. 

Anonymkode: 34761...f97

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du begynt på nye medisiner? Lite matlyst kan være et symptom. 

For øvrig er det Anorexia Nevrosa som er en sykdom, anoreksi kan være et symptom. Det står for eksempel opplistet som bivirkning i pakningsvedlegget til flere medisiner. 

Anonymkode: 26208...f15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Anoreksi er en psykisk sykdom. Hvis du har liten matlyst og du blir kvalm, så betyr det ikke at du er psykisk syk.

Det var ikke det jeg skrev. Anoreksi er et symptom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var ikke det jeg skrev. Anoreksi er et symptom. 

Er ikke anoreksi en sykdommer da og ikke symptomer.

Du ville ikke sakt til en person som ikke vil spise mat og er kvalm at du har nok anorexia...for det er symptom.

Da ville jeg heller spurt er du gravid..da dette kunne vært symptomer...eller at dette å være kvalm og lite matlyst kan være kreftsymtomer .

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man kan være psykisk syk på andre måter - f.eks. angst, intens sorg, depresjon, stress - og miste matlyst på grunn av det. Det kan også være fysisk sykdom som forårsaker kvalmen, og/eller allergi/intoleranse av bestemte matvarer.

Uansett: gå til legen og få sjekket grundig.

Anonymkode: 80cac...9d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (4 minutter siden):

Er ikke anoreksi en sykdommer da og ikke symptomer.

Du ville ikke sakt til en person som ikke vil spise mat og er kvalm at du har nok anorexia...for det er symptom.

Da ville jeg heller spurt er du gravid..da dette kunne vært symptomer...eller at dette å være kvalm og lite matlyst kan være kreftsymtomer .

Leste du HI?

Skrevet

Dra til lege. Forøvrig er de fleste med anoreksi normalvektige.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har su det i livet ditt ellers? 
depresjon, indre uro, angst kan gi nedsatt matlyst og kvalme. 

Anonymkode: efec7...04a

Skrevet
MyMichelle skrev (3 timer siden):

Dra til lege. Forøvrig er de fleste med anoreksi normalvektige.

Øøh, bulimitikere mener du vel. En anorektiker ser du virkelig er syk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan har su det i livet ditt ellers? 
depresjon, indre uro, angst kan gi nedsatt matlyst og kvalme. 

Anonymkode: efec7...04a

Før pleide jeg å gå turer og jogge, men den siste måneden har jeg ikke hatt motivasjon eller energi. Kommer meg ut en gang i uken for å kjøpe mat. Ligger for det meste i sengen hele dagen. De fleste kaloriene mine kommer fra å drikke melk og vann med smak. 

AnonymBruker
Skrevet
Avstand skrev (1 time siden):

Øøh, bulimitikere mener du vel. En anorektiker ser du virkelig er syk.

Nei det er ingen automatikk i det.  Slutt å spre bullshit

Anonymkode: fd4bc...246

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...